HHB damplok nr. 1 (1 scan) (Generelt)
Kære alle,
Når vi nu har taget hul på Hornbækbanen, bør vi måske lige have banens første damplok med:
HHB Nr. 1 (efter Maffei-prospekt, arkiv nm).
Klik på billedet for større format.
M.v.h.
Niels
Kære alle,
Når vi nu har taget hul på Hornbækbanen, bør vi måske lige have banens første damplok med:
HHB Nr. 1 (efter Maffei-prospekt, arkiv nm).
Klik på billedet for større format.
M.v.h.
Niels
Det er dælme flot. Ved du hvor mange der er produceret af denne model?
Hej.
Så lykkedes det.
Både denne foto/omtale, men også 21 fotos er lagt på www.evp.dk her til aften.
Der er dog endnu adskillige, der må vente et ca. et døgn.
Herligt (ikke ventetiden - men antallet ) Tak til alle leverandører.
Sammen er vi bedst, --som de siger i banken.
Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=helsingor-hornbak-gilleleje-banen
Hej "internet",
J.A. Maffei leverede ikke forfærdelig mange damplokomotiver til de danske jernbaner, se *denne liste*.
Og HHB nr. 1 var det eneste 1-B-0 tenderlokomotiv.
Hvorvidt Maffei har leveret tilsvarende model til baner i udlandet, kan jeg ikke besvare på stående fod; det fremgår ikke af prospektet.
Men det kunne i givet fald dreje sig om 2 stk. 1-B-0 tenderlokomotiver til jernbanen Nürnberg-Fürth i hhv. 1905 og 1906 (f.nr. 2511 og 2549); der savnes imidlertid "billedbevis".
Til danske privatbaner leverede Hanomag ca. samtidig nogle ligeledes 1-B-0 tenderlokomotiver; men HHBs Maffei-maskine adskilte sig på mange måder fra disse.
M.v.h.
Niels
Selv om der er leveret mange damplokomotiver fra tyske fabrikker til de danske privatbaner (og DSB selvfølgelig), kan man undre sig over (jeg gøre det i hvert fald), at stort set hver frembringelse er et unika. Maffei har gjort sig store anstrengelser for at vise billede og tegning samt data på lokomotivet, men efter stor sandsynlighed er der aldrig siden fremstillet et lokomotiv på fabrikken som bare ligner dette en smule. Samme gælder for lokomotiver fra Henschel osv, selv om de enkelte fabrikker også var leverandør til privatbaner i Tyskland og resten af verden.
En vis form for standardisering kunne jo have været rart, også når man taler om modeller af de pågældende lokomotiver. Så havde der måske været en mulighed for at have et damplokomotiv, der bare mindede om et dansk privatbanelokomotiv, kørende rundt i småt format.
--
Svend
En vis form for standardisering kunne jo have været rart, også når man taler om modeller af de pågældende lokomotiver. Så havde der måske været en mulighed for at have et damplokomotiv, der bare mindede om et dansk privatbanelokomotiv, kørende rundt i småt format.
HHB 1 er formentlig et unikum. Lokomotivet er bygget til havnebanen i Helsingør og på stående fod kan jeg ikke lige huske den mindste radius som var på havnebanen, men det var meget modelbaneagtigt.
Det som går igen i privatbanelokomotiverne er støbte dele som hjul (diameteren er selvfølgelig til en vis grad standardiseret for at kunne benytte samme hjulringe) og andet. Der hvor lokomotivfremstillingen var håndværk kunne man godt konstruere individuelle løsninger på ordrer ned til 1 stk. Man havde jo ikke et lager af lokomotivdele liggende til kommende bestillinger.
Rambøll-rapport afslører: Politikere blokerer for grøn flytrafik
Prisen styrtdykker: Snart er det billigere at skifte elbilens batteri end benzinbilens motor
Ekstraregning skræmmer: Lynetteholms-metro kommer på slankekur
Nye batterier skal fordoble energien i en elbil: Honda melder sig ind i kapløbet
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard