Den sidste rest af Ærøbanen (+ 3 fotos + 1 scan) (Generelt)
Hej Jernbaneentusiaster.
Der er ikke længere nogen udstilling inde i vognen. Udstillingen er i Ærøskøbing Museums varetægt. Den indeholder billeder fra jernbanens historie (i min barndom i 70erne og 80erne kunne der holde helt op til 14-16 godsvogne), men også plancher om den smalsporede jernbane, der var planlagt på Ærø i 1910erne. Det siges at det gamle Posthus på havnen i Marstal er bygget som stationbygning (hvilket den ihvertfald ligner) og at gammelt smalsporet materiel fra Skagensbanen (da denne overgik til normal sporvidde) skulle til Ærø. Banen skulle forløbe Marstal-Søby med stikspor til Ærøskøbing og en lidt anden linjeføring end landevejen.
Under indtryk af rutebiler og lastbilers fremmarch, blev den opgivet.
Hvad havnebanen i Ærøskøbing angår, var vi en gruppe der kæmpede for sporenes overlevelse. Der arrangeredes årligt en "skubbefest" (af "Ærø Paradisiske Jernbaneselskab", som det, så vidt jeg husker, hed) for den tilbageblevne godsvogn og føromtalte udstilling "Ærø Jernbanemuseum" blev vedligeholdt. Der var officielt skilt og indvielse ved herr Mogens Lykketoft. Andre vogne er, så vidt jeg er orienteret, kommet til Fåborg-Korinth Veteranjernbane, hvor jeg da også mener at have genkendt dem.
Næste slag stod om at vognen og dens udstilling skulle blive stående. Vi tabte desværre kampen.
Den tidligere Ærøskøbing kommune (der strakte sig over Vestærø, Rise, Søby, Bregninge, Tranderup) havde ikke lov til at asfaltere sporene (i forbindelse med etablering af P-plads da Netto blev bygget og den gamle rutebilstation revet ned) og beklagede da også fejlen, men heller ikke mere. I dag indgår denne nedlagte kommune i den efter fusionen med Marstal kommune (Marstal, Marstal landsogn, Ommel, Birkholm m.v.) opståede Ærø kommune.
Venlig hilsen
Jakob Buhl,
Marstal