Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

CBTC på S-banen (Generelt)

af steenth, 7/8 2011, 22:48 (4857 dage siden) @ Svend


I ETCS 2 sendes signalerne over GSM-R, med en dataoverbygning hvis der er behov for højere båndbredde i tættrafikerede områder. S-togene vil få deres signaler via wifi/wlan.


Det vil jo nok være lidt af en udfordring, hvis noget af materiellet (S-togene) skal kommunikere med fjernstyringscentralen/radioblokcentret via wifi/lan og alt andet materiel via GSM-R. Er det i det hele taget noget Siemens tilbyder som en option i et ellers gennemprøvet system?

Siemens har købt et system Airlink af et dansk firma, bruges til at kommunikere med wlan til/fra toget og det bruges allerede nu til internet i S-tog og Lollands - men det bruges andre steder til togkontrol iflg. Siemens referencer. Og Banedanmark har ansøgt om at sætte antenner op hver 400 m (i de fleste tilfælge i køreledningsmasterne)- om det er nødvendig med Siemens system ved jeg ikke.

Men det er stadig sikringsanlægget, der skal give tilladelser via enten ETCS's radioblokcenteret eller CBTC til toget. Og Siemens fremhæver at deres CBTC system kan bruges i blandet systemer.... men det vil et spørgsmål, hvad BDK vil betale for.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak