Det er en god historie med at det russiske bredspor skulle være lavet af militærstrategiske årsager. Meeeeeeeeeen, det passer nu ikke.
Årsagen er den simple, at den amerikanske jernbaneingeniør George Washington Whistler, der var med til at planlægge den første jernbane mellem Moskva og St. Petersborg, ganske simpelt anvendte denne sporvidde. Det var altså ikke et diktat fra Zaren. Sporvidden var bl.a. blevet ham anbefalet af tyske og østrigske jernbaneingeniører.
Det virker højst besyndeligt at tyskere og østrigere, der jo selv havde valgt 1435 mm sporvidde, skulle pege på 1524 mm som en "bedre" sporvidde. Har du kilder til dette?
Der var jo endnu ikke blevet lavet et "dekret", om hvad der skulle anvendes af normalspor, som det skete i England senere og hvor næsten resten af europa fulgte med (Battle of the Gauges).
Resten af Europa (pånær den iberiske halvø) var i fuld gang med at bygge normalspor i 1842, så der var ikke behov for nogle dekreter.
Bl.a. i USA (og i England) anvendtes på daværende tidspunkt også forskellige former for sporvidder, da der jo heller ikke hér, var et sammenhængende net.
I 1842 var der i England af større systemer kun Great Westerns bredspor (2140 mm) og normalspor (1435 mm).
I USA var det noget mere broget