Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

En nok nu glemt strækning, men hvilken? (Billedegætterier)

af Steff, 17/8 2011, 22:15 (4849 dage siden) @ Steff

Godaften til alle!
Det er jo en kunst at give så lidt og alligevel så meget, at der er en udfordring og at der er en chance for at få et resultat.
Har man historien helt på plads er der jo mange informationer der peger hen i retning af Johns svar. Det er nemlig det helt rigtige – og så i første hug!!!
Det var en KPEV strækning der blev indviet i 1907 mellem GÖRLITZ (Østpreussien), RASTENBURG (PL=Ketrzyn) og ANGERBURG (PL=Wegorzewo). Da Organisation TODT begyndte at bygge ”Führer Haupt Quartier” (FhQ WOLFSSCHANZE) i 1940, blev trafikken omledt og strækningen blev nu udelukkende betjent som en ”HEERESBAHN” af hærens transport organisation.
Ca. 25 km fra RASTENBURG mod ANGERBURG blev det besluttet at ligge OBERKOMMANDOS DES HEERES (OKH) i MAUERWALD ved MASURICHEN KANAL (aldrig færdigbygget). Mellem FhQ og OkH pendlede der dagligt to-vogns motortog. Der KUNNE her være tale om BR 137 (Bauart HAMBURG), men det står helt for egen regning, men det passer nogenlunde med andre informationer med den usikkerhed der nu engang er. Det er fra hovedstrækningen og til OkH der blev anlagt et sidespor.
Ved selve FhQ (PL=Gierloz) blev der bygget en lille perron med en dertil lille stationsbygning og to opstillingsspor (jf. tegningerne), ca. 5 minutters gang til mødebygningerne i selve ”Zone 1”.
De omtalte tog var Førerens kombinerede kommando- og regeringstog med kodenavnet AMERIKA. Det blev normalt fremført af 2 stk. BR 50-en luftværnsvogn, et antal servicevogne (generator-, radio og fjernskriver-, spise-, sove-, mødevogne og vogne for eskorten), førerens salonvogn og afsluttende med endnu en luftværnsvogn samt et antal gods og kulvogne. Nogle af disse ”Rigsregeringvogne” var store, tunge og nogle havde tre-akslede bogier. Derfor var en svær overbygning nødvendig. (Tænk bare på Feltmarskal Rommels besøg i Danmark i 1943, hvor nogle af regeringsvognene var med. Skinnerne på bl.a. nogle privatbaner vred sig som båndjern under den tunge vægt!!).
Selve området ligger i en stor skov; ”das sumpfigste, mückenreichste und klimatisch ungünstigste Gebiet, aber wahrscheinlich das billigste Grundstück in ganz Ostpreussen angeboten worden sei“. Denne ironi havde Hitler helt ret i og det ER det stadigt!!!! Så ta´godt med myggebalsam med og langærmede trøjer og benklæder med lange bukseben. Dette gælder OGSÅ for et besøg ved OkH!
FhQ blev sprængt af tyske ingeniørenheder i januar 1945 og der blev anvendt op til 7 tons trotyl til de store bunkere. Bunkerne flækkede og nogle steder blev dele sprængt helt væk. Bortset fra nogle træbygninger og andre ikke vigtige installationer, findes alle bunkere og møde- og arbejdsbygninger stadig, men selvfølgelig stærkt beskadigede, det hele omviklet af skov, træer og buske.
Selve OkH blev ikke sprængt og alle de store bunkere findes stadig om end tomme og kan beses, men igen MYG!!! Flere andre installationer ligger tæt på, men er nu i det russiske ”Kaliningrad Oblast” (det resterede del af det tidligere Østperussen).
Den viste brostensvej er vejen mellem FhQ og OkH og jeg tror ikke der er sket ændringer siden 1945.
Området var kendt som MUSUREN og der hvor det bedre borgerskab tog hen, når Østersøens badestrande var fyldt op. Her var (er) jagtmuligheder og så før nævnte 100 km vis af kanaler og søer med strande, hoteller mv. I dag ferieområde for polakker og ”tæskerige” hvidrussere i kæmpestore Mercedes, Porsche, Audi, BMW eller andre for normale personer uopnåelige biler.
[image]
Hitlers opholds- og arbejdsbunker med over 7 meter armeret jernbeton i loftet. Bunkeren er flækketbagtil (kan ikke ses på billedet).
[image]
Kæmpemæssigt militært rangerområde ”in the middle og nowhere” for ind- og afladning af materiel. Blev anvendt for indsatsstyrken for FhQ og OkH.

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak