Valby 1967, stationeringen af CL og CP (Generelt)
Anvendelsen af CP-vogne i 1. Distrikt burde - som jeg husker det - have været et overstået kapitel på det tidspunkt. Kan det være et udlån af 2. Distrikt eller allersidste driftsreserve? Selvfølgelig blev der afgivet CL-vogne i større omfang i f m elektrificeringen af Nordbanen i 1968, men de blev vel stort set allesammen overført til 2. Distrikt?
Der var i 1966 (august-fortegnelsen) stationeret cirka 35 CP-vogne i 1. distrikt. I 1969 var de væk.
Den store eksport af CL vogne var i 1969 kun resulteret i 30 vogne til 2. distrikt (de ældste: 501-530), men som nævnt forvisning af næsten alle CP og udrangering af fx CO (røg til HFHJ). Det var først med Bn-vognene til Kystbanen at der kom yderligere CL til Legoland og i 1972 var det 501-580.
De nyeste CL-vogne uden styreledning (1622-1631) var stationeret i Jylland fra 1959 og frem og kørte formentlig aldrig på Sjælland. Andre typiske Jyllands CL er CLL-vognene fra 1962 (1471-1480) og CLS 1713-1718.