Efterlysning af artikler, lidt om AUM og Nordpilen. (Generelt)
Ja, litra Av nr. 258 er – eller rettere var – en speciel vogn og som det rigtigt nævnes, for anvendelse i ”Motoreksprestoget Nordpilen” mellem Frederikshavn/Hirthals og Flensburg. Nordpilen var – sammen med lyntogene - et af DSB nye prestigeløb, hvorfor der blev lagt megen vægt på nyt materiel, med en hidtil uset komfort.
Da toget skulle fremføres af litra MP, måtte vognmateriellet ikke være for tungt, hvorfor de nittede stålvogne var helt udelukket. Da man ønskede at de nye vogne skulle have et mindre køkken med betjening på pladserne og egenvarme, da litra MP ikke have varmekedel, var svaret da også, at forsøge at anvende DURA aluminium plader a.h.t. vægten. Da disse ikke kunne svejses, måtte man nitte dem til vognkassens rammer. Denne byggemåde var faktisk ønsket til lyntogene, men man gik bort derfra.
Efter krigen blev nr. 298 og 299 indrettede med et depot nærmes køkkenet, da vognen skulle anvendes i det nye bådtog ”Englænderen”. De andre vogne blev anvendt i ”Sønderjyden” og ”Uldjyden”. I 1949 blev nr. 298 og 299 tilbageført som nr. 296 og 297. Efter anskaffelsen af egentlige spisevogne, blev buffet-driften overflødig og vognene fik fjernet køkkenet omkring 1954. I 1947 blev vognene ændret til en Av vogn, blev anvendt i flæng med dette litra til deres udrangering.
To vogne blev udtaget til eventuelt brug for DSB jernbanemuseum og henstillet i Odense, men de blev begge skrottede i 1983.
I øvrigt henvises til:
http://www.jernbanen.dk/dsb_pvogn.php?Aar=1893&litra=AUM&typenr=
Scandia fabriksbillede af litra Aum nr. 421. Bemærk ”Nordpilen” skiltet på siden.
Rejselystne herre den 8. august 1939, bemærk nitterækkerne også på taget.
Nr. 258 og 260 i Odense den 6. maj 1983.
--
Steffen Dresler