Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

jernbanemuseet Odense, 17.8.. Nyt? (Generelt)

af gamle ole, 12/8 2011, 14:38 (4852 dage siden)

Hej

Så er det tid til det årlige besøg på museet på onsdag. I flg hjemmesiden er der vist ikke noget nyt/særligt?, men jeg spørger lige her om der alligevel er noget man skal være opmærksom på?

hilsen Ole:-)

jernbanemuseet Odense, 17.8.. Nyt?

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 12/8 2011, 15:01 (4852 dage siden) @ gamle ole

Der er jo flere ting man kan se nærmere på. Der er sket lidt i nogen af udstillingerne. Det er den afdeling med det ældste materiel og figurer. Ret spændende område.

Så er der jo oppe på balkonen, hvor jernbanens udvikling i DK bliver fortalt, helt fra start og til i dag. Der er her et væld af ting og effekter. Fx kan man komme ind i en B-vogns Intercitykupe.

Jeg kan også godt lide det brune 1. generations S-tog. Det er også et besøg værd. Og så er der naturligvis spisevognen, der på et tidspunkt får selskab af en sovevogn.

Der er masser af ting at fordybe sig i.

Dog er der ikke særligt meget med sikringsanlæg, som har været en betydelig del af jernbanedriften førhen.

Mvh
Claus

--
[image]

af gamle ole, 12/8 2011, 16:45 (4852 dage siden) @ Claus E. Hansen

Tak for det. nDet lyder som det der hele tiden har været der, og dermed nok ikke noget nyt=aktuelt?

Hilen Ole

af Jens Møller, København S, 12/8 2011, 17:06 (4852 dage siden) @ gamle ole

Der behøver vel heller ikke altid at være noget nyt, hver gang man besøger museet. Man kan jo altid blot gå rundt og kigge eller fordybe sig i tingene uden absolut altid at gå efter det nye. Jeg selv har besøgt museet mange gange, men finder altid nye detaljer på ting, som jeg allerede har set tidligere.

Hvis man blot skal stresse rundt med tungen ud af halsen som en anden journalist på jagt efter nye historier, har man vist misforstået noget.

Venlig hilsen
Jens Møller

--
Jens MO-Møller
[image]

af gamle ole, 12/8 2011, 17:11 (4852 dage siden) @ Jens Møller

Helt enig. Ville blot orientere mig .

hilsen Ole:-)

af Ulrik Ernst, 12/8 2011, 22:07 (4852 dage siden) @ gamle ole

Personligt glæder jeg mig ihverfald til af se Særudstillingen af malerier udført af Hollandske Roelof de Roo
skulle være ægte 80- 90´er stemning fra danske stationer

af Aleman, 12/8 2011, 23:07 (4852 dage siden) @ Ulrik Ernst

Tag bare den store tegnebog med - flere af malerierne er til salg (gennemsnitspris 30.000,- kr.) - men nyd dem under alle omstændigheder. Hovedparten er fra danske lokaliteter - såvel stationer som fra f.eks. Glyngørebanen. Tag også en 'tur' med postvognen og oplev, hvordan det må have været at arbejde i de rullende postbureauer.
Havebanen - LGB - har fået nyt materiel, der ikke længere vælter i stormvejr, der er kommet personale ved G-maskinen samt på perrontraktoren, området med centralapparater er p.t. ryddet for apparater, og der er flyttet om på noget materiel - f.eks. er MY 1112 nu helt bagest i hallen. Og endelig er der den nye udkigsplatform ved det nye elevatortårn - her kan man dels skue ud over en stor del af opstillingssporene, dels gå ind og få et kig ned i værkstedet, hvor der arbejdes på Hs 415, den gamle M4, kupévognen fra Grønholt og en del andet. Så jo, der er en smule nyt at kigge på derinde. Og så er der - ikke at forglemme - et meget stort udvalg af jernbanelitteratur, såvel nyt som antikvarisk - ofte hele besøget værd - film, souvenirs og meget andet.

God fornøjelse med besøgene!

Venlig hilsen,

Aleman

af gamle ole, 13/8 2011, 14:59 (4851 dage siden) @ Aleman

Fint. Tak for det. Så er der noget at gå efter.

:-) hilsen Ole

af Niels Faldborg, Årslev, 12/8 2011, 23:05 (4852 dage siden) @ gamle ole

KB M1 kan ses under restaurering, på værkstedet, der er adgang fra balkonen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak