Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Må vi se et billede af det? (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/8 2011, 20:04 (4852 dage siden)

Jeg sidder og kigger lidt i "MODELBANE Nyt, juni 1953, nr. 6, hvori der er en artikel om signaler.

Et af signalerne er et "forgreningssignal". Forgreningssignaler findes stadig (jeg har sakset nedenstående tilfældige eksempel fra nugældende SR).

[image]

I MODELBANE Nyt står der om dette signal, at det kan have forgrening til venstre eller til højre eller til begge sider.

Det er varianten "til begge sider", der overrasker mig. Sådan et signal har jeg aldrig set og har det i det hele taget fandtes? Og hvis det har, "må vi så se et billede"?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Må vi se et billede af det?

af UTJ, 12/8 2011, 20:40 (4852 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg sidder og kigger lidt i "MODELBANE Nyt, juni 1953, nr. 6, hvori der er en artikel om signaler.

Et af signalerne er et "forgreningssignal". Forgreningssignaler findes stadig (jeg har sakset nedenstående tilfældige eksempel fra nugældende SR).

[image]

I MODELBANE Nyt står der om dette signal, at det kan have forgrening til venstre eller til højre eller til begge sider.

Det er varianten "til begge sider", der overrasker mig. Sådan et signal har jeg aldrig set og har det i det hele taget fandtes? Og hvis det har, "må vi så se et billede"?

Det skulle lige være Flintholm eller omegn........

af re20000, 12/8 2011, 20:58 (4852 dage siden) @ UTJ

Næe der var to eller tre I signaler opstillet ved siden af hinanden alt efter retning, Flintholm, Damhus, Grøndal, Harrestrup, Vanløse. Hviiis der var en ,der havde billeder var det rart ;-) .

Nold

af KimC, 12/8 2011, 21:05 (4852 dage siden) @ UTJ

Det skulle lige være Flintholm eller omegn........

Og det så sådan her ud.
Indkørsel til Flintholm for tog fra Frederiksberg. Meget er forandret her..!

[image]

Altså ikke med forgreningsdimser til begge sider.

af CSLundsten @, 12/8 2011, 21:48 (4852 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det har aldrig eksisteret, men SIR og SR har været åbne overfor det. I forbindelse med en eller anden ombygning ved Vigerslev har jeg set en tidlig spor- og signalplan med et dobbeltarmet signal, men det endte med en anden løsning.

Mvh
Carsten Lundsten

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 13/8 2011, 01:41 (4852 dage siden) @ CSLundsten

Der er allerede indsendt eet foto, --men her er et til:

[image]
DSB G_611 og hovedsignaler. Grøndal. DKJK-særtog mod Vigerslev/Roskilde m.v. 1.9.1957.
Det "øverste" signal, til højre, er for kørsel mod Vanløse, det midterste -visende grønt lys- er for vort tog mod Vigerslev, og signalet til venstre er for tog mod Flintholm/Frederiksberg.
Foto: evp.

Jo, --der er utrolige mængder af fotos i skufferne rundt omkring, --hvis bare man "gider" at finde dem frem (eller ser det på Forum, --for det kan hurtigt blive en heldagsbeskæftigelse.

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=ballerup-station

af KimC, 13/8 2011, 07:14 (4851 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Tak for et spændende billed.
For mig ser det ud som der er to røde lys i hvert af de to signaler der viser rødt. Med bedste vilje kan jeg ikke få nogen af lysene til at se gule ud.
Var de alle røde, eller er det eksponeringen der har spillet os et puds?

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 13/8 2011, 08:54 (4851 dage siden) @ KimC

Hej.

Det må helt sikkert være fejl i filmens opfattelse af farverne (og til alt held "til den rigtige side", når det nu skulle være :-) )

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

af Rasmus, 13/8 2011, 09:27 (4851 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej

Husk billedet er fra 1957. Dengang sad den røde lanterne øverst og den brandgule nederst. Det synes jeg billedet gengiver ret godt.

Mvh
Rasmus

af re20000, 13/8 2011, 13:34 (4851 dage siden) @ Rasmus

Herligt at gense disse steder. Tak for billederne!

Nold

af Ove Nygaard, 13/8 2011, 14:37 (4851 dage siden) @ Rasmus

Hej

Husk billedet er fra 1957. Dengang sad den røde lanterne øverst og den brandgule nederst. Det synes jeg billedet gengiver ret godt.

Mvh
Rasmus

Ja, netop, Rasmus. Der er tale om brandgult lys i de nederste lanterner.
Mvh
Ove

af KimC, 13/8 2011, 22:15 (4851 dage siden) @ Rasmus

Hej

Jeg er godt klar over at den røde sad øverst den gang.
Men jeg synes stadig at de lanterner lyser temmelig rødt allesammen.

Jeg lød Photoshop udlæse RGB data for de røde og de "brandgule" lanterner

Signalet til venstre:

Øverst: R=237 G=63 B=28
Nederst: R=247 G=70 B=28

Signalet til højre:

Øverst: R=211 G=64 B=44
Nederst: R228 G=79 B=52

Der er altså ikke den store forskel, det brandgule må være blevet til gløder...
Generelt ser de nederste lanterner ud til at lyse lidt kraftigere, men det kan være et spørgsmål om fokusering af lamperne, og evt det faktum at de rent faktisk luser gult, men at ekponeringen driller. Agfa film havde f.eks. tilbøjelighed til at gøre dias for "varme" i farverne, og papirbilleder for "kolde".
Hvis billedet taler sandt farvemæssigt ville Trafikstyrelsen af i dag have krævet linjestykket spærret, og armsignaler opsat i stedet ;)

Jernbanebøger

Erindringer fra Præstøbanen

Erindringer fra Præstøbanen. Pris 430 kr.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak