Hvis jeg må begynde et helt andet sted: Jeg er tidligere blevet spurgt, om jeg ville skrive noget om netop signaler og -apparater, men takkede venligst nej. Årsagen: DSB og privatbanerne har så mange forskellige, at det er håbløst at skrive om, generelt. Altid vil man kunne / nogen skrive, at "det passer ikke, fordi i xxx var det ikke sådan".
Det er helt sikkert rigtigt, for med det store antal stationer, bygget over og ændret over så mange år, vil der helt sikkert kunne findes mange afarter, og man kan ikke tage forbehold for alt (man kan vist her roligt henvise til debatten omkring spornumre, som jeg kun har fulgt overfladisk).
Ser vi så igen på centralapparaterne, kan vi vel passende se tilbage på de gamle Siemens-Halske apparater med håndsving og trådtræk. Igen -måske ikke alle- men vist langt de fleste var anbragt "med ryggen mod muren" og betjeningspladsen ved vinduerne. Om ikke af anden årsag, så fordi stationsbestyreren skulle foretage "Togvejseftersyn" (i et omfang, der altid var angivet for den enkelte station ("Rød plakat") m.v. Stationsbestyreren skulle ved selvsyn forvisse sig om, at togvejen var fri for alt fra henstående jernbanevogne til glemte barnevogne el. lign. Derfor måtte der være frit udsyn så langt fremme mod sporet/sporene som muligt. Det er der bedre og bedre mulighed for jo længere vi kommer ud, hvor der ikke er henstående trækvogne med læs på perronen eller andet henstående op ad stationsbygningen.
Der er formentlig også en del "tradition" / gamle vaner med i mange beslutninger truffet af mange mennesker gennem mange år.
(Ser vi på Ballerup station er den lille kommandopost-udbygning endda bygget på den gamle lave perron, mens den i brug værende ø-perron er af den høje type - det hjælper heller ikke på udsynet).
Det i et tidligere indlæg omtalte foto af apparatet i Tølløse. Juli 1957.
Man aner stationskontoret bag apparatet, og også her stod den fungerende helt fremme mellem apparatet og vinduerne. Ofte havde man endda en kikkert stående fast (ret forstået) på apparatet til hjælp ved togvejseftersynet - det skete vel også, at der gik en køn pige på perronen ! ! !
PS. Rullen foran sportavlen var -som jeg husker det- køreplanen, der her var opklæbet og kunne rulles frem i takt med dagens gang.
Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=ballerup-station