Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Stationsspor, overhalingsspor, Kystbanen (Generelt)

af gamle ole, 29/7 2011, 17:55 (4870 dage siden)

Sidder og kigger på EVPs glimrende billedeserie fra kystbanen.
Var det egentlig ikke en forholdsvis sjælden konstruktion i DK med både to perronspor og to gennemkørselses/overhalingsspor, hvor det vist kun er Klampenborg der har dem endnu?
Og er det ikke en engelsk tradition? Den forekommer tit på ældre engelske film/serier eller ditto der foregår tilbage i tiden?


hilsen Ole

Stationsspor, overhalingsspor, Kystbanen

af Thomas Bruun, 29/7 2011, 22:45 (4869 dage siden) @ gamle ole

Var det ikke osse engelske entrepenører der anlagde jernbaner nogle steder i DK?

Stationsspor, overhalingsspor, Kystbanen

af Peter H, Nærum, 30/7 2011, 13:37 (4869 dage siden) @ Thomas Bruun

Hej

Jo, med den første jernbane i Danmark, København - Roskilde, var der engelske ingeniører inde over. Sådan var det sikkert også i andre lande, med deres første jernbane. Det var jo i england det startede med 'The Rocket' - det allerførste damplokomotiv overhoved. Nå det var et "sidespor":-D

Jeg har en bog hvor der står at Storstrømsbroen blev bygget af engelske ingeniører, Så København - Roskilde strækningen var åbenbart ikke det eneste jernbanebygværk.

Hilsen
Peter

Stationsspor, overhalingsspor, Kystbanen

af gamle ole, 30/7 2011, 14:23 (4869 dage siden) @ Peter H

Jeg mener nu ikke at kunne huske at der var englændere ind over ved bygningen af strækningen Klampenborg-Helsingør, men måske den tidligere sidebane til Nordbanen, Hellerup-Klamåenborg?


hilsen Ole

Stationsspor, overhalingsspor, Kystbanen

af gamle ole, 31/7 2011, 10:33 (4868 dage siden) @ Thomas Bruun

Vi kender da nogle eksempler på dette, bl.a. Grydesporet ved anlægget af GDS.
Men jeg synes ikke rigtigt at kunne komme i tanker om andre steder med den omtale sporkonfirguration på Sjælland end den muligvis eneste tilbage på Klampenborg St?

Ole

Stationsspor, overhalingsspor, Kystbanen

af Fysikeren, 31/7 2011, 20:54 (4867 dage siden) @ gamle ole

Ser man på lidt nyere tid, så er den konfiguration vist ganske alm. på især franske højhastighedsbaner. Vist for at undgå perroner for tæt på de hurtige spor samtidigt med muligheden for overhaling.

Den kommende Køge Nord vil også blive anlagt efter dette princip, og lige så gælder den station der er lavet arealreservationer til på banen mellem Ny Ellebjerg og Køge Nord.

Lars

Stationsspor, overhalingsspor, Kystbanen

af gamle ole, 1/8 2011, 10:11 (4867 dage siden) @ Fysikeren

Ok, men ellers var det vist en typisk Kystbaneting, og kun Klampenborg tilbage?
(I vore dage bliver det som regel til 2 perronspor og et gennemkørslesspor a la Borup og Fyn mf?)

Hilsen Ole

Stationsspor, overhalingsspor, Kystbanen

af jesper, 27/8 2011, 19:16 (4840 dage siden) @ Fysikeren

Hvad er det for en station der er lavet arealreservationer til mellem nel og køge nord?

Stationsspor, overhalingsspor, Kystbanen

af UTJ, 27/8 2011, 19:19 (4840 dage siden) @ jesper

nel?

Stationsspor, overhalingsspor, Kystbanen

af Peter Linaa Jørgensen, 27/8 2011, 19:42 (4840 dage siden) @ UTJ

nel?

Hej UTJ

Forkortelsen "nel" står for Ny Ellebjerg.

M v h
Peter Linaa

Stationsspor, overhalingsspor, Kystbanen

af UTJ, 27/8 2011, 20:26 (4840 dage siden) @ Peter Linaa Jørgensen

nel?


Hej UTJ

Forkortelsen "nel" står for Ny Ellebjerg.

M v h
Peter Linaa

Hvornår fjerner man dette tossede "ny" foran Ny Ellebjerg, for den gamle er jo udslettet for længst? Og mon ikke nutidige passagerer finder hen til Ellebjerg, selv om der ikke står NY foran.

Stationsspor, overhalingsspor, Kystbanen

af Svend, 27/8 2011, 23:52 (4840 dage siden) @ UTJ

Hvornår fjerner man dette tossede "ny" foran Ny Ellebjerg, for den gamle er jo udslettet for længst? Og mon ikke nutidige passagerer finder hen til Ellebjerg, selv om der ikke står NY foran.

... eller kalder stationen ved dens rette (sikkerhedmæssige) navn: Vigerslev.
Ny Ellebjerg er fællesbetegnelsen for perronerne både på Køgebugt- og Ringbanen.

--
Svend

Stationsspor, overhalingsspor, Kystbanen

af steenth, 28/8 2011, 02:29 (4840 dage siden) @ Svend

... eller kalder stationen ved dens rette (sikkerhedmæssige) navn: Vigerslev.
Ny Ellebjerg er fællesbetegnelsen for perronerne både på Køgebugt- og Ringbanen.

Tjaa. Vigerslev landsby ligger ved Vigerslevvej - der hvor kommandoposten var. Ny Ellebjerg ligger meget langt væk fra Vigerslev området. Så dit forslag vil ikke give mening i det område. Det er Vigerslev station som bare har fået flyttet stationsgrænsen meget langt imod øst - den er langt over 2 km i udstrækning.

Stationsspor, overhalingsspor, Kystbanen

af Svend, 28/8 2011, 22:27 (4839 dage siden) @ steenth

.


Tjaa. Vigerslev landsby ligger ved Vigerslevvej - der hvor kommandoposten var. Ny Ellebjerg ligger meget langt væk fra Vigerslev området. Så dit forslag vil ikke give mening i det område. Det er Vigerslev station som bare har fået flyttet stationsgrænsen meget langt imod øst - den er langt over 2 km i udstrækning.

... men ikke desto mindre hedder stationen - logisk eller ej - Vigerslev. Men for min skyld kan man da godt omdøbe den til Ellebjerg, bare man anvender samme stationsnavn til "hele molevitten" :-)

--
Svend

Avatar

Arealreservation til (?) mellen Køge Nord og Ny Ellebjerg

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 27/8 2011, 20:22 (4840 dage siden) @ Fysikeren

Den kommende Køge Nord vil også blive anlagt efter dette princip, og lige så gælder den station der er lavet arealreservationer til på banen mellem Ny Ellebjerg og Køge Nord.

Jeg har "overfløjet" strækningen her. Men jeg synes ikke rigtig, jeg kan finde nævnte arealreservation?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Arealreservation til (?) mellen Køge Nord og Ny Ellebjerg

af Fysikeren, 28/8 2011, 00:00 (4840 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Den skal ligge ved Kildebrøndevej.

Lars

Avatar

Arealreservation til (?) mellen Køge Nord og Ny Ellebjerg

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/8 2011, 00:33 (4840 dage siden) @ Fysikeren

Den skal ligge ved Kildebrøndevej.

Her krydser banen Kildebrøndevej. Men der er ikke nogen arealreservation at se. Men måske har du en anden kilde til oplysningen? Jeg synes ikke, at jeg kan finde noget på skrift?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Kilde: http://bdkgis.bane.dk/kh-rg/

Avatar

Arealreservation til station ved Kildebrøndevej

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/8 2011, 00:52 (4840 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Den skal ligge ved Kildebrøndevej.


Her krydser banen Kildebrøndevej. Men der er ikke nogen arealreservation at se. Men måske har du en anden kilde til oplysningen? Jeg synes ikke, at jeg kan finde noget på skrift?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Kilde: http://bdkgis.bane.dk/kh-rg/

Jeg ledte lidt videre og fandt ud af, at Kildebrøndevej er nævnt på side 15 i Trafikstyrelsens anlægsbeskrivelse af 29. august 2008. Men den er ikke nævnt i anlægsloven af 26. maj 2010, der kun omtaler Køge Nord.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Stationsspor, overhalingsspor, Kystbanen - Hedensted

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 1/8 2011, 10:34 (4867 dage siden) @ gamle ole

Sidder og kigger på EVPs glimrende billedeserie fra kystbanen.
Var det egentlig ikke en forholdsvis sjælden konstruktion i DK med både to perronspor og to gennemkørselses/overhalingsspor, hvor det vist kun er Klampenborg der har dem endnu?
Og er det ikke en engelsk tradition? Den forekommer tit på ældre engelske film/serier eller ditto der foregår tilbage i tiden?


hilsen Ole

I Hedensted er der lavet, hvad der vel nærmest kan betegnes som "en kvart Kystbane-løsning". I nordgående retning er der tale om "en rigtig Kystbane-løsning" i lighed med Klampenborg. Men i sydgående retning "er der slet ingenting" og man må, når et sydgående skal udveksle passagerer i Hedensted, "krydse tværs over" fra spor 1 over spor 2 til spor 3, der er eneste perronspor. Dette forhold er mig bekendt "unikt" og findes ingen andre steder p.t.?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Stationsspor, overhalingsspor, Kystbanen - Hedensted

af Henrik C, Kolding, 1/8 2011, 10:57 (4867 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I nordgående retning er der tale om "en rigtig Kystbane-løsning" i lighed med Klampenborg. Men i sydgående retning "er der slet ingenting" og man må, når et sydgående skal udveksle passagerer i Hedensted, "krydse tværs over" fra spor 1 over spor 2 til spor 3, der er eneste perronspor.

[image]


Hej

Regionalt fra Esbjerg til Århus kører til perron i spor 3 og omvendt til perron i spor 1.

Der er ingen perron ved spor 2.

--
mvh. Henrik C

Avatar

Stationsspor, overhalingsspor, Kystbanen - Hedensted

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 1/8 2011, 11:10 (4867 dage siden) @ Henrik C

I nordgående retning er der tale om "en rigtig Kystbane-løsning" i lighed med Klampenborg. Men i sydgående retning "er der slet ingenting" og man må, når et sydgående skal udveksle passagerer i Hedensted, "krydse tværs over" fra spor 1 over spor 2 til spor 3, der er eneste perronspor.

[image]

Hej

Regionalt fra Esbjerg til Århus kører til perron i spor 3 og omvendt til perron i spor 1.

Der er ingen perron ved spor 2.

Hej Henrik

Du har ret. Det er mig, der husker forkert. Så jeg retter straks mit indlæg til følgende:

I Hedensted er der lavet, hvad der vel nærmest kan betegnes som "en halv Kystbane-løsning". I nordgående retning er der tale om "en rigtig Kystbane-løsning" i lighed med Klampenborg. Dette forhold er mig bekendt "unikt" og findes ingen andre steder udover Klampenborg?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Stationsspor, overhalingsspor, Kystbanen - Hedensted

af Svend, 27/8 2011, 23:58 (4840 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I Hedensted er der lavet, hvad der vel nærmest kan betegnes som "en halv Kystbane-løsning". I nordgående retning er der tale om "en rigtig Kystbane-løsning" i lighed med Klampenborg. Dette forhold er mig bekendt "unikt" og findes ingen andre steder udover Klampenborg?

... Hedensted og Rungsted Kyst minder lidt om hinanden, bortset fra at der i Ru er perron ved alle tre spor.

--
Svend

Stationsspor, overhalingsspor, Kystbanen - Hedensted

af Hans-Henrik Landsvig ⌂, 28/8 2011, 00:15 (4840 dage siden) @ Svend

Overhalingsspor - normalt er der kun et på en landstation - kan ligge ved siden af hovedsporene eller mellem dem.

Når det ligger ved siden af, kan er lokalt godstog rangere til læssesporet (ved siden af overhalingssporet) uden at genere gennemkørende tog.

Til gengæld skal tog fra den ene retning krydse det andet hovedspor for at komme derhen.

Overhalingsspor i midten virker lige godt i begge retninger, men giver problemer ved rangering med godstog.

Nu er lokalgodstog jo ikke aktuelle i vore dage, men i svundne tider var de vigtige nok til, at man som regel valgte sideliggende overghalingsspor.

På den fynske hovedbane husker jeg kun Ejby med overhalingsspor i midten. De andre havde det til siden.

Konstruktionen på Kystbanen var unik i Danmark. Jeg kender ikke tankerne bag den, men man må vel have kalkuleret med en ganske tæt toggang med både bumletog og eksprestog mellem hinanden.

Med venlig hilsen

Hans-Henrik Landsvig

Stationsspor, overhalingsspor, Kystbanen - Hedensted

af Lars, 28/8 2011, 13:02 (4840 dage siden) @ Henrik C

Her er et par billeder fra september 2007:

mod syd:

[image]

og mod nord:


[image]

--
mvh
Lars
Esbjerg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak