Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvor er vi nu?

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 5/11 2010, 08:26 (5134 dage siden)

[image]

Billedet er fra 2004.

--
[image]

Hvor er vi nu?

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 5/11 2010, 09:41 (5134 dage siden) @ Niels Munch

Her:

*Google Maps*

Fotografen står ved "A'et".

M.v.h.
Niels

Ja og det er tydeligere hvis man ser det i Street View

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Hvor er vi nu?

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 5/11 2010, 09:41 (5134 dage siden) @ Niels Munch

Øv - jeg troede den var svær - hvordan vidste du det?

--
[image]

Hvor er vi nu?

af Niels Munch, 5/11 2010, 11:05 (5134 dage siden) @ Tommy Nilsson

Øv - jeg troede den var svær - hvordan vidste du det?

Gadeskiltet - jeg er langsynet.....

[image]
M.v.h.
Niels

Hvor er vi nu?

af OJK37, 5/11 2010, 11:54 (5134 dage siden) @ Niels Munch

Ja, ja Niels! Du er godt nok skrap, men hvad med denne??[image]
Ole-Jørn

Hvor er vi nu?

af Niels Munch, 5/11 2010, 12:19 (5134 dage siden) @ OJK37

Høh, ingen gadeskilte! Og ingen tekst i taleboblen!!

Nå, hvis det gule mavebælte tilhører VGJ Sm 6, så tilhører skinnebussen formentlig FDSB (og så kunne det være "et sted" på Slagelse-Næstved, hvor en skovvej er sikret med halvbomme, og før verden gik helt af lave). Er det helt i skoven?

M.v.h.
Niels

Hvor er vi nu?

af OJK37, 5/11 2010, 12:40 (5134 dage siden) @ Niels Munch

Ja, men hvor er kontrolsignal/uordenssignal??
(Det er VGJ Sm 6 og det er i skovene mellem Sandved og Hyllinge)
Ole-Jørn

Hvor er vi nu?

af Niels Munch, 5/11 2010, 12:55 (5134 dage siden) @ OJK37

Ja, men hvor er kontrolsignal/uordenssignal??

Bag den tomme taleboble, der tilhører ham i den blå bil!

M.v.h.
Niels

Hvor er vi nu?

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 5/11 2010, 14:36 (5134 dage siden) @ Tommy Nilsson

Her er en ny opgave. Billedet er fra 2002.

[image]

--
[image]

Hvor er vi nu?

af Holger Cordtz, Kolding, 5/11 2010, 16:36 (5134 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej

Jeg vil gætte på Bredebro på Tønderbanen

Mvh
Holger Cordtz

Hvor er vi nu?

af jmp, 5/11 2010, 16:38 (5134 dage siden) @ Holger Cordtz

Det er i hvert fald en tysk bygning, så Bredebro er et OK gæt.

Jan

Hvor er vi nu?

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 5/11 2010, 18:31 (5134 dage siden) @ Tommy Nilsson

Bredebro er rigtigt og billedet er allerede historisk, da bygningen er revet ned.

--
[image]

Hvor er vi nu?

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 6/11 2010, 07:34 (5134 dage siden) @ Tommy Nilsson

Her er en ny opgave:

[image]

--
[image]

Hvor er vi nu?

af jmp, 6/11 2010, 08:03 (5133 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg gætter på Ejby.

Jan

Hvor er vi nu?

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 6/11 2010, 14:50 (5133 dage siden) @ jmp

Hm - Ejby er rigtig - nærmere bestemt indkørslen fra Fredericiasiden.
Jeg vender tilbage med en sværere opgave.

--
[image]

Hvor er vi nu?

af jmp, 6/11 2010, 15:16 (5133 dage siden) @ Tommy Nilsson

Den var ikke særlig svær. Kombinationen midterliggende overhalingsspor og køreledning findes meget få steder og Ejby var den eneste jeg lige kunne få til at passe.

Jan

Hvor er vi nu?

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 6/11 2010, 15:00 (5133 dage siden) @ Tommy Nilsson

Her er en typisk dansk (nedlagt) station. Hvilken?

[image]

--
[image]

Hvor er vi nu?

af Holger Cordtz, Kolding, 6/11 2010, 18:08 (5133 dage siden) @ Tommy Nilsson

Her er en typisk dansk (nedlagt) station. Hvilken?

Hej

Jeg vil gætte på Christianshede station der ligger på den
nedlagte bane mellem Funder og Brande, som var en del af den
"skæve bane". fra Bramming til Laurbjerg

Mvh
Holger Cordtz

Hvor er vi nu?

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 7/11 2010, 05:11 (5133 dage siden) @ Niels Munch

Christianshede er rigtigt - I er for gode! Den næste bliver sværere!

--
[image]

Hvor er vi nu?

af Ove Nygaard @, Fredericia, 7/11 2010, 06:08 (5133 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels.

Jeg er imponeret over din omfattende samling af foto´s med jernbanemotiver, og den gengivne samling med foto's fra "Diagonalbanens" - in casu Christianshede stations -"aktive" periode vækker stærke minder. Jeg har ikke andre "billeder", end de, et "langt liv i banernes tjeneste", efterlader i hjerne og hjerte - som du så rigtigt beskriver det i et tidligere indlæg: "Stor database, langsomt styresystem":-D .
Og jeg kan tilslutte mig Holgers gæt på, at der er tale om Christianshede station, men jeg ville ikke have gættet det uden denne hjælp. Jeg har nemlig afløst på stationen i dens "aktive" periode. I årene 1958 - 1963 rejste jeg Jylland/lidt Fyn "tynd" som afløser fra først Herning og senere fra Struer (hvor jeg optrådte som togleder i 8. trafiksektions sidste leveår). I februar 1959 blev jeg af "Store Søren", som styrede afløsningskorpset med fast hånd fra sit domicil i 2. distrikts personalekontor (?) i Århus, beordret til tjeneste i Christianshede under stationsmesterens sygemelding. Det varede godt og vel 1½ måned, og det blev en lang,langtid på denne "aktive" station. Der var "delt" tjeneste, ca 6-11 og 14-18, norm b 9 timer (norm b blev anvendt på tjenester, som blev anset for at være "mindre belastende"). "Fordelen" var, at man havde fri hver søndag, hvor stationen var ubetjent.
Og hvordan kan man så beskrive den "aktive" Christianshede station en frostklar februardag ANNO 1959?
Der var ikke bomme at betjene - det var en "lettelse" i arbejdssituationen, og derfor kunne stationen omstilles til "ubetjent". Der var ingen "faste" krydsninger, men brunkulstogene , der blev fremført af N-maskiner (togart N 960), til Midtkraft i Århus (og de tomme tog retur), som kørte to gange hver vej, krydsede et par gange om dagen i Christianshede med persontog. Og da brunkulstogene var tillyst som (faste) særtog, gav det lidt "underholdning" med underretning til togene i form af div. sikkerhedsmeldinger og hvide og grønne blanketter - "gamle banefolk" vil kunne nikke genkendende - og underretning til det krydsende persontog om sporændring til krydsningssporet, da de tunge brunkulstog (tog nr 5505 og 5509 o. s. v. mod Århus)helst skulle "køre igennem". De var iøvrigt for lange til at kunne rummes i krydsningssporet, så persontoget skulle under alle omstændigheder "komme først".
En enkelt "driftssituation" skabte iøvrigt en dag under min tjeneste en form for "travlhed", idet tog 5505 under igangsætning efter "stop" foran Christianshede sprængtes, så tog 510, der holdt i krydsningssporet, måtte "holdes tilbage", indtil vi havde fået "bagenden" af kultoget trukket væk fra strækningen. Kultogene havde togfører, som kunne rangere og koble til og fra, og min årgang blandt "trafikassistentpersonalet" havde også en ganske vist kort indøvelse ved rangering i elevtiden (min i Frederikshavn) og kunne i nødsfald "tage en kobling"!:-)
Det var driftsmæssigt "en stille formiddag", for der skulle lukkes ned til ubetjent efter krydsningen (og til min pause kl. 11 - 14), så der var god tid til at afvikle situationen, inden "myldretiden" om eftermiddagen. Og hvad med rejsegarantien for passagererne i tog 510? Nej, sådan noget nymodens havde man ikke den gang. I stedet gik jeg iført min korrekte uniform - og røde bånd om kasketten - ind til togets passager, som var en ældre dame, som sad og blundede lidt i et hjørne af MO-vognens rygerafdeling og sagde, at der godt kunne gå lidt tid, inden toget kunne køre videre. "Det gør ikke noget", sagde den venlige dame, "for jeg skal ikke nå noget særligt". Og så sov hun videre. Lokomotiv- og togføreren, som dermed var "i flertal" i toget denne stille formiddag, havde heller ingen problemer, for toget havde et rigeligt ophold i Brande, hvor de iøvrigt skulle have pause. Den gang kunne man godt via trafiksektionen (Christianshede hørte under den fornemme 5. Trafiksektion i Århus) få tilladelse til at bevilge taxa i særlige tilfælde, men det slap jeg for. Der ville formentlig også være gået en rum tid, inden en taxa havde fundet vej til den øde station - det var jo før GPS-tidsalderen - og KRAK på nettet.
Men ellers havde stationen som alle andre rigtige landstationer på den tid alle de aktiviteter, som gjorde den til centrum i "bysamfundet": Billetsalg, postekspedition og telegrafstation (statstelegrafen), men der var ingen af disse aktiviteter, der "bragte sved på panden" (og derfor nævnte norm b og 9 timers tjenestetid). Et enkelt indgående telegram fra USA med en vigig besked til en modtager i stationens betjeningsområde, hvor "udbringning var betalt", bragte mig en dag i min middagspause til fods langt ud på landet for at finde adressaten. Det viste sig, at denne ikke fandtes på den opgivne adresse, hvorefter jeg meldte dette tilbage til "Telegrafen i Silkeborg", hvor damerne altid havde en meget "bestemt" stemme, så man skulle være sikker i sin sag, når man vovede at henvende sig! :-|
Da den sygemeldte stationsmester en fredag først i marts 1959 vendte hjem med toget fra lægebesøg i Silkeborg og fortalte, at han var raskmeldt fra mandag, sørgede jeg for at underrette "Store Søren" i Århus om, at jeg kunne afslutte min afløsning på Christianshede station. "De må holde fri søndag, sagde han". Tak, sagde jeg, og forlod lørdag aften stationen i en taxa, som jeg havde tilkaldt i god tid, og som fandt vej til stationen i aftenmørket. Udstationeringsgodtgørelsen var jo også til den slags udgifter.:-P
Afslutningsvist: Det glæder mig, at den bygning, der har rummet så megen aktivitet, nu fremstår flot og velholdt som et værdigt minde over en svunden tid, som kun få har oplevet.
Jeg går ikke den fremragende jernbanebogsforfatter, Ole Edvard Mogensen af Ry, i bedene med denne lille beretning, for han har ikke Christianshede med i sin interessante bog, "DEN FORSVUNDNE LANDSTATION".

Hvor er vi nu?

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 7/11 2010, 07:08 (5133 dage siden) @ Ove Nygaard

Tak for en god historie. Her er endnu et billede. Bygningen var til salg, da jeg var forbi men det er den ikke længere.

[image]

--
[image]

Hvor er vi nu?

af Niels Munch, 7/11 2010, 07:18 (5133 dage siden) @ Ove Nygaard

Kære Ove,

Tak for en fortræffelig beretning - jeg kan nærmest høre dig fortælle den!

[image]
Bedste hilsener
Niels

Hvor er vi nu?

af Holger Cordtz, Kolding, 7/11 2010, 16:45 (5132 dage siden) @ Niels Munch

Hej

Det er det, der gør det sjovt at læse på dette forum, rigtig god historie Ove :-)

Jo den bane op igennem Jylland, har altid haft min interesse, tænk på
alle de anlæg der er blevet lavet..
Bl.a. dette (ikke lang fra Christianshede st.) broen ved Funder der førte banen
over banen mod Herning...

Mvh
Holger Cordtz

[image]
Bro ved Funder den 19/8-92 Foto: Holger Cordtz

Hvor er vi nu?

af Steff, 7/11 2010, 17:06 (5132 dage siden) @ Holger Cordtz

Hej Holger!

[image]

Synes lige du skal se broen "fra oven", her fra Lfb siden af litra H nr. 798, vistnok maj 1967 eller 1968. Foto ego

--
Steffen Dresler

Hvor er vi nu?

af Holger Cordtz, Kolding, 7/11 2010, 17:47 (5132 dage siden) @ Steff

Hej Steff

Fint billede :-)

Man kan nogen gang tænke, bare denne jernbane (og andre jernbaner) ikke var blevet nedlagt....

Mvh
Holger Cordtz

Hvor er vi nu?

af Ove Nygaard @, Fredericia, 8/11 2010, 13:14 (5131 dage siden) @ Holger Cordtz

Hej Holger m. fl.

Ja, jernbanebroen vest for Funder er et flot stykke bygningsværk og i virkeligheden udtryk for en genial trafikplanlægning i fortiden omkring baneudfletningen for de to baner, Midtbanen til Herning og Diagonalbanen (den "skæve") til Brande. Og den tidligere banestrækning mellem Chrisianshede og Funder, incl den flotte jernbanebro, løber igennem et af de smukkeste stykker natur i Danmark. "Den skæve bane" blev nedlagt ved "banemassakren" den 22.maj 1971, som gik hårdt ud over Jylland, medens Sjælland "som kompensation" ved samme lejlighed måtte se strækningerne Slagelse - Værslev (Kalundborg) og Slagelse - Næstved nedlagt - eller rettere sagt ophør af persontrafik, som det så smukt hed.
Og tilbage til den trafikale funktion af baneudfletningen vest for Funder, som indtil 22. maj 1971 var et "jernbaneknudepunkt". Midtbanen og Diagonalbanen havde som bekendt en enkeltsporet fællesstrækning mellem Silkeborg og Funder, og her var toggangen efter datidens forhold ret så intensiv, ikke mindst i de køreplansperioder fra sidst i halvtredserne, hvor "Iltogene" Århus - Skanderborg - Silkeborg - Herning - Holstebro - Struer - Thisted og omvendt(i "folkemunde" kaldet "Thyfonen") to gange om dagen korresponderede i Silkeborg med "Iltogene" Randers - Silkeborg - Brande - Grindsted - Bramming - Esbjerg og omvendt(i "folkemunde" kaldet "Hugormen"). Der var ultrakort overgangstid mellem forbindelserne, og for at afvikle trafikken hurtigt (og sikkert), var der for begge køreretninger etableret automatisk linieblok med et enkelt mellembloksignal på strækningen Funder - Silkeborg, så togene kunne følge efter hinanden med ca 3 min mellemrum (i begge retninger, men naturligvis "skiftevis"!). Når så den store knudestation Silkeborg "pumpede" de to iltog afsted i tæt togfølge mod Funder, var det med at "holde tungen lige i munden", når man som afløser (selvfølgelig også de faste folk på stationen) i Funder skulle "vælge" til hvilken side, man skulle sende det aktuelle tog, som var gennemkørende: Baneudfletningen betød nemlig, at togene mod Brande lidt "ulogisk" i forhold til "den indre geografi" skulle køre gennem stationen og til højre, og togene mod Herning lige så "ulogisk" skulle køre gennem stationen og til venstre. Selvfølgelig var der (også den gang) styr på togfølgen og procedurer for meldinger, hvis den blev ændret. Indkørselssignalet "med forgreningsangivelse" foran Funder fra Silkeborg har dog nok et par gange givet anledning til, at en lokomotivfører har måttet kontakte stationsbestyreren i Funder via signaltelefonen og spørge med den blide stemme, som er et særkende for de gæve lokomotivfolk:" Hvor har du tænkt dig, at jeg skal hen"?:-D

De omtalte iltog var iøvrigt populære og havde ikke mindst i weekenden flotte passagertal. De var fremført af de uopslidelige MO og standsede kun på de store stationer, og dermed ikke i Christianshede og andre såkaldt mindre stationer.

Selv om "Hugormen" er fredet i Danmark, var det ikke nok til at redde "den skæve" fra at blive ofret i føromtalte "banemassakre" den 22.maj 1971.:-(

Bedste hilsener til alle, der har medvirket til at bringe "den skæve" frem i lyset igen, symboliseret ved den smukt renoverede stationsbygning i Christianshede - og jernbanebroen ved Funder.

Ove Nygaard
afløser i Funder i flere omgange i årene 1958 - 1960, hvor jeg dog aldrig var i tvivl om, "hvilken side jeg skulle vælge"

Hvor er vi nu? Vi er vest for Funder

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 8/11 2010, 15:03 (5131 dage siden) @ Ove Nygaard

[image]

[image]

[image]

--
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak