Også i det indlæg gik nogle links i udu p.g.a. ImageShack's utilregnelighed. Derfor indsættes de påny:
BREL annonce fra "MT 50", august 1984 *click*.
Principskitse af BREL Railbus *click*.
Vognens hoveddata kan findes *her*.
Og for at det hele ikke skal være dovent øl fra gamle fade, følger en stribe flere billeder fra BREL-bussens ankomst til Østbanen etc.:
Alle fotos i Hårlev, 11.04.1984, ved BRELs repsæsentant i DK, Sophus Berendsen A/S (arkiv: nm).
Uanset, at Østbanen netop havde modtaget sit 2. batch af Y-tog, var der en gevaldig omtale i den lokale presse af Railbussens gæsteoptræden, f.eks.:
Østsjællands Tidende 12.04.1984.
..... og efter banens generalforsamling i Køge 22.06.1984 blev deltagerne indbudt til en demo-tur til Hårlev. Alt i alt tilbagelagte Railbussen 2.147 km under opholdet ved Østbanen, som tidligere nævnt i tråden.
Følgende præsentationsfoto blev fremstillet:
BREL Railbus i Hårlev, april 1984 (arkiv: nm).
Railbussen blev, som også tidligere nævnt, fragtet til DK af DFDS (hvis informationschef var ganske jernbaneinteresseret), og den blev siden testet i Sverige og Canada, inden den returnerede til UK.
Den lidt større 2-vogns udgave, BR Class 141, var måske - kapacitetsmæssigt - mere interessant uden for UK:
Class 141 001, reklamefoto BREL (arkiv: nm).
Der et muligvis denne type, UTJ prøvede på Liverpool to Wigan Line, men den kom aldrig til DK. Det viste togsæt havnede i Iran.
Nærværende tråd kan relateres til mine indlæg om "Nye dieseltog til Privatbanerne" i det historiske forum (der ikke var oprettet i 2011).
Bedste hilsener
Niels