Det nye signal program på 2-banen færdig 2 år (Generelt)
tidligere end planlangt:
http://ing.dk/artikel/120990-s-togssignalerne-faerdige-to-aar-foer-planen?utm_medium=em...
tidligere end planlangt:
http://ing.dk/artikel/120990-s-togssignalerne-faerdige-to-aar-foer-planen?utm_medium=em...
en fejl 40 herfa..
Når nu der kommer CBTC på f.eks. strækningen København H-Hillerød, hvordan så med kørsel med godstog? Bliver det en saga blot eller vil der blive mulighed for at befare en sådan strækning uden virksomt CBTC-anlæg? Og/eller bliver der "mobile CBTC-anlæg" som vi kender det fra "mobile ATC-anlæg"?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Når nu der kommer CBTC på f.eks. strækningen København H-Hillerød, hvordan så med kørsel med godstog? Bliver det en saga blot eller vil der blive mulighed for at befare en sådan strækning uden virksomt CBTC-anlæg? Og/eller bliver der "mobile CBTC-anlæg" som vi kender det fra "mobile ATC-anlæg"?
Umiddelbart bliver det vist ret besværligt, nok noget i retning af arbejdskøretøjer. Det var vist udmeldingerne omkring CBTC.
Men nu har man vist valgt Siemens Trainguard MT, og det bygger på eurobaliser. Det i kombination med, at der vil være GSM langs s-banen samt akseltæller på visse punkter gør, at det måske er en forholdsvis smal sag at sikre, at tog med ERTMS 2 kan køre på s-banen. Dog vil de fylde mere, ligesom i dag, da de ikke har den almindelige flydende blok som s-togene.
Lars
Men nu har man vist valgt Siemens Trainguard MT, og det bygger på eurobaliser. Det i kombination med, at der vil være GSM langs s-banen samt akseltæller på visse punkter gør, at det måske er en forholdsvis smal sag at sikre, at tog med ERTMS 2 kan køre på s-banen.
Er det noget du gætter på eller du du ved mere præcist?
Alle udmeldinger indtil nu har nemlig været, at de to systemer er meget forskellige og at køretøjerne (lokomotiver, togsæt, arbejdskøretøjer osv) skal udstyres med hver deres udstyr.
--
Svend
Men nu har man vist valgt Siemens Trainguard MT, og det bygger på eurobaliser. Det i kombination med, at der vil være GSM langs s-banen samt akseltæller på visse punkter gør, at det måske er en forholdsvis smal sag at sikre, at tog med ERTMS 2 kan køre på s-banen.
Er det noget du gætter på eller du du ved mere præcist?
Alle udmeldinger indtil nu har nemlig været, at de to systemer er meget forskellige og at køretøjerne (lokomotiver, togsæt, arbejdskøretøjer osv) skal udstyres med hver deres udstyr.
Det har været meldt ud, at der skal være GSM-R langs S-banen, og det vil ikke blive pillet ned igen.
Jeg har læst om Trainguard MT, at det bruger statiske eurobaliser som en form for elektroniske kilometersten, det samme som baliserne bruges til i ETCS 2 (modsat ETCS 1, hvor der også er dynamiske baliser til at sende signalinformation). Systemet har også enkelte akseltællere til f.eks. at holde styr på tog med defekte CBTC-anlæg. Alm. s-tog kører med flydende blok.
I ETCS 2 sendes signalerne over GSM-R, med en dataoverbygning hvis der er behov for højere båndbredde i tættrafikerede områder. S-togene vil få deres signaler via wifi/wlan.
Så ud fra det gætter jeg på, at der burde være båndbredde til at sende enkelte tog rundt på s-banen ved signaler via GSM-R, og i kombination med akseltællerne burde det være muligt at lave blokke som de kan holde sig inden for. Naturligvis fylder de mere end den flydende blok.
Den store udfordring vil dog være at få s-banens fjernstyringscentral til at sende signalerne til disse tog ud via GSM-R. Men eftersom Siemens har leveret dette anlæg også, og derudover leverer ETCS 1 & 2, burde det være muligt. Om man så bruger pengene på det, det er noget andet.
Lars
I ETCS 2 sendes signalerne over GSM-R, med en dataoverbygning hvis der er behov for højere båndbredde i tættrafikerede områder. S-togene vil få deres signaler via wifi/wlan.
Det vil jo nok være lidt af en udfordring, hvis noget af materiellet (S-togene) skal kommunikere med fjernstyringscentralen/radioblokcentret via wifi/lan og alt andet materiel via GSM-R. Er det i det hele taget noget Siemens tilbyder som en option i et ellers gennemprøvet system?
--
Svend
I ETCS 2 sendes signalerne over GSM-R, med en dataoverbygning hvis der er behov for højere båndbredde i tættrafikerede områder. S-togene vil få deres signaler via wifi/wlan.
Det vil jo nok være lidt af en udfordring, hvis noget af materiellet (S-togene) skal kommunikere med fjernstyringscentralen/radioblokcentret via wifi/lan og alt andet materiel via GSM-R. Er det i det hele taget noget Siemens tilbyder som en option i et ellers gennemprøvet system?
Siemens har købt et system Airlink af et dansk firma, bruges til at kommunikere med wlan til/fra toget og det bruges allerede nu til internet i S-tog og Lollands - men det bruges andre steder til togkontrol iflg. Siemens referencer. Og Banedanmark har ansøgt om at sætte antenner op hver 400 m (i de fleste tilfælge i køreledningsmasterne)- om det er nødvendig med Siemens system ved jeg ikke.
Men det er stadig sikringsanlægget, der skal give tilladelser via enten ETCS's radioblokcenteret eller CBTC til toget. Og Siemens fremhæver at deres CBTC system kan bruges i blandet systemer.... men det vil et spørgsmål, hvad BDK vil betale for.
God læselyst: http://uk.bane.dk/visArtikel_eng.asp?artikelID=8696
Lars
Jeg går ud fra at du har læst materialet igennem og derfor kan fortælle, om dine oplysninger/teorier om at køretøjer udstyret med ERTMS også kan køre på S-banen "holder vand".
--
Svend
Jeg går ud fra at du har læst materialet igennem og derfor kan fortælle, om dine oplysninger/teorier om at køretøjer udstyret med ERTMS også kan køre på S-banen "holder vand".
Nope, sagde ikke at BaneDK har ønsket den funktion. Kun beskrevet med Siemens som kilde hvad de selv skriver om Trainguad MT. Men hvilke moduler BaneDK vil have, det er jo noget andet.
Lars
God læselyst: http://uk.bane.dk/visArtikel_eng.asp?artikelID=8696
Tja - det fortæller ikke særlig meget om hvad Siemens og BDK har aftalt.
Jamen vi kan da bare få skræddersyet en udgave specielt til danske forhold. Det gør vi jo så tit med togsæt...
Nold
ja vi kan prøve noget helt nyt - kommunikere over Kalundborg langbølgesender - DET vil der være nogle udviklingsomkostninger på, og så vil vi få noget unikt DSB der ikke passer sammen med noget som helst andet.
Udviklingen kan så tilbydes et lille ukendt firma i et uroplaget land i Afrika, for de var billigst i udbuddet.
Og skrotte det om 10 år, for det kom aldrig til at virke tilfredsstillende.
Gert
Hvor afhængigt at det nye system af ekstern positionering, GPS etc? Eller er systemet designet til at kunne fungere uafhængigt af strømarbrydelser i det normale net osv?
Jamen vi kan da bare få skræddersyet en udgave specielt til danske forhold. Det gør vi jo så tit med togsæt...
Tja. Signalprojektet vil fjerne så mange danske forhold som muligt. Alle de gamle signalregler bliver erstattet med nye. Det er en af de meste radikale projekter i den retning jeg har set. Og BDK snakker med andre baner om at få noget, som også kan bruges på tværs af landegrænser.
Og BDK snakker med andre baner om at få noget, som også kan bruges på tværs af landegrænser.
Øhhh - er det ikke et EU-interoperabilitetskrav ?
M.v.h.
Niels
Og BDK snakker med andre baner om at få noget, som også kan bruges på tværs af landegrænser.
Øhhh - er det ikke et EU-interoperabilitetskrav ?
EU har ikke fået bl.a. håndtering af sporarbejde, rangering og håndtering uregelmæssigheder med.
Mvh
Steen
Hvor afhængigt at det nye system af ekstern positionering, GPS etc? Eller er systemet designet til at kunne fungere uafhængigt af strømarbrydelser i det normale net osv?
Trainguard MT er uafhængig af ekstern positionering som f.eks. GPS. Det er toget selv der i den flydende blok holder styr på hvor det er. Det har så nogle elektroniske kilometersten i form af ETCS-eurobaliser, som bruges til løbende synkronisering af togets position. Derudover er der akseltællere til at hjælpe med tog uden det nødvendigt udstyr, eller hvor det ikke virker. Disse skal køre i blokafstand, hvor akseltællerne er blokgrænser eller på anden måde som en back up.
Positionen kommunikeres i udgangspunktet via wifi/vlan til centralen, samme system bruges i princippet til al anden kommunikation, men der er understøttelse for brug for flere platforme på en gang (f.eks. gsm-r, som BaneDK jo ruller ud på hele nettet).
Lars
Hej Lars,
interessante bemærkninger omkring dette fra din side.
Det nye signalprogram rummer en række udfordringer for alle, men ikke mindst for veteranbaner i Hovedstadsområdet.
Vil du ikke sende mig din mail-adresse - du kan skrive på m.randrup(snabel-a)veterantoget.dk
vh Michael
Det nye signalprogram rummer en række udfordringer for alle, men ikke mindst for veteranbaner i Hovedstadsområdet.
Ordet "udfordringer" dækker vist ikke helt. Både på S-banen og fjernbanen er det vist slut med at køre, medmindre man forsyner sit materiel med det rigtige udstyr. Og for damplokomotiver ser det vist helt sort ud.....
--
Svend