Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Frichs-Wegmann skilte (Generelt)

af Georg Schmidt, 30/7 2011, 00:53 (4869 dage siden)

På 2. generations S-togene sad der Frichs Wegmann plader på alle bogierne. På vognkassen sad den "normale" Frichs plade.
[image]
Bogie under ufærdig vogn på vej fra Frichs til Scandia 1971.
[image]
Mvh
Georg

Frichs-Wegmann skilte

af Holger Sørensen, Hedehusene, 30/7 2011, 08:51 (4869 dage siden) @ Georg Schmidt

Ja - hvor mange vil Du have?

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) :-) :-)

Frichs-Wegmann skilte

af Georg Schmidt, 30/7 2011, 09:33 (4869 dage siden) @ Holger Sørensen

Klarer mig:-D - men det med flere navne på pladen havde jeg nu ikke set før.:-)
Mvh
Georg

Frichs-Wegmann skilte

af Peter Christensen @, 30/7 2011, 13:08 (4869 dage siden) @ Georg Schmidt

Frichs indgik en licensordning med Wegmann for at kunne lave bogierne.
Bogierne var DSBs ønske, så valgmulighederne var begrænsede.

Nogle år forinden havde Henschel foreslået en art licensaftale via DSB og et af mange krav fra Henschels side var at størrelsen på bogstaverne på byggepladen skulle være lige store. Jeg har ikke set aftalen mellem Frichs og Wegmann, men gad vide om der ikke har været et tilsvarende krav?

At en tidligere ingeniør hos Frichs så udnyttede sine forbindelser til Wegmann, da han blev rodet ind i IC/3 has Scandia er jo blot en sjov krølle.

Frichs-Wegmann skilte

af KimC, 31/7 2011, 15:22 (4868 dage siden) @ Georg Schmidt

Er det mig der ser syner, eller er der en vis lighed mellem 2g bogierne og dem der sidder på vognene i Ma lyntog? Lige på MM/MU er der jo den ekstra påbygning til bremserne, men på de S-togs bogier der ikke har banemotorer er ligheden tydeligere.

Frichs-Wegmann skilte

af Steff, 31/7 2011, 16:31 (4868 dage siden) @ KimC

Hej Kim!

Ligheden er ikke tilfældig. Mindst tre vognarter herhjemme har anvendt Wegmann- type bogierne. MA lyntogsvognene, 2 G S-tog samt et antal tysk købte sovevogne, der indgik i DK TEN Pool.

--
Steffen Dresler

Sønderjyske jernbaneminder
Sønderjyske jernbaneminder

Uwe Hänel fortæller her om sin barndom i Sønderjylland i 1940erne og sin interesse for jernbaner. Hukommelsen fejler ikke noget, når Uwe fortæller om de forskellige lokomotivtyper, tog gennem Jernbanegade i Sønderborg, gasværket osv.

Læs mere

Jernbanebøger

Der kommer tog

Der kommer tog. Pris 270 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak