Storstrømsbroen (Generelt)
I går genså jeg et afsnit af Paul Hammerichs "Gamle Danmark". Heri var et indslag om den danske filminstruktør Carl Th. Dreyer, som i slutningen af 1940-erne var blevet for gammel til at lave sin længe ønskede Jesus-film. Lidt lakonisk blev det meddelt, at han i stedet i 1950 "kunne bruges" til at lave en kortfilm om Storstrømsbroen.
Carl Th. Dreyers Storstrømsfilm ligger på www.carlthdreyer.dk; men jeg fandt ved en tilfældighed ud af, at den version, der ligger på Youtube her er meget skarpere i gengivelsen. Filmen varer 6 minutter og 54 sekunder.
Her ses bl.a. en E-maskine (1:49), D 827 (4:30) og et ukendt damplokomotiv litra ? (5:19).
Storstrømsbroen var ved sin indvielse i 1937 Europas længste bro og havde denne rekord i næsten 30 år. Frem til Storebæltsforbindelsens åbning var den den længste jernbane- og vejbro.
Bygningsværket var så imponerende, at min afdøde far som ung sammen med en kammerat cyklede fra Aalborg til Storstrømsbroen blot for at iagttage den. Desværre havde han dengang ikke et kamara med.
Jeg har nærkigget Carl Th. Dreyers film for at se om der skulle være spor af det "hul", som vi behandlede i denne tråd. Men nej.
Til gengæld er der (1:36) nedenstående signal, som jeg ikke ved, hvad er? Er det "noget gammelt SIR/SR om stigningsforhold"?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen