Trinbrætter (Generelt)
Peer Thomassen tillagde i sit omfangsrige og flotte forfatterskab ofte DSB den holdning, at DSB ikke brød sig om trinbrætter. I hvert fald ikke "i gamle dage". Det er aldrig lykkedes mig at opklare, hvorfra Peer havde denne oplysning. De primære kilder har indtil videre været "tørre". Men måske dukker der en dag en "smoking gun" op (som Steff måske ville have udtrykt det).
Men det er et faktum, at DSB i jernbanens guldalder, som vel kan afgrænses til perioden fra engang i 1880'erne til engang i 1920'erne, kun havde en håndfuld trinbrætter ud af knap 400 ekspeditionssteder. Og en håndfuld skal tages helt bogstaveligt - jf nedenfor.
Vil man vide mere om begreberne station, holdeplads, billetsalgssted m.v. henvises til de glimrende og uddybende forklaringer i henholdsvis "Forsvundne stationer", side 4 og "Flere forsvundne stationer", side 4-5.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
DSBs 376 ekspeditionssteder pr. 31. marts 1912. Uddrag af "Oversigt over Statsbanestrækningernes Udstyrelse m. v. samt over Baneafdelingens Virksomhed i Driftsaaret 1911-12". Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland, TTDSB100, Bb 124/Thomas Boberg Nielsen.
DSBs 380 ekspeditionssteder pr. 31. marts 1913. Uddrag af "Oversigt over Statsbanestrækningernes Udstyrelse m. v. samt over Baneafdelingens Virksomhed i Driftsaaret 1912-13". Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland, TTDSB100, Bb 130/Thomas Boberg Nielsen.