DJK-udflugt på HBS 15/10-1967 (Generelt)
Hvis der er nogle af læserne, som var med på DJK-udflugten den 15. oktober 1967, så må de gerne sende mig en mail. På forhånd tak.
Med venlig hilsen
O. L. Nielsen
af O. L. Nielsen, 24/7 2011, 00:00 (4871 dage siden)
Hvis der er nogle af læserne, som var med på DJK-udflugten den 15. oktober 1967, så må de gerne sende mig en mail. På forhånd tak.
Med venlig hilsen
O. L. Nielsen
af Svend, 24/7 2011, 00:40 (4871 dage siden) @ O. L. Nielsen
redigeret af Svend, 24/7 2011, 01:08
Hvis der er nogle af læserne, som var med på DJK-udflugten den 15. oktober 1967, så må de gerne sende mig en mail. På forhånd tak.
Jeg svarer dig direkte, men er blevet noget forvirret da jeg kiggede mine negativer igennem: Var der både en udflugt den 15.10.1967 og den 17.03.1968?
Mellem Bryrup og Vinding, HBS 1967 foto SBJ
--
Svend
af Per Hauberg, 24/7 2011, 01:09 (4871 dage siden) @ Svend
Samme forvirring når hertil.
HBS + SKRJ med DJK var umiddelbart før lukningen, og DJK har da mig bekendt aldrig haft for vane at "dublere" udflugter.
Martsturen står stadig i erindringen som min bedste jernbaneudflugt nogensinde.
vh
Per
af OD, Od, 24/7 2011, 10:21 (4871 dage siden) @ Per Hauberg
Samme forvirring når hertil.
HBS + SKRJ med DJK var umiddelbart før lukningen, og DJK har da mig bekendt aldrig haft for vane at "dublere" udflugter.
Martsturen står stadig i erindringen som min bedste jernbaneudflugt nogensinde.vh
Per
15/10-67 kørtes Hs-Sl-Hs og 17/3-68 kørtes Hs-Sl-Rk-Sl-Hs. Oplysningerne stammer fra toganmeldelserne.
af O. L. Nielsen, 24/7 2011, 10:34 (4871 dage siden) @ OD, Od
Kære Per,
Vil du have ulejlighed med at sende mig en mail direkte?
Med venlig hilsen
O. L. Nielsen
af O. L. Nielsen, 24/7 2011, 10:30 (4871 dage siden) @ Svend
Kære Svend,
Tak og tak for din mail.
Du skal ikke være forvirret. Der har været to udflugter på de dage, du nævner. Udflugten den 17/3 1968 gik bl.a. også over SKRJ og havde SKRJ M4 "David", som trækkraft over Kjellerup-banen.
Mht. udflugten den 17/3-68, kan jeg citere fra Togfløjten no. 3, 2011:
"Da vi har fået fat i særtogsanmeldelse nr. 2 om bemeldte udflugtstog den 17. marts 1968, kan vi fortælle, at oprangeringen har været. HOJ L 406 + HBS E 235 + 3 HBS C-vogne fra Horsens til Silkeborg, at de tre C vogne er blevet tilkoblet SKRJ M 4 ”David” på turen fra Silkeborg til Rødkærsbro og tilbage igen. På turen fra Silkeborg til Horsens har oprangeringen været den samme som på udturen dog med HBS E 235 bagerst i toget.
Den planmæssige afgang for særtog nr. 865 var kl. 9:40 fra Horsens, hvor man skulle afvente tog 164’s ankomst. I Vinding, hvor man skulle afgå kl. 1:45 skulle der krydses med tog 168. Ankomsten til Silkeborg var planlagt til kl. 11:50. Toget skulle fortsætte til Rødkærsbro som arbejdstog kl. 13:10 og ville undervejs krydse tog 112 i Kjellerup. Ankomsten til Rødkærsbro var kl. 15:00 og allerede 10 minutter senere, skulle toget returnere som særttog 770. Mellem 15:43 og 15:45 skulle der krydses med tog 111 i Lemming. Efter ankomst i Silkeborg kl. 16:35 fortsatte toget – efter at have fået ny trækkraft – som særtog 888 kl. 17:00 fra Silkeborg. Allerede i Virklund skulle det krydse tog 183, ligesom der var planlagt krydsning med tog 187 i Lundum. Selskabet var tilbage i Horsens kl. 18:30.
Særligt om togfremførelsen siges der, at ”Tog 865 må standse på fri bane over strækningen Bryrup-Silkeborg for at give de rejsende lejlighed til fotografering”."
Det var sådanne detaljer om udflugen den 15/10, som kunne være interessante.
Med venlig hilsen
O. L. Nielsen
af Svend, 24/7 2011, 10:39 (4871 dage siden) @ O. L. Nielsen
OD, Od har åbenbart de ønskede oplysninger.
Men det kunne da være morsomt for os andre - som deltog i begge udflugter - at se en kopi af særtogsanmeldelserne fra HBS og SKRJ for de to køredage.
--
Svend
af re20000, 24/7 2011, 10:43 (4871 dage siden) @ Svend
Og hvis der kunne falde et enkelt billede af til de af os, der var for unge til at måtte komme med for deres forældre sååe....?
Nold
af Svend, 24/7 2011, 13:19 (4871 dage siden) @ re20000
Og hvis der kunne falde et enkelt billede af til de af os, der var for unge til at måtte komme med for deres forældre sååe....?
Fra udflugten den 17. marts 1968. Billederne er (heldigvis) aldrig blevet sat i ramme, nok fordi en Agfa CT18-lysbilledfilm ikke var det bedste valg på dagen.
Alle fotografier: SBJ
--
Svend
af O. L. Nielsen, 24/7 2011, 14:01 (4871 dage siden) @ Svend
Kære Svend,
Lækre billeder selv om du er kritisk med dit valg af film!
Med venlig hilsen
O. L. Nielsen
af Dampfmeisteren , 24/7 2011, 16:06 (4871 dage siden) @ O. L. Nielsen
Kære Svend
Det er dejlige billeder, du deler der.
Med lidt ekstra billedbehandling kan de blive fortræffelige.
Jeg forsøgte mig hurtigt med et enkelt billede
mvh. Dampfmeisteren.
af Svend, 24/7 2011, 20:45 (4871 dage siden) @ Dampfmeisteren
Det er dog utroligt som et billedbehandlingsprogram kan peppe op på ellers dårlige billeder - eller dårlige film Det må jeg vist lære en gang.... hvilket program har du anvendt? Og hvad har du gjort?
--
Svend
af Dampfmeisteren , 24/7 2011, 22:46 (4871 dage siden) @ Svend
Hej Svend
Jeg brugte Photoshop.
Først justerede jeg belysningen lidt med shadows/highlight-funktionen, hvilket gav lidt mere toning i himlen.
Så anvendte jeg et sæt actions Digital Color Grading, jeg for mange år siden har hentet herfra:
http://asp.fotobasen.dk/?page=49&mode=showarticle&id=26
Endelig brugte jeg lidt sharpening.
mvh. Dampfmeisteren
af KimC, 25/7 2011, 08:51 (4870 dage siden) @ Dampfmeisteren
Jeg vil også være lidt med på billedrestaureringsholdet.
Fjernede lidt blåstik, lidt mere farvemætning, dampet kontrasten lidt, og lidt unsharp mask. Til sidst fjernet et par støvpartikler fra himlen.
HBS var virkelig en smuk strækning.
af Svend, 25/7 2011, 09:51 (4870 dage siden) @ KimC
Photoshop igen, går jeg ud fra. Tak for indsatsen
--
Svend
af Dampfmeisteren , 25/7 2011, 11:24 (4870 dage siden) @ Svend
Jeg har hørt meget godt om det gratis billedbehandlingsprogram GiMP
http://www.gimp.org/downloads/
Det kunne være et alternativ til Photoshop Elements eller lign.
mvh. Dampfmeisteren
af KimC, 24/7 2011, 19:16 (4871 dage siden) @ Svend
I bogen "Små tog på spinkle skinner" lufter HGC den tanke at der inden i en høj dæmning på HBS skulle gemme sig en gammel træbro. Jeg ved ikke om det er på den dæmning dit billed er taget, men er man nogensinde kommet nærmere et svar på det spørgsmål?
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/7 2011, 19:46 (4871 dage siden) @ KimC
I bogen "Små tog på spinkle skinner" lufter HGC den tanke at der inden i en høj dæmning på HBS skulle gemme sig en gammel træbro. Jeg ved ikke om det er på den dæmning dit billed er taget, men er man nogensinde kommet nærmere et svar på det spørgsmål?
Forholdet er beskrevet i "Danmarks smukkeste jernbane Bryrup-banen 1899-1968", side 59. Der er tale om den oprindelige smalspors-stålbro, som i forbindelse med ombygningen til normalspor fik lov til at stå, idet man simpelthen byggede grusdæmningen "omkring" den.
"...i praksis kom det til at foregå ved, at der på broen blev lagt et tipvognsspor med den ene skinne fælles med jernbanesporet. Derefter fjernedes pladerne mellem skinnerne og tipvognene kunne køre ud på broen og tippe grus ned mellem skinnerne. Dette arbejde blev indledt 18. november 1925".
Bogen, der er skrevet af Vigand Rasmussen, anbefales på det varmeste.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af OD, Od, 24/7 2011, 10:52 (4871 dage siden) @ Svend
OD, Od har åbenbart de ønskede oplysninger.
Men det kunne da være morsomt for os andre - som deltog i begge udflugter - at se en kopi af særtogsanmeldelserne fra HBS og SKRJ for de to køredage.
Jeg kan ikke hitte ud af at uploade pdf filer hertil, men sender dem gerne privat, hvis det ønskes.
af O. L. Nielsen, 24/7 2011, 11:35 (4871 dage siden) @ OD, Od
Du må gerne sende særtogsmeddelelsen fra 15. oktober 1967 til mig.
af re20000, 24/7 2011, 16:41 (4871 dage siden) @ O. L. Nielsen
Rart at se David på arbejde, det bliver spændende at se når den engang kommer ud at køre igen. Så vidt jeg kunne se da den stod i Gedser, skal der en nærmest heltemodig indsats til.
Nold