Trætog (Generelt)
Når talen er om trætog, tænker de fleste nok på transporter af tømmer, kævler, stammer til f.eks. Junckers i Køge - eller måske på 'Onkel Haralds Trætog' fra vor barndom for længe, længe siden.
Trætog kan dog også være noget ganske andet - og mere ydmygt, som de følgende billeder vil vise. De stammer fra 1999, og historien følger bagefter (så det er ingen gættekonkurence!).
Den opmærksomme betragter vil hurtigt kunne stedfæste billedet: Danmarks Jernbanemuseum i Odense. Året er 1999 som nævnt, og foran værkstedet står oprangeret en stribe trævogne. Hvad var meningen med det?
Jo, museets samling af ældre stuebirke (Ficus Benjamina) havde pådraget sig en bunke skjoldlus og andet utøj, og de blev derfor sendt på 'aflusningskur' ovre på værkstedet. Her stod de nogle dage, indtil de blev transporteret tilbage igen. Og hvordan transporterer man nemmest tre-fire meter høje træer? På diplorier, selvfølgelig. Læg i øvrigt mærke til, at der åbenbart er blevet rangeret rundt med vognene, for vognen med to træer på - der holder forrest på det første billede - nu er bagest i kortegen.
Nu vil nogle nok spørge: Hvad er diplorier? Jeg kunne også have skrevet 'deployere', hvilket andre kalder disse små skubbevogne med skinnehjul, men ingen af ordene er at finde i almindelige ordbøger (ejheller i udenlandske leksika). Så hvad hedder disse køretøjer egentlig på dansk (og så endte det alligevel med en slags spørgekonkurrence).
Nuvel, det var så endnu et eksempel på, at livet ved jernbanerne var meget mere spændende DENGANG!
Venlig hilsen,
Aleman