Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Den sidste rest af Ærøbanen (Generelt)

af Per Hauberg, 23/7 2011, 04:07 (4808 dage siden)

[image]

Avatar

Den sidste rest af Ærøbanen

af Per Hauberg, 23/7 2011, 11:56 (4807 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Dygtig ung mand !
Så mangler vi kun registreringsnummeret på den foranholdende tankvogn :-D

vh

P.

Den sidste rest af Ærøbanen

af Ole M. Nielsen ⌂, 23/7 2011, 12:12 (4807 dage siden) @ Per Hauberg

Dygtig ung mand !
Så mangler vi kun registreringsnummeret på den foranholdende tankvogn :-D

vh

P.

Det kan du få hvis Niels forstørrer sit billede....;-)

--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk

Den sidste rest af Ærøbanen

af Niels Munch, 23/7 2011, 12:20 (4807 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Dygtig ung mand !
Så mangler vi kun registreringsnummeret på den foranholdende tankvogn :-D


Det kan du få hvis Niels forstørrer sit billede....;-)

NJ 97 599 - så vidt jeg kan tyde! "Fyns Kul" var, så vidt jeg husker, et brændselskooperativ, udsprunget af fynske mejerier, og siden fusioneret ind i FDB, hvorunder OK jo hører. Øens rutebiler bl.a. er i tidens løb blevet forsynet ad disse kanaler.

M.v.h.
Niels

Den sidste rest af Ærøbanen

af Aage P Kürstein @, 28/10 2012, 08:14 (4345 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Som det fremgår af dagspressen, har byrådet besluttet sig for at anvende arealet til andet formål, ejere er efterlyst, ingen, heller ikke Ærø Museum, har meldt sig, og derfor mener byrådet sig berettiget til at beslaglægge vognen og har berammet auktionen. Desværre sidder jeg i Valby og har ingen dato.
Med venlig hilsen
Aage P Kürstein

Avatar

Den sidste rest af Ærøbanen

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/10 2012, 08:52 (4345 dage siden) @ Aage P Kürstein

Som det fremgår af dagspressen, har byrådet besluttet sig for at anvende arealet til andet formål, ejere er efterlyst, ingen, heller ikke Ærø Museum, har meldt sig, og derfor mener byrådet sig berettiget til at beslaglægge vognen og har berammet auktionen. Desværre sidder jeg i Valby og har ingen dato.
Med venlig hilsen
Aage P Kürstein

En artikel om jernbanen i Ærøskøbing 1984 kan ses her: http://www.havnebaner.dk/home/aeroeskoebing

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Den sidste rest af Ærøbanen

af Thomas Georgi @, 21/11 2012, 19:49 (4320 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg har lige købt den. Kan I give mig gode råd, hvordan man flytter en jernbanevogn bedst og billigst til Fyn?
Tusind tak for hjælpen
Thomas Georgi

Avatar

Den sidste rest af Ærøbanen

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 21/11 2012, 19:54 (4320 dage siden) @ Thomas Georgi

Hvad er der blevet af de der vognbjørne der var i brug rundt omkring?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Den sidste rest af Ærøbanen

af belidk, Hadsten, 21/11 2012, 21:39 (4320 dage siden) @ Thomas Georgi

Ja en blokvogn ville være mit bedste bud, men vil tro at hjulene skal afmonteres for at den kan komme ombord på færgen

Den sidste rest af Ærøbanen

af Thomas Georgi @, 22/11 2012, 07:14 (4320 dage siden) @ belidk

Tusind tak!

Den sidste rest af Ærøbanen

af Thomas Georgi @, 27/11 2012, 19:06 (4314 dage siden) @ belidk

Kender du højden af godsvognen med og uden hjul?
Er det besværligt, at afmontere hjulene?
Tak for hjælpen!

Den sidste rest af Ærøbanen

af Gæst, 27/11 2012, 19:23 (4314 dage siden) @ Thomas Georgi

Kender du højden af godsvognen med og uden hjul?
Er det besværligt, at afmontere hjulene?

Jeg husker konstruktionsprofilet til at være 4,2 m og tager du hjulene af (let) "vinder" du kun ca 30 cm, da akselgaflerne så er laveste punkt. Du kan også rydde undervognen med en skærebrænder (omfattende) og så "vinder" du i omegnen af en meter.

Den sidste rest af Ærøbanen (+ 3 fotos + 1 scan)

af Niels Munch, 23/7 2011, 12:08 (4807 dage siden) @ Per Hauberg

Hej Per,

Tillader mig at supplere med følgende "før-foto":

[image]
Ærøskøbing, havnestationen 14.08.1968 (nm).

Andre Æsrøkøbing-billeder fra samme sommer er vist i denne tråd.

Ved samme lejlighed griflede jeg en hurtig og givetvis unøjagtig sporplan ned i min notesbog, som vist ikke har været åbnet ret meget indtil nu:

[image]
Ærøskøbing sporplan tegnet 14.08.1968 (nm).

Jeg noterede, at der "i den yderste ende lige var plads til, at en hest kunne omløbe". Desuden noterede jeg, at der udover den i førnævnte tråd viste olietankvogn fra "Fyns Kul", befandt sig yderligere 7 godsvogne på Ærø, men ikke hvilke.

Næsten præcis 41 år senere besøgte jeg atter Ærø:

[image]

[image]
Begge fotos Ærøskøbing 11.08.2009 (nm).

Godsvognens identitet har Ole jo allerede fastslået.

Bedste hilsener
Niels

Den sidste rest af Ærøbanen (+ 3 fotos + 1 scan)

af TeamBaumann, Hjordkær, 23/7 2011, 12:13 (4807 dage siden) @ Niels Munch

Er der noget inde i selve godsvognen? ... jeg har ladt mig fortalt at der skulle være en lille museum der. evt. med foto?

Og den OK lastbil, holder den altid der, eller er det bare en tilfælde at lastbilen er parkeret der ved de par nyere fotos der er vist?

Avatar

Den sidste rest af Ærøbanen (+ 3 fotos + 1 scan)

af Gert, Aalborg, 23/7 2011, 12:16 (4807 dage siden) @ TeamBaumann

Sjovt at tiden har udskiftet den skinnebårne tankvogn på gamle billede med en med gummihjul på det nye billede.
Det er der megen symbolik i.

Gert

Den sidste rest af Ærøbanen (+ 3 fotos + 1 scan)

af KimC, 23/7 2011, 14:04 (4807 dage siden) @ TeamBaumann

Er der noget inde i selve godsvognen? ... jeg har ladt mig fortalt at der skulle være en lille museum der. evt. med foto?

Ja, der er en udstilling am banens tid på Ærø, jernbanefærgen, samt skitser der beskriver udkastet til en større "Ærøbane" der dog aldrig blev bygget.
Er man på de kanter kan et besøg anbefales.
Jeg har ingen billeder inde fra vognen.

Den sidste rest af Ærøbanen (+ 3 fotos + 1 scan)

af Jakob @, Marstal, Ærø, 24/7 2011, 21:05 (4806 dage siden) @ TeamBaumann

Hej Jernbaneentusiaster.

Der er ikke længere nogen udstilling inde i vognen. Udstillingen er i Ærøskøbing Museums varetægt. Den indeholder billeder fra jernbanens historie (i min barndom i 70erne og 80erne kunne der holde helt op til 14-16 godsvogne), men også plancher om den smalsporede jernbane, der var planlagt på Ærø i 1910erne. Det siges at det gamle Posthus på havnen i Marstal er bygget som stationbygning (hvilket den ihvertfald ligner) og at gammelt smalsporet materiel fra Skagensbanen (da denne overgik til normal sporvidde) skulle til Ærø. Banen skulle forløbe Marstal-Søby med stikspor til Ærøskøbing og en lidt anden linjeføring end landevejen.

Under indtryk af rutebiler og lastbilers fremmarch, blev den opgivet.

Hvad havnebanen i Ærøskøbing angår, var vi en gruppe der kæmpede for sporenes overlevelse. Der arrangeredes årligt en "skubbefest" (af "Ærø Paradisiske Jernbaneselskab", som det, så vidt jeg husker, hed) for den tilbageblevne godsvogn og føromtalte udstilling "Ærø Jernbanemuseum" blev vedligeholdt. Der var officielt skilt og indvielse ved herr Mogens Lykketoft. Andre vogne er, så vidt jeg er orienteret, kommet til Fåborg-Korinth Veteranjernbane, hvor jeg da også mener at have genkendt dem.

Næste slag stod om at vognen og dens udstilling skulle blive stående. Vi tabte desværre kampen.

Den tidligere Ærøskøbing kommune (der strakte sig over Vestærø, Rise, Søby, Bregninge, Tranderup) havde ikke lov til at asfaltere sporene (i forbindelse med etablering af P-plads da Netto blev bygget og den gamle rutebilstation revet ned) og beklagede da også fejlen, men heller ikke mere. I dag indgår denne nedlagte kommune i den efter fusionen med Marstal kommune (Marstal, Marstal landsogn, Ommel, Birkholm m.v.) opståede Ærø kommune.

Venlig hilsen

Jakob Buhl,

Marstal

Den sidste rest af Ærøbanen (+ 3 fotos + 1 scan)

af Jakob @, Marstal, 25/7 2011, 14:56 (4805 dage siden) @ Jakob

1910,erne skriver jeg, det er vistnok et for sent angivet årti. Det må være årtiet før.

Projektet er så ukendt, at det er svært at finde noget om det. Forøvrigt var der op til 2 km tipvognsbane fra da (lande-)vejdæmningen på Drejet (som på sjællandsk hedder et drag), der forbinder de to øhalvdele, blev bygget. Samtidig DKs tredjelængste kystsikring.

Avatar

Den sidste rest af Ærøbanen (+ 3 fotos + 1 scan)

af Per Hauberg, 23/7 2011, 13:31 (4807 dage siden) @ Niels Munch

Niels: T J E K på ting, muss man nok sagen ! ;-)

Så iler jeg med et 2007-skud i modsat retning - uden sporforbindelse....

[image]

Den sidste rest af Ærøbanen

af Niels Munch, 23/7 2011, 16:37 (4807 dage siden) @ Per Hauberg

..... og endnu et billede uden (synlige) spor, men med kræs til busfolket:

[image]

..... affttograferet på museet i Ærøskøbing 11.08.2009 (deraf den uundgåelige spejling).

Flere Ærøfærger i bl.a. denne tråd.

M.v.h.
Niels

Den sidste rest af Ærøbanen - samt et gammelt billede

af Aleman, 24/7 2011, 10:35 (4807 dage siden) @ Niels Munch

Jeg kan bidrage med et enkelt, halvgammelt billede, som teknisk ikke er meget værd - forbandet være Kodak Instamatic-kameraerne!

Det viser Ærøskøbing 'opstillingsbanegård' i 1981 med en del FAF-vogne og to brune godsvogne - den ene ses tydeligt, den anden gemmer sig mellem tilbygningen og bindingsværkshuset. Numrene kan ikke tydes, og dengang noterede man jo ikke sådan noget ned... Heller ikke VW pick-up'ens nummer kan tydes, så læserne må alene nøjes med at indsnuse atmosfæren.

Hd-vognen er dog et af de mobile flaskegaslagre, der lå i evig trafik mellem omløbssporet på havnen i Svendborg og Ærøskøbing Havnestation - eller hvad man nu kaldte denne banegård. Den anden brune godsvogn ser ud til at være en tysk eller schweizisk Gs'er - der kom ind imellem udenlandske vogne til øen, blandt andet schweiziske Rs-typer med sækkeladninger (kunstgødning?).
[image]

Venlig hilsen,

Aleman

Den sidste rest af Ærøbanen

af gamle ole, 24/7 2011, 12:15 (4806 dage siden) @ Niels Munch

Ja det var en flot samling!
Formodentlig turistbusser? og ikke rutebiler i liniedrift i det antal.

Hilsen Ole

Avatar

Ærøbanen - aktuel opfølgning (1 foto)

af Per Hauberg, 4/9 2011, 12:22 (4764 dage siden) @ Niels Munch

Jeg måtte lige tjekke, når jeg nu kun var fem kvarters sejllads derfra.
Det er ikke de store udsving over årene :-)
(Ærøskøbing havnestation 31.08.2011)

vh

Per


[image]

Ærøbanen - aktuel opfølgning (1 foto)

af Niels Munch, 4/9 2011, 18:13 (4764 dage siden) @ Per Hauberg

Tak for billede, Per!

Jeg kvitterer med endnu et foto fra sommeren 2009:

[image]
Ærøskøbing - Havnepladsen 11.08.2009 (nm).

Bedste hilsener
Niels

Ærøbanen

af toylsbjerg, Rønnede, 23/11 2011, 17:52 (4684 dage siden) @ Niels Munch

Hej!
jeg er som tidligere meddelt igang med at sætte system i
mit roebane arkiv!
Fandt lige denne forside fra FDMs medlemsblad Motor fra 1962,
imellem en stak sporplaner!!!
Har prøvet at scanne den, det meste af eftermiddagen, men er
først nu kommet frem til et antageligt resultat!
[image]
Hyggeligt ikke sandt!!
:-) :-)
mvh
Thyge

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak