Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nissen Jøker vogne (Generelt)

af Georg Schmidt, 31/7 2011, 20:36 (4867 dage siden)

I 1972 fotograferede jeg Nissen Jøker-vogne hensat for udrangering i Brande.
[image]
BRD NISSEN JØKER Levende foreller vogn 022 0 022 som jeg læser nummeret.
[image]
[image]
[image]
Der var måske en lille hems til ledsageren der foenden i vognen.
[image]
Der var 4 kar på hver 3375 liter.
[image]
Den 5/6 1969 fik jeg et billede af vognen endda betjent og indrangeret op til maskinen (E 991) i 2740 Herning-Fredericia vognen formentlig optaget i Vejle.
Mvh
Georg

Nissen Jøker vogne

af UTJ, 31/7 2011, 20:53 (4867 dage siden) @ Georg Schmidt

I 1972 fotograferede jeg Nissen Jøker-vogne hensat for udrangering i Brande.

fantastisk dejlige billeder, særlig fordi:
1) du har taget billeder indvendig
2) du fik et skud med en mand hængende ud af vognen

mon Nissen Jøker var den sidste med ørredvogne ned gennem Jylland?

:-)

Nissen Jøker vogne

af Winther, Karlskov, 31/7 2011, 21:17 (4867 dage siden) @ UTJ

Hej
Ifølge Jernbanen.dk er Nissen Jøker vognene de (den) sidste.

Brødrene Nissen Jøker
21 86 022 0 021 - 2

Oml. 1966 fra ZF 500021. Fiskevogn. 100 km/t. Bundflade 25,2 m². Tara 17,6 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Nødbremse. Varmeledning. Gasanlæg. 16 iltflasker. 4 beholdere à 2.200 liter og 2 beholdere à 2.350 liter. I vognen må befordres: Levende fisk. Hjemsted Vejle. Udr. og oph. 1976.

Bygget af: Scandia 1955
Længde: 10,6 m.
Akselafstand:5,7 m.
citeret fra jernbanen.dk ;-) :-D
Mvh
Bent

Nissen Jøker vogne

af h087 ⌂, køge, 31/7 2011, 21:24 (4867 dage siden) @ Georg Schmidt

Flemming Kjær er så manden der skriver, sætte oplysningerne sammen

og som selvfølgelig også samler oplysninger og foto

Og derfor også ekstra herlige foto, idet de var en af de vogne vi ikke havde meget

foto på

Så jeg vil tro at Flemming Kjær vil komme ind over i dette

jeg kan så lige vedhæfte nogle tegninger og foto på dette

og vende tilbage - når jeg har fået tal med Flemming Kjær

med venlig hilsen

henning h087

ZF 500 043 + 040 + 064 i Flensburg Weiche omkring 1949 - Foto,P Koos / samling H087

[image]
intreør ZF 500 122 : igen P Koos

[image]

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Nissen Jøker vogne

af Flemming, knivkær Strand, 31/7 2011, 21:31 (4867 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg

Du rammer lige i solarplexus her 022 er en af de vogne vi (HO 87 og undertegnede mangler fotodokumentation på, af samme grund har Henning heller ikke kunnet tegne vognen endnu - så dine foto er noget af et scoooooooop og nu det store spørgsmål.: må jeg anvende dine foto til vores snart færdige værk om FZ vognene, hvis ellers det kan lade sig gøre vil jeg prøve at uploade (gyseligt ord) en pdf fil med datasiden på 022. Værket vil blive lagt på KMKs hjemmeside i pdf. filer til manges fornøjelse, håber vi.

Venlige "fiske" hilsner

Flemming

Toooommyyy hjælp! hvordan lægger man en pdf. eller wordperfect fil ind?

Nissen Jøker vogne

af h087 ⌂, køge, 31/7 2011, 21:40 (4867 dage siden) @ Flemming

hej igen

ja og som Flemming skriver

pdf og wdp

men har noget i jpeg fra fra artikler bragt i lokomotivet

og så må jeg i gang med at få konverteret til word

eller vi må til at scanne tegninger ind igen

[image]

[image]

med venlig hilsen
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Nissen Jøker vogne

af h087 ⌂, køge, 31/7 2011, 21:45 (4867 dage siden) @ h087

hej

og der er gået noget helt galt
i første indlæg - skriver igen

med venlig hilsen
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Nissen Jøker vogne

af h087 ⌂, køge, 31/7 2011, 21:58 (4867 dage siden) @ h087

hej

noget af det der er faldet ud af første indlæg

herlige foto


vognen er en ex ZF 500 076 Dansk Andels Ørredeksport - købt af Jøker i 1963

ZF 500 076 er så ex DB 564 974 købt af DAØ i 1955

DB 564 974 er ex DR og vognen er bygget Kaminski 1926

grunden til at Winter skriver en anden vogn, er at der var to ( 2 ) 022

først

ZF 500 022.1 Jøker 1937 - 56 ex ZF 500 005.1 Hansen og Jørgensen 1928 - 37

ex DR EVA 201 - bygget Quedlingburg 1923
her var der også to ( 2 ) 500 005 - den ene denne - og den anden en Scandiavogn

der er en større labyrint med disse vogne

men vi vil gerne vende tilbage omkring dette emne

og håbe på at der falder lidt flere foto og oplysninger af

( får sat ham - Flemming Kjær - igang )

og får selv lavet en oversigt over hvad vi har og hvor der er huller

med venlig hilsen
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Nissen Jøker vogne

af Georg Schmidt, 31/7 2011, 22:45 (4867 dage siden) @ h087

Hej Henning h087
Det er da et spændende område, vi lige er kommet på der. I må gerne bruge billederne, der hvor de passer ind. Så i en togplan, at der i 1953 blev sendt levende fisk i vand fra Hørning til sydlige udland. Det har måske været ret udbredt tidligere det med de levende fisk, en ganske spændende lille niche ved banen. Jeg kunne først heller ikke få det til at passe med 022, men tak for se supplerende oplysninger.
Mvh
Georg

Nissen Jøker vogne

af h087 ⌂, køge, 31/7 2011, 23:21 (4867 dage siden) @ Georg Schmidt
redigeret af h087, 31/7 2011, 23:39

Hej Georg

tak for tilladelsen - både fra Flemming og mig
og selvfølgelig kommer der så det evindelige ønske og håb
om der findes mere om emnet ZF

hvis du er interesseret - kan jeg godt kopieer det vi har om ZF
og sende det enten på papir eller elektronisk
hvis papir - skal jeg bruge en adresse
hvis elektronisk - en Email
min Email er modeljernbaneklub@karlemosen.net

og sjovt nok med det du havde set i togplan

Togplan 6 - 1953 : tog 934 Ar - Fa : MK-FK daglig + CP lørdag og søndag fra Randers
og så : toget må befordre vogne med levende fisk i vand fra Hjørning til det
sydlige udland til videresendelse fra Fredericia tog 2940. Vognene skal stå
ret for til optagelse

Kringlet sprog - men fornøjeligt at læse
Prøver at finde en sporplan over Hjørning fra den tid

er ved at lave nogle køre/togplaner hvori der indgår ZF vogne
der må jo havde været flere opsamlingsstationer, kender til stationer
som Bramminge, Hobro, Silkeborg, Brande og der må have været flere

Og som du skriver et spændene emne - rimeligt ukendt - og udyrket
Flemming og undertegnede har vel været igang i ca 25 år med det

med venlig hilsen
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

P Holm Nyland - ZF 500 040 - første del

af h087 ⌂, køge, 1/8 2011, 00:18 (4867 dage siden) @ h087

hej Georg - og andre jernbanere

har lynscannet nogle sider fra ZF projektet - her ZF 500 040

det er så Flemming Kjær der står for opsætning, redigering, oplysninger,

korordinering indsamling af foto mm

og jeg tager mig så mere af tegning og indsamling af oplysninger og foto

men det vil Flemming nok komme mere ind på
blandt andet at det opdeles i mange sider for at kunne udskiftes løbende
når der er mere info om vognen
og så kan vi godt lide store foto af vognene - gerne hel sides foto

med venlig hilsen
henning h087

[image]
[image][image][image][img]

fortsættes

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

P Holm Nyland - ZF 500 040 - anden del

af h087 ⌂, køge, 1/8 2011, 00:22 (4867 dage siden) @ h087

Hej igen

her så anden af ZF 500 040

[image]
[image][image]
[image]

med venlig hilsen
henning h087

Flemming laver så vel oversigtdatalisterne
og lægger dem ind ?

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Nissen Jøker vogne

af Flemming, knivkær Strand, 1/8 2011, 09:24 (4867 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg

Tusind tak for tilladelse (og foto) Jeg vil gerne opfordre alle til at kigge i gemmerne, for vi mangler stadig lidt og alt modtages med kyshånd. Næst efter tankvogne (ZE) og ølvogne (ZA/ZB) er det den 3. største gruppe af private vogne ved DSB. de var meget anderledes end andre private vogne og højt specialiseret, alligevel kan de være svære at spotte, blandt andre hvidmalede godsvogne i et godstog.

Danske Jernbaners Rullende Materiel
Skæbneliste. Side 1 af 3 DSB ZF.
________________________________________
I/S Hansen & Jørgensen, Sydjydsk Damkultur.
Hjemsted: 1908 - 1942. Lunderskov. 1942 - 1965. Vejen.
ZF 99 801 1908 - 1921. Omnummeret i 4. kvartal 1981.
ZF 500 001 1921 - 1933. Solgt til 500 062.
ZF 500 002 A 1923 - 1950. Vogn ombygget.
ZF 500 002 B 1950 - 1955. Udrangeret.
ZF 500 003 1924 - 1940. Solgt til DSB, ombygget til IEB 18 801.
ZF 500 004 1928 - 1956. Udrangeret.
ZF 500 005 1 1929 - 1937. Solgt til 500 022.
ZF 500 005 2 1953 - 1963. Solgt til DB 516 536.
ZF 500 006 1955 - 1965. Solgt til 500 021.
ZF 500 007 1956 - 1963. Solgt til DB 516 637.
________________________________________
P. Christensen.
Hjemsted: Kolding.
ZF 500 011 1933 - 1941. Firmanavn ændret til DAØ.
________________________________________
Brd. Nissen Jøker.
Hjemsted: Vejle.
ZF 500 021 1 1925 - 1956. Udrangeret.
ZF 500 021 2 1965 - 1976. Ex. 500 006. Udrangeret 1976.
ZF 500 022 1 A 1937 - 1952. Vogn ombygget.
ZF 500 022 1 B 1952 - 1956. Udrangeret.
ZF 500 022 2 1963 - 1970. Ex. 500 076. Udrangeret.
ZF 500 023 1953 - 1972. Solgt til DSB, ophugget samme år.
ZF 500 024 1955 - 1967. Udrangeret.
ZF 500 025 1956 - 1965. Udrangeret.
________________________________________
P. Holm Nyland.
Hjemsted: Vejle.
ZF 500 040 A 1933 - 1954. Ombygget.
ZF 500 040 B 1954 - 1954. Udrangeret.
ZF 500 041 A 1929 - 1952. Ex. DSB QRB 36 307. Ombygget.
ZF 500 041 B 1952 - 1955. Til DSB QRB 36 307.
ZF 500 042 1930 - 1945. Ex. DSB QRB 36 335. Til DSB QRB 36 335.
ZF 500 043 1945 - 1964. Solgt til DB 579 156.
ZF 500 044 1953 - 1971. Solgt til DSB, ophugget 1972.
ZF 500 045 1954 - 1962. Ex. DSB IA 19 545. - Til IAL 19 545.
ZF 500 046 1956 - 1964. Solgt til DB 579 157.
ZF 500 047 1958 - 1966. Solgt til DSB, specialvogn 425.
________________________________________
N. Jøker & Co. Esbjerg.
Hjemsted: Lunderskov.
ZF 500 061 A 1932 - 1952. Ex. DSB QRB 36 325. Ombygget.
ZF 500 061 B 1952 - 1955. Til DSB QRB 36 325.
ZF 500 062 A 1933 - 1950. Ex. 500 001. Ombygget.
ZF 500 062 B 1950 - 1959. Udrangeret.
ZF 500 063 Projekt, 1932-33. Aldrig realiseret.
ZF 500 064 1949 - 1967. Udrangeret 1968, ophugget 1967 (?).
ZF 500 065 1953 - 1974. Udrangeret.
ZF 500 066 1961 - 1967. Ex. DSB IA 19 515. Til *HKS-V 215 0 715.
ZF 500 067 1962 - 1966. Ex. 500 078. Til *HKS-V 215 0 736.
________________________________________
A/S Th. Petersen & Co.
Hjemsted: Kolding.
ZF 500 071 1 1934 - 1941. Ex. DR 531 055. Solgt til DSB = HF 38 000.
________________________________________
Dansk Andels Ørred Eksport. DAØ.
Hjemsted: Lunderskov.
ZF 500 011 B 1941 - 1963. Ex. 500 011 (A). Solgt til Stålvalseværket.
ZF 500 071 2 1942 - 1960. Ex. DSB IA 19 210. Til DSB IAL 19 210.
ZF 500 072 A 1946 - 1959. Ex. DR 519 406. Ombygget.
ZF 500 072 B 1959 - 1967. Udrangeret.
ZF 500 073 1947 - 1962. Ex. DSB IA 19 421. Til DSB IAL 19 421.
ZF 500 074 1948 - 1964. Solgt til DB 579 158.
ZF 500 075 1953 - 1963. Solgt til Stålvalseværket, Frederiksværk.
ZF 500 076 1955 - 1963. Solgt til 500 022.
ZF 500 077 1956 - 1963. Solgt til Stålvalseværket, Frederiksværk.
ZF 500 078 1961 - 1962. Ex. DSB IAL 19 536. Solgt til 500 067.
ZF 500 079 1961 - 1962. Ex. DSB IAL 19 540. Til DSB IAL 19 540.
ZF 500 141 B 1961 - 1962. Ex. 500 141 (A). Til DSB IAR 21 264.
________________________________________
IG Dänische Forellen. Ejstrupholm.
Hjemsted: Brande.
ZF 500 101 1952 - 1957. Ex. DSB IA 19 181. Til DSB IAL 19 181.
ZF 500 102 1954 - 1965. Ex. DB 564 872. Udrangeret.
ZF 500 103 1957 - 1965 Solgt til DSB = *GS 120 1 880.
ZF 500 104 1958 - 1965. Solgt til DSB = *GS 120 1 881.
________________________________________
Sig Forellensucht.
Hjemsted: Sig.
ZF 500 111 1954 - 1969. Ex. DB 564 971. Udrangeret.
________________________________________
J. Errboe. Silkeborg.
Hjemsted: Silkeborg.
ZF 500 121 1954 - 1969. Ex. DB 564 873. Udrangeret.
ZF 500 122 1956 - 1969. Ex. DB 579 120. Udrangeret.
________________________________________
Tykskov Dambrug. Ejstrupholm.
Hjemsted: Brande.
ZF 500 133 1955 - 1966. Ex. DB 564 879. Til DB 579 159.
ZF 500 134 1958 - 1966. Solgt til DSB = specialvogn 426.
________________________________________
Dambrugernes Salgskontor. Brande.
Hjemsted: Brande.
ZF 500 141 A 1959 - 1961. Ex. DSB IAR 21 264. Solgt til DAØ.
________________________________________
I/S Scandia Ørred Eksport. Kolding.
Hjemsted: Lunderskov.
ZF 500 161 1960 - 1964. Ex. DSB IAL 19 542. Til DSB IAL 19 542.
________________________________________
I bemærkninger anføres altid oprindelse først og senere skæbne sidst.


Dette er så skæbneliste over samtlige ZF vogne, det ser ikke helt ud som det er lavet i mine dokomenter, men håber det er læseligt.

Venligste hilsner

Flemming.

Avatar

Nissen Jøker vogne

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 1/8 2011, 12:50 (4867 dage siden) @ Flemming

Toooommyyy hjælp! hvordan lægger man en pdf. eller wordperfect fil ind?

Der kan desværre ikke uploades pdf eller wp-filer til forummet. Enten skal de konverteres til jpg eller også skal de e-mailes til mig, og jeg vil så uploade dem til serveren og opgive linket til dem.

WordPerfect tvivler jeg på, ret mange kan læse i dag - det var ret udbredt for omkring 20 år siden. ;-)

--
[image]

Nissen Jøker vogne

af KimC, 1/8 2011, 07:40 (4867 dage siden) @ Georg Schmidt

Fine billeder.

På det billed hvor vognen er bag E maskinen kan man se en lille skorsten stikke ud af den ene ende af vognen. Går ud fra at det er til opvarming for både ledsagepersonale og fisk om vinteren?

Men dengang jeg havde min gang i Lunderskov var der en "fiskevandkran" som overlevede spormodrniseringen. Dengang i friserne stod der stadig vandkraner ude ved hovedsporet men de forsvandt siden.
Fiskevandkranen leverede frisk vand direkte fra nettet, hvor de andre og større til lokomotiverne leverede fra vandtårnet.
Fiskevandkranen må have været til andre vogntyper. På denne vogn kan jeg ikke se noget der ser ud til at være beregnet til vandtagning på taget eller ved gavlene. Men måske den kasse der sidder under døren har noget tilslutning der passer til de slanger man har brugt til at fylde vandtanke på personvogne?

Nissen Jøker vogne

af h087 ⌂, køge, 1/8 2011, 07:51 (4867 dage siden) @ KimC
redigeret af h087, 1/8 2011, 08:07

hej Kim C

man gjorde det igennem lemmene på vognkassesiden
både vand og fisk
har foto af det
kassen under vognen var til gasflasker, således at når vognen ikke fik dampvarme
fra maskinen kunne varme via gas
Noget andet er at man mange steder også ser betegnelsen "fiskeyngelvogne" om ZF
Fik meget pointeret af P Koos at man ikke kan transportere yngel på denne måde.
Fiskeyngel er meget sart. Nej det var levende fisk der transporteres sydpå - således
at de var friske ved ankomst. Og ledsageren som på Thomas foto kigger ud - var med
for at passe fiskene, sørge for iltning af vandet - der var iltflasker med i vognene
- op til 24, Endvidere rense bassin og meget mere - en slags fiskepasserdoktor.

med venlig hilsen
henning h087

Vandtagning på ZF 500 122 Errboe, Foto P Koos

[image]

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Avatar

Nissen Jøker vogne - og lidt "papiranekdoter"

af Ove Nygaard, 1/8 2011, 08:57 (4867 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg m. fl.

Ja, fotografiet af vognene til "levende fisk i vand" bringer erindringer frem om en svunden tid, når der en sen aften blev indleveret fragtbrev på Brande station, hvor vognene blev ekspederet midt i "mylderet" af fungertjeneste, betjening af omstillingsbord og af og til en "forstyrrende" passager (rejsende), som midt i det hele skulle have en billet til Herning efter at have stået og banket på billetruden i adskillige minutter.
Selve ekspeditionen var, første gang man prøvede det, noget af "en eksamensopgave", og når man havde lidt ro, efter at man havde sendt tog 2730 - N 960 - af sted kl. ca. 23.00 - helst så rettidig som muligt - sad man tilbage med en fornemmelse af, at der var et eller andet, man havde gjort forkert ved tariferingen. :-(

Ove Nygaard

Nissen Jøker vogne - og lidt "papiranekdoter"

af Svend, 1/8 2011, 13:19 (4867 dage siden) @ Ove Nygaard

Selve ekspeditionen var, første gang man prøvede det, noget af "en eksamensopgave", og når man havde lidt ro, efter at man havde sendt tog 2730 - N 960 - af sted kl. ca. 23.00 - helst så rettidig som muligt - sad man tilbage med en fornemmelse af, at der var et eller andet, man havde gjort forkert ved tariferingen. :-(

Men det skulle man nok blive gjort opmærksom på fra modtagelsesstationen når fragbrevet var blevet revideret dér eller i værste fald fra Afregningskontoret (eller hvad det hed dengang). Hvis forsendelsen var sendt "Franko", var der derefter en opgave med at foretage efteropkrævning hos afsenderen eller tilbageføre det for meget betalte beløb.

--
Svend

Avatar

Nissen Jøker vogne - og lidt "papiranekdoter"

af Ove Nygaard, 1/8 2011, 14:32 (4867 dage siden) @ Svend

Selve ekspeditionen var, første gang man prøvede det, noget af "en eksamensopgave", og når man havde lidt ro, efter at man havde sendt tog 2730 - N 960 - af sted kl. ca. 23.00 - helst så rettidig som muligt - sad man tilbage med en fornemmelse af, at der var et eller andet, man havde gjort forkert ved tariferingen. :-(


Men det skulle man nok blive gjort opmærksom på fra modtagelsesstationen når fragbrevet var blevet revideret dér eller i værste fald fra Afregningskontoret (eller hvad det hed dengang). Hvis forsendelsen var sendt "Franko", var der derefter en opgave med at foretage efteropkrævning hos afsenderen eller tilbageføre det for meget betalte beløb.

Nemlig, Svend. Det var lige netop den efterreaktion man sad og fantaserede om i de stille nattetimer, efter at tog 2730 var afgået, og indtil man kunne lukke "reservelokomotivstation Brande", når tog 736 havde passeret Vejle Nord kl. ca. 01.30. De "stille timer" kunne man godt have brugt til at tarifere fragtbrevet (og lave billet til ledsageren, som jo var med i vognen i sit eget aflukke ("bassin")), men det hele skulle som antydet foregå, medens det gik mest hektisk til med alle andre aktiviteter. Nå, man lærte at benytte "de stille timer" til at sætte sig grundigt ind i bl. a. reglerne for transport af "levende fisk i vand" m. m.
Jeg har prøvet at få "en hilsen" fra Afregningskontoret, og så var det bare med at have en god forklaring - eller indrømme manglende rutine.

Ove Nygaard

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak