Bogen er udgivet i fællesskab af egnsarkiverne i de byer, banen gennemløber.
Jeg har haft den til salg, men har desværre udsolgt.
Jeg er ret sikker på, du stadig kan få den her (og prisen er nu nede på en trediedel af den oprindelige):
http://www.bedermallingarkiv.dk/
(Og selvom omslagsbilledet blev redigeret på en måde, jeg ikke brød mig om, er jeg nu stadig en lille smule stolt af det.... )
Og her er rigtig godt luftfoto af FDB, Viby - Såvel fabrikker som "centralafdelingen". -Du kan se det meste af sidesporets forløb - dog ikke tilslutningen til Odderbanens hovedspor, som Georgs billede viser.
http://www.sa.dk/content/dk/temaer_til_inspiration/webudstillinger/kendte_arhus-virksom...
Navnlig een af Odderbanens folk havde et ganske specielt tag på at hente en ledig godsvogn på "storafdelingen", som den hed i daglig tale, hvis vi manglende en ekstra stykgodsvogn. -Donner og blitze, hvor der skulle rendes, når man slap en vogn løs deroppefra - ned, så den trillede, det den nu kunne opad mod Øllegårdsvej, og tilbage igen. -Og så drejede det sig om at have både afløb og sporskifte til hovedsporet på plads, når den kom tilbage - og, ikke mindst, at have styr på skruebremsen, når vi nåede ind gennem spor to og den lille transversal ind til pakhuset. -Værs'go - ekstra stykgodsvogn klar til indlæsning. "Initiv" til fremme for driften ! Den opfindsomme banemand endte karrieren som stationsforstander. -Om det lige var af denne grund, skal jeg lade være usagt.
Hvis man ser godt efter på luftfotografiet, kan man følge banens oprindelige forløb, som det var indtil 1948, op gennem FDBs fabriksgård ca midt i billedet, hvor der holder nogle godsvogne. -Derefter kan man ane en blød kurve mod sydvest op over marken. Der blev lavet et magsskifte mellem FDB og banen, så man slap for den efterhånden meget farlige trafik gennem fabriksarealerne, og Odderbanen kom dermed ud at ligge parallelt med DSB fra ca dér, hvor Rosenhøj trinbræt nu ligger. Det var dog stadig den gamle stationsbygning i Viby, der anvendtes, indtil FDB i 1956 også gerne ville have dens plads til parkering ved hovedindgang til fabrikkerne. -Så blev der sponsoreret en fin ny station få hundrede meter længere østpå, hvor den ligger den dag i dag, omend stærkt ombygget og bortsolgt til andet formål. På samme tidspunkt blev Enghavevej og Gl. Horsens Landevej omlagt, og niveauoverkørselen for både DSB og HHJ erstattet af et viaduktanlæg.
I starten var det planlagt, at HHJ M2 under et længere ophold i Aarhus mellem togene 3 og 4 skulle varetage rangeringen med godsvogne til centralafdeling, men den lange motorvogn havde det ikke godt med de skarpe kurver og den stærke stigning på sidesporet. -Og da samme sidespor også blev en succes med ganske mange vogne, blev det nødvendigt at finde en anden løsning. KB M1 blev indkøbt og gjort til HHJ M4 med rangering i Viby som formål, -men det endte alligevel med at M3 kom til at køre togene 3 og 4, og dermed også klarede formiddagsrangeringen i Viby.
vh
Per