Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Spornummerering (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 1/8 2011, 11:01 (4867 dage siden)
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 1/8 2011, 11:35

Når vi snakker landstationer og spornummerering er det "reglen", at sporene nummereres efter deres beliggenhed i forhold til stationens hovedbygning. Sporet beliggende nærmest hovedbygningen nummereres spor 1, næste spor nummereres spor 2, næste spor nummereres spor 3, osv. osv.

Tilbage i 1980'erne, da jeg var togbetjent/togfører i Aarhus og Aalborg, undrede det mig, at spornummereringen i Hinnerup var "forkert", idet sporet tættest på hovedbygningen ikke havde nummer 1. Min undren forsvandt dog, da jeg erfarede, at den nuværende stationsbygning i Hinnerup, ikke er den første stationsbygning i Hinnerup. Den første stationsbygning i Hinnerup lå vest for banen og den dengang (og nu) aktuelle spornummering, gav - og giver - derfor mening.

Men:

I Støvring og Svenstrup J. lå stationsbygningerne vest for banen. Frem til disse stationers nedlæggelse i henholdsvis 1974 og 1972 hed sporet tættest på stationsbygningen spor 1. (Svenstrup J.'s oprindelige stationsbygning lå ganske vist øst for banen, men den nuværende ligger vest for banen).

Da stationerne blev genåbnet i 2003, hed sporet tættest på stationsbygningen i Svenstrup J. pludselig spor 2 og i Støvring hed sporet tættest på den i 1981 nedrevne stationsbygning nu også pludselig spor 2. Hvorfor? Er der en "akademisk" forklaring eller har man simpelthen bare "siddet med terning og raffelbæger"?

I Hadsten er der også "et eller andet galt", idet sporet tættest på stationsbygningen hedder spor 2.

Og der kan sikkert findes mange andre eksempler rundt omkring i landet, med mere eller mindre "fornuftige" forklaringer. Men Støvring og Svenstrup J. er "pudsige".

For god ordens skyld anføres, at spornumre for trinbrætter ikke fremgår af TIB. Så man skal altså ud på selve trinbrættet og kigge efter.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Spornummerering

af gamle ole, 1/8 2011, 18:34 (4866 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

og i relation til publikum var det perronnummer og ikke spornummer man refererede til, f.ex. Kh perron 1-6

hilsen Ole

Spornummerering

af Niels-Erik Hansen, Roskilde, 1/8 2011, 21:23 (4866 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det er så heller ikke bedre på Sjælland. F eks i Hedehusene hedder sporet nærmest stationsbygningen 4, hvor det tidligere hed 1. - Ændringen opstod i forbindelse med 3- og 4-sporet mellem Høje Taastrup og Roskilde. Her nummererede man så sporene fra syd mod nord, så det var ens i Høje Taastrup, Hedehusene og Trekroner samt på den fri bane. I Roskilde nummereres sporene så igen "normalt", dvs spor 1 nærmest stationsbygningen, hvor spor 1 er nordligst.

S-banen sammen med fjernbanen er ligeledes heller ikke altid logisk .....

Spornummerering

af Krüger, 9/8 2011, 23:12 (4858 dage siden) @ Niels-Erik Hansen

Det er så heller ikke bedre på Sjælland. F eks i Hedehusene hedder sporet nærmest stationsbygningen 4, hvor det tidligere hed 1. - Ændringen opstod i forbindelse med 3- og 4-sporet mellem Høje Taastrup og Roskilde. Her nummererede man så sporene fra syd mod nord, så det var ens i Høje Taastrup, Hedehusene og Trekroner samt på den fri bane. I Roskilde nummereres sporene så igen "normalt", dvs spor 1 nærmest stationsbygningen, hvor spor 1 er nordligst.

S-banen sammen med fjernbanen er ligeledes heller ikke altid logisk .....

Hedehusene er ikke en station, men et trinbrædt;-) (Se Thomas' indlæg i starten af tråden):-)

Spornummerering

af Svend, 9/8 2011, 23:58 (4858 dage siden) @ Krüger


Hedehusene er ikke en station, men et trinbrædt;-) (

... for ikke at sige et holdested. Men for almindelige dødelige (passagerer/kunder) som bruger stationen, er den en station :-)

--
Svend

Spornummerering

af Krüger, 10/8 2011, 10:38 (4858 dage siden) @ Svend

Begrebet "Holdested" dækker over følgende:

Sidespor med dækningssignal
Sidespor uden dækningssignal
Trinbræt

Hvis du læser hvad Thomas skriver angående trinbrætter og deres spornummerering, så vil du også forstå det, jeg skriver angående Hedehusene, Svend.

Spornummerering

af Svend, 10/8 2011, 11:21 (4858 dage siden) @ Krüger

Hvis du læser hvad Thomas skriver angående trinbrætter og deres spornummerering, så vil du også forstå det, jeg skriver angående Hedehusene, Svend.

Det var nu ikke så meget for at pindehugge i, om jernbaneforstandige folk ønsker at benævne Hedehusene som et trinbræt eller et holdested (eller begge dele), men mere at alle andre vil kalde den for en station med stationsbygning, perroner, elevatorer osv, Krüger ;-)

--
Svend

Spornummerering

af UTJ, 1/8 2011, 21:40 (4866 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I Støvring og Svenstrup J. lå stationsbygningerne vest for banen. Frem til disse stationers nedlæggelse i henholdsvis 1974 og 1972 hed sporet tættest på stationsbygningen spor 1. (Svenstrup J.'s oprindelige stationsbygning lå ganske vist øst for banen, men den nuværende ligger vest for banen).

Da stationerne blev genåbnet i 2003, hed sporet tættest på stationsbygningen i Svenstrup J. pludselig spor 2 og i Støvring hed sporet tættest på den i 1981 nedrevne stationsbygning nu også pludselig spor 2. Hvorfor? Er der en "akademisk" forklaring eller har man simpelthen bare "siddet med terning og raffelbæger"?

Østerport fik også ændret spornumrene i forbindelse med fjernbanens nye sporanlæg (der lige for en måned siden bæev oversvømmet). Jeg mener at man på Kystbanen gerne vil have at spor 1 ligger ud til Øresund (som Kh), hvilket jo giver en eller anden logik.

Noget lignende kan være tænkt i forbindelse med dette ghersens mærkelige Aalborg Nærbane......

Spornummerering

af Brian Væver, København, 10/8 2011, 00:41 (4858 dage siden) @ UTJ

Hvor spor 1 og 2 ligger i dag lå jo spor 0. Skulle man så kalde næste spor mod Øresund -1. :-D

Spornummerering

af Krüger, 10/8 2011, 10:58 (4858 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg tror det skyldes, at der opereres med 1. og 2. hovedspor. Det ældste har som hovedregel det laveste nummer. Da det er på en "træbane" er det ikke muligt at se spornumrene på AM signalerne (findes ikke) og ej heller på I signalerne da disse ikke er nummereret. Da der heller ikke er ATC på strækningen, kan det derfor ikke ses på strækningsradioen.
Men det giver ingen mening, at det "gamle højre spor" mellem Fårup og Hobro blev til 2. hovedspor og tilsyneladende bliver til 1. hovedspor nord for Hobro, for så skulle spornummereringen på Arden Trinbræt også ændres og det ved jeg ikke om den er.
Så jo, Thomas det virker underligt.....:-P

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak