Valby 1973 (lanterner/lygter/lys) signalføring før, del 2. . (Generelt)
Jeg lovede lige at vende tilbage med lidt mere vedr. ”kendingssignaler” på tog – lanternes anvendelse før 1971, altså da SIR 44 var ikraft. Og som skrevet i går, er dette princippet og der fandtes undtagelser, men dette forum er ikke for et total signalbeskrivelse, hvorfor der herfor henvises til anden relevant materiale.
Damplokomotiverne var udstyret med en fast lanterne, der som beskrevet i går, sad enten midt for eller i højre side af kørselsretningen (Lkf siden). Derudover kvitterede man for en såkaldt ”særtogslanterne”. Hvis ikke monteret opbevaredes denne på lokomotivet. Denne lanterne skulle anbringes øverst på kedelryggen eller senere på beslaget monteret øverst på enten røgkammeret eller over dette på ringen. Kørte lokomotivet med tenderen forrest eller som tenderlokomotiv med førerhuset forrest, skulle lanterne flyttes.
Tog ikke optaget i TK.
Særtog (signal nr. 65).
Hvis toget medførte en ændring i togfølgen udfærdiges et særtogplan, der blev udsendt til de nødvendige adressater på bl.a. strækningen.
Om dagen førte et særtog en cirkulær hvid skive monteret i særtogpladeholderen, der kunne sidde på pufferplanken eller på røgkammeret.
Om natten ”Hvidt lys over hvidt lys”. Det vil sige, at særtogslanternen skulle monteres og tændes.
Arbejdstog (signal nr. 67).
Om dagen førte et arbejdstog (må standse på strækningen og gå tilbage) en cirkulær hvid skive med sort plet i midten, der var placeret samme sted som skiven for særtog.
Om natten ”Brandgult lys over hvidt lys. Det vil sige, at særtogslanternen skulle monteres, tændes og at der skulle sættes en gul gennemsigtig skive ned foran lanternen.
Tog optaget i TK, men afviger i sporbenyttelse.
Kendingssignal for tog, som på dobbeltsporet bane kører på venstre spor (signal nr. 64).
Om dagen cirkulær rød skive med hvid kant. Føres som særtogspladen.
Om natten ”Rødt lys over hvidt lys”. Det vil sige at særtogslanternen skulle monteres, tændes og at der skulle sættes en rød gennemsigtig skive ned foran lanternen.
Disse farvelagte skiver opbevaredes i et rum bagest på lanternehuset.
På et tidspunkt omkring begyndelsen af 1960´erne?, ændres signalgivningen således, at de farvede skiver monteres på nederste lanterne og øverste forbliver hvid.
Altså Arbejdstog bliver til ”Hvidt lys over gult lys”, venstresporskørsel til ”Hvidt lys over rødt lys”.
Alt andet lige, var det nemmere for personalet at sætte den farvede skive på nederste lanterne.
Rangerbevægelser – rangerlokomotiver og traktorer – to hvide lys side om side om natten.
Ønsker man mere dybtgående information kan man anvende, hvis ikke man råder over det reglementariske følgende hjemmeside, der stærkt kan anbefales: http://www.lundsten.dk/dk_signaling/sign_lex/
Beskriver en anden dag principperne vedr. slutsignaler, skydelokomotiv mv.
Fortsat god aften.
--
Steffen Dresler