Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ønskeseddel: Billeder fra Nordbanen (Generelt)

af Søndenfjords, 26/7 2011, 08:14 (4869 dage siden)

Det kunne være spændende at se billeder fra Nordbanen, dengang den var befolket med S-maskiner og Cl-vogne og også gerne fra perioden før.
Kystbanen er i forvejen vældig godt beskrevet, bl.a. takket være EVP, så måske der også gemmer sig nordbanebilleder rundt omkring.
Det kunne ikke bare være interessant at se fotos fra stationerne, Holte, Birkerød, Lillerød og Hillerød, men også fra gennemkørselsstationerne. Lyngby har f.eks. ændret sig meget, og stationen så navnlig helt anderledes ud, dengang Grisen havde sin endestation dér.
mvh
Søndenfjords

Ønskeseddel: Billeder fra Nordbanen

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 26/7 2011, 10:30 (4869 dage siden) @ Søndenfjords

Hej Søndenfjords (!!!)

Ja, --det var jo også mit håb dengang at fortsætte med Nordbanen som Fællesside (der var et mindre ikke off.gjort tiltag med HHGB), men efter Slangerupbanen/KSB og "Præstøbanen"/NPMB (der næsten blev et rent "sololøb"), måtte jeg konstatere, at interessen blomstrede meget hurtigt af. Der var nogle ganske få, men meget ihærdige, der leverede adskillige fotos (og disse leverandører ses den dag i dag, næsten dagligt på Forum som foto- og tekstleverandører), men alle de entusiaster, der dengang i 1960´erne løb rundt med to kameraer på maven (et til sort/hvid og et til farvefilm), dem hører man ikke meget fra.

OK, --indrømmet-- mange af dem er ikke længere blandt os, men mange andre, på min egen alder og "ved deres fulde fem", ser/hører vi ikke meget til. Ærgerligt.

Så sent som just forgangne søndag skrev jeg, om der var stemning for at "dyrke" Valby station (der netop har været meget omtalt her på Forum). Ikke een henvendelse, ikke eet foto ud over de, der allerede var off.gjort.

Man vil hellere gætte trinbrætter og stille spørgsmål, end medvirke ved en mere "langstrakt" indsamling af fotos. Folk har næppe "tid" i vore dage (læs: gider ikke).

Det tager næsten AL fritid i en måned til to, at stable en sådan side på benene - finde gamle fotos frem, scanne, tilrette, finde lidt relevante oplysninger, evt. tegne sporplaner, --men: Fem-seks timer efter at ønsket ef fremsat på Forum, når det glider ud af højre spalte, er "alt glemt". Desværre.

I "gamle dage" var mands minde (ofte sagt i spøg) ca. 14 dage, her på Forum er det fem-seks timer - til nød ca. et-to døgn, hvis det er nye emner i tekstspalten.

----------

Lad os se, hvad der kommer frem fra skrivebordsskufferne - så kan "sagen" jo tages op igen. Indsenderne må dog huske -til denne del af "festen"- at det skal være egne fotos, eller i det mindste fotos de har rettighederne til, og man må anføre, at billederne må anvendes til formålet.

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=kystbanen---kobenhavn-h---helsingor

af KimC, 26/7 2011, 13:33 (4869 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Så sent som just forgangne søndag skrev jeg, om der var stemning for at "dyrke" Valby station (der netop har været meget omtalt her på Forum). Ikke een henvendelse, ikke eet foto ud over de, der allerede var off.gjort.

Det er ferietid, og mange er lidt ude og se sig om, eller dyrker noget udendørs. Jeg tror at en sådanne forespørgsler generelt får bedre resultater hvis de bliver bragt en regnfuld Novemberdag.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 26/7 2011, 14:04 (4869 dage siden) @ KimC

Hej KimC

Ja, --OK, --november var det ikke, men regnen kunne der nu ikke klages på :-) men i øvrigt ser vi da, at der er en del aktivitet på Forum. Er det kun de gamle fotoleverandører, der er på ferie ??? Indrømmet: Lige nu holder højre spalte ca. 20 timer, men der er kun få dage siden, at det var noget kortere. Når der "er fuld knald på", er overskrifterne ude af højre spalte på ca 5-6 timer.

Som skrevet: Vi får se. Til nu er der da i dag kommet eet flot foto, lige i øjet (der står dog ikke, om det må bruges - men det lyder som om, at det er derfor det er indsendt).

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

af Johnni Lassen ⌂, 26/7 2011, 16:12 (4869 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hvis det er mit billede fra Valby du hentyder til så må det gerne bruges på din herlige hjemmeside:-)

Mvh Johnni Lassen

--
[image][image]

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 26/7 2011, 16:29 (4869 dage siden) @ Johnni Lassen

Hej Johnni.

Ja, --det var det, men det syntes at fremgå, derfor skrev jeg ikke direkte og spurgte, men benyttede anledningen til huske evt. andre leverandører på den lille detalje også, så jeg ikke hver gang (forhåbentlig mange gange :-)) skal bruge Forum-plads på at skrive og spørge om lov.

Tak for tilsendte foto. Det er da helt sikkert et godt -lidt "fremmedartet"- på Valby st.

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=ballerup-station

af Svend, 26/7 2011, 13:57 (4869 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Jeg leder i bunken efter billeder fra de pågældende steder og vender tilbage .... både til forum´et her og til Erik.

--
Svend

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 26/7 2011, 14:07 (4869 dage siden) @ Svend

Hej Svend.

Jeg må ikke takke her på Forum, men må så "nøjes" med at udtrykke min tilfredshed ;-)

Så der er da een af "de gamle", der ikke er på ferie ;-)

Erik V.
www.evp.dk

Et sidespring: Valby 1967 (2 fotos)

af Svend, 26/7 2011, 23:40 (4869 dage siden) @ Svend

Valby den 15.04.1967

Det var på høje tid at få fotograferet de sidste E-maskiner i daglig drift, så Mose Nilsen junior og jeg tog en tur fra Lyngby/Vangede til København for at se, hvad vi kunne få i kassen.
Her er et af resultaterne. Jeg har noteret maskinens nummer som 998 og et tog lidt senere fremført af E 978 (følger senere). Der er ikke meget der tyder på, at det har tænkt sig at standse i Valby, så mon ikke det er et (lørdags-)iltog et eller andet sted hen med retning mod det Syd-,Vest- eller Nordvestsjællandske?

[image]
[image]

Valby den 15.04.1967: E 998 ©SBJ

--
Svend

af Georg Schmidt, 27/7 2011, 00:12 (4869 dage siden) @ Svend

Det kunne være 7149 til Næstved via Køge med passage Valby kl 13.00, iltog E 200 med stop i Roskilde, Køge og Haslev.
Vh
Georg

af Svend, 28/7 2011, 10:48 (4867 dage siden) @ Georg Schmidt

Det er der ingen tvivl om, da "bonusbillederne" - se http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=20966 - er taget samme (lør)dag kl 13.31. Når man nu ikke havde mulighed for at lagre optagelsestidspunktet i kameraet, er det jo fint med et stationsur :-)

--
Svend

af Jens MO-Møller @, 8/10 2011, 18:21 (4795 dage siden) @ Georg Schmidt

Eller måske 7251 til Kalundborg en lørdag, afg. Kh kl. ca 13.30! Husker ikke lige nøjagtig hvornår dampen forsvandt fra denne strækning.

Venlig hilsen

Jens Møller

af gamle ole, 26/7 2011, 14:46 (4869 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Det vil ihvertfald være overordentlig velkomment med et Nordbanetiltag a la Kystbanen. De to baner er jo en slags fætre.

hilsen Ole

Ønskeseddel: Lidt billeder fra Nordbanen

af Tom Boye Poulsen ⌂, Odense, 29/7 2011, 00:43 (4866 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Blandt mine scannede billeder er der også nogle fra Nordbanen. Jeg har mange flere negativer, men havde sat scanningen i bero, da jeg mente at der ikke var den store interesse. De er alle taget i 1962-1965 - nærmere kan jeg ikke komme det.

Først et ´Nordbanetog på Hovedbanegården
[image]

Så et i Hellerup

[image]

Et tog fra Hillerød i Lyngby

[image]

Et godstog i Lyngby

[image]

Et S-tog

[image]

Nordbanetog og S-tog i Lyngby

[image]

Nordbanetog ved Gl. Bagsværdvej i Lyngby

[image]

Tog med MX ved Gl. Bagsværdvej

[image]

Ønskeseddel: Lidt billeder fra Nordbanen

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/7 2011, 15:19 (4866 dage siden) @ Tom Boye Poulsen

Blandt mine scannede billeder er der også nogle fra Nordbanen. Jeg har mange flere negativer, men havde sat scanningen i bero, da jeg mente at der ikke var den store interesse.

Du kan tro, at der er stor interesse! Så Kære Tom: Scan bare løs, hvis du har tid og lyst.

Det er yderst interessante billeder, du viser.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

af gamle ole, 29/7 2011, 17:37 (4866 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Kom til at tænke på at den manglende input fra Slangerupbanen og Prætøbanen måske har noget at gøre med at det måske er lidt "perifere" baner hvor der ikke ligger så meget i skuffen, men Nordbanen nok er mere central"?

hilsen Ole

af gamle ole, 2/8 2011, 11:41 (4862 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Der er efterhånden mange togtyper fra Nordbanen repræsenteret på de fine fotos, men der er en enkelt der mangler, eller jeg har sovet i timen.
Lokaltogene mellem Holte og henholdsvis Allerød og Hillerød, typisk en MO med styrevogn (evt mellemvog primært CLS/CLL))
Muligvis et foto i Nordbanebogen.

Hilsen Ole

af gamle ole, 26/7 2011, 15:01 (4869 dage siden) @ Søndenfjords

Standardsvaret på din forespørgelse må nok være Nordbanebiblen, nemlig John Poulsens bog om samme. også mht fotos.
Det var min barndoms DSB-strækning nr 1 (50erne, 60erne), men desværre ikke ritig nogen fotos fra den periode der batter noget.
Lad os endelig få noget mere på banen om denne, før de lede S-tog.:-P

hilsen ole

af Svend, 26/7 2011, 23:12 (4869 dage siden) @ Søndenfjords

Et enkelt fra Nordbanen anno 1967

[image]

S 736 med tog mod Hillerød. Sted: mellem Lyngby og Sorgenfri. Dato: Den 14.04.1967 ©SBJ

--
Svend

af gamle ole, 27/7 2011, 09:31 (4868 dage siden) @ Svend

Ja og det er repræsentativt for et typisk Nordbanetog mht. vogne i perioden op til S-toget. EN AL, et antal CL og formodentlig en CLE. (Typisk i den periode ville det jo nok en MX foran, når vi snakkker om "standardtoget fra Kh -19).

Ole

af gamle ole, 27/7 2011, 10:10 (4868 dage siden) @ gamle ole

Jeg husker iøvrigt de"skæve" afgange f.ex. eftermiddagsmyldretidstog fra Kh med to MO i forspand en AC, et mindre antal CL-vogne (i forhold til de normale "-19"-tog)
og ingen LLE.

Ole

Ønskeseddel: Billeder fra Nordbanen: S 736 Gentofte

af Svend, 27/7 2011, 23:11 (4868 dage siden) @ Svend

Og samme dag i modsat køreretning

[image]

S 736 med tog fra Hillerød. Sted: mellem Jægersborg og Gentofte. Dato: Den 14.04.1967 ©SBJ

--
Svend

af Søndenfjords, 28/7 2011, 07:56 (4867 dage siden) @ Svend

Og samme dag i modsat køreretning

[image]

S 736 med tog fra Hillerød. Sted: mellem Jægersborg og Gentofte. Dato: Den 14.04.1967 ©SBJ

Godt at se nordbanebilleder fra dengang, tak for det - hvilket leder mig frem til et par spørgsmål om oprangeringen:

- Havde S-maskinen altid snuden vendt mod Hillerød?
- Var førsteklassevognen altid forrest i toget mod Hillerød?
- Og var Cle vognen altid forrest mod København?

Jeg kan huske, at de gennemgående HFHJ-vogne som regel altid var allerforrest i toget mod København.
Så kunne S-maskinen hente dem bagest i toget fra Frederiksværk og rangere dem på plads i forenden af sin egen stamme.
Og så kunne marcipanbrødet eller 9'eren hente dem bagest i toget fra København og rangere dem på plads i forenden af toget mod Frederiksværk.

af gamle ole, 28/7 2011, 09:43 (4867 dage siden) @ Søndenfjords

For så vidt angår "standardtammerne", først og fremmest -19togene fra Kh og omvendt i timedrift var det altid som du anfører observeret over 50erne og 60erne.
Det var helt bestemt hovedreglen, ligesom at "de skæve afgange" ikke nødvendigvis medførte CLE. (Som skrevet andetsteds oftests 2 MO i forspand, 1 AC og ingen CLE).

Hilsen Ole

af Steff, 28/7 2011, 11:59 (4867 dage siden) @ Søndenfjords

Go´middag Søndenfjords m. sikkert flere.

DSB litra S var normalt indsat i det man dengang kaldte en "Dobbelt Hillerød" sup. "Dobbelt Helsingør". Det vil sige, at turen for Lkf. og Lfb bested af to ture frem og tilbage. Incl. klargøring og kørsel til og fra Mdt Gb., kunne dette være en typisk arbejdsdag for et "Sæt personale" i perioden efter krigen og op til ca. 1961. Her begyndte for alvor en afløsning af litra S med diesel.
Jeg er ikke helt sikker - sidder ikke hjemme med alle de gode bøger - men litra S kørte altid "Retvendt" fra København. Hvis ikke de blev vendt var turen mod Kh da "Ikke retvendt", altså med kulkassen forrest.
I de normale stammer var 1. kl. altid mod Hg/Hi og derfor CLE mod Kh.
Da litra Mx overtog, var oprangeringen stadig med 1. klasse mod nord fra Kh.

Disse regler blev også anvendt - altså med København som "mål" m.h.t. de gamle S-tog. Styrevognen altid mod Kh oprangeret syd fra Kh. Der var også noget med placeringen af styreledningskabler på de gamle S-tog, men som sagt, mangler lige et bog eller to.
Reglen blev også anvendt m.h.t. regionaltogsstammerne med litra Bns i nu "gamle sage".

--
Steffen Dresler

af Søndenfjords, 28/7 2011, 13:42 (4867 dage siden) @ Steff

litra S kørte altid "Retvendt" fra København. Hvis ikke de blev vendt var turen mod Kh da "Ikke retvendt", altså med kulkassen forrest.
I de normale stammer var 1. kl. altid mod Hg/Hi og derfor CLE mod Kh.

Tak for dit svar. Så var mine erindringer fra drengeårene åbenbart gode nok.

Dengang cyklede en kammerat og jeg tit op på Holte station for at se på S-maskinerne, og en venlig billetkontrollør udstyrede os så med nogle gamle billetter, vi kunne vise som perronbilletter, hvis der var nogle, der undrede sig over, at vi stod dér og gloede.

Men de ville nu nok have undret sig under alle omstændigheder, for vi fik næsten altid voksenbilletter, fordi han kun sjældent havde børnebilletter.

mvh
Søndenfjords

af UTJ, 30/7 2011, 11:39 (4865 dage siden) @ Steff

At S-maskiner vendte "snuden mod nord" kan sagtens skyldes det lavpraktiske forhold at det passede med hullet til det fri mellem banegårdshal og perronhal på hovedbanegården.

At rejsegodsvognen var i retning af Tietgensbroen kan på samme måde forklares med at det ved her at vareelevatorerne var anbragt. 1. klasse passede jo godt nærmest afgangshallen - så skulle de finere rejsende ikke gå så langt.

Det var i ovrigt larmen for diesellokomotiverne der gjorde at Bns-vognene blev vendt efter kort tid. Så kunne lokomotiverne stå og banke ude ved Tietgensbroen i stedet for at larme inde ved trapperne. Men Lille-Nords Bhs og Cls blev aldrig vendt, så de fortsatte med deres "sydvendte tilværelse".

af Jens H. Bondesen, 21/8 2011, 11:59 (4843 dage siden) @ UTJ

Det var i ovrigt larmen for diesellokomotiverne der gjorde at Bns-vognene blev vendt efter kort tid. Så kunne lokomotiverne stå og banke ude ved Tietgensbroen i stedet for at larme inde ved trapperne. Men Lille-Nords Bhs og Cls blev aldrig vendt, så de fortsatte med deres "sydvendte tilværelse".

Mon ikke den fortsatte sydvendte orientering af Bhs og Cls på Lille-Nord hang sammen med opstillingssporene i Helsingør og - i hvert fald i en periode - også benyttelsen af styrevognene på bl.a. Hareskovbanen?

--
Venlig hilsen
Jens H B

Ønskeseddel: Billeder fra Nordbanen + 9 foto

af Per B. Pedersen, 27/7 2011, 09:03 (4868 dage siden) @ Søndenfjords

Et par dampbilleder fra Nordbanen, dog fra en senere periode.
Foto: Per B. Pedersen

[image]
OHJ 38, Hillerød juni 1972

[image]

[image]

[image]
ØSJS 7, Hillerød 1973

[image]
OKMJ 14, mellem Holte og Birkerød 1981

[image]
SJ 1307, Hillerød

[image]
SJ 1307, Hillerød

[image]
P 917, Allerød 1982

[image]
P 917, Allerød 1982

af Søndenfjords, 27/7 2011, 09:15 (4868 dage siden) @ Per B. Pedersen

Et par dampbilleder fra Nordbanen, dog fra en senere periode.
[image]

Tak for billederne.
De første fotos forestiller dog ikke OHJ 38, men Frederiksværkbanens trækhest HFHJ 9 - hvilket absolut ikke gør noget, for det gør bare oprangeringen meget mere autentisk.
mvh

Søndenfjords

af Per B. Pedersen, 27/7 2011, 09:32 (4868 dage siden) @ Søndenfjords

Det er OHJ 38, i anledning af Frederiksværkbanens jubilæum i 1972, var maskinen "kamoufleret" som HFHJ no. 9.

Vh
Per B. Pedersen

af Søndenfjords, 27/7 2011, 09:41 (4868 dage siden) @ Per B. Pedersen

Det er OHJ 38, i anledning af Frederiksværkbanens jubilæum i 1972, var maskinen "kamoufleret" som HFHJ no. 9.

Vh
Per B. Pedersen

Sorry! Det var jeg ikke klar over. Sjov detalje. Og camouflagen er åbenbart gennemført helt ud i skorstensbåndet :-)

af UTJ, 27/7 2011, 09:52 (4868 dage siden) @ Per B. Pedersen

ser godt ud på s/h fotos - men faktisk havde HFHJ 9 brunrøde hjul og det malede man nok ikke på OHJ 38 i denne anledning ;-)

af gamle ole, 27/7 2011, 09:42 (4868 dage siden) @ Søndenfjords

En lille bemærkning til dampdriften på Nordbanen.
Når jeg ser fotos af damplokomotiver på Nordbanen, undrer jeg mig altid over at det aldrig er lykkes mig at se anden damp end S. Siden 51 har jeg kørt et utal af ture mellem Kh og Hi, men har aldrig oplevet f.ex. Litra D som jo kørte godstog og "skæve" persontog.
Eneste forklaring jeg kan komme på må være tidspunkterne. Vi kørte oftest fra Kh 1319 på hverdage og fra Hi nogenlunde samtiig, og dermed ikke i myldretiderne og weekenden.
(Jeg er obs på de udmærkede fotos er veteransærtog!)

Hilsen Ole

af Niels Munch, 27/7 2011, 09:57 (4868 dage siden) @ gamle ole

Når jeg ser fotos af damplokomotiver på Nordbanen, undrer jeg mig altid over at det aldrig er lykkes mig at se anden damp end S. Siden 51 har jeg kørt et utal af ture mellem Kh og Hi, men har aldrig oplevet f.ex. Litra D som jo kørte godstog og "skæve" persontog.

En sommeraften i juni 1958 stod jeg på Lyngby Station sammen med min "togfætter" og så litra C rangere med godstog. Vi tog ingen billeder af det, for jeg havde jo Kaj Mose Nielsens glimrende foto på forsiden af Modelbane-Nyt nr. 9, september 1957 ...... :-( .

M.v.h.
Niels

af gamle ole, 27/7 2011, 10:06 (4868 dage siden) @ Niels Munch

Ja det var jo muligt endnu mere eksotisk på Nordbanen!
(Den var helt ny for mig):-)

Hilsen Ole

af Svend, 27/7 2011, 12:59 (4868 dage siden) @ Niels Munch

En sommeraften i juni 1958 stod jeg på Lyngby Station sammen med min "togfætter" og så litra C rangere med godstog. Vi tog ingen billeder af det, for jeg havde jo Kaj Mose Nielsens glimrende foto på forsiden af Modelbane-Nyt nr. 9, september 1957 ...... :-( .

Ofte blev der rangeret med vogne henover Parallelvej ind på Dansk Stål Industri´s sidespor. Jeg kan fortælle at hjulene på en sådan maskine virker enorme, når man står ned på gaden og ikke er meget højere end en meter (tænk at man kan huske sådan noget):-)

[image]

--
Svend

af gamle ole, 27/7 2011, 13:29 (4868 dage siden) @ Svend

Pudsigt med det sidespor. Der har i flg Nordbanebogen været et tilsvarende der buede ud på den anden side mod nord til en slags sukkerrafinaderi, men ikke dit sidespor på tegningen i bogen.

Ole

af Svend, 27/7 2011, 14:03 (4868 dage siden) @ gamle ole

Der var to spor ind på Lyngby Sukkerraffinaderi´s fabriksanlæg, men om de har været anvendt efter 1936, hvor bygningerne blev overtaget af Porcellænsfabrikken Danmark, er noget usikkert. Fabriksbygningerne blev nedrevet i 1969.

Dansk Staal Industri flyttede til Silkeborg i 1962, hvorefter bygningerne blev revet ned.

--
Svend

af gamle ole, 27/7 2011, 14:49 (4868 dage siden) @ Svend

Nå sådan. Tak.
Nu vi har fat i "vestgående sidespor" fra Lyngby st, mener jeg også-sikkert midlertidigt- at der var sidespor fra stationen mod Lyngby/bagsværd/buddunge/Gladsaxe Fort/batterier?
(boede selv i Lyngby i 19 år, og min far havde været soldat i kystartilleriet og var "eksperet" i Kbhs befæstning, så det blev til sen del fortture også vest for Lyngby St):-)

Hilsen Ole

Vestgående sidespor fra Lyngby station

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 27/7 2011, 15:16 (4868 dage siden) @ gamle ole

Nå sådan. Tak.
Nu vi har fat i "vestgående sidespor" fra Lyngby st, mener jeg også-sikkert midlertidigt- at der var sidespor fra stationen mod Lyngby/bagsværd/buddunge/Gladsaxe Fort/batterier?
(boede selv i Lyngby i 19 år, og min far havde været soldat i kystartilleriet og var "eksperet" i Kbhs befæstning, så det blev til sen del fortture også vest for Lyngby St):-)

Hilsen Ole

Kære Ole

Ja, det havde Klaus fat i her.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

af Svend, 28/7 2011, 20:43 (4867 dage siden) @ gamle ole

Vi har haft fat i dette spændende emne tidligere, se http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=12958

--
Svend

Ønskeseddel: Billeder fra Nordbanen - luftfoto af Lyngby

af Lars Kragh, 28/7 2011, 19:10 (4867 dage siden) @ Svend

[image]

Jeg har fundet dette billede, som jeg for mange år siden har modtaget, fra en lokal Lyngby borger. Det viser et luftfoto af bl.a. Lyngby Station og Ulrikkenborg området (håber at Svend kan genkende lidt af sit barndomskvarter!).

Har beskåret det så stationen og arealer fremstår bedre. Billedet skulle være optaget medio 1930’erne, og man kan tydelig se sidesporet ind til Dansk Staal Industri, ja der holder en lukket godsvogn oppe på stationen og venter, samt en godsvognsstamme ved pakhuset. Desuden er det vær at lægge mærke til LNJ to Triangel motorvogne med en mellemvogn (måske M-1 og M-2) som holder klar til afgang mod Nærum.

Desuden kan man ane sidesporet i øverste venstre hjørne ind til Sukker / Porcelænsfabrikken. Indtil for ca. 10 år siden kunne man stadig ane ved Vinkelvej / lågen ind til stationen, skinner i asfalten, når man kørte over cykelstien.

Mange hilsner
Lars
[image]

--
Med venlig hilsen
Lars Kragh

[image]

Ønskeseddel: Billeder fra Nordbanen - luftfoto af Lyngby

af Svend, 28/7 2011, 20:40 (4867 dage siden) @ Lars Kragh

Jeg har fundet dette billede, som jeg for mange år siden har modtaget, fra en lokal Lyngby borger. Det viser et luftfoto af bl.a. Lyngby Station og Ulrikkenborg området (håber at Svend kan genkende lidt af sit barndomskvarter!).

Ja, der kan jeg (kunne jeg) finde rundt med bind for øjnene.

Flot du har fundet et fotografi af DSI - jeg har selv ledt forgæves på nettet, men man kunne jo have forsøgt på det lokalhistoriske arkiv. Selv om det ikke umiddelbart har noget med jernbaner at gøre, er der dog i denne publikation http://bygningskultur-ltk.dk/bilag/Industrikultur_i_Lyngby-Ta.pdf et luftfoto på side 10 af gardinfabrikken, hvor man også ser Smedebakken trinbræt på LNJ.

Men læsning af publikationen giver også et godt indblik i, hvorfor Lyngby var en så vigtig godsstation som den var. Hvor der i dag er storcenter, boliger, kontorer osv var der fabrikker, fabrikker, fabrikker ......

--
Svend

Gadefoto af Lyngby (specielt til Lars Kragh)

af Svend, 19/9 2011, 22:49 (4814 dage siden) @ Lars Kragh

Tillad mig at træde lidt ved siden af:

Specielt til Lars Kragh: Du må have været særlig tørstig den dag (på Ulrikkenborg Alle i Lyngby). Nu ingen dårlige undskyldninger om at "jeg boede der slet ikke dengang" osv :-)

[image]

Lyngby først i 60´erne, foto SBJ

--
Svend

af Lars Kragh, 21/9 2011, 08:16 (4812 dage siden) @ Svend

Hej Svend

Så vit jeg kan se, så holder jo ølvognen ud for nr. 16 - var det ikke der din mor boede?

Bedste hilsner og tak for fotoet
Lars

--
Med venlig hilsen
Lars Kragh

[image]

af Svend, 21/9 2011, 09:38 (4812 dage siden) @ Lars Kragh

Rigtig, den ene ølbil holder mellem nr 16 og nr 18 og den anden overfor. Stedet ligner sig selv, bortset fra træerne (dengang var det en rigtig allé).

Om den er gået i stykker aner jeg ikke, men de mere bilkyndige kan måske fortælle, hvad det er for et mærke. En Dodge (samme som militæret havde)?

Usserød Bryggeri leverede øl+vand til døren, men om Wibroe også gjorde det, står hen i det uvisse. Det undrer mig faktisk hvad en Wibroe-lastvogn - og så endda to - foretager sig så langt væk fra den sædvanlige hjemmebane.

Bemærk også fraværet af almindelige personbiler - og det var bestemt ikke fordi beboerne var kørt på arbejde, for det var kun ganske få på de kanter, som havde egen bil først i 60´erne.

--
Svend

af gamle ole, 28/7 2011, 14:46 (4867 dage siden) @ Søndenfjords

I øvrigt, som i flere tidligere tråde, er det jo nærliggende at sammenligne med "Fætter Kystbane", idet Nordbanen og Kystbanen (i hvertfald for mig) altid været beslægtet.
På Kystbanen har der stort set kørt alt slags materiel, herunder Lyntog, internatione eksprestog med diverse gennemgående vogn etc, hvilket jo ikke just var tilfældet på Nordbanen. Til gengæld havde man jo gennemgående il-tog med vogne til GDS og HFHJ.
Tilsammen man man vel sige at de to fætre egentlig var rimelig repræsentative for DSB-jernbanedriften i tiden (måske bortset fra "nærtrafik-bloktog, primært med CL mf)

Hilsen Ole;-) :-)

Ønskeseddel: Billeder fra Nordbanen - HFHJ-vogne

af Svend, 28/7 2011, 21:02 (4867 dage siden) @ gamle ole

Til gengæld havde man jo gennemgående il-tog med vogne til GDS og HFHJ.

Jeg kan ikke huske om jeg har vist disse fotos fra 1968 tidligere, men hellere en gang for meget en en gang for lidt. Det er taget lige før strækningen Holte-Hillerød blev elektrificeret og noget af det sjove forsvandt fra Nordbanen. Toget førte naturligvis både 1. og 2. klasse - der var stil over det.
Så vidt jeg kan se er trækkraften MX 1010.

[image]

[image]

Lyngby foråret 1968: Gennemgående vogne til Hundested ©SBJ

--
Svend

af gamle ole, 28/7 2011, 18:34 (4867 dage siden) @ Søndenfjords

En anden ting der falder mig ind er jo at de to baner, Kyst-og Nordbanen egentlig stater og slutter samme sted, helhodsvis københavn og Helsingør, selvom Nordbanen jo typisk havde stop/skift i Hillerød og videreførtes som Lille Nord, evt. gennemgående til Fredensborg.

Hilsen Ole

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 30/7 2011, 01:04 (4865 dage siden) @ Søndenfjords

Så er Nordbanen (København H - Hillerød) lagt på www.evp.dk som "fællesside". Endnu er der kun ganske få fotos, men siden vil blive udbygget i de kommende dage med de indtil nu modtagne fotos.

Hvor er dine fotos ???

Kik i skrivebordsskuffen, tænd for scanneren og send et foto eller ti ! ! !

Min. 800 pix i bredden eller 600 pix i højden. Optagelsestidspunkt: tidligere end 1990-2000. Send til www.jernbanen.dk --> Forum eller til erikvpedersen[snabela)mail.dk

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=kobenhavn-h---hillerod

PS: Hvis der er bemærkninger til visningen af fotos på de tre nyåbnede "fællessider", HHGB, Valby station og -senest- Nordbanen, dvs. hvis man ikke ønsker sit foto med: Skriv venligst til EVP. Det kan ske via kuverten øverst på denne side eller til ovennævnte e-adresse.

af Søndenfjords, 30/7 2011, 08:04 (4865 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Så er Nordbanen (København H - Hillerød) lagt på www.evp.dk som "fællesside".

Tak, EVP, det var hurtigt, du fik etableret Nordbanesiden.
Alene det, at den nu findes, vil forhåbentlig give andre lyst til at bidrage til den.

mvh
Søndenfjords

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 30/7 2011, 08:54 (4865 dage siden) @ Søndenfjords

Hej.

Det var netop derfor den blev åbnet så hurtigt og med så lidt, men . . . gid jeg ku´ være lige så optimistisk.

Det er de samme tre-fire-fem, der leverer hver gang (tak til dem), mens de øvrige desværre blot er "tilskuere".

Af andre indlæg, kan man se på (nogle af) underskrifterne, at flere af "de gamle" er medlæsere på siden, ---men desværre ikke som leverandører. Selv i dette øjeblik -medens dette skrives- er der 26 "gæster", der læser med ! ! !

Erik V. Pedersen.

af gamle ole, 30/7 2011, 14:38 (4865 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej.

Se venlist tidligere indlæg om manglende input.
Vi kan vel sige at situationen er truende men ej håbløs! (vist nok Tin Tin/Kaptajn Haddock-citat)
Men stadigvæk: Godt gået!

hilsen Ole:-D

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 30/7 2011, 17:07 (4865 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Det er nok engang (og allerede nu) et flot resultat der er kommet ud af Nordbanesiden. Tak for det :-)

Mvh
Claus

--
[image]

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 30/7 2011, 18:01 (4865 dage siden) @ Claus E. Hansen

Tak Claus, ---

meeeeennnn, der er lang vej endnu. Endnu resterer der da nogle enkelte af de indsendte/tilsendte fotos, og selv har jeg da også et par stykker til. Ting ta´r tid, --og især i sommersæsonen, hvor der er meget andet, der skal passes.

Lad mig dog benytte lejligheden til at skrive, at den åbnede side "naturligvis" kun er en underside til en Indledningsside om hele Nordbanen - mere "overordnet set", uden på nogen måde, at ville konkurrere med de allerede udgivne bøger (eller fremtidige).

Der følger ligeledes en fortsættende "underside" om strækningen Hillerød - Snekkersten (Helsingør), men til den er der endnu ikke sendt nogle fotos ind, og mit eget bidrag kan vist tælles på een hånd (måske to).

Så: "Kassen er åben for indbetalinger" (læs: Indsendelse af scanninger).

Erik V. Pedersen

af Steff, 30/7 2011, 18:36 (4865 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Godeftermiddag Erik!

Når "Lille Nord" er med (kommer med) kan jeg hjælpe lidt med billeder. Ikke de bedste, men trods alt billeder og nok ikke så gamle.
[image]
DSB litra MO nr. 1846 i Hillerød den 27. maj 1981.
[image]
DSB litra MO nr. 1850 i Helsingør med Bhl 403 og Bhs 820 26. april 1984.
[image]
DSB litra MO 1954 på Helgoland 1982, revideret med ny maling og litrering.

Har flere billeder fra 1920´erne, men skal lige rundt om rettigheder - være helt sikker.
Kan desværre ikke hjælpe med billeder fra selve N-banen, focus var dengang noget videre syd:-P .

--
Steffen Dresler

af gamle ole, 30/7 2011, 14:32 (4865 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Flot og hurtig initativ!
Jeg forstår udmærket din frustration over manglende input. Desværre har jeg ikke meget at bidrage med mht. fotos. Jeg begyndte først med foto i 67 og meget langsom opstart med familiefotos. Til gengæld ligger der mange mere eller mindre forståelige skitser og notater i diverse flyttekasser, sikkert den rene psykoanalytikerguf a la Roarschachtesten (den med blækklatterne)!
Vi håber på det bedste med Nordbanen (og omegn):-P

Hilsen Ole

af gamle ole, 18/8 2011, 21:11 (4846 dage siden) @ gamle ole

Det lykkedes mig at købe henholdsvis den grønne fra 67 og røde fra 71 på Jernbanemuseet, efter depotet desværet druknede i oversvømmelsen.
Det undre mig at jeg ikke huskede llokaltogene mellem Holte og Allerød og Hillerød var så intensiv som det fremgår af køreplanerne. På trods af at kørt meget med Nordbanen fra 51, tror jeg aldrig jeg så disse. (Og som nævnt andetsteds mener jeg heler ikke at have set fotos af disse?)

Hilsen Ole

af re20000, 20/8 2011, 16:21 (4844 dage siden) @ gamle ole

Det lykkedes mig at købe henholdsvis den grønne fra 67 og røde fra 71 på Jernbanemuseet, efter depotet desværet druknede i oversvømmelsen.

Nogen der ved om der er gået meget til ?

Nold

af gamle ole, 20/8 2011, 21:12 (4844 dage siden) @ gamle ole

Det er

Ole i øvrigt ikke nævnt i Nordbanebogen, at lokaltogne fra Holte ikke bare kørte til Allerød, men også helt til Hillerød (nogle af dem)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 17/8 2011, 14:02 (4847 dage siden) @ Søndenfjords

Det kunne være spændende at se billeder fra Nordbanen, dengang den var befolket med S-maskiner og Cl-vogne og også gerne fra perioden før.

Signalposten 1964/4 - der netop er "udkommet" som pdf - er dedikeret til Nordbanen i anledning af 100 års jubilæet (i 1964).

--
[image]

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 17/8 2011, 16:32 (4847 dage siden) @ Tommy Nilsson

Efter nogle PC-problemer omkring et fotobehandlingsprogram, kom der en løsning i går.

Arbejdet med såvel Nordbanen, Valby, Ballerup og HHGB (en "broget" samling) er derfor fortsat i dag med lidt opdateringer på HHGB, Ballerup og et enkelt Georg Schmidt-foto på Hillerød-Helsingør (Lille Nord). Georg Schmidt har også doneret nogle fotos til Kystbanen, der også er kommet på i dag http://evp.dk/index.php?page=kystbanen---kobenhavn-h---helsingor .

Et "Nordbane-efterslæb" vil komme på siden http://evp.dk/index.php?page=kobenhavn-h---hillerod de nærmeste kommende dage, men også Ballerup station vil blive opdateret og Frederikssundsbanen komme på.

Tak til indsenderne af fotos - sammen er vi bedst :-)

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 27/8 2011, 22:31 (4837 dage siden) @ Erik V. Pedersen
redigeret af Erik V. Pedersen, 27/8 2011, 23:14

Endnu en gang er der en opdatering af Nordbanen-siden: http://evp.dk/index.php?page=kobenhavn-h---hillerod
denne gang med f. eks. et par interessante, ældre fotos fra Birkerød, og første ordinære S-tog til Hillerød i 1968 samt flere fotos fra "Lille Nord".

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=hillerod---helsingor-lille-nord

af gamle ole, 28/8 2011, 12:20 (4836 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Som sædvanlig meget fine fotos. Det er da vist første (og eneste) gang jeg har set (gl)lyntog på Nordbanen/Hillerød!
Men åbenbart stadig ingen fotos af lokaltogene mellem Holte og Allerød/Hillerød?
Nogen må da næsten ligge in de med disse også?:-)

Hilsen Ole

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 28/8 2011, 13:33 (4836 dage siden) @ gamle ole

Hej.

Tak for de pæne ord.

Ja, det med lyntog på Nordbanen er -som jeg husker det- behandlet tidligere i en tråd her i Forum. Allerede da tænkte jeg på disse fotos, men det er jo noget af et "sidespor".

Sidst, --men ikke mindst. Ja, -der skal nok være mange flere fotos rundt omkring i skrivebordsskufferne, --men hvordan får vi dem op af skufferne ???

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

af gamle ole, 29/8 2011, 15:14 (4835 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Ja, det er ikke sådan med de skuffer!. Udover min efterlysning af holtelokaltogsfoto, kom jeg også til at fundere over foytos af Grønholt trinbrædt FØR ombygningen (og hvornår var det? omkring 1970?)
Kom også til at tænke på hvad rationalet bag CLEs kortere længde i forhold til de øvrige CL.

Hilsen Ole

af gamle ole, 3/9 2011, 20:12 (4830 dage siden) @ gamle ole

Blot almindelig nysgerrighed. Er foto-flowet til tråden gået i stå?

hilsen Ole:-)

Ønskeseddel: Billeder fra Nordbanen = Gj og Ly

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 19/9 2011, 00:53 (4814 dage siden) @ Svend

Hej Svend.

Tak, --dem vil jeg se på i morgen, --det er ved at være sent.

Erik V.
www.evp.dk

af gamle ole, 17/9 2011, 19:07 (4816 dage siden) @ Søndenfjords

Hej

Blot almindelig nysgerrighed: Er Nordbanen "kørt fast"? Synes det er længe siden driften har været genoptaget?:-P

hilsen Ole

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 17/9 2011, 20:12 (4816 dage siden) @ gamle ole

Hej

Blot almindelig nysgerrighed: Er Nordbanen "kørt fast"? Synes det er længe siden driften har været genoptaget?:-P

hilsen Ole

------

Nu ved jeg ikke, hvem indlægget er -mest- adresseret til, men der har desværre ikke i lang tid været noget at hente i min "postkasse", til trods for -det må vi vist erkende- at vi alle ved, at der er taget hundredvis, snarere tusindvis af Nordbane-fotos.

Nogen sidder vist på hænderne - eller vil simpelthen ikke delagtiggøre os andre i deres "perler", --desværre.

Erik V. Pedersen.

af gamle ole, 17/9 2011, 20:26 (4816 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Ja det er ærgeligt, Erik. Det gik jo ellers så godt. Forhåbentlig kommer der fyr under kedlen igen.

Ole

af Svend, 18/9 2011, 02:51 (4815 dage siden) @ gamle ole

Ja det er ærgeligt, Erik. Det gik jo ellers så godt. Forhåbentlig kommer der fyr under kedlen igen.

Hvad med dig selv - som vist heller ikke er født i går. Har du slet ikke været ude med kameraet dengang?

--
Svend

af gamle ole, 18/9 2011, 11:00 (4815 dage siden) @ Svend

Rigtigt godt spørgsmål. Det har jeg på en anden tråd beskrevet i en anden sammenhæng. Jeg havde slet ikke noget fotolignende udstyr førend jeg blev mere end halvgammel, desværre. Meget ærgeligt. Jeg for rundt og lavde ubehjælpsomme skitser og notater jeg dårligt nok selv kunne tyde, og det er tilsammen rigtitig ærgeligt og fortrudt mange gange. Beklager.:-)

Ole

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 18/9 2011, 11:11 (4815 dage siden) @ gamle ole

Rigtigt godt spørgsmål. Det har jeg på en anden tråd beskrevet i en anden sammenhæng. Jeg havde slet ikke noget fotolignende udstyr førend jeg blev mere end halvgammel, desværre. Meget ærgeligt. Jeg for rundt og lavde ubehjælpsomme skitser og notater jeg dårligt nok selv kunne tyde, og det er tilsammen rigtitig ærgeligt og fortrudt mange gange. Beklager.:-)

Ole

----------

Ja, --efter at have set ovenstående svar, indsendt fire minutter tidligere, og mens jeg skrev og sendte mit svar til Svend, kan jeg godt se, at spørgsmålet fra Svend kan være stilet til os begge, --både "Gamle Ole" og "evp".

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

af Svend, 18/9 2011, 14:38 (4815 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Ja, --efter at have set ovenstående svar, indsendt fire minutter tidligere, og mens jeg skrev og sendte mit svar til Svend, kan jeg godt se, at spørgsmålet fra Svend kan være stilet til os begge, --både "Gamle Ole" og "evp".

Hej Erik.
Ja, ja - jeg svarede jo på Oles indlæg - og forøvrigt er jeg da leverandør af billeder til din hjemmeside - og til dette forum :-)

--
Svend

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 18/9 2011, 11:04 (4815 dage siden) @ Svend

Hvad med dig selv - som vist heller ikke er født i går. Har du slet ikke været ude med kameraet dengang?

-------------

Kære Svend.

Helt ærligt: Hvad synes Du selv ??? Er det virkelig din fornemmelse, at jeg selv holder billeder tilbage ???

For ca. tre uger siden, fik jeg oplyst, at der på min side lå ca. 10.300 billeder. Som Du sikkert ved - eller i det mindste sikkert har en fornemmelse af - er langt de fleste mine egne optagelser (der er normalt navn, "ubekendt", "postkort" eller lign. ved alle andre fotos).

Som Du ved var jeg ansat ved DSB, et arbejde jeg altid har været glad for, --men ligefrem millionær blev man ikke som ung trafikassistent i 60´erne og 70´erne. Derfor brugte jeg de penge, der var til rådighed, til fotografering på de mange privatbaner, der dengang nedlagdes i "bundter". Det var NU eller aldrig.

Du kender sikkert også udtrykket, at "græsset altid er grønnere i naboens have". Således måske også her. DSB var dagligdagen, --det kunne jeg tage billeder af en anden dag, --men privatbanen, der skulle lukke om en måned, --den måtte komme først.

Derfor må min side have (og har) kraftig "slagside" over mod privatbanerne.

Du vil dog hurtigt kunne finde og overse "alle" mine fotos fra Nordbanen - de er lagt ind - det blev ikke til mere, --man kan sige desværre, men man kan ikke nå/klare det hele selv. Selv billedet fra Hammersholt Teglværk, hvor Nordbanetoget nærmest er som nålen i høstakken, er med.

-------

Vi har jo heldigvis ikke alle samme synspunkter og interesser, og derfor ved vi også, at der er andre, sikkert mange andre, der har taget masser af billeder af Nordbanen, og det er dem, der gerne skulle ud af busken / op af skrivebordsskuffen.

Når man ser på mine sider, og trækker de optrædende/nævnte navne fra den samlede "sum" af stadig levende fotografnavne, som alle vi "gamle" sikkert alle har kendskab til, så må der kunne tænkes mange muligheder.

OK, nogle gemmer stadig til brug i kommende bogudgivelser, andre har ikke "tid", men alligevel. Hvis viljen er/var tilstede, ville der sikkert også være en vej.

Jeg siger/forlanger ikke, at alle de aktuelle fotos skal sendes til mig -rent pc-arbejdsmæssigt bruger jeg allerede for meget tid ved pc-en-, men man kunne måske så evt. selv prøve sig frem. Det vigtigste er vel, at billederne kommer frem, inden arvingerne "hælder dem i containeren" sammen med alt det andet, der ikke skal gemmes.
Vi, der var med dengang, har jo alderen til netop dette sceneri.

"Kystbanen" blev jo et fint eksempel på, hvor meget, der kan findes i skufferne, og der er meget mere, bare det kommer frem.

Jernbaneklubber (Model-), forlag og Jernbanemuseet ligger med en masse -det er ikke det, jeg forventer at se (selv om jeg kan være nervøs for alt det, der ligger i mindre klubber. Det ligger ofte usikkert i forhold til beslutningerne på næste generalforsamling eller næste oversvømmelse af lokalerne). Lad os få det frem, --ikke til ejendom, men til scanning/kopiering og få det "på nettet", --på klubbens egen hjemmeside, en anden privat hj.side, som man er venner til eller helst: Den "allerhelvedes store" hj.side, som jeg synes, at Jernbanemuseet burde stå bag. Der må da være nogle "jernbane- eller pc-nørder", der kunne tænkes at ville være med til et sådant frivilligt, ulønnet arbejde, der vel endda i vore dage kan laves som hjemmearbejde. Belønningen kunne måske være nærmere kontakt/adgang til nogle af museets samlinger -efter, eller i forbindelse med, godt arbejde og den opnåede gensidige tillid. For disse medarbejdere kunne der måske endda være meget selv at lære under arbejdets udførelse !!!???

Hovedsagen er, at tingene (fotos / tegninger o.lign.) kommer frem til scanning og "på nettet".

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

af Niels Munch, 18/9 2011, 11:10 (4815 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Kære Erik,

Jeg opfatter Svends svar som værende møntet på "Gamle Oles" kommentar.

Bedste hilsener
Niels

P.S.: Du er fortsat velkommen til at "skove" i mine (få) Lille Nord-fotos.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 18/9 2011, 11:13 (4815 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Erik V. Pedersen, 18/9 2011, 11:26

Se venligst mit ovenstående svar pr. kl. 11.11.:-) og da der allerede er svaret på mit eget indlæg, kan jeg ikke rette i det længere.

Erik V.
www.evp.dk

af gamle ole, 18/9 2011, 12:08 (4815 dage siden) @ Erik V. Pedersen

-og jeg vil gerne tilføje at mit indlæg-og formodentlig også EVPs- var konstruktivt ment. Ikke en kritik.:-P

Ole

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 18/9 2011, 13:36 (4815 dage siden) @ gamle ole

-og jeg vil gerne tilføje at mit indlæg-og formodentlig også EVPs- var konstruktivt ment. Ikke en kritik.:-P

Ole

------------

Ja, --hvis mine tanker om en STOR, en MEGET STOR hjemmeside i Jernbanemuseums-regi er positive/konnstruktive tanker, --ja så var det vel konstruktivt ment.

Til gengæld hører man/jeg ikke megen tilslutning til idéen. Er det "en død sild" allerede fra begyndelsen, --eller var det en idé, om også andre gav deres mening tilkende, og måske "skubbede lidt bagpå".

Desværre "dør" ting jo ofte her på Forum efter få timer (ca. 5-7 timer i højre indholdsspalte og 2-4 døgn på selve hoved-siden), --herefter overdøves de af nye spørgsmål og svar (der er lige Frederikshavn gamle station, der jævnligt "er oppe og snappe en gang luft")! ! !

Erik V.
www.evp.dk

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 18/9 2011, 21:23 (4815 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Ole

------------

Ja, --hvis mine tanker om en STOR, en MEGET STOR hjemmeside i Jernbanemuseums-regi er positive/konnstruktive tanker, --ja så var det vel konstruktivt ment.

Til gengæld hører man/jeg ikke megen tilslutning til idéen. Er det "en død sild" allerede fra begyndelsen, --eller var det en idé, om også andre gav deres mening tilkende, og måske "skubbede lidt bagpå".

Desværre "dør" ting jo ofte her på Forum efter få timer (ca. 5-7 timer i højre indholdsspalte og 2-4 døgn på selve hoved-siden), --herefter overdøves de af nye spørgsmål og svar (der er lige Frederikshavn gamle station, der jævnligt "er oppe og snappe en gang luft")! ! !

Erik V.
www.evp.dk

Kunne der måske være interesse for en side i et forenings regi andet end jernbanemuseet?
Vil det være at sprede interesserne for meget?

På den anden side er der jo som du siger ikke meget respons fra Odense på området.

Jeg har et par kontakter inden for webhosting branchen, som gør at der nok rimeligt billigt kan stilles noget til rådighed med lidt plads og trafik til en sådan database.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 18/9 2011, 22:00 (4815 dage siden) @ BlackThorneDK

Kunne der måske være interesse for en side i et forenings regi andet end jernbanemuseet?

På den anden side er der jo som du siger ikke meget respons fra Odense på området.

Jeg har et par kontakter inden for webhosting branchen, som gør at der nok rimeligt billigt kan stilles noget til rådighed med lidt plads og trafik til en sådan database.

-----------

Hej.

Tak for svaret og interessen.

Personligt har jeg svært ved at forestille mig dette. Det er -set med mine øjne- ikke meget bedre end en stor model- eller jernbaneklub, hvor intet er sikkert længere end til næste generalforsamling eller til pengekassen er tom.

Der må ikke være mulighed for -som det kunne blive tilfældet her- at indsendte fotos/tegninger, kunne blive gjort til genstand for "handel", således som det f. eks, kunne blive tilfældet ved pengemangel. Når kassen er tom, og der ikke er penge til udgifterne, er der ikke andet tilbage, end at sælge "produktet"(samlingen), og det var jo sikkert ikke lige det, giverne havde tænkt sig. Sker det først, risikerer vi, at billederne er tabt for offentligheden, og det hele kan begynde forfra, --hvis der er nogle der tør (læs: gider/vil).

Nej, ---det skal være "noget", der er fuldstændig "mur og nagelfast", og det er her, jeg mener, at statsinstitutionen, Jernbanemuseet, skal ind i billedet. Her er alt vel heller ikke sikkert, men formentlig mere sikkert end i privat-regi af den ene eller anden art.

Hilsen og tak,

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 18/9 2011, 22:18 (4815 dage siden) @ Erik V. Pedersen

-----------

Hej.

Tak for svaret og interessen.

Personligt har jeg svært ved at forestille mig dette. Det er -set med mine øjne- ikke meget bedre end en stor model- eller jernbaneklub, hvor intet er sikkert længere end til næste generalforsamling eller til pengekassen er tom.

Der må ikke være mulighed for -som det kunne blive tilfældet her- at indsendte fotos/tegninger, kunne blive gjort til genstand for "handel", således som det f. eks, kunne blive tilfældet ved pengemangel. Når kassen er tom, og der ikke er penge til udgifterne, er der ikke andet tilbage, end at sælge "produktet"(samlingen), og det var jo sikkert ikke lige det, giverne havde tænkt sig. Sker det først, risikerer vi, at billederne er tabt for offentligheden, og det hele kan begynde forfra, --hvis der er nogle der tør (læs: gider/vil).

Nej, ---det skal være "noget", der er fuldstændig "mur og nagelfast", og det er her, jeg mener, at statsinstitutionen, Jernbanemuseet, skal ind i billedet. Her er alt vel heller ikke sikkert, men formentlig mere sikkert end i privat-regi af den ene eller anden art.

Hilsen og tak,

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

Formåls paragraffen kan vel også klare den 'ikke komecielle' del af ophavs problematikken?

Jeg foreslår det bare fordi jeg kan se at du tit efterlyser engagement på området, men ok, det er et tilbud - ikke andet :)

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 18/9 2011, 22:39 (4815 dage siden) @ BlackThorneDK

Formåls paragraffen kan vel også klare den 'ikke komecielle' del af ophavs problematikken?

Jeg foreslår det bare fordi jeg kan se at du tit efterlyser engagement på området, men ok, det er et tilbud - ikke andet :)

----------

Jeg kender ikke nok til det juridiske, men mener ikke, at en formålsparagraf kan stille meget op mod kreditorer, der vil have penge. Her kan man formentlig kun betale med det ene man har: En stor samling billeder.

Eller ......???

Erik V.
www.evp.dk

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 18/9 2011, 23:51 (4815 dage siden) @ Erik V. Pedersen

----------

Jeg kender ikke nok til det juridiske, men mener ikke, at en formålsparagraf kan stille meget op mod kreditorer, der vil have penge. Her kan man formentlig kun betale med det ene man har: En stor samling billeder.

Eller ......???

Erik V.
www.evp.dk

Der må jeg nok også melde pas.
Men hvis jeg har retten til et billede, kan jeg jo godt overgive dig retten til, udelukkende at vise billedet uden vederlag, og sætte en betingelse at det ikke må anvendes komercielt.
I så fald kan kreditorer ikke realisere passiverne, da de jo udelukket er givet til ikke kommerciel brug...

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 19/9 2011, 00:00 (4815 dage siden) @ BlackThorneDK

Men hvis jeg har retten til et billede, kan jeg jo godt overgive dig retten til, udelukkende at vise billedet uden vederlag, og sætte en betingelse at det ikke må anvendes komercielt.
I så fald kan kreditorer ikke realisere passiverne, da de jo udelukket er givet til ikke kommerciel brug...

-----

Ja, --det er lige det ???!!!

Det er bare eet af de forhold, der skal være 110% afklaret inden, det går i luften, --ellers risikerer man, at ingen vil/tør give deres billeder videre.

. . . og hele formålet er jo, at få så mange med som muligt. I forvejen synes det ikke at være let.

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 19/9 2011, 00:13 (4815 dage siden) @ Erik V. Pedersen

-----

Ja, --det er lige det ???!!!

Det er bare eet af de forhold, der skal være 110% afklaret inden, det går i luften, --ellers risikerer man, at ingen vil/tør give deres billeder videre.

. . . og hele formålet er jo, at få så mange med som muligt. I forvejen synes det ikke at være let.

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

Eventuelt kan vi jo kontakte Creative Commons, og høre om billederne kan gives til en forening under en af deres licenser.
Fx: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/dk/

Læs også mere her:
http://www.creativecommons.dk/om/

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 19/9 2011, 01:12 (4814 dage siden) @ BlackThorneDK

Eventuelt kan vi jo kontakte Creative Commons, og høre om billederne kan gives til en forening under en af deres licenser.
Fx: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/dk/

Læs også mere her:
http://www.creativecommons.dk/om/

-----------

Jeg synes ikke rigtig, at disse forslag dækker mine betænkeligheder. Vi taler ikke om rettigheder, --mere om sikkerhed for bevarelse.

Jeg er nok meget bange for det private initiativ af enhver art. Pludselig er der en / nogen, der "slukker for strømmen". Se f. eks. TDC, der for næsten to år siden, pludselig slukkede for ca. 70.000 hjemmesider, --heriblandt min daværende. 34 dage fik kunderne til at åbne nye hj.sider, og så slukkede man. Den 2. oktober 2009 var det slut - uanset om man havde klaret sagerne eller ej. Det er den slags jeg frygter.

Erik V.
www.evp.dk

af ivar, 18/9 2011, 22:47 (4815 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Jeg ryger måske ind i en vejsidebombe her, men er det noget der kan samles under DJK's paraply på en eller anden måde?

Der er en hel del personer, der har lavet et kæmpearbejde, og det er vel ikke alene med det formål, at anstrengelserne skal være forgæves når pengene, kræfterne eller interessen forsvinder.

DJK er vel i dag lidt af en institution på linje med kennelklubben og slægtsforskerforeningen. Jeg er medlem begge steder og har opfattelsen af, at man alle trakasserier til trods, har næsen nede i sporet, når det gælder målsætningen.

Jernbanemuseet tror jeg ikke lige på, det er for meget De danske Statsbaner med den deraf følgende arrogance overfor privatbaner for ikke at tale om mergel- og roebaner og hvad, der ellers fandtes af den slags.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 18/9 2011, 23:50 (4815 dage siden) @ ivar

Jeg ryger måske ind i en vejsidebombe her, men er det noget der kan samles under DJK's paraply på en eller anden måde?

Der er en hel del personer, der har lavet et kæmpearbejde, og det er vel ikke alene med det formål, at anstrengelserne skal være forgæves når pengene, kræfterne eller interessen forsvinder.

DJK er vel i dag lidt af en institution på linje med kennelklubben og slægtsforskerforeningen. Jeg er medlem begge steder og har opfattelsen af, at man alle trakasserier til trods, har næsen nede i sporet, når det gælder målsætningen.

Jernbanemuseet tror jeg ikke lige på, det er for meget De danske Statsbaner med den deraf følgende arrogance overfor privatbaner for ikke at tale om mergel- og roebaner og hvad, der ellers fandtes af den slags.

------

DJK (jeg er også selv medlem) har jeg sådan set allerede nævnt som en af de klubber, jeg ikke mener er aktuel. Arbejdsmæssigt, vidensmæssigt og alt andet godt, er jeg ikke i tvivl om, at DJK kunne være OK, men det er stadig noget privat, der kan "gå ned", som jeg ser det.

Vi har -i andre sammenhænge- set fine små museer, der kom i betalingsvanskeligheder, og har måttet sælge det hele. Det må også allerede kunne ske med alt, hvad DJK har i forvejen, men her så også med -ikke selve billederne- men retten til dem, der ligger på nettet. Selv en sådan ret, kan formentlig gøres op i penge, og bruges ved en evt. underskudsdækning.

DJK kunne evt. komme ind som dem, der påtog sig at udføre arbejdet -her er ekspertisen sikkert tilstede-, men selve "siden" mener jeg, skal ligge i Jernbanemuseets (og dermed statens, måske Kulturministeriets ? ) regi.

Jeg kunne dog måske nok forestille mig, at Jernbanemuseet -i det mindste- ville sætte strenge krav til, hvem/hvor mange (hvor få:-) ), der skal have adgang til deres samlinger. Her ville en tættere tilknyttet skare måske være en fordel

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

af Jens MO-Møller @, 19/9 2011, 00:33 (4814 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Mon dog ikke, at en henvendelse til kulturministeriet i første instans vil være en fordel, da jernbanemuseet tilsyneladende er meget trægt. Om kulturministeren er blå eller rød, burde vel ikke et problem overhovedet, da det er vor kulturarv det drejer sig om. Måske dette ministerium kan "tvinge" museet til at drive den store hjemmeside med alle billederne; alternativt måske selv drive og bekoste driften af en sådan side, selvfølgelig med en bittelille skare af kyndige på området, evt. i et formaliseret samarbejde med Rigsarkivet.

At overlade billedmateriale mm. til klubberne virker for risikabelt, men kulturministeriet vil vel til alle tider bestå!

Blot et lille piv fra en lille bruger af denne side!

Venlig hilsen

Jens Møller

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 19/9 2011, 01:00 (4814 dage siden) @ Jens MO-Møller

Mon dog ikke, at en henvendelse til kulturministeriet i første instans vil være en fordel, da jernbanemuseet tilsyneladende er meget trægt. Om kulturministeren er blå eller rød, burde vel ikke et problem overhovedet, da det er vor kulturarv det drejer sig om. Måske dette ministerium kan "tvinge" museet til at drive den store hjemmeside med alle billederne; alternativt måske selv drive og bekoste driften af en sådan side, selvfølgelig med en bittelille skare af kyndige på området, evt. i et formaliseret samarbejde med Rigsarkivet.

At overlade billedmateriale mm. til klubberne virker for risikabelt, men kulturministeriet vil vel til alle tider bestå!

Blot et lille piv fra en lille bruger af denne side!

Venlig hilsen

Jens Møller

-----------

Et lille piv, jahhh, --men små piv kan også have noget godt i sig. Det er jo nok det, der kommer nærmest mine tanker.

Det skal nok bare være en anden end evp, der henvender sig. Det har jeg prøvet før i anden anledning, --men det føltes tydeligt, at man var vant til henvendelser fra "folk" med mere "tyngde".

Lad f. eks. morgendagen vise, om der er andre gode idéer, også til løsningen af dette.

Hilsen og tak,

Erik V.
www.evp.dk

af gamle ole, 19/9 2011, 10:13 (4814 dage siden) @ Erik V. Pedersen

-men jeg skal da lige love for der kom damp på kedlen=tråden igen. Ikke så mange nye fotos men interessant debat:-)

Hilsen Ole

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 19/9 2011, 10:30 (4814 dage siden) @ gamle ole

-men jeg skal da lige love for der kom damp på kedlen=tråden igen. Ikke så mange nye fotos men interessant debat:-)

Hilsen Ole

-----

Ja, ...

... men i løbet af en times tid kommer der også 15 nye fotos på Nordbanen (SBJ Lyngby-fotos tidl. vist her på Forum) og nye Georg Schmidt-fotos fra Nørreport og Helsingør (Nordbanen/Kystbanen og HHGB (de sidste modtaget efter denne sidste opblussen af tråden).

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

af Svend, 19/9 2011, 23:36 (4814 dage siden) @ Erik V. Pedersen
redigeret af Svend, 19/9 2011, 23:47

... men i løbet af en times tid kommer der også 15 nye fotos på Nordbanen (SBJ Lyngby-fotos tidl. vist her på Forum) og nye Georg Schmidt-fotos fra Nørreport og Helsingør (Nordbanen/Kystbanen og HHGB (de sidste modtaget efter denne sidste opblussen af tråden).

Nu har jeg været i den allernederste del af arkivet (nogle vil nok sige at bunden er nået) for at finde billeder fra Lyngby. Det er absolut fraklip, men jeg tillader mig at vise dem alligevel.

Første billede viser Mo 563 + Mo passere Lyngby omkring 1963. Negativet var beskadiget da det blev modtaget tilbage fra fremkaldelse (hos Magasin - det gjorde man dengang).

Det andet billede af et nordbanetog fremført af S-maskine er fra omkring 1964. Jeg troede at billedet var lidt nyere, men da vejskiltet indikerer at omfartsvejen over Vintappersøen endnu ikke er taget i brug, må det være det år. Bemærk de mange godsvogne .....

[image]

[image]

SBJ

--
Svend

af gamle olee, 20/9 2011, 15:24 (4813 dage siden) @ Svend

Skønt at se MO-toget. Tænk hvis der også dukkede de efterlyste fotos af "lille-lilleNord"= Holte-Allerød/Hillerød frem også?:-P

Hilsen Ole

MO 563 Lyngby - billedet repareret

af Svend, 21/9 2011, 21:47 (4812 dage siden) @ Svend

evp har været så venlig at reparere billedet af MO 563.
Se også www.evp.dk

[image]

MO 563+MO+vogne, Lyngby først i 60´erne - Foto SBJ

--
Svend

MO 563 Lyngby - billedet repareret

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 22/9 2011, 01:26 (4811 dage siden) @ Svend

Hej Svend.

Tak for de pæne ord, --men et foto i højere opløsning, vil kunne give et langt bedre resultat. Dette har Du på dette tidspunkt fået en mail om.

Lad os se, om der ikke kan opnås et bedre resultat - dette var en absolut nød-reparation.

Erik V.

af gamle olee, 20/9 2011, 15:31 (4813 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Lyder rigtig godt! Glæder mig. Fint at driften er genoptaget!:-D

Ole

Ønskeseddel: Billeder fra Nordbanen: Lyngby 1968

af Svend, 24/9 2011, 10:04 (4809 dage siden) @ Erik V. Pedersen

... men i løbet af en times tid kommer der også 15 nye fotos på Nordbanen ....

... og her følger et par stykker mere, også denne gang fra Lyngby.

Nordgående Hillerød-tog passerer Lyngby 1968. Bageste vogn er en DJ-vogn, hvor den sidste blev udrangeret i 1969

[image]

[image]

Nordbanetog til Hillerød passerer Lyngby station 1968 ©SBJ

--
Svend

af Søndenfjords, 24/9 2011, 10:18 (4809 dage siden) @ Svend

Nordgående Hillerød-tog passerer Lyngby 1968.

Det må være et af de sidste Nordbanetog.
Var det ved sommerkøreplanen eller vinterkøreplanen, at S-toget blev forlænget til Hillerød i 1968?
(På billedet er der blade på træerne ...)

af Svend, 24/9 2011, 12:23 (4809 dage siden) @ Søndenfjords

Var det ved sommerkøreplanen eller vinterkøreplanen, at S-toget blev forlænget til Hillerød i 1968?

Det skete i f m køreplansskiftet den 22. maj 1968

--
Svend

af gamle ole, 24/9 2011, 16:47 (4809 dage siden) @ Svend

Der optræder en del D-vogne på Nordbanebillederne. Husker ikke at have set disse i sin tid. Var der virkelig så meget at køre med? (udover de normale CLE-vogne mm)

Ole

af gamle ole, 7/10 2011, 17:41 (4796 dage siden) @ gamle ole

nogen bud på dette fæmomen?
Og stadig ingen fotos af lokaltogene Holt-Allerød/Hillerød, og den gamle udgave af Grønholt.:-)

Ole

af gamle ole, 7/10 2011, 19:51 (4796 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Nå ja. Brugen af E-og D-vogne på Nordbanen. Husker kun CLE-vognene.

Ole

af gamle ole, 7/10 2011, 19:53 (4796 dage siden) @ gamle ole

Det er udfra de mange fotos af disse vogne.

Ole

af Svend, 7/10 2011, 19:37 (4796 dage siden) @ gamle ole

nogen bud på dette fæmomen?

Tænker du på kørsel med postvogne på Nordbanen?

--
Svend

af gamle ole, 7/10 2011, 19:46 (4796 dage siden) @ Svend

ja jeg mener det er dem der er flest af på de mange fotos, men der er vist også e-vogne imellem forude D-vogene?
I øvrigt husker jeg at der var et ret intensiv drift i den nordlige ende af Hillerød St (ved GDS), men om det nu var post eller pakker eller både, hvilket måske taler for de omtalte vogne?

Ole

af Svend, 7/10 2011, 20:35 (4796 dage siden) @ gamle ole

De to billeder jeg har taget, viser et normalt nordbanetog oprangeret af en AL vogn forrest, derefter et antal CL-vogne og til sidst en CLE-vogn. Bagest i toget følger en postvogn, og hvis jeg skal være helt ærlig, kan jeg ikke - så mange år efter - erindre at der kørte postvogne midt på dagen, men det gjorde der åbenbart. At der kørte et egentligt posttog om natten (personførende) også efter 1968, husker jeg til gengæld helt tydeligt.

Hvis der er nogen der har en Togplan 6 fra dengang (1968), kan vi få svar på, hvilke dage der kørte postvogne - og i hvilke tog.

--
Svend

af gamle ole, 8/10 2011, 16:04 (4795 dage siden) @ Svend

Ja, og nogle gange var det en AC istedetfor AL. Husker godt natpostoget fra engang jeg var befalingsmabd i Høvelte.
Det var blot en almindelig undren over at have kørt med Nordbanen siden begyndelsen af 50erne mange gange, at det åbenbart ikke er lykkes mig at se andet end CLE, og ikke andre post/rejsegodsvogne.

Ole

af Svend, 8/10 2011, 17:22 (4795 dage siden) @ gamle ole

Det var blot en almindelig undren over at have kørt med Nordbanen siden begyndelsen af 50erne mange gange, at det åbenbart ikke er lykkes mig at se andet end CLE, og ikke andre post/rejsegodsvogne.

Der blev da også anvendt CPE af og til:

[image]
CPE-vogn (bagest i nordbanetog som erstatning for CLE), København H nær 1967 ©SBJ

--
Svend

af gamle ole, 8/10 2011, 18:10 (4795 dage siden) @ Svend

Ja, interessant. Samme erfaring som med E-ogD-vognene. Dem har jeg heller aldrig set på Nordbanen;-) .
(Har der mon også været CP eller sågar CO på Nordbanen? På anden tråd mente jeg at kunne huske CP på Lille Nord, men det kunne jo ikke bekræftes)

hilsen Ole

af Jens, 30 cm bag skærmen, 20/9 2011, 21:32 (4813 dage siden) @ gamle ole

Jeg har også lidt at bidrage med i forlængelse af billederne af HFHJ 9, skal lige have kigget mine sparsomme arkiver igennem for at se om der skulle dukke noget op:
[image]
Foto: Ole Bredberg, engang i 60'erne

Med venlig hilsen
Jens

af Jens, 30 cm bag skærmen, 20/9 2011, 21:43 (4813 dage siden) @ Jens

Jeg fandt faktisk nogen billeder fra Nordbanen, men jeg skal lige have undersøgt mine rettigheder til at lægge dem på nettet...

Med venlig hilsen
Jens

af Niels Munch, 20/9 2011, 22:38 (4813 dage siden) @ Jens

Dejligt billede!

Jeg mener dog, billedet må være fra juni 1972, hvor OHJ 38 - camoufleret som HFHJ 9 - kørte særtog på HFHJ i anledning af banejubilæum, se også denne "deltråd".

Bedste hilsener
Niels

af Jens, 30 cm bag skærmen, 20/9 2011, 22:51 (4813 dage siden) @ Niels Munch

Goddai Niels

Du har garanteret ret. Jeg læste tidligere i tråden at den rigtige maskine havde rød-brune hjul, og på de andre farvebilleder jeg har derfra, ser hjulene grangiveligt sorte ud.

Med venlig hilsen
Jens

af Svend, 21/9 2011, 01:36 (4812 dage siden) @ Jens

Du har garanteret ret. Jeg læste tidligere i tråden at den rigtige maskine havde rød-brune hjul, og på de andre farvebilleder jeg har derfra, ser hjulene grangiveligt sorte ud.

... og forøvrigt blev den rigtige nr 9 hugget op i 1961 http://www.jernbanen.dk/damp_solo.php?s=139&lokid=235

--
Svend

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 21/9 2011, 09:50 (4812 dage siden) @ Jens
redigeret af Erik V. Pedersen, 21/9 2011, 10:07

> Jeg har også lidt at bidrage med i forlængelse af billederne af HFHJ 9, skal lige have kigget mine sparsomme arkiver igennem for at se om der skulle dukke noget op:

[image]
Foto: Ole Bredberg, engang i 60'erne

Med venlig hilsen
Jens

------------

Hej Jens ! ! !

Dit HFHJ-, Frederiksværk-foto er indsendt til en tråd om Nordbanen. Denne tråd omfatter i høj grad fotos, der efterfølgende -og med tilladelse- er kommet på min "Fællesside" om Nordbanen. ( Måske er dit her indsendte foto endda inspireret af, at jeg selv for ca 14 dage siden lagde nogle tilsvarende HFHJ-fotos (skinnebusser på Hillerød ststion) på denne "side" ? )

Må dit foto, måske også de evt. kommende fotos, som Du nævner i et efterfølgende indlæg, også komme på Nordbane-siden eller især på en evt. ny side om HFHJ) ???

Erik V. Pedersen,

af Jens, 30 cm bag skærmen, 21/9 2011, 10:27 (4812 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej Erik!

Du skal være velkommen til at lægge dem ud på din side, hvis du blot skriver fotografnavn.

Jeg sender dig lige en mail med yderligere billeder fra samme dag + en S-maskine med særtog et sted på HFHJ.

Med venlig hilsen
Jens

af Søndenfjords, 21/9 2011, 11:17 (4812 dage siden) @ Jens

Jeg sender dig lige en mail med yderligere billeder fra samme dag + en S-maskine med særtog et sted på HFHJ.

En S-maskine på Frederiksværkbanen?
Det lyder spændende!
Vil du ikke også lægge billedet ud her?
Mvh
Sønenfjords

af UTJ, 21/9 2011, 11:26 (4812 dage siden) @ Søndenfjords

En S-maskine på Frederiksværkbanen?
Det lyder spændende!
Vil du ikke også lægge billedet ud her?
Mvh
Sønenfjords

Der er vist noget med en vis S 740 med et udflugtstog. 24/11-1967. GWC's billedside har et fint billede fra Frederiksværk af den.
Billedet: S 740
GWC's side: tog-billeder

Hvis ikke man har været der, så slå et smut forbi, for der er mange fine i mellem. Også af andet end S 740 i Frederiksværk.

Forresten kunne en S vist ikke nå længere end Frederiksværk aht akseltrykket. Og S-lok har andrig været anvendt i ordinære tog på HFHJ.

af Jens, 30 cm bag skærmen, 21/9 2011, 13:39 (4812 dage siden) @ UTJ

Billedet følger:
[image]
Foto: Ukendt, modtaget fra Ole Bredberg

Og så følger jeg lige op med et par billeder fra Gentofte Station, som indtil videre ikke må sakses:
[image]
LNJ Ys 26 og Ym 18 (nærmest) under ophold i Gentofte, spor 3. Lyset på toget er slutlys. Motivet ses mod nord, mod Hillerød.
Toget afventer døgnets sidste ordinære persontog på Nordbanen, så der er sporplads og tid i Jægersborg til at rangere ind på Nærumbanen.
Juni 1968.
Foto: John Kåre Bjørnson

[image]
Fabriksplakat på Ym 18, optaget mens den holder på Gentofte station.
Juni 1968.

[image]
Nærumbanens andet y-tog holder i spor 3 på Gentofte station og venter på ledig sporplads på Nordbanen, så toget kan blive ført ind på egen bane i Jægersborg. Forrest (nordvendt) Ys 26, bagest Ym 18.
Juni 1968.

Billedteksterne har jeg ikke selv skrevet, det er blot dem jeg har fået med til billederne.

Med venlig hilsen
Jens

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 21/9 2011, 11:17 (4812 dage siden) @ Jens

Hej Erik!

Du skal være velkommen til at lægge dem ud på din side, hvis du blot skriver fotografnavn.

Med venlig hilsen
Jens

------------

Hej Jens.

Tak, --og fotos er modtaget. Du har fået separat svar, inden jeg så dette indlæg. Som nævnt må HFHJ blive en vinteropgave. Vejret er ikke godt i disse tider, men dog for godt til alenlange scanninger, så .....

(Andre end Jens må da gerne fiske scanneren frem fra sommerarkivet, og tænke på passende dias/negativer/billeder i mellemtiden. Om et par måneder vil det vel være passende ! ! ! )

Erik V. Pedersen,
www.evp.dk

Ønskeseddel: Billeder fra Nordbanen - Til lykke :-)

af Søndenfjords, 22/9 2011, 17:57 (4811 dage siden) @ Søndenfjords

Der er grund til at ønske os alle sammen til lykke med alle de mange fotos, der er kommet ud af denne tråd.
Den er lige nu ved at runde 100 indlæg på kun knap 2 måneder.
Der er navnlig også al mulig grund til at takke de mange bidragydere og især EVP, som har samlet alle bidragene.
Hans indsats har endda resulteret i en gavepakke, der rækker endnu videre end de nordbanebilleder, som ønskesedlen oprindeligt gik på, for EVP er ikke bare fortsat op ad Lille Nord, men har også taget turen videre til Hornbæk og Gilleleje.
Og nu, han er i Gilleleje, er der kun én vej videre frem, nemlig ned igennem Gribskov med skinnebus, Triangel, marcipanbrød og en sjælden Mo med gennemgående vogne ;-)
Håbet om en Gribskovbaneside er endda ikke så fjernt, for EVP har allerede luftet, at han vil tage fat på dens fætter, Frederiksværkbanen i den kommende vinter.
Og på forhånd tak for det! :-)
Mvh
Søndenfjords

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 22/9 2011, 20:15 (4811 dage siden) @ Søndenfjords

Hej "Søndenfjords"

Tak for de smukke ord. Skaf mig lige 24 timer ekstra pr. døgn. Så er det ingen sag --- nåhhh ja, og så lige nogle billeder ! ! ! ;-)

Erik V.
www.evp.dk.

af gamle ole, 23/9 2011, 16:19 (4810 dage siden) @ Søndenfjords

Ja skønt at det rykker igen, og EVP gør et kæmpearbejde. Lur mig om det ikke lykkes som du skriver, og som jeg også selv har foreslået, at få GDS og HFHJ med, thi så er ringen(banen)"sluttet" i de "nordlige bjergegne".
Herligt1:-D

Hilsen Ole

af Jens, 30 cm bag skærmen, 23/9 2011, 21:36 (4810 dage siden) @ gamle ole

Hvis Erik en dag skulle finde på at lægge vejen forbi LNJ, kan jeg bidrage med en halv snes billeder fra 1960'erne af banen, lige inden de fik y-tog.

Med venlig hilsen
Jens

af Georg Schmidt, 24/9 2011, 16:24 (4809 dage siden) @ gamle ole

"Parti fra Hellerup 1970":-)
[image]
Under skiltekasserne hang et lille skilt der angav spornummeret. Typen med det lille felt ude til venstre har jeg ikke set på den her side af 1966.
Mvh
Georg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak