Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Havudsigt (Generelt)

af Georg Schmidt, 26/7 2011, 00:39 (4870 dage siden)

Følgende billede er taget fra 1. klasses rugesalon på færgen "Sjælland" på vej mod Nyborg i 1969.
[image]
Vognen på vogndækket er B 305 i Lyntoget "Fynboen" som Sjælland altid overførte, de øvrige vogne var en BL og en AC.
[image]
Efter en kollision i 1959 fik Sjælland en ny bovport en såkalt plankeport. Porten bestod af et t-jern der kunne sænkes i havn og oprejst låses med en jernstang. Pankerne blev i havn anbragt i et stativ ovre tilvenstre under lanternen (kan ses på foto fra salonen).
[image]
Et skønt sted at stå helt ude i strævnen en sommerdag og nyde den friske havluft.
[image]
Fik desværre aldrig taget nogle ordentlige billeder af "Sjælland", her et fra oplæggertiden i Nyborg i 1975.
[image]
[image]
Her kæmper "Sjælland" sig ud af isfyldt Nyborg fjord med sin sparsomme maskinkraft i isvinteren 1969-70.
Mvh
Georg

Avatar

Havudsigt - fra en rugekasse

af Ove Nygaard, 26/7 2011, 09:23 (4869 dage siden) @ Georg Schmidt

Følgende billede er taget fra 1. klasses rugesalon på færgen "Sjælland" på vej mod Nyborg i 1969.
Mvh
Georg

Hej Georg.

Ja, de gamle færger havde mange spændende saloner. Passagerer på 1. klasse, som den gang ofte var folk i såkaldt "ledende stillinger", havde sikkert behov for et sted, hvor de kunne sidde og ruge over tilværelsen. ;-)
Jeg har selv krydset Storebælt med færgerne utallige gange og benyttede den ufrivillige pause til at sidde og fundere over tilværelsen(s ulidelige lethed).:-(

Bedste hilsener

Ove

Havudsigt - fra en rugekasse

af Georg Schmidt, 26/7 2011, 10:14 (4869 dage siden) @ Ove Nygaard

Hej Ove

Ja, fem kvarter var der helt sikkert til eftertanke når det var "Sjælland". Færgen blev jo genopbygget i 1945 efter sabotagen under krigen med en overbygning stort set mage til "Storebælt". Efter sigende skulle denne nye overbygning være blevet lidt rigelig tung til det gamle maskineri. Der kunne godt være varmt deroppe i salonen og tåget, men det var jo også dengang det ikke var farligt at ryge.:-D

Anderledes stil over det var der når "Korsør" gik ud gennem Nyborg Fjord med skum for boven.:-)
[image]
"Korsør" fik nyt B&W maskineri i tresserne og blev næsten bæltets hurtigste færge. Den løb let over på en time eller måske mindre, når det gik stærkt nærmest planede den. Sad man i forreste kupe var der virkelig havudsigt. I tåget vejr ville jeg måske opholde mig lidt længere tilbage i færgen.:-D
[image]
M/F Korsør 1969.
Mvh
Georg

Havudsigt - fra en rugekasse

af Georg Schmidt, 28/7 2011, 19:53 (4867 dage siden) @ Georg Schmidt

Jeg mener godt man på dette billede kan se der var fart på når "Korsør" rundede bøjen syd for Slipshavn.:-)
[image]
Mvh
Georg

Avatar

Havudsigt - fra en rugekasse

af Per Hauberg, 28/7 2011, 23:31 (4867 dage siden) @ Georg Schmidt

Jah -man forstår ligefrem Baronen, der forsøgte sig på vandski...

vh

P

Havudsigt

af KimC, 26/7 2011, 13:28 (4869 dage siden) @ Georg Schmidt

Tak for en række spændende billeder hvor man næsten kan lugte havluften.

Efter en kollision i 1959 fik Sjælland en ny bovport en såkalt plankeport. Porten bestod af et t-jern der kunne sænkes i havn og oprejst låses med en jernstang. Pankerne blev i havn anbragt i et stativ ovre tilvenstre under lanternen (kan ses på foto fra salonen).

Det virker som en provisorisk løsning, der fik en længere levetid end planlagt. Det må have været tidskrævende at betjene den port, og sikkerhedsmæssigt er løsningen lidt tvivlsom.
Det var aldrig gået efter Estonia forliset, og færger er udsatte på det punkt.

Havudsigt

af Georg Schmidt, 26/7 2011, 14:04 (4869 dage siden) @ KimC

Plankeporten havde også "Korsør" og "Nyborg", men det var nu sjældent der kom ret meget vand ind i hårdt vejr. Det var faktisk værre når man bakkede ud fra Korsør i kraftig vestenvind, der kunne der komme nogle ordentlige kaskader helt op til promenadedækket. Fra 1945 havde "Sjælland" haft en bovport mage til Storebælts, ca 1,70 meter høj over vogndæk og ret solid. Der var den fordel ved de ældre færger at man kunne komme helt ud i stævnen og helt ud agter, det var ikke muligt på de nyere færger. "Sjælland" har sikkert ikke haft certifikat til at sejle andre steder end Storebælt og ikke i "åbent hav".
Mvh
Georg

Havudsigt

af KimC, 26/7 2011, 15:30 (4869 dage siden) @ Georg Schmidt

Plankeporten havde også "Korsør" og "Nyborg", men det var nu sjældent der kom ret meget vand ind i hårdt vejr. Det var faktisk værre når man bakkede ud fra Korsør i kraftig vestenvind, der kunne der komme nogle ordentlige kaskader helt op til promenadedækket. Fra 1945 havde "Sjælland" haft en bovport mage til Storebælts, ca 1,70 meter høj over vogndæk og ret solid. Der var den fordel ved de ældre færger at man kunne komme helt ud i stævnen og helt ud agter, det var ikke muligt på de nyere færger. "Sjælland" har sikkert ikke haft certifikat til at sejle andre steder end Storebælt og ikke i "åbent hav".
Mvh
Georg


Tak for svar.
Men Storebælt kan nu også godt vise tænder. Jeg kan da erindre en tur med M/F Dronning Ingrid (IC færgen) hvor man kunne stå oppe på promenadedækket og få skumsprøjt i ansigtet, og der var da et stykke vej ned til vandet deroppefra.
Det så også skægt ud at Ma lyntogene stod og gungrede i fjedrene nede på vogndækket.

Avatar

Havudsigt

af Per Hauberg, 27/7 2011, 03:25 (4869 dage siden) @ KimC

Hej, Georg !

-Nydelige skilderier - selvfølgelig !

Og snakken om skumsprøjt vækker minder om dengang, vi stod på Kh med pladsbilletter til rejse over Storebælt, men ved højttalerudkald om, at man på grund af storm ikke kunne garantere, at "Hurtigruten" kunne gennemføre i forbindelse med det Kalundborgtog, som også stod afgangsklart, spænede vi gale mennesker over til Kalundborgtoget i stedet. -Ud at se ! -Og på den tur - som selvfølgelig blev gennemført, jvf. vores lærdom fra Baneakademiet ("Uanset vind og vejr - VI sejler !")
-skal jeg love for, vi fik skumsprøjt. -Jeg husker ikke, om du kunne tage billeder i dét vejr - men jeg husker, at selv skorstenen på "PAM" blev våd ! -Og vi var "stifindere" undervejs, mens folk brækkede sig kollektivt omkring os. Du havde hos Dancker på museet i Sølvgade købt en stak byggetegninger af skibet, som vi selvfølgelig skulle tjekke. Herlig tur med skumsprøjt for boven !

vh

Per

Havudsigt

af Frederik N., 30/7 2011, 21:39 (4865 dage siden) @ KimC

lige lidt bonusinfo:
M/F Dronning Ingrid sejler rundt nede ved afrika som hospitalsskib;-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak