Interiør billeder?
Er der nogen som har nogen interiør billeder af de gamle MQ røde togsæt (4951-4953/4971-4973)
Er der nogen som har nogen interiør billeder af de gamle MQ røde togsæt (4951-4953/4971-4973)
Undskyld ikke de gamle MQ røde togset men de gamle røde MQ togsæt
Mor'n Elias,
De 3 røde MQ-togsæt samt Hornbækbanens Siemens-Desiro DM 101-201 blev "plukket" ud af en serieproduktion af VT 642 togsæt til Deutsche Bahn. De er derfor i udstrakt grad leveret i h.t. DB's specifikationer, herunder også vedr. udvendigt såvel som indvendigt design. Væsentligste forskel er nok, at de danske togsæt er indrettet uden 1. kl.
Ud over dette foto:
DSM MQ 4951-4971 Svendborg juni 2001 (nm).
..... kan jeg ikke bidrage så meget vedr. de røde MQ, men nok vedr. HHGBs togsæt:
HHGB DM 101-201 (tegning Siemens, arkiv nm).
Af ovenstående tegning (som muligvis også vil være dækkende for MQ ?), fremgår, hvorledes sædeopstillingen er i HHGBs version. Tegningen stammer fra en brochure, Siemens fremstillede i anledning af HHGB-leverancen. Bruchuren, som foruden en verbal beskrivelse af togsættet også indeholder nogle gode interiørbilleder, kan ses her:
*Side 1* *Side 2* *Side 3* *Side 4*
I november 1999, før serieleverancerne til DB var begyndt, besøgte danske privatbanefolk Siemens' Prüfcenter Wegberg-Wildenrath for bl.a. dér at prøvekøre en af Desiro-prototyperne. Billederne herunder stammer derfra:
Siemens Desiro prototype, Prüfcenter Wegberg-Wildenrath 09.11.1999 (nm).
Da togsættet hverken var litreret eller nummereret, kan jeg ikke oplyse, hvilket DB-nummer toget senere blev leveret under.
Til gengæld findes her en oversigt over VT 642-togsæt leveret til andre end DB:
http://www.privat-bahn.de/Desiro_Lieferliste.html .
Heraf vil det bl.a. fremgå, hvor de "Angel Trains" ejede, røde MQ-togsæt siden er havnet.
Til gengæld er Nordjyske Jernbaners togsæt ikke med på ovennævnte fortegnelse; men det hører med til historien, at NJs Desiro'er blev leveret under den option, der var indskrevet i kontrakten vedr. HHGBs togsæt.
Bedste hilsener
Niels
der har du helt ret Niels Nordjyske overtog kontrakten efter lokalbanen det hørte også med til historien at lokalbanen akut manglede tog efter man kørte sammen med med nogle Y-tog.. og derfor at HHGB desiroen var den eneste der var monteret med ATP..
Mener at have hørt at HHGB var de første der fik deres Desiro og 3 uger efter fik DSB deres 3 røde.. som prøve for de 12 de derefter leje.. NJ var ude og høre på disse 3 ved angel train da de stog og "hang" da de købte den røde fra HHGB..
Med venlig hilsen
Mads
Sæderne i DSB's hvide Desiro er placeret anderledes (lavet med dansk standard) sæderne i NJ's, ex HHGB's og ex de 3 røde DSB er med tysk sæde standard
Vil lige benytte radiotavsheden på forum til at "reparere" nogle links, der grundet billeddatabasen ImageShack's upålidelighed er gået i udu.
Siemens fremstillede en brochure i anledning af Desiro-leverancen til Hornbækbanen. Brochuren, som foruden en verbal beskrivelse af togsættet også indeholder nogle gode interiørbilleder, kan nu ses her:
*Side 1* *Side 2* *Side 3* *Side 4*
Nærværende tråd kan i øvrigt relateres til mine indlæg om "Nye dieseltog til Privatbanerne" i det historiske forum.
Som bonus en tysk privatbane Desiro:
Vogtlandbahn (VBG) VT 23 i banens værksted i Neumark (Vogtl.), 06.05.2008 (nm).
Ovenlysene i banens ret nye (indviet 2000) værksted er formgivningsmæssigt inspireret af de Siemens RegioSprintere, VBG anvender i bl.a. tram-tram trafikken i Zwickau:
VBGs værksted i Neumark, facade mod spor, 06.05.2008 (nm).
I nyere tid er der også indsat RegioShuttle RS1 fra Stadler i Zwickaus gader; men det er en ganske anden sag .
M.v.h.
Niels