Hej med jer , jeg håber nogen kan hjælpe mig . Det drejer sig om de Roskopf ure til tidtagning som man tit høre om når man ser billeder fra førerrummet i MY .
Man ser de de tomme holdere til urene , men jeg har aldrig set nogen med uret .
Nu er mit spørgsmål: Hvad blev der af disse ure ? Var der et ur pr MY , eller havde togførerene deres egne ?
Findes der et eksemplar af uret på togmuseet i Odense ?
På forhånd tak
mvh
Mikael Sams
Hej Mikael
Holderen,i træ, fandtes i alle førerrum, det var holdere til lokomotivførerrens tjenesteur, det forklarer også hvorfor man aldrig ser et ur på foto - de blev menlig sjældent brugt - fordi det var nemt at glemme uret. Måske derfor gik man over til armbåndsure Der var også noget med at lommeurene ikke var særlig præcise, eller holdbare. Mit tjeneste (armbåndsur) fik jeg udleveret i august 1982. det har fået nyt batteri 5 gange, to gange ny rem og et enkelt nyt glas. Det bliver justeret to gange om året og har aldrig vist mere end 15 sec. afvigelse - det er da imponerende!Til sammenligning fik vi en b(l)ærbar pc udleveret i 2006, den blev udskiftet i starten af 2011, i det tidsrum blev den byttet 4 gange - det er da også imponerende (ikke?)
Tikkende hilsner
Flemming.