Afløbsspor 3 billeder
Første gang, et tog kørte ned i Rosenfeldts eng ved den sydlige ende af Vordingborg stastion, var i vinteren 1956. Et internationalt tog (Skandinavien-Italien Ekspressen, så vidt jeg husker)kørte ned i engen med E-maskine og de lokale vogne. Efter skoletid observerede jeg hver eftermiddag på skadestedet, indtil maskinen blev trukket op "på land", efter man havde bygget et spor under den. Anden gang var i april 1961, og tredie gang var MY'en. Billeder hos de sidste portører i Vordingborg siger 1968, så måske husker OJK forkert? Også under den anden E-maskine i 1961 blev der bygget et spor, så man også her kunne trække maskinen "i land". Jeg ved ikke, hvad man gjorde med MY'en.
Sydbanens dobbeltspor bliver til enkeltspor i den sydlige ende af Vordiongborg station, og der er et langt sandspor for vildfarne tog nordfra. Ikke langt nok,men efter den tredie gang blev det åbenbart forlænget tilstrækkeligt, for der har ikke været nogen tog i engen senere.
Skandinavien-Italien-ekspressen kørt i engen 1956. (Affoto: Niels Krøyer)