Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Udkørselssignaler på landstationer (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/8 2011, 09:40 (4932 dage siden)
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 18/8 2011, 09:57

Nedenstående billede kan ses her. Det er fra landstationen Stilling på strækningen Skanderborg-Aarhus. Billedet er optaget ca. 1955.

Signalerne på billedet må (vel) være udkørselssignaler, banearbejderne har ryggen til fri bane og sporskiftet i forgrunden må (vel) være et "indgangssporskifte". Efter landskabet at dømme er vi i nordenden af stationen.

Det er udkørselssignalerne, der undrer mig: For det første hørte det vel til sjældenhederne, at der i det hele taget var udkørselssignaler på landstationer omend det fandtes - også i armsignaludgave. For det andet hører det vel også til sjældenhederne, at der på en landstation var hele to udkørselssignaler og dermed et "signalbillede".

Jeg er ikke "stiv" i Stillings sporplan. Kan en forklaring være, at der har været et regulært overhalingsspor og at der dermed kunne forekomme udkørsel efter signal fra to forskellige spor?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Stilling, ca. 1955. Arkiv: www.stillinglokalhistorie.dk.

Udkørselssignaler på landstationer

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 18/8 2011, 10:01 (4932 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

At der har været udkørselssignaler på en landstation som Stilling, kunne måske have noget at gøre med at det trods alt er en hovedbanestation? Der skulle jo være mulighed for at lave ekstraordinære krydsninger mm. Altså at signalerne simpelthen var der pga. trafikkens omfang.

Mvh
Claus

--
[image]

Udkørselssignaler på landstationer

af Svend, 18/8 2011, 10:33 (4932 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg tror nu mere på, at det er Aarhus-enden af Hørning station (nabostationen til Stilling). Sagen vil blive undersøgt nærmere ......

--
Svend

Udkørselssignaler på landstationer

af h087 ⌂, køge, 18/8 2011, 12:31 (4932 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas, D 839 og Svend

kan dette være en hjælp

togplan 10 : Normalstilling for sporskifter i hovedspor og længden af frit krydsningsspor - 1942
[image]

TIB 1953 : Strækningernes udstyrelse med signaler og sikringsanlæg m.v
[image][img]

TIB 1958
[image]


mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Udkørselssignaler på landstationer

af Georg Schmidt, 18/8 2011, 13:38 (4932 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas
De fleste stationer Ar-Fa havde udkørselssignaler f.eks Stilling og Tvingstrup, måske ikke Hylke. Sender et par billeder fra Stilling som havde et ret højt U-signal i østenden og et af de lave i vestenden som ses under broen. Medsender også et fra nordenden af Hovedgård med U-signalerne.
[image]
[image]
[image]
Stilling 1972.
[image]
Hovedgård 1969 udkørselssignaler mod nord.
Mvh
Georg

Avatar

Udkørselssignaler på landstationer

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/8 2011, 13:55 (4932 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Thomas
De fleste stationer Ar-Fa havde udkørselssignaler f.eks Stilling og Tvingstrup, måske ikke Hylke. Sender et par billeder fra Stilling som havde et ret højt U-signal i østenden og et af de lave i vestenden som ses under broen. Medsender også et fra nordenden af Hovedgård med U-signalerne.

Kære Georg

Endnu engang flotte billeder fra din side. Mange tak!

Jeg tror, at Svend har ret i, at det billede, jeg fandt, ikke er fra Stilling. Og dit billede fra Hovedgaard vidner om, at der på strækningen har fandtes stationer med "udkørselssignalbilleder", hvilket vel indikerer, at der var overhalingsspor. Hvilket igen vel også har været tilfældet med Hørning og det midtliggende overhalingsspor dér. Endnu et lod i Svends vægtskål.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Udkørselssignaler på landstationer

af Georg Schmidt, 18/8 2011, 14:28 (4932 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Landskabet på billedet minder lidt om Hørning som også Svend siger. Med hensyn til U-signaler var der iflg. TIB U-signaler på alle stationer Ar-Fa, den eneste lidt specielle var Kongsvang mod Århus/Århus Rbg som var minus U, hvor man jo mødte to I-signaler efter hinanden.
[image]
Nordenden af Tvingstrup 1969 med I-og U-signal.
[image]
Tvingstrup I-signal fra Nord 1969, der var "langt ned" til telefonen hvis der var stop.:-D
Mvh
Georg

Udkørselssignaler på landstationer

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 18/8 2011, 17:45 (4932 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hvordan var det nu lige med alt det, man lærte på Jernbaneskolen for 55 år siden.

Årsagen til udkørselssignalerne må vel være den manuelle linieblok, der vel var på en sådan hovedstrækning. Jeg har aldrig gjort tjeneste i 2. distrikt, men må sammenligne med sjællandske vestbane, der i 1950´erne havde (også havde). Større station, mindre station -- for at have et signal at blokere efter at et tog var kørt ud af stationen, ud på strækningen, var der nødt til at være -mindst- eet udkørselssignal. Dette udkørselssignal skulle så -ved togafgang- kombineres med noget andet, f. eks. et udkørselssignal for hvert spor, således at togpersonalet (togfører/lokofører) kunne se, hvilket af de to afgangsspor på stationen (f. eks. spor 1 og 3 den ene vej og spor 2 og 3 den modsatte vej), der var afgang fra.

Hvilken type sikringsanlæg var der på stationen / hvilken type linieblok var der på strækningen. Også disse forhold griber vel ind, når det samlede anlæg skulle etableres.

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=soro-station

Avatar

Udkørselssignaler på landstationer

af Ove Nygaard, 18/8 2011, 18:19 (4932 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hvordan var det nu lige med alt det, man lærte på Jernbaneskolen for 55 år siden.

Årsagen til udkørselssignalerne må vel være den manuelle linieblok, der vel var på en sådan hovedstrækning. Jeg har aldrig gjort tjeneste i 2. distrikt, men må sammenligne med sjællandske vestbane, der i 1950´erne havde (også havde). Større station, mindre station -- for at have et signal at blokere efter at et tog var kørt ud af stationen, ud på strækningen, var der nødt til at være -mindst- eet udkørselssignal. Dette udkørselssignal skulle så -ved togafgang- kombineres med noget andet, f. eks. et udkørselssignal for hvert spor, således at togpersonalet (togfører/lokofører) kunne se, hvilket af de to afgangsspor på stationen (f. eks. spor 1 og 3 den ene vej og spor 2 og 3 den modsatte vej), der var afgang fra.

Hvilken type sikringsanlæg var der på stationen / hvilken type linieblok var der på strækningen. Også disse forhold griber vel ind, når det samlede anlæg skulle etableres.

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=soro-station

Hej Erik V. Pedersen.

Se mit svar i denne "tråd". Som du kan se, har jeg gjort tjeneste i 2. distrikt - og i 1. distrikt for den sags skyld også. Der var ikke manuel linieblok på strækningen, bortset fra Vejle H - Fredericia og den særlige automatiske linieblok Hasselager - Århus - Hasselager, som jeg berører i mit svar. Og du kender ganske givet begrebet "gradvis gennemkørsel", som jeg nævner.
Som idag kom de "fine" ting også først på Sjælland i gamle dage. Om det samme var/er tilfældet med personalet, lader jeg andre dømme om. :-D Det blev sagt, at der var stor forskel på 1. og 2. distrikt.
Hørning havde iøvrigt overhalingsspor og automatisk stopfald på I-signalerne. Stilling havde alene de to gennemkørselsspor og ikke automatsk stopfald på I-signalerne. Det skulle man lige huske, når man som afløser havde tjeneste på de to stationer skiftevis!
Bedste hilsener

Ove Nygaard

Udkørselssignaler på landstationer

af Morten P, 18/8 2011, 14:25 (4932 dage siden) @ Georg Schmidt

Igen kanon fotos Georg, men nu da stationen havde u-signaler, hvorfor havde den også "juletræ"?

Mvh Morten

Avatar

Udkørselssignaler på landstationer

af Ove Nygaard, 18/8 2011, 15:21 (4932 dage siden) @ Morten P

Igen kanon fotos Georg, men nu da stationen havde u-signaler, hvorfor havde den også "juletræ"?

Mvh Morten

Jeg kan kun bekræfte alle de rigtige udsagn om U-signaler på landstationer m.v. Ar - Fa - desværre var min gode ven Thomas for en gangs skyld ikke blandt "de rigtige".
Jeg har "i sin tid" afløst på bl. a. Stilling, Hørning og Hasselager stationer, hvor der var en meget tæt togfølge på "fællesstrækningen" Skanderborg - Århus, som medførte behov for hyppigt at kunne anvende "gradvis gennemkørsel", der krævede tilstedeværelsen af U-signaler. Men også øvrige stationer syd for Skanderborg havde U-signaler, da vi jo befinder os på en hovedstrækning, hvor sikkerheden skulle være størst mulig (efter den tids målestok).
Linieblokken Hasselager - Århus var iøvrigt "et kapitel for sig".
"Juletræet" blev anvendt for at signalere "Ubetjent station", hvadenten der var U-signaler eller ej, formentlig for at det skulle signaleres ensartet, også på enkeltsporede strækninger. Senere er afgangsproceduren, som "Ubetjent station" er en del af, ændret ved "ny" SR, og "juletræet" findes ingen steder mere. Og snart kommer der nye "færdselsregler" ved indførelse af ERTMS, som man kan læse i oplysninger fra Banedanmark, men her "står jeg nok af".:-)

Bedste hilsener

Ove Nygaard

Avatar

Udkørselssignaler på landstationer

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/8 2011, 20:12 (4932 dage siden) @ Ove Nygaard

For det første hørte det vel til sjældenhederne, at der i det hele taget var udkørselssignaler på landstationer omend det fandtes - også i armsignaludgave.

desværre var min gode ven Thomas for en gangs skyld ikke blandt "de rigtige".

Jeg lader mig meget gerne korrekse - især når det er kapaciteter som Ove, der gør det:-). Og især også, når det kaster flotte billeder fra Georg og oplevelser på egen krop fra Ove af sig.

Når jeg havde en hypotese om, at udkørselssignaler på landstationer mere var undtagelsen end reglen, skyldtes det nok, at jeg "er født og opvokset" med strækningen Hobro-Aalborg, hvor der ikke var U-signaler i Øster-Doense, Arden, Ellidshøj eller Skalborg.

Jeg er stadig spændt på, om Svend får skaffet dokumentation for, at billedet fra Lokalhistorisk Arkiv i Stilling ikke er fra Stilling men fra Hørning.

Hvis vi afslutningsvist skal forsøge at indsnævre tidsrummet, hvori U-signalerne i Stilling og Hørning blev etableret, har Henning allerede dokumenteret, at de i hvert fald var der i 1953. Og jeg kan så supplere i den anden ende: De var der ikke i 1917, hvor der på strækningen Fredericia-Aarhus kun var U-signaler i Vejle, Horsens, Skanderborg og Aarhus. Anlæggene i Fredericia, Hasselager og Aarhus Mølleeng var "under ombygning" og de øvrige stationer på strækningen havde ikke U-signaler. Kilde: Reglement for lokale Signaler, II, Jylland-Fyn, 1917.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Udkørselssignaler på landstationer

af Svend, 18/8 2011, 22:22 (4932 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen


Jeg er stadig spændt på, om Svend får skaffet dokumentation for, at billedet fra Lokalhistorisk Arkiv i Stilling ikke er fra Stilling men fra Hørning.

Hvis vi afslutningsvist skal forsøge at indsnævre tidsrummet, hvori U-signalerne i Stilling og Hørning blev etableret, har Henning allerede dokumenteret, at de i hvert fald var der i 1953. Og jeg kan så supplere i den anden ende: De var der ikke i 1917, hvor der på strækningen Fredericia-Aarhus kun var U-signaler i Vejle, Horsens, Skanderborg og Aarhus. Anlæggene i Fredericia, Hasselager og Aarhus Mølleeng var "under ombygning" og de øvrige stationer på strækningen havde ikke U-signaler. Kilde: Reglement for lokale Signaler, II, Jylland-Fyn, 1917.

Her er udsnit af sportegningen visende Hørning 1944. Som det også fremgår af anden dokumentation var der ikke denne signalopstilling i Stilling.

[image]

[image]

--
Svend

Udkørselssignaler på landstationer

af Leif Køhler Jensen @, 21/8 2011, 22:37 (4929 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Billedet stammer muligvis fra Hørning, hvor der var 3 spor.

Selvom en del af jernbanearbejderne på billedet er fra Stilling, er fotoet med sikkerhed ikke fra Stilling station.

Udkørselssignaler på landstationer

af Leif Køhler Jensen @, 23/8 2011, 07:43 (4927 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Tilføjelse: Den viste kolonne arbejdede på strækningen fra Hasselager til Tvingstrup, når de var lænst væk fra Stilling og Hørning.

Stationerne i Hørning, Skanderborg og Hovedgård havde vigespor.

Om arbejdet: Citat fra erindringer:

Omkring 1948 blev Johannes sammen med 60 andre arbejdere ansat til at forny skinnerne på jernbanen. De gamle skinner på 15 m skulle skiftes ud med nyere og kraftigere skinner på 60 m, som hver vejede 3.600 kg. Det var morgenarbejde fra kl. 4, hvor der hver dag skulle skiftes 120 m skinner, inden morgenekspressen kom

Leif Køhler Jensen
Stilling Gram Lokalhistorie.

Avatar

Udkørselssignaler på landstationer

af T. Rithmester ⌂, Struer, 23/1 2012, 16:06 (4774 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen


Det er udkørselssignalerne, der undrer mig: For det første hørte det vel til sjældenhederne, at der i det hele taget var udkørselssignaler på landstationer omend det fandtes - også i armsignaludgave. For det andet hører det vel også til sjældenhederne, at der på en landstation var hele to udkørselssignaler og dermed et "signalbillede".

Jeg sidder og arbejder lidt på nogle billeder i mit "nye" arkiv ;-) og heriblandt er dette billede.
Er det ikke udkørselssignaler man ser i baggrunden ??

[image]
Kolonnen på sporarbejde i Oddesund Nord, 1962. Arkiv: T. Rithmester.

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Udkørselssignaler på landstationer

af Børge Sundahl, 23/1 2012, 16:40 (4774 dage siden) @ T. Rithmester

Hej

Jeg startede min jernbanetid som trafikelev i Forlev, og her var der som Erik skriver manuel linieblok på Sjællandske Vestbane, den linieblok krævede udkørselssignaler.

U-signalerne i Forlev, der havde overhalingsspor, var på fællesmast med to signalvinger.

Mvh

Børge

Avatar

Udkørselssignaler på landstationer

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/1 2012, 08:34 (4773 dage siden) @ T. Rithmester
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 24/1 2012, 09:01

[image]
Kolonnen på sporarbejde i Oddesund Nord, 1962. Arkiv: T. Rithmester.

Er det ikke udkørselssignaler man ser i baggrunden ??

Jo, det er det. I Oddesund Nord var der pr. 23. maj 1954 - jf. her side 37 udkørselssignaler i retning mod Humlum, dvs. i retning mod syd. Der var ingen udkørselssignaler i retning mod nord. Hvorfor det var således, ved jeg ikke.

At der var udkørselssignaler på "landstationen" Oddesund Nord, har måske sammenhæng med stationens tidligere status som færgestation; men mon ikke der findes en anden og bedre forklaring?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Udkørselssignaler på landstationer

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/1 2012, 09:24 (4773 dage siden) @ xyzzy

De dækker Oddesundbroen.

Det lyder jo yderst sandsynligt.

Hvordan var Oddesundbroen fra åbningen 15. maj 1938 og frem til den fik DS og dværgsignal dækket fra syd? Den har vel ikke allerede fra 1938 haft disse eller hur?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Udkørselssignaler på landstationer

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/1 2012, 10:38 (4773 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hvordan var Oddesundbroen fra åbningen 15. maj 1938 og frem til den fik DS og dværgsignal dækket fra syd? Den har vel ikke allerede fra 1938 haft disse eller hur?

Jeg kan se, at der i Tjenestekøreplan II, gyldig fra 31. maj 1964, er anført: "For afviklingen af toggangen over Oddesundbroen er der fastsat særlige bestemmelser i en af 2. distrikt udstedt instruks".

I TIB gyldig fra 23. maj 1954, side 37 står der, at "stationen" Oddesundbroen er udstyret med et fremskudt signal 800 meter før "stationen" fra syd. Og ja, der står ganske rigtigt Oddesundbroen og ikke kun Oddesund (som i denne forbindelse er Oddesund Nord). Så noget tyder på, at Oddesundbroen på dette tidspunkt er dækket af et DS fra syd eller at Oddesund (Nord)s I-signal har stået syd for Oddesundbroen.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Udkørselssignaler på landstationer

af Svend, 24/1 2012, 11:53 (4773 dage siden) @ h087

Indkørselsignalet fra Humlum er placeret yderst til venstre på kortet, altså på nordsiden af broen.

Om der har været et dækningssignal syd for broen (i form af et hovedsignal eller dværgsignal) må nærmere undersøgelser vise - der må være flere billeder af den bro.
Udkørselssignalerne kunne være i afhængighed med broen, således at broen først kunne åbnes, når der var foretaget en blokfrigivning fra Oddesund Nord station og udkørselssignalerne blokeret. Sådan fungerede frigivningen af Masnedsundbroen tidligere (broen blev frigivet fra blokapparat - i stil med med de blokapparater som blev anvendt ved manuel linjeblok - placeret i Vordingborg kommandopost.

--
Svend

Udkørselssignaler på landstationer

af Niels Munch, 24/1 2012, 13:49 (4773 dage siden) @ Svend

- der må være flere billeder af den bro.

Ja, et slidt postkort fra åbningsdagen i 1938 (sendt 23.05.1945 fra Skive):

[image]

Klik på billedet for højere opløsning. Jeg tror dog næppe, det hjælper, for jeg ser intet "af betydning" på det :-| .....

Jeg ville dog under ingen omstændigheder undlade at bringe det ;-) .

M.v.h.
Niels

Udkørselssignaler på landstationer

af Hans-Henrik Landsvig ⌂, Amagerbro, 24/1 2012, 18:29 (4773 dage siden) @ Svend

DSB udgav i 1938 en bog om Oddesundbroen. Den hedder slet og ret ”Oddesundbroen”, og et lokalt bibliotek burde kunne skaffe den.

De sider, som er relevante i netop denne sag, er 35 og 41, som jeg har scannet og lagt på Nettet som www.landsvig.dk/58/Oddesund35.png og www.landsvig.dk/58/Oddesund41.png

Desværre står der ikke noget om, hvordan afhængigheden med U-signalerne i Oddesund (Nord) er opnået.

Jeg har lidt svært ved at se et blokapparat i forbindelse med ”et foran Ekspeditionsbygningen opstillet Centralapparat” – hvilket vel er en svingbuk eller en trækbuk.

Det sydlige signal, formoder jeg, er et daglyssignal, for ”Manøvrehuset” ligger nord for broklapperne, så det ville være sin sag med et wiretræk.

Hvad det oprindelige spørgsmål angår, mener jeg at have læst engang (men jeg kan ikke huske hvor), at der skulle være udkørselssignaler, hvis strækningshastigheden var over en vis størrelse, eller hvis banen delte sig i flere strækninger.

Og jeg har da set fotos fra nordenden af Høng, hvor der var to udkørselsvinger på én mast for DSB, men vist ingen for HTJ – hvorfra man jo heller ikke kan køre mod Gørlev.

Med venlig hilsen
Hans-Henrik Landsvig

Udkørselssignaler på landstationer

af Hans-Henrik Landsvig ⌂, Amagerbro, 24/1 2012, 20:37 (4773 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig


Hvad det oprindelige spørgsmål angår, mener jeg at have læst engang (men jeg kan ikke huske hvor),

Det var i Bilag I til Sikringsanlæggene og deres betjening.

Se www.landsvig.dk/58/sodb.png

Det dækker så ikke lige Oddesund, men det har vel ikke været forbudt at opstille U-signaler andre steder end de nævnte, hvis der var en god grund - hvilket risikoen for mødet med en åbenstående broklap vel må siges at være.

Med venlig hilsen
Hans-Henrik Landsvig

Udkørselssignaler på landstationer

af Hans-Henrik Landsvig ⌂, Amagerbro, 25/1 2012, 20:19 (4772 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig


Jeg har lidt svært ved at se et blokapparat i forbindelse med ”et foran Ekspeditionsbygningen opstillet Centralapparat” – hvilket vel er en svingbuk eller en trækbuk.

Der er faktisk et billede fra Oddesund i Ole Edvard Mogensen: Den forsvundne landstation.

Og der står minsandten en svingbuk på perronen. Desværre er billedet så medtaget, at detaljer ikke kan ses, men der kunne godt se ud til at være nogle kasser på bukken, som måske kunne have noget med broen at gøre.

Med venlig hilsen
Hans-Henrik Landsvig

Avatar

Udkørselssignaler på landstationer

af T. Rithmester ⌂, Struer, 24/1 2012, 13:05 (4773 dage siden) @ h087

Sådan lidt OT, men har du en sporplan over Oddesund Syd også ?

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Udkørselssignaler på landstationer

af h087 ⌂, køge, 24/1 2012, 17:36 (4773 dage siden) @ T. Rithmester

Hej Rithmester

Desværre kun fra dengang den var færgestation - men har sendt en Email

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak