Ønskeseddel: Billeder fra Nordbanen: S 736 Gentofte (Generelt)
Go´middag Søndenfjords m. sikkert flere.
DSB litra S var normalt indsat i det man dengang kaldte en "Dobbelt Hillerød" sup. "Dobbelt Helsingør". Det vil sige, at turen for Lkf. og Lfb bested af to ture frem og tilbage. Incl. klargøring og kørsel til og fra Mdt Gb., kunne dette være en typisk arbejdsdag for et "Sæt personale" i perioden efter krigen og op til ca. 1961. Her begyndte for alvor en afløsning af litra S med diesel.
Jeg er ikke helt sikker - sidder ikke hjemme med alle de gode bøger - men litra S kørte altid "Retvendt" fra København. Hvis ikke de blev vendt var turen mod Kh da "Ikke retvendt", altså med kulkassen forrest.
I de normale stammer var 1. kl. altid mod Hg/Hi og derfor CLE mod Kh.
Da litra Mx overtog, var oprangeringen stadig med 1. klasse mod nord fra Kh.
Disse regler blev også anvendt - altså med København som "mål" m.h.t. de gamle S-tog. Styrevognen altid mod Kh oprangeret syd fra Kh. Der var også noget med placeringen af styreledningskabler på de gamle S-tog, men som sagt, mangler lige et bog eller to.
Reglen blev også anvendt m.h.t. regionaltogsstammerne med litra Bns i nu "gamle sage".
--
Steffen Dresler