Mor'n Elias,
De 3 røde MQ-togsæt samt Hornbækbanens Siemens-Desiro DM 101-201 blev "plukket" ud af en serieproduktion af VT 642 togsæt til Deutsche Bahn. De er derfor i udstrakt grad leveret i h.t. DB's specifikationer, herunder også vedr. udvendigt såvel som indvendigt design. Væsentligste forskel er nok, at de danske togsæt er indrettet uden 1. kl.
Ud over dette foto:
DSM MQ 4951-4971 Svendborg juni 2001 (nm).
..... kan jeg ikke bidrage så meget vedr. de røde MQ, men nok vedr. HHGBs togsæt:
HHGB DM 101-201 (tegning Siemens, arkiv nm).
Af ovenstående tegning (som muligvis også vil være dækkende for MQ ?), fremgår, hvorledes sædeopstillingen er i HHGBs version. Tegningen stammer fra en brochure, Siemens fremstillede i anledning af HHGB-leverancen. Bruchuren, som foruden en verbal beskrivelse af togsættet også indeholder nogle gode interiørbilleder, kan ses her:
*Side 1* *Side 2* *Side 3* *Side 4*
I november 1999, før serieleverancerne til DB var begyndt, besøgte danske privatbanefolk Siemens' Prüfcenter Wegberg-Wildenrath for bl.a. dér at prøvekøre en af Desiro-prototyperne. Billederne herunder stammer derfra:
Siemens Desiro prototype, Prüfcenter Wegberg-Wildenrath 09.11.1999 (nm).
Da togsættet hverken var litreret eller nummereret, kan jeg ikke oplyse, hvilket DB-nummer toget senere blev leveret under.
Til gengæld findes her en oversigt over VT 642-togsæt leveret til andre end DB:
http://www.privat-bahn.de/Desiro_Lieferliste.html .
Heraf vil det bl.a. fremgå, hvor de "Angel Trains" ejede, røde MQ-togsæt siden er havnet.
Til gengæld er Nordjyske Jernbaners togsæt ikke med på ovennævnte fortegnelse; men det hører med til historien, at NJs Desiro'er blev leveret under den option, der var indskrevet i kontrakten vedr. HHGBs togsæt.
Bedste hilsener
Niels