Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Gjernstien, Sminge (Generelt)

af Anders Pihl Knudsen @, 23/7 2011, 19:38 (4872 dage siden)

Var ude at gå på Gjernstien, som er resterne af den tidligere Silkeborg-Laurbjerg jernbane. Vi gik hvor stien krydser Sørkelvej. Ved vejen kan man se en gammel perronkant længere fremme noget der ligner en gl. stationsbygning. Men underligt nok ligger perronkanten langt fra den gamle st. bygning. Er der nogen, som kan forklare det?

Hilsen Anders

Gjernstien, Sminge

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 23/7 2011, 19:42 (4872 dage siden) @ Anders Pihl Knudsen

Var ude at gå på Gjernstien, som er resterne af den tidligere Silkeborg-Laurbjerg jernbane. Vi gik hvor stien krydser Sørkelvej. Ved vejen kan man se en gammel perronkant længere fremme noget der ligner en gl. stationsbygning. Men underligt nok ligger perronkanten langt fra den gamle st. bygning. Er der nogen, som kan forklare det?

Hilsen Anders

Hej Anders

Det er faktisk sket en del steder rundt i landet: Man sælger stationsbygningen og flytter perronen et andet sted hen. I Sminge flyttede man den hen til Sørkelvej.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Gjernstien, Sminge

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 23/7 2011, 21:45 (4872 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Flytningen af perronen og opførelsen af et venteskur må være sket som led i rationaliseringen af banen, hvilket ikke var nok da det kom til stykket. Ved samme lejlighed må sidesporet og krydsningssporet også være forsvundet. Til sidst var det faktisk kun Thorsø der havde krydsningsmulighed mellem Laurbjerg og Silkeborg.

Jeg kan virkelig anbefale bogen "Der var engang... Lars Viinholts-Nielsens jernbanebilleder 1960-72, Strejftog IX". Deri er der meget fine fotos og beskrivelser med fra "den skæve".

Og også en hel masse andre særdeles spændende fotos fra resten af landet. Jeg synes han rammer tidsånden ret godt. Og så er det jo perioden, hvor en hel del af os også interesserer sig for tog i model.

Mvh
Claus

--
[image]

Gjernstien, Sminge

af Georg Schmidt, 23/7 2011, 22:36 (4872 dage siden) @ Claus E. Hansen

Det "nye" Sminge trinbræt blev taget i brug den 13/3 1962 jfr et cirkulære fra 2. distrikt. Perronen flyttet ca. 135 meter mod nord til lige syd for overkørslen. Sporet blev også ved denne lejlighed forlagt en smule mod vest. Ser man på Krak luftfoto kan det godt ses, at sporet er(var) flyttet ganske lidt.
Mvh
Georg

Gjernstien, Sminge

af Troldhøj, 24/7 2011, 01:08 (4871 dage siden) @ Georg Schmidt

Sporet blev også ved denne lejlighed forlagt en smule mod vest. Ser man på Krak luftfoto kan det godt ses, at sporet er(var) flyttet ganske lidt.

Hmm.. sporet går nogenlunde øst-vest her, så det må jo være forlagt mod nord.
Når man kigger på luftfoto (også de gamle), så undrer det mig nu lidt at man har flyttet sporet tættere på stationsbygningen samtidig med at man solgte den.
Eller ser jeg det forkerte?

Gjernstien, Sminge

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/7 2011, 14:25 (4871 dage siden) @ Anders Pihl Knudsen

Hilsen Anders

Vi har tidligere behandlet Sminge i denne tråd, hvor der blev vist nogle nyere og ældre fotos.

Jeg har siden da gravet nedenstående frem.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Den "nye" perron set fra nordøst. I baggrunden skimtes den tidligere stationsbygning. I forgrunden Sørkelvej.

[image]

Den "nye" perron set fra sydvest.

[image]

Stationsbygningen set fra sydvest. I baggrunden skimtes den "nye" perron.

Alle fotos: Sminge, 15. april 1979. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen

Gjernstien, Sminge

af Anders Pihl Knudsen @, 31/7 2011, 14:04 (4864 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Tak for fint svar og gode billeder. Pudsigt, at det er så kort tid siden emnet sidst blev berørt. Det må lære mig at søge grundigere først. :-)

/Anders

Veterantog kalender

Jernbanebøger

Kjellerupbanen

Kjellerupbanen. Pris 390 kr.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak