Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Den uigenkaldeligt sidste tur for VNJ D 12... (Generelt)

af Jens, 30 cm bag skærmen, 15/8 2011, 17:21 (4849 dage siden)

[image]

Billedet viser muligvis ikke VNJ D 12 undervejs på MHVJ, men da jeg opholdt mig i førerummet mellem Handest og Mariager. Jeg vil prøve kort at fortælle hvad der skete, det skal lige bemærkes at oprangeringen var D 12, MFVJ D 2, BHL 401:

Da toget skulle til at køre fra Handest, ville bremserne på BHL'eren ikke slippe. Der blev forsøgt delvist med at tømme og fylde bremseledningen, samt med at trække lidt i bremserne. Det lykkedes dog efter nogen forsøg at få dem til at slippe. Afsted gik det med varieret hastighed mod Mariager, men vi nåede ikke længere end til lidt før Vester Tørslev før trykket i bremseledningen atter begyndte at falde, hvilket jo som sagt bevirkede at BHL-vognen begyndte at bremse. Kompressoren på maskinen blev startet, i et forsøg på at på konstant at opretholde de 7 bars tryk i bremseledningen. Da vi nåede til True forsøgte føreren at at sætte trykket ned i bremseledningen, men da var det umuligt at bremse med vognstammen, så maskinbremsen blev benyttet i stedet. Vi kørte kort efter fra True, hvor der ligger 3 hastighedssektioner ned mod Lunddalen. Den første hvor man kun må køre 20 blev forceret, og det gik også fint med at igennem den hvor man må køre 40, men da vi skulle ind i den hvor hastigheden skal ned på 30, gik bremsesystemet fuldstændig bananas. Føreren kunne ikke bruge togbremsen, og da han forsøgte på bare at bremse lidt med maskinbremsen, blev der straks blæst 7 bars tryk i bremsecylinderen! Han forsøgte på at bruge udligningsventilen, men ligeså snart den blev sluppet, gik nålen på manometeret op på 7 bar igen. Toget blev således stoppet nogen hundrede meter før Lunddalen, og lokomotivfører og togfører lå begge og rodede længe med bremserne på BHL-vognen. Jeg opholdt mig stadig i førerummet, hvor jeg kunne mærke at temperaturen steg hele tiden. Jeg kiggede på kølevandtermometeret, det lå fint på 60 grader. Da jeg kiggede igen et par minutter efter, var temperaturen oppe på 76 grader, og den gik ligeså fint op over de 80! Lokomotivføreren opdagede kort efter dette og standsede således motoren. Vi blev så hentet af MT 152 og ankom til Mariager med en times forsinkelse...

og hvis det så ikke skal være nok, så var der nogen fra MHVJ plus mig selv der ligge kiggede lidt på motoren senere, bla. kiggede man på hovedlejerne.... Der var hvidmetalspåner i smøreolien! Oliefilteret blev skilt ad, og der blev der både opdaget grums, hvidmetalspåner og kølevand.

Motoren skal igennem samme tur som OHJ 40, Truklyftsystemet skal overhales, begge generatore skal repareres, og så er der en banemotor der også skal kigges lidt på!

Der var en der sagde til mig: Chancen for at den kommer ud og køre igen, den er der stortset ikke!

Hvad mener I?

Med venlig hilsen
Jens

Den uigenkaldeligt sidste tur for VNJ D 12...-

af jaer, 15/8 2011, 17:59 (4849 dage siden) @ Jens

Hvad mener I?

At det slet ikke er afgjort.

Det er selvfølgeligt en større renovering, der forestår, men derfra og så til at afskrive maskinen, er der et stykke vej. Tænk bare på HHJ M 2.

Det var kendt før denne weekend, at der er problemer med el-systemet, og at det først vil blive lavet efter at OHJ 40 er køreklar. Der er så kommet yderligere et problem til, men det kan da ikke der med udelukkes, at maskinen ikke kommer ud at køre.

Havde det været tilfældet, så var maskinen slet ikke blevet "luftet" i weekenden.

I øvrigt så er der meget som tyder på, at bremseproblemer skyldes nogle rustskaller i reduktionsvetilerne. Hvilket igen sandsynligvis skyldes den lange stilstand, som maskinen har haft.

Men en måde at få modbevist overskriften på, er jo selv at komme og bidrage til et "come back D 12".

Og så endeligt: Normaltrykket i bremseledningen er altså kun 5 bar.

/Jan

Den uigenkaldeligt sidste tur for VNJ D 12...-

af Peter Roland Hansen, 15/8 2011, 18:03 (4849 dage siden) @ jaer

Synes det er yderst fornuftig at prioritere . For mange projekter er en dårlig ide. Lad os glæde os til at få OHJ 40 tilbage med fornyet kraft

"Come back D 12"

af Jens C, 15/8 2011, 22:15 (4849 dage siden) @ jaer

Hej Jan

Ja okay, mit indlæg er muligvis skrevet i en rimelig negativ form, hvilket jeg så vil beklage, jeg er blot ærgret over at det gik som det gik...

Samtidig hvis det nu ikke var fordi jeg boede i København og stadig havde min skolegang at passe, tog jeg med stor glæde til Mariager for at arbejde på den!

Og lige for at runde det med bremsetrykket af: Så har manometrene vist forkert...


Med venlig hilsen
Jens

"Come back D 12"

af Fysikeren, 15/8 2011, 22:30 (4849 dage siden) @ Jens C

Ja okay, mit indlæg er muligvis skrevet i en rimelig negativ form, hvilket jeg så vil beklage, jeg er blot ærgret over at det gik som det gik...

Samtidig hvis det nu ikke var fordi jeg boede i København og stadig havde min skolegang at passe, tog jeg med stor glæde til Mariager for at arbejde på den!

Og lige for at runde det med bremsetrykket af: Så har manometrene vist forkert...

Og det er nok en ret naturlig reaktion, det er i orden at blive negativ når det går på den måde :)

Lars

"Come back D 12"

af KimC, 16/8 2011, 06:27 (4849 dage siden) @ Jens C

Og lige for at runde det med bremsetrykket af: Så har manometrene vist forkert...

Det har de næppe. En maskine der overlader bremseledningen kan godt få styreventilerne i toget til at reagere forkert, sådan som du beskrev at det faktisk skete.

Jernbanebøger

På Skinnecykel i Danmark Og Sverige

På Skinnecykel i Danmark Og Sverige. Pris 90 kr.

Læs mere
Svenska-lok
Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak