Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Damplokomotiver i 1970'erne (Generelt)

af Fysikeren, 15/8 2011, 23:16 (4849 dage siden)

Hej

DSB kørte jo for sidste gang med damp i 1970. Når man kigger lidt rundt i dette sites database, kan man se, at en del først blev udrangeret flere år senere. R 946 var f.eks. køreklar i 1975 og først udrangeret i 1978.

Hvad var årsagen til at de først blev udrangeret så sent?

Lars

Damplokomotiver i 1970'erne

af Dampfmeisteren ⌂, 16/8 2011, 00:03 (4849 dage siden) @ Fysikeren

I midten og slutningen af 1960erne blev der revideret en del damplokomotiver for at holde gang i centralværkstederne.
Flere blev hensat udtørret i forskellige remiser og blev så kaldt frem til sidst f.x. R 963 og H 798, der dukkede op i 1968 efter nogle års henstand.
Når en damper har været til revision er kedlen godkendt til 12 år, så derfor maskiner revideret i midten af 1960erne så køreklare frem til slutningen af 1970erne.
Det var inden alle oprydningsprojekterne, så der var masser af remiser rundt omkring, hvor man kunne opstalde maskinerne i og derfor ingen grund til at udrangere køreklare maskiner. De blev også brugt til særtog især til 125 års jubilæet i 1972.

mvh. Dampfmeisteren


Jernbanebøger

På Sporet af 2017

På Sporet af 2017. Pris 230 kr.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak