Sommerhovedbrud..... "løsningen" + ny (sidste) opgave (Billedegætterier)
Opgaven lyder som sådan:
Vi forestiller os, at året er 1980. Ved perronen i Nyborg Færge holder et tog, som er klar til afgang mod Nyborg H og videre over Fyn. Toget består af et lokomotiv og nogle vogne.
Opgaven går nu ud på at fastlægge togets rute, således at toget returnerer til Nyborg Færge med lokomotivet forrest. Toget må ikke skilles ad undervejs og toget må ikke skifte køreretning.
Såfremt dette ikke kan lade sig gøre, ønskes oplyst, hvilket årstal opgaven senest kunne været løst.
Toget skal holde sig inden for Danmarks grænser og såvel privat- som statsbaner må befares.
Tak til alle, der deltog i denne lille sommerspøg.
Jeg kan ikke henvise til en autoritativ løsning og må derfor ty til den akademiske: Indtil en hypotese måtte blive falsificeret, står den ved magt. Svarene i denne tråd er i et vist omfang blevet tilbagevist og tilbage står fem hypoteser, der ikke er blevet falsificeret, jf. nedenfor.
Fra starten af var jeg klar over, at kørslen ikke kunne gennemføre i 1980, men jeg havde ikke tænkt igennem, hvad der så kunne være løsningen. Løsningen kan vi ikke hente "udefra". Den højeste kompetence er simpelthen Forum i sig selv.
De fem løsninger, der holder vand er:
Nyborg Færge-Middelfart gammel station-Brenderup-Odense-Nyborg Færge indtil 14. maj 1935, hvor Lillebæltsbroen indvies og det højre ben i trekanten syd for Middelbart gammel station efterfølgende fjernes på et tidspunkt.
Nyborg Færge-Odense-Nørre Broby-Faaborg-Ringe-Nyborg H-Nyborg Færge indtil 24. maj 1954, hvor ONFJ nedlægges.
Nyborg Færge-Horsens-Lund-Rask Mølle-Thyregod-Nyborg Færge indtil 31. marts 1962, hvor HV nedlægges.
Nyborg Færge-Horsens-Lund-Rask Mølle-Ejstrupholm-Brande-Nyborg Færge indtil 31. marts 1962, hvor HV nedlægges.
Nyborg Færge-Brande-Funder-Silkeborg-Laurbjerg-Aalborg-Nørresundby Havnestation-Vodskov-Hørby-Sæby-Frederikshavn-Laurbjerg-Silkeborg-Funder-Brande-Nyborg Færge indtil 27. maj 1962, hvor delstrækningen Sæby-Frederikshavn på FFJ nedlægges.
Ved ovennævnte gennemgang stødte jeg på en sjette løsning, som ikke har været nævnt:
Nyborg Færge-Brande-Funder-Silkeborg-Laurbjerg-Aalborg-Nørresundby Havnestation-Vodskov-Hørby-Øster Vraa-Vodskov-Nørresundby Havnestation-Aalborg-Laurbjerg-Silkeborg-Funder-Brande-Nyborg Færge indtil 1. april 1950, hvor Vodskov-Øster Vraa nedlægges.
Da opgaven gik ud på at finde ud af, hvornår løsningen senest kunne gennemkøres, må det være "Sæby-kørslen", der løber af med sejren.
Et lille "sommerbrud" som ovenstående kan jo varieres i det uendelige. Det skal jeg nok lade være med. Så derfor kommer der kun én opgave mere i samme stil og den kommer her:
Vi forestiller os, at året er 1970. Ved indkørselssignalet til Funder fra Silkeborgsiden holder et tog. Toget består af et lokomotiv og nogle vogne. Lokomotivet er forrest i toget og har front mod vest.
Opgaven går nu ud på at fastlægge togets rute, således at toget kommer til at holde samme sted igen og stadig med lokomotivet mod vest. Toget må ikke skilles ad undervejs og toget må ikke skifte køreretning.
Såfremt dette ikke kan lade sig gøre, ønskes oplyst, hvilket årstal opgaven senest kunne været løst.
Toget skal holde sig inden for Danmarks grænser og såvel privat- som statsbaner må befares. Og belært af erfaring fra det første sommerhovedbrud: Toget på ikke "vendes på en færge".
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen