Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Roskopf ur (Generelt)

af mikael sams8 @, 14/8 2011, 16:49 (4850 dage siden)

Hej med jer , jeg håber nogen kan hjælpe mig . Det drejer sig om de Roskopf ure til tidtagning som man tit høre om når man ser billeder fra førerrummet i MY .
Man ser de de tomme holdere til urene , men jeg har aldrig set nogen med uret .
Nu er mit spørgsmål: Hvad blev der af disse ure ? Var der et ur pr MY , eller havde togførerene deres egne ?
Findes der et eksemplar af uret på togmuseet i Odense ?
På forhånd tak
mvh
Mikael Sams

Roskopf ur

af Flemming, knivkær Strand, 14/8 2011, 17:09 (4850 dage siden) @ mikael sams8

Hej med jer , jeg håber nogen kan hjælpe mig . Det drejer sig om de Roskopf ure til tidtagning som man tit høre om når man ser billeder fra førerrummet i MY .
Man ser de de tomme holdere til urene , men jeg har aldrig set nogen med uret .
Nu er mit spørgsmål: Hvad blev der af disse ure ? Var der et ur pr MY , eller havde togførerene deres egne ?
Findes der et eksemplar af uret på togmuseet i Odense ?
På forhånd tak
mvh
Mikael Sams

Hej Mikael

Holderen,i træ, fandtes i alle førerrum, det var holdere til lokomotivførerrens tjenesteur, det forklarer også hvorfor man aldrig ser et ur på foto - de blev menlig sjældent brugt - fordi det var nemt at glemme uret. Måske derfor gik man over til armbåndsure ;-) Der var også noget med at lommeurene ikke var særlig præcise, eller holdbare. Mit tjeneste (armbåndsur) fik jeg udleveret i august 1982. det har fået nyt batteri 5 gange, to gange ny rem og et enkelt nyt glas. Det bliver justeret to gange om året og har aldrig vist mere end 15 sec. afvigelse - det er da imponerende!Til sammenligning fik vi en b(l)ærbar pc udleveret i 2006, den blev udskiftet i starten af 2011, i det tidsrum blev den byttet 4 gange - det er da også imponerende (ikke?)

Tikkende hilsner

Flemming.

Roskopf ur

af Morten P, 14/8 2011, 18:54 (4850 dage siden) @ Flemming

Jeg har sådan en træ ud holder liggende et sted på martriklen :-)
Mener den er fra My 1120 ;-)

Mvh Morten

Roskopf ur

af mikael sams812 @, 24/8 2011, 16:04 (4840 dage siden) @ Morten P

Hej Morten , det er vel ikke sådan at du vil sælge din holder ? Så send mig en mail .
mvh
Mikael

Roskopf ur

af mikael sams812 @, 24/8 2011, 16:01 (4840 dage siden) @ Flemming

Tak for det Flemming , det kaster da lidt lys over sagen.mvh
Mikael

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak