Nattog Kh-Prag (Generelt)
Fra den 12. december 2011 vil nattoget ud af København få en ny gren, som kører til Prag.
Prag delen vil bestå af ligge - og sovevogne. Toget gør undervejs stop i Berlin og Dresden.
Kilde: Odin (DSB billet/salgsinfo)
Fra den 12. december 2011 vil nattoget ud af København få en ny gren, som kører til Prag.
Prag delen vil bestå af ligge - og sovevogne. Toget gør undervejs stop i Berlin og Dresden.
Kilde: Odin (DSB billet/salgsinfo)
Fra den 12. december 2011 vil nattoget ud af København få en ny gren, som kører til Prag.
Prag delen vil bestå af ligge - og sovevogne. Toget gør undervejs stop i Berlin og Dresden.Kilde: Odin (DSB billet/salgsinfo)
Står der noget om materielbenyttelse? F.eks. at det er magen til nuværende materiel i sovevognstoget?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Fra den 12. december 2011 vil nattoget ud af København få en ny gren, som kører til Prag.
Prag delen vil bestå af ligge - og sovevogne. Toget gør undervejs stop i Berlin og Dresden.Kilde: Odin (DSB billet/salgsinfo)
Meget spændende! Har flere gange forsøgt at lokke vennerne med til en togtur til Prag, men de gider ikke at skifte.
- Martin
Lyder glimragende - jeg og så min mor taler om en tur til Prag næste sommer, og da nu toget vil til at køre HELE vejen så kan det nu godt være at det bliver valgt istedet for Bussen som der var blevet snakket om.
Jeg kan forestille mig linien hedder: Kbh - Od - Pa - XDPa - Hamborg - Berlin - Berlin Südkreutz - Dresden Neustadt - Dresden Hbf - Bad Schandau - Brno - Praha Holesovicse.
- men det vil jeg se frem mod med spænding.
--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf
Jeg kan forestille mig linien hedder: Kbh - Od - Pa - XDPa - Hamborg - Berlin - Berlin Südkreutz - Dresden Neustadt - Dresden Hbf - Bad Schandau - Brno - Praha Holesovicse.
Toget kommer nok til at kører over Berlin Ostbahnhof, hvor det sikkert vil sat sammen med Amsterdam-Prag(CNL 456/457). I dag består toget mellem Berlin og Prag kun af 6 vogne, modsat er toget væsentlig længere indtil Dresden da det her kører sammen med nattog til Zürich..
Ved en afgangstid en time senere end det nuværende tog skulle der være massere af tid til at nå Berlin i tide og tilsvarende kan toget så også godt ankomme tidligere, der er i i hvert fald ikke plads sådan som det ser ud nu i 472/473 til mere end én vogn!
I øvrigt passer dette fint med de rygter der har været med at Malmö-Berlin nedlægges...
Ved en afgangstid en time senere end det nuværende tog skulle der være massere af tid til at nå Berlin i tide og tilsvarende kan toget så også godt ankomme tidligere, der er i i hvert fald ikke plads sådan som det ser ud nu i 472/473 til mere end én vogn!
Hvorfor ikke? 472/473 kører med 10 vogne i den danske ende pt., da den kørte som 482/483 havde den normalt 12-13 vogne med, så det burde den da sagtens kunne komme til igen. Og der mangler ikke køretid på dansk strækning, så den øgede belastning er ikke et problem her i hvert fald.
Og 472/473 har allerede vognudveksling med 456/457 i Hannover, for København-Amsterdam delen. Så det vil da være oplagt at udveksle Prag delen her også.
Ved en afgangstid en time senere end det nuværende tog skulle der være massere af tid til at nå Berlin i tide og tilsvarende kan toget så også godt ankomme tidligere, der er i i hvert fald ikke plads sådan som det ser ud nu i 472/473 til mere end én vogn!
Hvorfor ikke? 472/473 kører med 10 vogne i den danske ende pt., da den kørte som 482/483 havde den normalt 12-13 vogne med, så det burde den da sagtens kunne komme til igen. Og der mangler ikke køretid på dansk strækning, så den øgede belastning er ikke et problem her i hvert fald.Og 472/473 har allerede vognudveksling med 456/457 i Hannover, for København-Amsterdam delen. Så det vil da være oplagt at udveksle Prag delen her også.
Fernbahn.de siger at toget består af 11 vogne? Da toget kørte med 12 vogne var der ikke meget plads på Kh og i spor 8 var der kun lige plads til alle vogne hvis man også skulle holde bag PU'eren med EA'eren. Så tvivler på at man vil særligt langt over 12 vogne?
Men jo teorien holder jo meget godt da man jo ikke vil have vogne med til Warszawa eller Moskva, hvilket ville være oplagt.
Omkring udvekslingen i Hannover så husk at der jo ikke udveksles vogne fra København mod Warszawa/Prag/Moskva/Minsk eller omvendt. Men jo det ville da være en mulighed, men netop da der ingen vognudveksling er i den retning i dag er der meget kort tid fra det ene tog ankommer til det andet skal afgår.
Har ikke 2011 køreplanstider ved hånden så nøjes med 2010 for Hannover:
Prag-København
EN 436/446 ankomst 2:15->CNL 482 afgang 2:36
København-Prag
CNL 483 ankomst 2:13->EN 437/447 afgang 2:37
Men som Lkf har du nok mere indsigt end jeg har;)
Fernbahn.de siger at toget består af 11 vogne?
Det gør Bane.dk's monitorerer også, men i praksis kører det med 10. Den 11. er vidst en højtidsvogn, men den kunne man vel droppe til fordel for en Prag del.
Da toget kørte med 12 vogne var der ikke meget plads på Kh og i spor 8 var der kun lige plads til alle vogne hvis man også skulle holde bag PU'eren med EA'eren. Så tvivler på at man vil særligt langt over 12 vogne?
Har vognlister liggende på 13 vogne, hvor jeg har afgået fra spor 7/8, så det kan lade sig gøre. I praksis er øverste smertegrænse nok mellem den 14. og den 15. vogn, da vi der kommer ud over 400 meter tog, hvilket i DK er maks for R-bremsede tog. Diverse skiløbere har også kørt med 14 vogne, dog ikke fra Kh, men skulle mene det er muligt. Måske nogen ligger inde med aktuelle (efter ombygningen) spor/perronlængder for Kh?
Omkring udvekslingen i Hannover så husk at der jo ikke udveksles vogne fra København mod Warszawa/Prag/Moskva/Minsk eller omvendt. Men jo det ville da være en mulighed, men netop da der ingen vognudveksling er i den retning i dag er der meget kort tid fra det ene tog ankommer til det andet skal afgår.
Har ikke 2011 køreplanstider ved hånden så nøjes med 2010 for Hannover:
Men det lyder som noget der indenfor rimelighedens grænser kan rettes til?
Men uanset hvad så dukker der et spørgsmål op:
"Kan det betale sig?"'
Men uanset hvad, så lyder det spændende at DSB satser på østeuropa
Men uanset hvad, så lyder det spændende at DSB satser på østeuropa
DSB? Du mener vel CityNightLine? DSB er blot operatør for CNL på den lille bid der køres i DK
I dag, 31-07-2011 blev EN 1272 fremført af ME 1506.
Videoklip kan ses her: http://www.youtube.com/watch?v=G3YmoGFvcE4
--
ME 1534 + ME 1501 med EN 472 Pa-Kh mellem Ringsted og Kværkeby den 10 august 2011.
--
Hej,
den 10 oktober fandtes der en meddelelse om den nye forbindelse Kbh til Praha
http://ceskedrahy.cz/tiskove-centrum/tiskove-zpravy/-11699/
Desvärre er mit tjekkisk ikke saa godt, men der findes bestemt en her i forummet som lige kan oversätte denne tekst.
Ullrich
Ifølge google oversættelse:
Tjekkiske jernbaner i samarbejde med DB AutoZug sat på plads i december tidsplanen ændringer nyt nat behagelig forbindelse mellem Prag og København. Hver dag vil være en direkte partner til både sovevogn og tjekkiske jernbaner liggeplads bil DB AutoZug. Forbindelsen vil blive leveret i den kategori af komfortable nattog EuroNight / CityNightLine (EN / CNL) og afsnittet mellem Prag og Berlin vil indgå i toget EN Phoenix.
Linket vil afvige fra Prag i aften kl 18:29 pm og ankommer i København næste dag morgen kl 10:07 i den modsatte retning fra København vil normalt gå kl 18:10 pm og ankommer i Prag kl 09:26 Ud til København tjene forbindelser og andre steder i det nordlige Tyskland og Danmark, for eksempel, Kolding Flensborg, Padborg, med forbindelse til Århus og Odense.
Passagererne vil have adgang til moderne sovekabine tjekkiske jernbaner, som har sektioner til 1-3 passagerer, herunder komfortable sektioner med separat toilet og bruser. Passagerer i den aktuelle partition kan bruge et toilet og brusebad på kanten af bilen. Selvfølgelig er der air condition eller stikkontakten til magten små elektronik inden for personbefordring rum. WC er et lukket system, så passagererne kan bruge det på noget tidspunkt under turen. Ugenert ophold i sovevogn er sikret system med intern og ekstern låsning sektioner. En del af sove er også et tillæg morgenmad serveret direkte til dit rum. Air-condition liggeplads bil vil blive drevet af DB AutoZug, og tilbyder de klassiske opdelinger af fire eller seks stole.
Udover standard levering af billetter vil være til rådighed denne rute også kendt SparNight særtilbud i pris fra 49 euro pr liggeplads bil fra 69 euro i sovevogn kategori og økonomis sovevogn klasse (deluxe), derefter fra 99 euro.
Prag og København har direkte togforbindelse i første halvdel af de 90 år. Så giver ham de danske togvogne på daglig eksprestog Neptun.
Mvh
Michael
Google oversættelse kun fra tjekkisk til engelsk
(dermed undgår man nogle af de ekstra "morsomheder", når Google oversætter først fra tjekkisk til engelsk, og dernæst engelsk til dansk)
Press Releases
Czech Railways introduce direct flights to Copenhagen
10.10.2011 - 12:07
Czech Railways in collaboration with DB AutoZug put in place by the December timetable changes new night comfortable connection between Prague and Copenhagen. Every day will be a direct associate of both sleeping car and Czech Railways couchette car DB AutoZug. The connection will be provided in the category of comfortable night trains EuroNight / CityNightLine (EN / CNL) and the section between Prague and Berlin will be included in train EN Phoenix.
The link will depart from Prague in the evening at 18:29 pm and arrives in Copenhagen next day morning at 10:07 am in the opposite direction from Copenhagen will usually leave at 18:10 pm and arrives in Prague at 9:26 pm In addition to Copenhagen serve connections and other places in northern Germany and Denmark, for example, Flensburg, Padborg, Kolding with connection to Aarhus and Odense.
Passengers will have access to modern sleeper Czech Railways, which has sections for one to three passengers, including comfortable sections with separate toilet and shower. Passengers in the current partition can use a toilet and shower on the edge of the car. Of course there is air conditioning or electrical outlet to power small electronics in passenger compartments. WC is a closed system, so passengers can use it at any time during the trip. Undisturbed stay in the sleeping car is assured system of internal and external locking sections. Part of sleeping is also a surcharge breakfast served directly to your compartment. Air-conditioned couchette car will be operated by DB AutoZug and offers the classic divisions of four or six chairs.
Besides the standard supply of tickets will be available this route also known SparNight special offers in price from 49 euros per couchette car from 69 euros in sleeping car category and the economy first sleeping car class (deluxe), then from 99 euros.
Prague and Copenhagen have direct train connection in the first half of the 90 years. Then provide him with the Danish railway cars on a daily express train Neptune.
Der står både
"The connection will be provided in the category of comfortable night trains EuroNight / CityNightLine (EN / CNL)"
og
"Passengers will have access to modern sleeper Czech Railways, which has sections for one to three passengers, including comfortable sections with separate toilet and shower"
Er det så tyske eller tjekkiske sovevogne?
Jeg tror det er tjekkiske sovevogne, var det ikke sidste år der løb sådan en i det nattog til København fra Tyskland.
mvh
Bent
Færre tog mellem Aarhus H og Aalborg/Aalborg Lufthavn til og med lørdag - søndag kører vi normalt
To uger med ændrede tider for enkelte InterCityLyn og InterCity mellem Odense og København
Aftener, nætter og tidlige morgener med ændringer mellem Cph Lufthavn og Aarhus H
Aftener, nætter og tidlige morgentimer med ændringer på tog mellem Aarhus H og Aalborg Lufthavn
Erindringer fra Præstøbanen. Pris 430 kr.
Læs mere