Tyske damplok Br 52 i DK 40-45? (Generelt)
Jeg er med på at der kørte 50'ere rundt under 2. verdenskrig i perioden 1940-45 i Danmark. Og 38+57. Men hvordan var det nu med Br 52?
Og sendte man tyske lokomotiver til Norge via Danmark?
Jeg er med på at der kørte 50'ere rundt under 2. verdenskrig i perioden 1940-45 i Danmark. Og 38+57. Men hvordan var det nu med Br 52?
Og sendte man tyske lokomotiver til Norge via Danmark?
Jeg er med på at der kørte 50'ere rundt under 2. verdenskrig i perioden 1940-45 i Danmark. Og 38+57. Men hvordan var det nu med Br 52?
Og sendte man tyske lokomotiver til Norge via Danmark?
Begge spørgsmål kan besvares kort: BR 52 var i DK under Besættelsen, og man sendte tyske lokomotiver nordpå via Århus.
I Steffen Dreslers værk om tyske krigslokomotiver på danske spor (s. 10-11) fremgår det, at f.eks. nr 52 2863, 6204, 324, 5032, 6081 og 2843 den 16. marts 1945 ankom til havnebyen med henblik på udskibning til Norge. Ud over enkelte andre BR 52 var følgende observeret i Jylland omkring kapitulationen: BR 52 1105, 2851 og 7792.
Mere pudsigt er det, at også BR 89 (T 3) kørte her i landet i de bevægede år.
Venlig hilsen,
Aleman
Jeg er i besiddelse af de originale "lokobøger" fra Mdt Århus fra besættelsen april 1940 og til marts 1945 samt "Lokgestellung" für Sonderleistungen frem til kapitulationen og kan bekræfte at adskillige BR 52 var indsat og at enkelte BR 89 var indsat primært i Sønderjylland. Endog BR 93 har kørt her samt et utal af BR 56
Jeg er i besiddelse af de originale "lokobøger" fra Mdt Århus fra besættelsen april 1940 og til marts 1945 samt "Lokgestellung" für Sonderleistungen frem til kapitulationen og kan bekræfte at adskillige BR 52 var indsat og at enkelte BR 89 var indsat primært i Sønderjylland. Endog BR 93 har kørt her samt et utal af BR 56
Kan du lukke lidt op for hvilke 52'ere der kørte her (eksempler, hvis alle er for meget at forlange)..........?
I skrivende stund er det netop lidt svært med BR52 da de ikke var i overtal i forhold til øvrige BR´en.
Som allerede nævnt kom 52 324 - 2863 - 6204 - 5032 - 6081 og 2843 tilAarhus den 16.3.45 i tog 9269 med henblik på udskibning til Norge.
52 1105 henstår med sikkerhed i Viborg ved kapitulationen men henhørte jo ikke under Mdt Aarhus´s område og har derfor ikke flere oplysninger
52 2851 og 7792 har været indsat.
Rygter siger at en BR52 Kondens henstod i Silkeborg ved kapitulationen. Det skulle være 100% sikkert, men det har ikke været muligt at få det bekræftet ej heller ved mine tyske kolleger med speciale i Kondesloko.
SOm et kuriosum kan nævnes at general von Hanneckens tog også ankom til Aarhus med en BR 17 men selvom dette er bekræftet 100% og med dato findes dette loko som naturligvis har været "omkring" Mdt Aarhus ikke hverken som ankommende eller afgående loko
.....kan bekræfte at adskillige BR 52 var indsat og at enkelte BR 89 var indsat primært i Sønderjylland. Endog BR 93 har kørt her samt et utal af BR 56
Det kunne være interessant at høre hvilke lokomotiver der har været indsat på hvilke strækninger. BR 93 er i forhold til BR 52 m fl et mindre lokomotiv, så det har vel været noget begrænset, hvor det kunne sættes ind (=fremføre godstog) ?
--
Svend
BR 93 var ikke indsat regelmæssigt i Danmark, men bl.a. blev Panserzug 23 Flensburg-Padborg-Lillebæltsbroen den 9.4.1940 fremført af en BR 93 som fik et varmløben leje og derefter i første omgang "strandede" omkring Kolding.
Endnu som et kuriosum er der meldinger om at BR 01 har fremført tog til Padborg samt
at BR 44 har været indsat lejlighedsvis selvom disse typers akseltryk gjorde at de slet ikke var tilladt til kørse i Danmark
Findes der nogle gode foto dokumentation over disse tyske tog i Danmark
Eller var de, "Akte VERTRAULICH, tys tys af de tyske soldater som var i lille Danmark
Der findes jo mange billeder i litteraturen og lokalhistorierne bl.a. af en jager der skydes ned over en BR 52.
Selv har jeg kun et "ægte" fra egen samling: En BR 57 på Mdt Aarhus side om side med E 968.
Maskinbøgerne som alle er i min varetægt i original er ikke klassificeret, men eller enig: Vertraulich står der på utrolig man ge af mine dokumenter fra besættelsestiden såvel fra DDSB som DR
Sjællands Odde består primært af sten og grus, som er ført dertil af skiftende havstrømme. I næsten 100 år blev disse materialer gravet ud, knust, sorteret og fragtet bort, og en 600 mm smalsporsbane med både damp- og diesellok spillede en vigtig rolle i et effektivt transportsystem.
Læs mere