DJK-udflugt på HBS 15/10-1967 (Generelt)
Kære Svend,
Tak og tak for din mail.
Du skal ikke være forvirret. Der har været to udflugter på de dage, du nævner. Udflugten den 17/3 1968 gik bl.a. også over SKRJ og havde SKRJ M4 "David", som trækkraft over Kjellerup-banen.
Mht. udflugten den 17/3-68, kan jeg citere fra Togfløjten no. 3, 2011:
"Da vi har fået fat i særtogsanmeldelse nr. 2 om bemeldte udflugtstog den 17. marts 1968, kan vi fortælle, at oprangeringen har været. HOJ L 406 + HBS E 235 + 3 HBS C-vogne fra Horsens til Silkeborg, at de tre C vogne er blevet tilkoblet SKRJ M 4 ”David” på turen fra Silkeborg til Rødkærsbro og tilbage igen. På turen fra Silkeborg til Horsens har oprangeringen været den samme som på udturen dog med HBS E 235 bagerst i toget.
Den planmæssige afgang for særtog nr. 865 var kl. 9:40 fra Horsens, hvor man skulle afvente tog 164’s ankomst. I Vinding, hvor man skulle afgå kl. 1:45 skulle der krydses med tog 168. Ankomsten til Silkeborg var planlagt til kl. 11:50. Toget skulle fortsætte til Rødkærsbro som arbejdstog kl. 13:10 og ville undervejs krydse tog 112 i Kjellerup. Ankomsten til Rødkærsbro var kl. 15:00 og allerede 10 minutter senere, skulle toget returnere som særttog 770. Mellem 15:43 og 15:45 skulle der krydses med tog 111 i Lemming. Efter ankomst i Silkeborg kl. 16:35 fortsatte toget – efter at have fået ny trækkraft – som særtog 888 kl. 17:00 fra Silkeborg. Allerede i Virklund skulle det krydse tog 183, ligesom der var planlagt krydsning med tog 187 i Lundum. Selskabet var tilbage i Horsens kl. 18:30.
Særligt om togfremførelsen siges der, at ”Tog 865 må standse på fri bane over strækningen Bryrup-Silkeborg for at give de rejsende lejlighed til fotografering”."
Det var sådanne detaljer om udflugen den 15/10, som kunne være interessante.
Med venlig hilsen
O. L. Nielsen