Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

5 spørgsmål (Generelt)

af Bruno., 23/7 2011, 10:28 (4872 dage siden)

Hej.

Jeg har nogle spørgsmål som der måske er nogen her, der kan svarer på.

Spørgsmål 1: Hvornår byggede man den første større rundremise her i landet?

Spørgsmål 2: Når man ser fronten på de gamle Frichs lyntog, har det undret mig hvorfor
man ikke har nogen vinduesviskere på det højre frontvindue: Det er da i
højre side signalerne står normalvis.

Spørgsmål 3: På de nye S-tog kan man se en slags markering af en sidedør ind til føre-
rummet, men man kan ikke se nogle håndtag. Er det en flugtvej eller???

Spørgsmål 4: Findes der billeder af MH eller MT der har kørt tog i forspand?

Spørgsmål 5: Findes der billeder af hvordan førerrummet i styrevognene Bns oprindelig
så ud, dengang man kunne lave overgang.

3. spørgsmål

af re20000, 23/7 2011, 13:25 (4872 dage siden) @ Bruno.

Ja fra ny havde hamsterne en nødudgang fra førerrummet, der kun kunne skubbes ud indefra. Den voldte dog problemer med træk og vistnok har en dør engang løsnet sig under kørsel, så nu er de permanent lukket.

Nold

spørgsmål 2a

af re20000, 23/7 2011, 13:29 (4872 dage siden) @ re20000

...og hvorfor er fladerne på pufferne så store? Togene har vel ikke skullet køre igennem meget snævre kurver?

Nold

spørgsmål 2a

af Bruno., 23/7 2011, 20:39 (4872 dage siden) @ re20000

Indtil videre siger jeg tak for svaret angående sidedørene i de nye S-tog.

De andre spørgsmål ser det åbenbart ud til, at der ikke er nogen der et bud på. Nå måske det kommer???????

spørgsmål vedr. vinduesvisker i førerrummet på Ms lyn.

af Steff, 23/7 2011, 20:47 (4872 dage siden) @ Bruno.

Godaften Bruno.

"Hvorfor der kun er vinduesvisker i midtervinduet på de gamle lyntog?".

Ganske simpelt. Lyntogsføreren sad i midten af det meget lille og snævre førerhus og så ud af det midterste vindue. Det var al rigeligt til at orientere sig fremefter og til siderne under kæørsel. Derfor var det ikke nødvendigt med en vinduesvisker for ruderne hhv. venstre og højre for midtervinduet.
Opdagede føreren noget ved kun at se gennem det venstre/højre vindue VAR DET ALLIGEVEL FORSENT at reagere!!
Nå, som sædvanligt er et billede nok bedre.
[image]

Håber det gav svar på spørgsmået.

Steff

--
Steffen Dresler

spørgsmål vedr. vinduesvisker i førerrummet på Ms lyn.

af Bruno., 23/7 2011, 21:00 (4872 dage siden) @ Steff

Hej Steff.

Jo tak for svaret, men jeg mener nu at der sidder en visker for venstre frontvindue også. Har været inde i museumstogs Frichs-lyntog, og ja der er ikke ret meget plads eller ret godt udsyn ud af frontruden.

spørgsmål vedr. vinduesvisker i førerrummet på Ms lyn.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 23/7 2011, 23:51 (4871 dage siden) @ Bruno.

Hej.

Foto fra sidste lyntogs ankomst til Helgoland den sidste aften med lyntog, 30. september 1973. De to andre stammer var taget ud af drift i dagene før. Hver dag plejede at bringe en ny stamme, en ud, en hjem og en til vedligehold/rengøring.

Næstsidste dag -d. 28. sept.- kom stammen 401-402 hjem selvkørende hjem (hvor de to andre stammer var trukket hjem d. 27. og d. 28. sept. Det skulle derfor være en af disse to andre stammer, der skulle køre d. 29, men de var ude af stand til det.

Spændingen på perronen om morgenen d. 29. var derfor stor. Alle fremmødte entusiaster kikkede spændt ud mod Helgoland. Ville man sende 401-402 afsted igen, eller skulle det erstattes af en lok-trukket stamme ???

Til alles store glæde, dukkede 401-402 op ude i lyset ved Vesterport. 401-402 gennemførte turen til Berlin og kom hjem igen d. 30. og blev modtaget i Gedser af adskillige entusiaster.

Efter ankomsten til København H, fik et par entusiaster -undertegnede var en af dem- lov til at køre med til Helgoland. På få minutter var toget næsten fyldt til bristepunktet af fremmødte. Toget kørte til Helgoland, hvor de to andre allerede var oprangeret.

Dagen afsluttedes med dette "gruppefoto"

[image]

Her er det tydeligt, at alle tre også havde visker på venstre frontvindue.

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=ballerup-station

spørgsmål vedr. vinduesvisker i førerrummet på Ms lyn.

af re20000, 24/7 2011, 00:09 (4871 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Ja men det var jo også dejligt nemt at sætte en visker på den redje rude, man kunne jo umiddelbart sætte den på akslen for den anden visker. Skulle der være visker ved rude 1, skulle der jo en ekstra motor til med tilhørende rør osv (det ser ud til at den var tryluftdrevet, ikke elektrisk) og så begynder det jo at blive indviklet og ikke mindst dyrt. Firmaet skulle jo spare (også dengang) og så må personalet jo nøjes.

Nold

spørgsmål vedr. vinduesvisker i førerrummet på Ms lyn.

af Georg Schmidt, 24/7 2011, 00:34 (4871 dage siden) @ re20000

Her et par billeder af MS 404 i tog 45 "Lillebælt" den 4/5 1968.
[image]
[image]
Mvh
Georg

spørgsmål vedr. vinduesvisker i førerrummet på Ms lyn.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 24/7 2011, 00:53 (4871 dage siden) @ Georg Schmidt

Her et par billeder af MS 404 i tog 45 "Lillebælt" den 4/5 1968.
[image]
[image]
Mvh
Georg

----

?????????????????????????

[image]
. . . og her et foto af MB 412-FJ 448-AB 436-MB 411, Korsør, 20. marts 1966.

Aftaget fuglegitter, men endnu kun een visker.

Sker det således mellem 1966 og 1968 ???

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=Litra-MS-og-MB

spørgsmål vedr. vinduesvisker i førerrummet på Ms lyn.

af Georg Schmidt, 24/7 2011, 01:10 (4871 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Kun MB 409-410 fik monteret dobbeltvisker. Det må være i forbindelse med kørsel til Tyskland de er monteret.
[image]
MB 413-414 som tog 40 "Nordjyden" på FYN den 17/5 1968. Her kun den gamle enkeltvisker.
Mvh
Georg

spørgsmål vedr. vinduesvisker i førerrummet på Ms lyn.

af Steff, 24/7 2011, 00:12 (4871 dage siden) @ Erik V. Pedersen

.......og her ses tydeligt at de ikke havde:-D !
[image]
Fabriksbillede af MS lyntog 1935.
[image]
Klargøring af Ms på Hgl efter krigen, foto JS.
[image]
Fabriksbillede af MB lyntog 1937.

Den ekstra vinduesvisker er altså kommet til meget senere og var oprindelig ikke påsat. Hvornår vides ikke.

--
Steffen Dresler

spørgsmål vedr. vinduesvisker i førerrummet på Ms lyn.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 24/7 2011, 00:30 (4871 dage siden) @ Steff

.......og her ses tydeligt at de ikke havde:-D !
[image]
Fabriksbillede af MS lyntog 1935.
[image]
Klargøring af Ms på Hgl efter krigen, foto JS.
[image]
Fabriksbillede af MB lyntog 1937.

Den ekstra vinduesvisker er altså kommet til meget senere og var oprindelig ikke påsat. Hvornår vides ikke.

----

Hej igen.

Ja, -at de er kommet til senere, er jeg ikke i tvivl om -derfor ingen fotos af ældre tog- men at de kom til, er altså meget synligt og rigtigt husket af Bruno.

Det kunne måske være samtidig med aftagningen af fuglegitrene eller kørselen i Tyskland ???

Det må der da være ældre DSB-ansatte med tilknytning til disse tog, der husker. Ellers må sammenligning af ældre fotos kunne vise det.

Altså: Frem med billederne fra skrivebordsskufferne.


Erik V. Pedersen
www.evp.dk

spørgsmål vedr. vinduesvisker i førerrummet på Ms lyn.

af Jens Møller, København S, 24/7 2011, 01:17 (4871 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Jeg ved heller ikke nøjagtigt, hvornår den dobbelte viskerarm blev indført på lyntogsmateriellet, men det er da indlysende, at i forbindelse med kørslerne til Berlin, skulle der en ekstra visker til af hensyn til den tyske lods.

Den sjællandske MO-vogn 1815 blev jo i tredserne forsynet med en ekstra lanterne samt en ekstra visker ved frontruden nærmest indgangsdøren. Dette skete formentlig i forb. med ombygning af førerrummene og indvendig modernisering. Der blev kørt nogle enkelte forsøgstog med 1815 til Berlin dengang, men toget kunne ikke holde tid og derfor blev kørslen med MO i disse tog opgivet, efter hvad jeg har fået oplyst af nu afdøde lokomotivfører Knud Gustafsen fra Hgl., som var fører på nogle af disse tog.

Venlig hilsen

Jens Møller

--
Jens MO-Møller
[image]

spørgsmål vedr. vinduesvisker i førerrummet på Ms lyn.

af Georg Schmidt, 24/7 2011, 01:37 (4871 dage siden) @ Jens Møller

Nu vi er igang med lyntogene her bagenden MB 414. Ovre på bagbord holdt MS 401-402 der kørte Frederikshavn-delen af 40 den dag. I tiden efter ulykken med MA-mangel fik de gamle heste rigtig rørt benene i næsten halvandet år. Den 26/8-68 var jeg også med MB 413-14 i Struer-delen og da var materielsituationen lidt bedre, MA 462 havde den dag Fh-delen. MB'eren klarede Korsør-København på 55 min og samlet køretid Århus København 4 timer 13 1/2 min. Når MA havde 4 tim og 20 i køreplanen Ar-Kh er det da godt klaret af den gamle.:-)
[image]
MB 414 tog 40 på "FYN" 17.05.68. Struer del.
[image]
MA 462 tog 40 "Nordjyden" på FYN den 26/8 1968. Fh-del, MB 413-14 kørte Struer delen den dag.
Mvh
Georg

spørgsmål vedr. vinduesvisker i førerrummet på Ms lyn.

af Georg Schmidt, 24/7 2011, 02:20 (4871 dage siden) @ Georg Schmidt

Lige lidt mere lyntog.
I Rigsarkivets samlinger fra maskintjenesten kan man læse mange spændende beretninger om lyntogene. Der er alt lige fra modernisering af køkkener og førerrum til ustyrlig varme/kulde i AA-vognen med handelsrejsende klager til følge. En af de sjove var en undersøgelse i 1948 " forsøg på dæmpning af svingninger i lyntog". Muligvis havde togførerne fået besked på at notere deres oplevelser med materiellet, for et sted skriver en tgf i "Midtjyden" om "meget høj søgang i håndvasken på de korte skinner ved Tange". Min egen erfaring er den, at ved ca 130 km/t f. eks over Sjælland løber de gamle lyntog ganske godt og roligt i sporet, men man skal også derop før der bliver ro " for svingninger". :-)
[image]
MS 401 ankommet til Kh den 17/5 1968 efter endnu en tur på 537 km fra Frederikshavn.
Mvh
Georg

spørgsmål vedr. vinduesvisker i førerrummet på Ms lyn.

af Bruno., 24/7 2011, 10:11 (4871 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej alle sammen.

Mange tak for de interessante svar, angående vinduesviskeren på MS-lyntogene. Så håber jeg bare nogen har et svar på de andre spørgsmål, jeg spurgte om. Fortsat god søndag til alle.

spørgsmål vedr. vinduesvisker i førerrummet på Ms lyn.

af Flemming, knivkær Strand, 24/7 2011, 10:22 (4871 dage siden) @ Georg Schmidt

Goddag til alle

Jeg faldt lige over en variant af to viskere på MS/MB, på ved hæftede foto af Arne Kirkeby (arkiv OMJK) ses der tydeligt to selvstændige viskere. Foto er fra først i tredserne, så de to viskere har ikke noget med kørsel til Tyskland at gøre. Det er måske et forsøg der er lavet på MB 414, for på Georgs foto af samme er den væk igen.

Viskende hilsner

Flemming.

[image]

spørgsmål vedr. vinduesvisker i førerrummet på Ms lyn.

af Georg Schmidt, 24/7 2011, 13:03 (4871 dage siden) @ Flemming

Lidt mere om viskere på MS igen igen:-D
De følgende billeder af fronten på MS 401 er fra 14.05.1968 også tog 40 "Nordjyden".
Det ses, at dobbeltviskeren på 401 ikke er monteret der midt i maj 68, men længere oppe sidder der en rest af noget, der minder om den (håndbetjente) på Kirkebys billede af 414.
MS 401 var i øvrigt ganske pæn i lakken på det tidspunkt.
[image]
[image]
[image]
[image]
Mvh
Georg

spørgsmål vedr. vinduesvisker i førerrummet på Ms lyn.

af Claus Frost, 24/7 2011, 09:30 (4871 dage siden) @ Steff

Den skarpe iagttager bemærker naturligvis straks, at MB ved leveringen havde en lille (hånddrevet ?) vinduesvisker i venstre vindue som foroven var skåret af på skrå af samme årsag.
Mit gæt er, at da man i gamle dage var to førere ved kørsel med høje hastigheder (kan ikke huske hvor grænsen for høje hastigheder lå dengang), skulle den anden fører jo også kunne se ud i regnvejr ??


Lyntogenes triumftog mod Lillebælt
Lyntogenes triumftog mod Lillebælt

Lars Christensen har været i avisarkivet og fundet tre reportager fra indvielsen af Lillebæltsbroen og indsættelsen af de nye lyntog i 1935. Artiklerne blev bragt i Berlingske Tidende og Randers Amtsavis.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak