Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

MFVJ film (Generelt)

af Svend, 29/7 2011, 22:27 (4801 dage siden)

Min hukommelse spiller mig muligvis et puds (og det samme gør søgefunktionens), for jeg synes at have set en oplysning her på forum´et om en film fra MFVJ.

Nå, men under alle omstændigheder sender jeg linket til filmen her, så flere end jeg kan få glæde af den: ca 25 minutter fra kørsel Viborg-Fårup-Mariager engang i de glade 60´ere.

Vi må håbe på, at den engang bliver overspillet til DVD eller Blu-ray, så den kan blive set i en endnu bedre opløsning/kvalitet.

God fornøjelse:
http://www.toggal.dk/lyde_omkring_tog.html

--
Svend

MFVJ film

af re20000, 5/8 2011, 12:35 (4795 dage siden) @ Svend

Tja den tekniske kvalitet er jo ikke overdådig men det lod sig jo ikke gøre bedre med amatørudstyr dengang. Dejligt at nogen har taget sig tid og råd (film var ikke billig) til at dokumentere dette liv.
Hvem har optaget det og hvornår?
Hvis jeg gætter rigtigt på bilen der ses i 9:00 og 9:09 er det efter -65. Jeg vil MEGET gerne have nogle bud på hvad det er for en bil!
Ved godt dette er et jernbaneforum men ved også godt at der er mange af jer der har forstand på andre ting på hjul.

Bedste hilsner

Nold

MFVJ film

af Niels Munch, 5/8 2011, 14:32 (4794 dage siden) @ re20000
redigeret af Niels Munch, 5/8 2011, 15:05

Hej Nold,

Rutebilen, der kommer ind 08:54 - 08:58, er med stor sandsynlighed banens Volvo B615.05 (TE 50.517), bygget af Peter Petersen i Aabenraa 1959 og overgået til DSB (nr. 2031) i maj 1965. DSB brugte ikke de overtagne MFVJ vogne i større omfang, og denne bus solgtes 1967 videre til privat vognmand.

Kunne varebilen, du efterspørger, evt. være en Commer Imp Van?

P.S.: Den 29.05.1965 var sidste dag med persontrafik på strækningen Viborg-Fårup. Samme dag kørte MFVJs rutebiler for sidste gang i banens regie.

M.v.h.
Niels

MFVJ film

af re20000, 5/8 2011, 17:54 (4794 dage siden) @ Niels Munch


Kunne varebilen, du efterspørger, evt. være en Commer Imp Van?

P.S.: Den 29.05.1965 var sidste dag med persontrafik på strækningen Viborg-Fårup. Samme dag kørte MFVJs rutebiler for sidste gang i banens regie.

Hej niels

Ja det mystiske er at Impen kom først som varevogn i november -65. I England altså. Har næppe været solgt i Danmark før engang i -66. Der solgtes ganske vist nogle til postvæsenet, men hvor i landet? Og den på filmen ser ikke ud til at være en postbil.
Mit personlige gæt var også en Imp men man kan jo tage fejl og jeg kan ikke komme på hvad det ellers skulle være.
Sønderborg og måske Esbjerg skulle være byer med en del Imper i Jylland. På sjælland var det især Lynge og desuden Rudkøbing på Langeland. Er der nogen, der ved mere?

Nold

MFVJ film

af Svend, 5/8 2011, 14:42 (4794 dage siden) @ re20000

Tja den tekniske kvalitet er jo ikke overdådig men det lod sig jo ikke gøre bedre med amatørudstyr dengang. Dejligt at nogen har taget sig tid og råd (film var ikke billig) til at dokumentere dette liv.

Filmen må af gode grunde være blevet digitaliseret/ overført til DVD, så mon ikke kvaliteten er noget bedre dér, end den film vi ser i en ikke al for høj opløsning på hjemmesiden.

Det ville være fint, hvis den blev udbudt til salg - MHVJ ville være det rigtige sted......

--
Svend

MFVJ film

af Lars, 5/8 2011, 20:14 (4794 dage siden) @ Svend

Fin film, men trist slutning, selvom skinneoptagningsmaskinen ser gammel og "teknisk" ud.

--
mvh
Lars
Esbjerg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak