Hooost... (Generelt)
No comments.
--
af Tommy Nilsson , Ringsted, 14/8 2011, 18:18 (4850 dage siden)
No comments.
--
af Jens Møller, København S, 14/8 2011, 18:49 (4850 dage siden) @ Tommy Nilsson
Gad vide, hvordan en pibefuld kulstøv vil smage. Det er jo ikke politisk korrekt at ryge tobak, men mon ikke man kan komme omkring div. rygeforbud ved kulrygning?
Venlig hilsen
Jens Møller
--
Jens MO-Møller
af Peter Roland Hansen, 14/8 2011, 20:03 (4850 dage siden) @ Jens Møller
Forhåbentlig var det ikke en fyrbøder der var til prøve for så var det vist tæt på en dumper
af FIlip Gram, 14/8 2011, 21:25 (4850 dage siden) @ Tommy Nilsson
Skal vi gøre det til et billedgætteri? - Så siger jeg K 564
af T. Rithmester , Struer, 14/8 2011, 21:55 (4850 dage siden) @ FIlip Gram
Skal vi gøre det til et billedgætteri? - Så siger jeg K 564
Det kan nu også være K563
Den har også en tendes til at ose gevaldigt
K563 i Ry, lørdag d. 25. juni 2011
--
Med venlig hilsen
Thomas D. Rithmester
af Poul Erik Bjerre, 14/8 2011, 22:26 (4850 dage siden) @ T. Rithmester
Hej.
K 563, nej, der må jeg protestere. K 563 er en uombygget K-maskine - denne skorsten hører tydeligvis til en ombygget K-maskine. Dvs K 564 eller K 582, hvis vi altså taler om en "nulevende" K-maskine. En uombygget K-maskine har en noget højere og slankere skorsten, hvilket også tydeligt ses ved sammenligning med billedet af K 563.
M.v.h. Poul Erik.
af FIlip Gram, 14/8 2011, 22:33 (4850 dage siden) @ Poul Erik Bjerre
K 563, nej, der må jeg protestere. K 563 er en uombygget K-maskine - denne skorsten hører tydeligvis til en ombygget K-maskine. Dvs K 564 eller K 582, hvis vi altså taler om en "nulevende" K-maskine. En uombygget K-maskine har en noget højere og slankere skorsten, hvilket også tydeligt ses ved sammenligning med billedet af K 563.
Jep, og lanternen og især pyrometerets gennemførsel til overhedersamlekassen, viser at det ikke er 582. Derfor 564!
af T. Rithmester , Struer, 14/8 2011, 23:42 (4850 dage siden) @ Poul Erik Bjerre
Hej.
K 563, nej, der må jeg protestere.
Det må du gøre lige så tosset du vil
Ikke desto mindre står der K 563 på maskinen
Så for en der ikke har forstand på rullende materiel, må jeg henholde mig til
hvad jeg kan se der står på et givent lokomotiv.
--
Med venlig hilsen
Thomas D. Rithmester
af Henrik B Thomsen, 15/8 2011, 08:12 (4849 dage siden) @ T. Rithmester
Nu er det jo heller ikke 563 der er på Tommys billede.
af UTJ, 15/8 2011, 09:29 (4849 dage siden) @ Henrik B Thomsen
Nu er det jo heller ikke 563 der er på Tommys billede.
Nej for det er DJK's EH-vogn den er koblet sammen med.........
af T. Rithmester , Struer, 15/8 2011, 11:01 (4849 dage siden) @ Henrik B Thomsen
Nu er det jo heller ikke 563 der er på Tommys billede.
Det siger jeg heller ikke det er
Philip Gram skjæmter jo så lidt og gør det til et billedgætteri, og han byder ind med K 564.
Jeg siger så at det jo også kan være K563 (som så åbenbart ikke findes) da den absolut også kan ryge fælt
--
Med venlig hilsen
Thomas D. Rithmester
af Peter Roland Hansen, 15/8 2011, 11:49 (4849 dage siden) @ T. Rithmester
Jamen K563 findes , men den bliver måske camoufleret i moget sort der kommer op af skorstenen
af Filip Gram, 15/8 2011, 17:14 (4849 dage siden) @ T. Rithmester
Det er vist ved at køre af sporet, det her... Min kommentar var ment som en joke baseret på hvor lidt der skal til før I gætter alverdens mærkelige lokaliteter, ud fra de specielle bøjede skinnesøm, skæve master og andre umulige parametre... Det er ikke for at gøre grin, jeg er oprigtigt imponeret af hvor små ledetråde der skal til, og denne gang kunne jeg være med, da der var lidt lokomotivteknisk i det.
Jeg er overbevist om at det er 564, ud fra betragtningerne om især pyrometeret men også lanternen. EH-vognen kunne jo godt kobles efter 582, men det kan ikke være denne, eller 563 af tidligere nævnte årsager. Jeg har på intet tidspunkt prøvet at komme med skjulte hentydninger til røgmængden som jeg virkelig ikke kan se problemet i. Det er jo ingenting (imodsætning til billedet af 563 i Ry)
af Poul Erik Bjerre, 15/8 2011, 17:27 (4849 dage siden) @ T. Rithmester
- det var Tommys billede, jeg snakkede om
M.v.h. Poul Erik.
af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 14/8 2011, 21:26 (4850 dage siden) @ Tommy Nilsson
No comments.
Her gik jeg ellers og syntes, at MR-togene har "dårlig ånde"...
af steen møller jensen, 14/8 2011, 22:01 (4850 dage siden) @ Tommy Nilsson
se nu mener jeg at kunne se det er k564 da det ret voldsomt ligner vsvts eh vogn.son den holder op mod og ved tilfældigvis også at hvis det er taget inden for den senere tid at der er ret gode grunde til at den har røget lidt ekstra .. gider egentlig ikke at uddybe det nærmere da en stor del herinde i forvejen har det med at dømme på forhånd .. men kan sige at hvis det er taget i den her indeværende sæson er der en ret god forklaring på det.. så lad være at kloges på forhånd når man ikke lige kender årsagen ..
af BlackThorneDK , Randers, 14/8 2011, 22:51 (4850 dage siden) @ steen møller jensen
se nu mener jeg at kunne se det er k564 da det ret voldsomt ligner vsvts eh vogn.son den holder op mod og ved tilfældigvis også at hvis det er taget inden for den senere tid at der er ret gode grunde til at den har røget lidt ekstra .. gider egentlig ikke at uddybe det nærmere da en stor del herinde i forvejen har det med at dømme på forhånd .. men kan sige at hvis det er taget i den her indeværende sæson er der en ret god forklaring på det.. så lad være at kloges på forhånd når man ikke lige kender årsagen ..
Kunne vi andre, der nøjes med at undre os, så ikke få forklaringen? :)
(Sidenote: Hvilket formål har et pyrometer?)
--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK
af steen møller jensen, 15/8 2011, 00:24 (4850 dage siden) @ BlackThorneDK
det skyldes at der har været flere små ting der har været gået i stykker (og ting kan nu engang af den ene eller den anden årsag gå i stykker på selv det bedste matreiel ) som bla har forhindret et korrekt træk i fyret osv så kan det ikke undgås med lidt ekstra røg .. og der er jo også et begreb der forbigår manges opmærksomhed som hedder fyrbøder aspirant og nu har vsvt nogle ret gode af slagsen .. men ved deffekter kan selv den bedste fyrbøder og aspirant komme galt afsted.. og ej at forglemme at så kan sådan et rygeri opstå ved at lægge selv den mindste skovlfuld på rette sted . og samtidig når en maskine så har ligget på udebane i godt 4 uger uden at komme hjem til remise . er det ikke heeelt nemt at få lavet tingene som de skal. og man finder derfor løsninger på det der kan holde til maskinen er hjemme igen ..
vad angår pyrometererets anvendelse og formål så måler det kort og firkantet fortalt temperaturen inde i overhederen .(det var den nemme forklaring )
af Tommy Nilsson , Ringsted, 15/8 2011, 14:07 (4849 dage siden) @ Tommy Nilsson
Nu må jeg hellere løfte (røg)sløret for, hvad det er for en maskine:
Jeg skal ikke gøre mig klog på årsagen til røgen men billedet er taget før første afgang fra Høng til Stenlille og køreplanen var temmelig stram (da der pt. stadig er ordinær trafik på HTJ). Der blev kørt så stærkt, at jeg havde svært ved at følge med i bil - toget blev først indhentet i Dianalund.
Med den solide røg havde jeg håbet på et godt actionbillede ude på strækningen og stillede mig op uden for Stenlille:
Hmm - Så du røgen?
--
af Peter Roland Hansen, 15/8 2011, 16:09 (4849 dage siden) @ Tommy Nilsson
Jeg kan ikke forstå at man er så vilde med røg. det har intet med action at gøre men kun dårligt lokomotivmandskab
Så skal man have autentiske tog, er billede 2 faktisk meget bedre
For dem som elsker røg kan jeg anbefale at læse "damplokomotivet og dets betjening" fra 1948 fra side 318 - 323. Her får man anvisning på hvordan fyring skal foregå
af ff, 15/8 2011, 17:11 (4849 dage siden) @ Peter Roland Hansen
men så ved du vel også at ved normal stræknings fyring og du har et hul i fyret at så når du dækker det hul selv med et tyndt lag kul vil det omgående ryge sort . Så at påstå du kan køre uden at ryge sort . Så vil jeg sige at du ikke har noget som helst begreb om hvad fyring af et damp lokmativ at gøre er . Og når du lægger et udgangs fyr så kan det heller ikke undgås at det vil ryge sort indtil kulene har tændt rigtigt . Almen tiden om kul og fyring er jo at for at kul kan brænde klart skal de tænde og det er når de tænder de ryger sort . . Selvfølgelig kan sort røg også betyde mange andre ting feks for tykt fyr osv . Men er ved at blive dårlig over alle de kloge tosser herinde der ved alt hvad de har læst i en bog og ikke selv har forstand på at stå med fyrskovlen i hånden . Hvad med at nyde billederne i stedet for at spille kloge på noget i tydeligvis ikke har skid forstand på alligevel . Jo vist man kan læse mange ting i en bog . Men man kan også læse mange ting i ekstra bladet . .
af Peter Roland Hansen, 15/8 2011, 18:00 (4849 dage siden) @ ff
Jeg tror ikke vi skal gå ind i en detaljeret diskussion om strækningsfyring, men jeg vil venligst gøre opmærksom på at det der står i "Damplokomotivet og dets betjening" har været god kutume for rigtig mange fyrbødere gennem tiden og det kan næppe være helt forkert. For god ordens skyld vil jeg da gerne nævne at min egen erfaring som fyrbøder har vist at det nu ikke er helt tosset det der stod i den blå bog.
I damptiden var det ikke godt lokomotivmandskab at ryge, og det lå mere eller mindre i rygraden på fyrbøderne, som gjorde alt for at undgå det.
Min pointe er at veterantogene skal prøve bedst muligt at leve op til disse gamle dyder.
Vi skal også tænke på vores omgivelser som jo slet ikke er vant til lokomotivkulrøg, og passer vi ikke på risikerer vi at en eller anden miljøperson finder ud af at det her er noget som bør forbydes.
af ff, 15/8 2011, 23:51 (4849 dage siden) @ Peter Roland Hansen
jamen peter det er jo godt at vi har på kloge folk som dig der ved en masse . Når vi andre nu er så dumme . Kender udemærket til det du skriver da jeg selv har temmelig mange år på bagen som fyrbøder . Men det er vist ønske tænkning det du skriver om hvordan der blev fyret . Kommer selv ud af en familie med godt 4 generationer ved banen . Og et er hvad du kan læse i din fine bog og andet er praksis . Det er jo ligesom med trafik . Hvis alle kørte som der stod i teori bogen så fungerede trafikken absolut slet ikke. Og jo vi er enige om at man ikke behøver at pulse røg ud til ingen verdens nytte i men undgås kan det ikke da kul nu engang skal ryge sort før de tænder . Og ej at forglemme så det så absolut heller ikke lige meget hvad maskine det er . Og istedet for at spille frelst så tænk på der kunne jo være en årsag til at man er havnet i en situation . Hvor det ikke kan undgås . Det er til at brække sig over at høre på det pladder. . Man kan snart ikke se et billede af et damp lokmativ herinde med røg i skorstenen uden at tosser som dig sidder og råber op om miljø rigtig fyring . .og hvis det er rigtigt det du siger så undrer jeg mig over hvorfor jeg har stakkevis af gamle billeder liggende fra gammel tid af damp lokmativer der står ved perron og ryger sort. . Ja jeg spørger bare . Undskylder til sidst her til alle over min sure tone . Men er bare træt af at der sidder nogle og spiller så frelst og ikke bare kan nyde billederne uden dum smarte bemærkninger . Så på forhånd undskyld
af Tommy Nilsson , Ringsted, 15/8 2011, 17:15 (4849 dage siden) @ Peter Roland Hansen
Jeg kan ikke forstå at man er så vilde med røg. det har intet med action at gøre men kun dårligt lokomotivmandskab
Så skal man have autentiske tog, er billede 2 faktisk meget bedre
For dem som elsker røg kan jeg anbefale at læse "damplokomotivet og dets betjening" fra 1948 fra side 318 - 323. Her får man anvisning på hvordan fyring skal foregå
Her er et actionbillede. Det var sådan et, jeg havde håbet at kunne optage ved Stenlille.
--
af Henrik Thomsen , Holte, 15/8 2011, 17:30 (4849 dage siden) @ Tommy Nilsson
Hejsa.
Her er noget action fra Polen. Jeg filmede engang Ty 45 379 ved Wolstyn i 1992.
http://www.youtube.com/watch?v=adgHhU-JIHA
Hilsen
Henrik
--
af Minoque, 15/8 2011, 17:52 (4849 dage siden) @ Henrik Thomsen
Uden alt det tekniske med rigtig fyring eller ej, så syntes jeg også det ser mere dramatisk og action præget ud når røg og damp vælter ud af diverse huller i dampmaskinen.
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt
Direkte togrute truet af lukning: »Det vil hægte hele landsdelen af«
Uppercut til Vestjylland: DSB dumper direkte rute til København
Bezos jagter Musk i rummet med kæmpe-raket: Det handler om fremtidens internet
Her er historien om aktieselskabet Stenbrud & Skærvefabrik Nørre Smedeby med firmaets aktiviteter i både Smedeby og Fladbjerg. Skærvefabrikken ejede gennem tiden adskillige både damp- og motorlokomotiver i såvel smalsporede som normalsporede udgaver.
Læs mere