Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Efterlysning af artikler i Modeljernbanen (Generelt)

af h087 ⌂, køge, 22/7 2011, 17:45 (4876 dage siden)

Hej til alle på Forumet

ifølge min husker:

jeg efterlyser nogle artikler fra det gamle blad Modeljernbanen
(1948 - 52 ) hvor der var nogle artikler om MO vogne og AV + AC vogne
er der nogen her på forummet der har disse eller ved noget om hvilke
numre de var i - ( så kan jeg eventuel låne dem på biblioteket )
eller at de måske ikke er fra Modeljernbanen - men et andet blad

med venlig hilsen
og på forhånd tak
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Avatar

Efterlysning af artikler i Modeljernbanen

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 22/7 2011, 18:22 (4876 dage siden) @ h087

Hej til alle på Forumet

ifølge min husker:

jeg efterlyser nogle artikler fra det gamle blad Modeljernbanen
(1948 - 52 ) hvor der var nogle artikler om MO vogne og AV + AC vogne
er der nogen her på forummet der har disse eller ved noget om hvilke
numre de var i - ( så kan jeg eventuel låne dem på biblioteket )
eller at de måske ikke er fra Modeljernbanen - men et andet blad

med venlig hilsen
og på forhånd tak
henning h087

I nr. 4, 1952 af "MODELBANE Nyt" er der en tegning af MO 1801-1890 (Jeg har ikke selv det pågældende nummer, men der refereres til tegningen i nr. 1, 1962).
I nr. 1, 1962 af "MODELBANE Nyt" er der en tegning af MO 1992-1999.

I juli-nummeret 1956 af MODELBANE Nyt" er der en tegning af en AV (Jeg har ikke selv det pågældende nummer, men der refereres til tegningen i september-nummeret 1956).
I september-nummeret 1956 af "MODELBANE Nyt" er det et billede af en AV.

For god ordens skyld anføres, at min samling af "MODELBANE Nyt" langt fra er komplet, så der kan sagtens gemme sig mere i dette tidsskrift.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Efterlysning af artikler i Modeljernbanen

af h087 ⌂, køge, 22/7 2011, 21:39 (4876 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

hej Thomas
og først tak for de foto og oplysninger du bringer her på forum

og mange tak for oplysninger om Modebane - Nyt
dem har jeg dog alle af.
Modeljernbanen var jo forløberen til Modelbane - nyt.
Og med hensyn til de efterlyste artikler - var det for de gik i dybden
med forskelle og varianter af MO 500 og AC + AV vognene
tror også at det var Harby der skrev dem
kunne godt tænke mig at få tegnet AV varianterne
jeg gør jo en del i tegninger, og har vel tegnet omkring 400 stk
her i blandt CP, CM og de fleste ZF vogne i skala h0
vedhæfter to stk, en af MO 573 - 580 serie og AV 285 - 292
de er nok ikke i skala og bliver nok ikke så godt gengivet,
da de er scannet i jpeg - her må jeg nok igan igen med at scanne dem
igen og lægge dem i Tiff og derefter i pdf - så de kan komme på internet
her på forum og på sporskiftet, hvor jeg også huserer

med venlig hilsen
henning h087

[image]
[image]

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Efterlysning af artikler i Modeljernbanen

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 22/7 2011, 22:07 (4876 dage siden) @ h087

Hej til alle på Forumet

ifølge min husker:

jeg efterlyser nogle artikler fra det gamle blad Modeljernbanen
(1948 - 52 ) hvor der var nogle artikler om MO vogne og AV + AC vogne
er der nogen her på forummet der har disse eller ved noget om hvilke
numre de var i - ( så kan jeg eventuel låne dem på biblioteket )
eller at de måske ikke er fra Modeljernbanen - men et andet blad

med venlig hilsen
og på forhånd tak
henning h087


Hej Henning.

Nu har Du allerede fået nogle oplysninger vedr. Modelbane-nyt, men her kommer lidt om Modeljernbanen.

Jeg har desværre heller ikke alle numrene, men her er hvad jeg kan finde ud af:

Ac + Av står omtalt i en indholdsfortegnelse årgang 1 & 2, 1949 og 1950 således:

Ac, nye: ..................... Årg/side. 2 - 22
Ac, konstruktionsbeskrivelse:. Årg/side. 1 - 138
Ac, fotografi, bogie: ........ Årg/side. 1 - 90

Av, tegning:.................. Årg/side. 2 - 34
Au, foto: .................... Årg/side. 1 - 90

Du efterlyser artikler om Mo: . Årg. 3, nr. 12, december 1951.

Så er der en artikel om "Englænderen" / AD/AY (Du efterlyser den ikke, men Du får opl. alligevel. -- Måske til glæde for andre):: Årg. 3, juni 1951, nr 6.

Styrevogne CRS: Årg. 2, Nr. 5, maj 1950,
men der er naturligvis mange andre gode artikler og tegninger.

Så må vi håbe, at biblioteket kan hjælpe dig.

Hilsen,
Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=ballerup-station

Efterlysning af artikler i Modeljernbanen

af h087 ⌂, køge, 22/7 2011, 22:33 (4876 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej Erik

tak skal du have.
sjovt nok, eller F...... osse
jeg har selv en stor del af Modeljernbanen
og troede at det var der jeg havde læst det
jeg har følgende af Modeljernbanen

1949 : nr 7,8, 9,
1950 : 1 - 12
1951 : 1 - 12
1952 : 1 - 6
derefter bliver det så til Modelbane - nyt
troede så at det var i de manglende numre
så er der tilbage at lede i andre blade
Vingehjulet - der har jeg bestilt fra 1943 - 1958 på biblioteket - resten har jeg
Hobbybladet - må jeg så få set igennem - dem jeg har og få lånt resten
Teknik for alle - kan det jo også være - og det samme
Populær mekanik - det samme

er der så andre blade fra den tid jeg mangler ????

PS er der nogle af de modeljernbanen jeg har du mangler - så kan jeg kopiere dem
til dig - hvis jeg må for loven - ellers kan du låne dem

sender foresten også en Email om noget andet - jeg vil spørge dig om - det bliver så i morgen

med venlig hilsen
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Efterlysning af artikler i Modeljernbanen

af Lars, 22/7 2011, 22:34 (4876 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Jeg har (næsten) alle bladene, men der er desværre ikke meget "kød" på de nævnte artikler.

Modeljernbanen.
Ac, nye: ..................... Årg/side. 2 - 22

en ½ side med tre fotos og en generel tekst

Ac, konstruktionsbeskrivelse:. Årg/side. 1 - 138

2 sider om bygning af vognen i spor 0 + en H0 tegning med enkelte mål

Ac, fotografi, bogie: ........ Årg/side. 1 - 90

en side om bogietyper med nedfotograferede bogietegninger (til H0) fra DMJK


Av, tegning:.................. Årg/side. 2 - 34

½ side generel snak med en lillebitte nedfotografering af vogntegning fra driftmaterielfortegnelsen

Au, foto: .................... Årg/side. 1 - 90

et lille foto af vognen i bogieartiklen

Mo: . Årg. 3, nr. 12, december 1951.

en artikel sakset fra "Vingehjulet" med tegninger fra driftmaterielfortegnelsen(?) i ca. skala TT eller N.

"Englænderen" / AD/AY: Årg. 3, juni 1951, nr 6.

Dette blad har jeg desværre ikke

Styrevogne CRS: Årg. 2, Nr. 5, maj 1950,

en generel artikel med et foto af vognen

Der er ingen af de nævnte artikler, som går i dybden med emnet. Der er ikke noget, du ikke kan finde bedre i nyere publikationer.

--
mvh
Lars
Esbjerg

Efterlysning af artikler i Modeljernbanen

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 22/7 2011, 23:36 (4876 dage siden) @ Lars

Hej.

Her skal Lars måske lige huske på, at bladene er skrevet og udgivet for 60 år siden, --og dengang så verden ganske anderledes ud. Artiklerne må ikke "læses med de øjne", hvormed vi læser nutidens artikler.

Man skulle være glad, hvis man dengan kunne finde frem til selv mindre oplysninger. Der sad stadig meget af krigens mistro i både DSB-ansatte og div. statsinstitutioner. Man skulle have Fandens oldemor som svigermor eller kende een der kendte een . . . for at finde frem til alle de interne oplysninger, vi i vore dage bare læser "på nettet"

Husk også, at alt skete ved håndkraft dengang. Der var mange år til PC´en blev hvermandseje.

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

Efterlysning af artikler i Modeljernbanen

af Lars, 23/7 2011, 13:16 (4876 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Her skal Lars måske lige huske på, at bladene er skrevet og udgivet for 60 år siden, --og dengang så verden ganske anderledes ud. Artiklerne må ikke "læses med de øjne", hvormed vi læser nutidens artikler.

Det husker Lars udmærket, da han er gammel nok til at have været ung, da man måtte nøjes med mindre end i dag (og næsten lge så gammel som bladene).

Nostalgi er udmærket, og jeg læser med glæde i de gamle blade, som i mange tilfælde har "samtidens friskhed", men det ændrer ikke på, at der er mere information i de senere/nutidige kilder.

Og det var informationen, H087 efterspurgte ;-)

--
mvh
Lars
Esbjerg

Efterlysning af artikler i Modeljernbanen

af h087 ⌂, køge, 23/7 2011, 14:07 (4876 dage siden) @ Lars

hej Lars

det er en fornøjelse at læse de gamle blade - og EVP har ret i at dengang var det
mange gange den måde man fik nogle sparsomme oplysninger på - ( når man nu var lidt
toggal ) medmindre man kendte nogen - som... som.... som

men du har også ret at i de nævnte artikler der er blevet berørt er der ikke så meget
at hente som der er i dag - men det er netop derfor at både med hensyn til MO og AV
var de efterlyste artikler meget uddybene - både med forskelle og hvorfor - mål,
indretning og meget andet - også ventiltype og placering

så det er jo nok ikke i modeljernbanen jeg har set/læst det - dog har jeg ikke
de 6 første udkomne numre og troede derfor at det var i dem de evt stod.

jeg har MM bøgerne - der er der bare ikke mål på MOerne - ok jeg kunne så bruge
DRM til det - men der var noget mere i de artikler - som nævnt ovenfor - spørgsmålet er så bare hvilket blad / tidsskrift det kan være - omkring 70 læste jeg det ,
men kan huske at det var gamle blade jeg læste det i - på det tidspunkt lånte jeg alt hvad der var udgivet på dansk om jernbaner både store som små -

og så kan der ikke være tale om så mange

vingehjulet mellem 1943 - 58 måske - fra 58 har jeg alle

Jernbanen DJK har jeg de fleste af - dog ikke alle fra de tidlige år

populær mekanik, teknik for alle, hobby bladet har jeg fra 60 og der er det ikke

der er så de 6 første modeljernbanen

modelbane - nyt har jeg alle

men mener at der var et eller to blade til om rigtige jernbaner der også
berørte modeljenbaner

mener at der var noget modeljernbane i de tidlige vingehjul

og var der ikke også et blad for privatbanerne ?

mener at huske det var A4 format - og tegningerne var små DRM tegninger

men mener så også at huske at siden havde en streg tværs over øverst og at der
stod noget som modeljernbane i kursiv - måske med et lokomotiv indtegnet

nå - men søg - og du vil finde

lad os se om den holder

men ellers tak for hjælpen

med venlig hilsen
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Efterlysning af artikler i Modeljernbanen

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 23/7 2011, 18:01 (4875 dage siden) @ h087

Hej Henning.

Der er eet blad Du ikke nævner: JERNBANE BLADET, "Det røde jernbaneblad" kaldt mellem venner (og det havde intet med politik at gøre):

[image] [image]
Tidligere --------- og ---------- senere årgange.

Jeg tror nu ikke, at det er herfra, Du har dine erindringer, men John B. Dyrkilde skrev faktisk om modeljernbane i det i mange år.

Der var også et andet, som Dyrkilde skrev modeljernbane-artikler i: "Model og Hobby", men om det kan have været her, Du har set, det Du leder efter ???

Der har da vist ikke været et blad specielt for privatbanerne. OK, --deres fagforening(er) havde et eller to fagforeningsblade, med der var som regel intet stof af interesse indenfor den mere hobby-prægede del af interessen.

Hilsen,
Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=ballerup-station

Efterlysning af artikler i Modeljernbanen

af h087 ⌂, køge, 23/7 2011, 18:53 (4875 dage siden) @ Erik V. Pedersen

hej til alle

ja det havde jeg overset og jeg takker alle
der har bidraget - også for foto - især 258 og 283
der er intet andet for at bibliotekerne må holde for
både med udlån og besøg på deres læssesal
hvornår er model-hobby fra? - æh - det kan jeg jo biible
på bibliotek dk ( det må det da hedde :-D - når det hedder at google på google ;-) )
og så må jeg ind i diverse tegningsarkiver efter hovedtegninger
og så se efter hvad andre tegnere har lavet af h0-tegninger
ingen grund til at vi tegner den samme vogn - så kommer vi det
jo aldrig igennem
et lille ønske har jeg da stadigvæk - hvis nogen har foto af
AV klanen - om der kunne smides nogen ind her - helst `50 og `60 foto
jeg har selv en stor del - men ikke af alle serier - er ved at
lave en grovliste af byggeserier - og vil smide den ind i emnet
jernbanehistorie - så kan jeg jo samtidigt se hvor jeg mangler
foto
når jeg skriver AV klanen, medregner jeg også før ´41 AU, AUL og AUM
AU beholdte jo sit litra efter 41 - men jeg medtager den
AV/AX har Skovbo/Claus Frost jo tegnet - men vi får se
har jo også et projekt der hedder ZF - der har jeg det meste -
men mangler nogle endnu - mangler også her nogle få foto
men det vender jeg tilbage til - og må så se at få sat Flemming
Kjær igang med at få det sat op - jeg leverer jo kun tegninger
og oplysninger - han stykker det sammem så det kommer til at lyde
fornuftigt - men tak de herre - vender tilbage
men selvfølgelig vil jeg da gerne have oplysning hvis nogen falder
over noget om de blade

med venlig hilsen
på forhånd tak
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Efterlysning af artikler i Modeljernbanen

af Georg Schmidt, 23/7 2011, 14:31 (4876 dage siden) @ h087

Her et par billeder af Av-vogne. Billederne kunne være bedre, men siger måske et eller andet.
[image]
Skulle være 258 i Århus midt 70'er.
[image]
AV 283 i Fasterholt 1971.
[image]
[image]
Av 283 i Ft 1971.
[image]
[image]
ABh 258 i Odense.
[image]
ABh Århus 1971.
[image]
Indefra ABh 257.
[image]
ABh nittet.[image]
ABh nittet Århus midt 70'er.
Mvh
Georg

Efterlysning af artikler i Modeljernbanen

af Steffen Vester, 23/7 2011, 16:58 (4875 dage siden) @ Georg Schmidt

Her et par billeder af Av-vogne. Billederne kunne være bedre, men siger måske et eller andet.
[image]
Skulle være 258 i Århus midt 70'er.
[image]
AV 283 i Fasterholt 1971.

Hej Georg.
Som altid er det meget flotte fotos, du bidrager med. :-)
Men er du nu også helt sikker på, at disse fotos er fra Fasterholt? :-|
Man kan her tælle op til 5 parallelle spor og så mange mener jeg ikke, at der har været der.
På de sporplaner, jeg har derfra, ligger der højst 3 på selve stationen.
[image]
Ude på strækningen op til Kølkær mener jeg heller ikke, at vi kom op på mere end 3 inkl. hovedsporet?? ;-)
[image]
Kan du erindre mere præcist, hvor på stationsområdet det skulle være?
V/H, Steffen. :-)

[image]
[image]
Av 283 i Ft 1971.
[image]
[image]
ABh 258 i Odense.
[image]
ABh Århus 1971.
[image]
Indefra ABh 257.
[image]
ABh nittet.[image]
ABh nittet Århus midt 70'er.
Mvh
Georg

Efterlysning af artikler i Modeljernbanen

af Georg Schmidt, 23/7 2011, 19:09 (4875 dage siden) @ Steffen Vester

Hej Steffen

Det er helt sikkert at Av 283 stod i nordenden af Fasterholt fra ca. slutningen af 1970 frem til efteråret 1971. Vognen ophugget i Bjerringbro i 1972.

Ved begyndende ombygning i Skanderborg flyttede man hele bestanden af henstående vogne der til brunkulssporet i Søbylund sidst i 1970. Jeg besøgte Søbylund sen 2/1 1971 hvor jeg under forbikørsel af Ft noterede 5 CP, 2 ECO, 1 EH, 2 Ics samt Av 283. Den 16/1 hvor jeg også var i Søbylund var den ene Ics og Eh'en forsvundet og erstatet af 1 Gklm samt 2 ASM. Systemet var vist sådan, at vognene langsomt "sivede" fra Sbt, Ft ind mod Brande og dernæst ophug. Brande "frihavn" var jo legendarisk, mange spændende vogne blev skubbet derud, sogar en driftsklar CL som blev efterlyst på listen fra værkstedet og reddet af en årvågen entisiast. :-D Jeg var i området 2 gange mere i foråret 1971 (man skulle jo nå meget inden køreplansskiftet i maj 71) og billedet kan evt stamme fra 25/4 71. Hver gang man var derude kørte man jo i CP mellem Silkeborg og Brande og det blev turen jo ikke mindre hyggelig af.:-)
Mvh
Georg

Efterlysning af artikler i Modeljernbanen

af Steffen Vester, 23/7 2011, 20:05 (4875 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Steffen

Det er helt sikkert at Av 283 stod i nordenden af Fasterholt fra ca. slutningen af 1970 frem til efteråret 1971. Vognen ophugget i Bjerringbro i 1972.

Ved begyndende ombygning i Skanderborg flyttede man hele bestanden af henstående vogne der til brunkulssporet i Søbylund sidst i 1970. Jeg besøgte Søbylund sen 2/1 1971 hvor jeg under forbikørsel af Ft noterede 5 CP, 2 ECO, 1 EH, 2 Ics samt Av 283. Den 16/1 hvor jeg også var i Søbylund var den ene Ics og Eh'en forsvundet og erstatet af 1 Gklm samt 2 ASM. Systemet var vist sådan, at vognene langsomt "sivede" fra Sbt, Ft ind mod Brande og dernæst ophug. Brande "frihavn" var jo legendarisk, mange spændende vogne blev skubbet derud, sogar en driftsklar CL som blev efterlyst på listen fra værkstedet og reddet af en årvågen entisiast. :-D Jeg var i området 2 gange mere i foråret 1971 (man skulle jo nå meget inden køreplansskiftet i maj 71) og billedet kan evt stamme fra 25/4 71. Hver gang man var derude kørte man jo i CP mellem Silkeborg og Brande og det blev turen jo ikke mindre hyggelig af.:-)
Mvh
Georg

Hej Georg. :-)
Det er rigtig interessant og jeg kan næsten se det for mig. Desværre savner jeg stadig sporplaner for området og navnlig perioden 1950-1975, så jeg kan placere tingene. Jeg kan også huske, at der henstod vogne langs hovedsporet, men ikke at der skulle have været så mange spor. :-|
Brande "frihavn" bliver i øvrigt "genopbygget" ved det, at vi i HMJK på vores kommende model af Brande station tager den del med med ophugsplads og hensat "skrammel". Har du flere fotos vil jeg meget gerne se dem - og det er jeg overbevist om, at der er flere, der gerne vil. :-D
V/H, Steffen ;-)

Efterlysning af artikler i Modeljernbanen

af UTJ, 23/7 2011, 20:14 (4875 dage siden) @ Georg Schmidt

Så så du måske også Jernbanemuseets EH-vogn, som også blev ophugget (ved en fejl....). Den skulle efter sigende havde været en tur indenfor vk inden man satte den ud og senere blot sendte den afsted......

Efterlysning af artikler i Modeljernbanen

af Vagn Holstein, 23/7 2011, 20:33 (4875 dage siden) @ UTJ

Jeg havde tilfældigvis Modeljernbanen dec 1951 liggende på mit arbejdsbord, så her følger et skan af den meget summariske artikel samt de to oversigtstegninger, jeg prøver også at lægge en PDF af en hovedtegning til den 4 akslede Mo op hvis jeg kan finde ud af det. (PDF er et ulovligt format så det kan jeg ikke, men det kan sendes på mail hvis det har interesse)

Mvh Vagn

Efterlysning af artikler i Modeljernbanen

af Vagn Holstein, 23/7 2011, 20:39 (4875 dage siden) @ Vagn Holstein

Jeg er lidt uforstående: To Pjeg "billeder" er oploaded, men de dukker ikke op?? Jeg prøver igen

Mvh Vagn[image][image]

Efterlysning af artikler i Modeljernbanen

af h087 ⌂, køge, 26/7 2011, 18:58 (4872 dage siden) @ Vagn Holstein

Hej Vagn

først undskyld for den sene reaktion på dit indlæg og tilbud
havde skrevet - men opdagede først nu at jeg ikke havde fået det sat ind

dernæst tak for dit tilbud - men som du kan se har jeg disse artikler og
det pågældende nr af Modeljernbanen

og dernæst er jeg efterhånden nået til at det må være bladet Model og Hobby
den artikel har været i
der forsvæver mig et eller andet om at layoutet på siden var to vandrette streger
øverst oppe på siden, hvori der var indsat Model og Hobby eller Modeljernbane
skrevet i kursiv.
men det får jeg jo opklaret når turen på de kongelige er overstået

med venlig hilsen
tak og undskyld
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Efterlysning af artikler i Modeljernbanen + AV + AC foto

af h087 ⌂, køge, 25/7 2011, 17:52 (4873 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg

Fremragende foto - må jeg sige
og så lige af nogle specialiteter
258 er jo en ex AVM 387 ex AVM 297 ex AUM 422 Scandia 1939 ( alu-vognene )
som blev brugt og vistnok udviklet til Nordpilen og senere kørte i sorte lyntog (MO)- mærkeligt - de er da vinrøde;-)

Og fotoeerne viser tydelig nitterne på vognkassen og taget er også tydelig
endvidere er wendelsuger bibeholdt - så rigtigt kræs
lidt underligt med nitterne - den skulle jo tilhøre de svejste vogne
det begyndte man jo på i 37 - eller er der tale om at man kan dele stålvognene
op i tre klasser - de nittede - nittet/svejst - svejste ?
dernæst skal aluminium jo TIG svejses - og det var jo ikke så udviklet og brugt
i 39

283 er jo også en af de specielle - sikkertag og wendelsuger bygget 1945 serie
273 - 284 - har faktisk lavet dem i model 283 og 284( Heljan ) sat wendelsugere og A+ B styreledninger på - så lidt specielle

Der er så lige en ting - der falder mig ind
AC 26 blev jo født med glat tag og wendelsuger - men efter Schallburgbombningen
ved Hobro genopbygget - men nu med sikkertag og wendelsugere - den har jeg aldrig set et foto af - Så FOTO af den EFTERLYSES

Men tak for foto - de kan bruges, når der skal tegnes
håber at man kan lokke lidt flere AV og meget gerne AC 26 frem i lyset,
meget gerne fra perioden 1951 - 1964, men næsten alt kan hjælpe

Med venlig hilsen
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Efterlysning af artikler, lidt om AUM og Nordpilen.

af Steff, 25/7 2011, 20:58 (4873 dage siden) @ h087

Ja, litra Av nr. 258 er – eller rettere var – en speciel vogn og som det rigtigt nævnes, for anvendelse i ”Motoreksprestoget Nordpilen” mellem Frederikshavn/Hirthals og Flensburg. Nordpilen var – sammen med lyntogene - et af DSB nye prestigeløb, hvorfor der blev lagt megen vægt på nyt materiel, med en hidtil uset komfort.
Da toget skulle fremføres af litra MP, måtte vognmateriellet ikke være for tungt, hvorfor de nittede stålvogne var helt udelukket. Da man ønskede at de nye vogne skulle have et mindre køkken med betjening på pladserne og egenvarme, da litra MP ikke have varmekedel, var svaret da også, at forsøge at anvende DURA aluminium plader a.h.t. vægten. Da disse ikke kunne svejses, måtte man nitte dem til vognkassens rammer. Denne byggemåde var faktisk ønsket til lyntogene, men man gik bort derfra.
[image]
Efter krigen blev nr. 298 og 299 indrettede med et depot nærmes køkkenet, da vognen skulle anvendes i det nye bådtog ”Englænderen”. De andre vogne blev anvendt i ”Sønderjyden” og ”Uldjyden”. I 1949 blev nr. 298 og 299 tilbageført som nr. 296 og 297. Efter anskaffelsen af egentlige spisevogne, blev buffet-driften overflødig og vognene fik fjernet køkkenet omkring 1954. I 1947 blev vognene ændret til en Av vogn, blev anvendt i flæng med dette litra til deres udrangering.
To vogne blev udtaget til eventuelt brug for DSB jernbanemuseum og henstillet i Odense, men de blev begge skrottede i 1983.
I øvrigt henvises til:

http://www.jernbanen.dk/dsb_pvogn.php?Aar=1893&litra=AUM&typenr=

[image]
Scandia fabriksbillede af litra Aum nr. 421. Bemærk ”Nordpilen” skiltet på siden.
[image]
Rejselystne herre den 8. august 1939, bemærk nitterækkerne også på taget.
[image]
Nr. 258 og 260 i Odense den 6. maj 1983.

--
Steffen Dresler

Efterlysning af artikler, lidt om AUM og Nordpilen.

af UTJ, 25/7 2011, 21:08 (4873 dage siden) @ Steff

Gad vide om skelettet på de alubeklædte AVM-vogne var svejst eller sammennittet. Pånittede plader på et i øvrigt svejst stålskrog fandtes i øvrigt i stort tal i Sverige i form af F5-vognene (en talrig toakslet rejsegodsvogn med åbne endeperroner, der måska har været ned ad Kystbanen....)

Efterlysning af artikler, lidt om AUM og Nordpilen.

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 25/7 2011, 22:59 (4873 dage siden) @ UTJ

Kigger man nærmere efter i bogen "Internationale tog over Øresund", så står der faktisk nævnt en F5 i en af oprangeringsplanerne. Men den er ikke så detaljeret, så det kunne strengt taget vel også være en af de 4-akslede der menes.

Men har netop af den grund anskaffet en F5 fra Heljan til modeltogsbrug, for at kunne bruge den i et internationalt tog med svenske personvogne.

Er der én der ved om den to-akslede har kørt på Kystbanen, så er det måske inde hos På Sporet på Vesterbro.

Mvh
Claus

--
[image]

Efterlysning af artikler, lidt om AUM og Nordpilen. + F5

af h087 ⌂, køge, 25/7 2011, 23:26 (4873 dage siden) @ Claus E. Hansen

hej 839

det lyder næsten som bjørnebanden

nej - jeg havde min opvækst i Helsingør 1952 - 64
og kan huske at have set den - befandt mig nok mere på stationen
link til opvækst
http://www.sporskiftet.dk/forum/endebaneg%C3%A5rd-0#comment-70501

og jeg har også foto af den et eller andet sted
skal prøve at finde det frem
endvidere har jeg foto af S maskine ved perron 3 med en af SJ kombinerede
person-og rejsegodsvogne med tagrytter - måske F1 eller F3
undskyld - skal være CF1 eller CF3
finder det frem og lægger det ind
så kan de mere velbevandrene i SJ vogne afgøre det

med venlig hilsen
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Efterlysning af artikler, lidt om AUM og Nordpilen.

af Per Sørensen @, 25/7 2011, 23:34 (4873 dage siden) @ Claus E. Hansen

Den to-akslede med endeperroner har ofte været på Kystbanen.
Venligst

Ped

Efterlysning af artikler, lidt om AUM og Nordpilen.

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 25/7 2011, 23:37 (4873 dage siden) @ Per Sørensen

Tak :-) Så blev det endeligt opklaret. Til modelbanebrug er F5´eren også en meget velegnet vogn.

Mvh
Claus

--
[image]

Efterlysning af artikler, lidt om AUM og Nordpilen.

af h087 ⌂, køge, 25/7 2011, 23:49 (4873 dage siden) @ Claus E. Hansen

hej igen 839

ja og så med med 2 øjenvidner

med venlig hilsen
henning h087

skal så bare have fundet fotoet

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Efterlysning af artikler, lidt om AUM og Nordpilen.

af h087 ⌂, køge, 25/7 2011, 23:47 (4873 dage siden) @ Per Sørensen

hej PED

ja der flinterede du jo også rundt som knægt og kørte som lokofører - eller skulle
man nærmere kalde det remisearbejderkulskovllokofører - med D maskinen
heldige asen -
mærkeligt at vi ikke mødte hinanden den gang!?
kiggede lige igennem dit foto album - men ingen F5 - men der er andre
interessante - der nok burde vises her på forum - men det kan vi aftale
nærmere om - ringer en af dagene

mvh

henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Efterlysning af artikler, lidt om AUM og Nordpilen.

af Ole M. Nielsen ⌂, 27/7 2011, 16:44 (4871 dage siden) @ Per Sørensen

Og her er så et foto-udsnit med en MH og SJ F5. Billedet er fra 1967.[image]


Og husk så lige at der findes tre rigtig gode bøger om svenske personvogne ;
http://www.smj.org/wp/?cat=97
(De kan også fåes hos Stenvalls i Malmö).

--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk

Efterlysning af artikler i Modeljernbanen + AV + AC foto

af Georg Schmidt, 25/7 2011, 23:54 (4873 dage siden) @ h087

Hej Henning h087

Jeg husker jeg var meget fascineret af disse Wendler sugere dengang, og så skulle disse vogne jo fotograferes. Somme tider sad sugerne jo til "den forkerte side" når togene kørte forbi. :-D
ABh 257 fik jeg fotograferet i tog 950 i Kolding 19/3 1972 da jeg skulle fotografere et forbikørende DJK særtog med R 963 lidt senere. Kørte selv med i vognen fra fredericia til Kolding, pokkers man ikke fik taget mere inderfra end den 1. kl kupe.:-(
Vedlægger lidt fotos også med en prove på nogle fra Rødkærsbro med hvor ASM 191-192 stod til ophug 1971.
Mvh
Georg
[image]
ABh 257 i Kolding tog 950 19/3 1972.
[image]
Udsnit kan evt give nogle detaljer.
[image]
[image]
ABh under forbikørsel i Hasselager 1973 kontrolciffer ser ud til at være 4.
[image]
ASM 191 1.kl ende Rødkærsbro 1971.
Mvh
Georg

Efterlysning af artikler i Modeljernbanen + AV + AC foto

af UTJ, 26/7 2011, 01:23 (4873 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]

ASM 191 1.kl ende Rødkærsbro 1971.

Hov - mon også resten af denne, plus eventuelle andre dødsmærkede vogne kom "i kassen" ;-)

Efterlysning af artikler i Modeljernbanen + AV + AC foto

af h087 ⌂, køge, 26/7 2011, 18:50 (4872 dage siden) @ UTJ

Hej UTJ

et par foto af ASM vogne


ASM 191, 1965/66ca Bramming - JGC/JMJK
[image]
ASM 194, 1965 Fredericia - Hans True?
[image]
alle 3 foto
AS 194, 1969 Randers - Ole Pedersen
[image][image][image]

med venlig hilsen
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

ASM foto - rettelse

af h087 ⌂, køge, 28/7 2011, 03:08 (4871 dage siden) @ h087

Hej

Billedet af ASM 194, Fredericia 1965 er ikke som fejlagtigt oplyst
et Hans True foto - det er et Jens Bruun-Petersen foto

beklager fejltagelsen
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

artikler i Modeljernbanen + MX / AC / AV / ASM + ?

af h087 ⌂, køge, 26/7 2011, 01:51 (4873 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg

Attet en gang pragtfulde foto af materiel der er lidt mere specielt
det værste ved sådanne foto er at mer vil meget gerne se mere
lækket foto af ASM 191 - og som UTJ skriver - lidt frit citeret -
åh - der må være mere
jeg kviterer ved at vedhæfte min tegning af ASM 191 - 194 og så håbe på
at jeg har set rigtigt - da jeg tegnede den
har selv svaghed for de lidt mere specielle typer og især tagryttervogne og
de listebeklædte - har også tegnet AF 95 - 99, AF 79 - 80, AR 101 - 105,
CM 2051 - 2109 som jo nu udgives af Heljan, CO 2504 og CO 2513 + ca 300-400 stk
andet materiel - for at nævne en der står mit hjerte nært MX 131 - 132, hvor man
kun kan håbe på at en eller anden modelbanefabrikant ville lave den i model
og da jeg også og især er modelbanemand - er det jo kun glædeligt at Heljan
udsender sådanne vogne - nok takket været en kendt person der
også husere på dette forum med sin store viden - og så vidt jeg har hørt i det
fjerne - arbejder voldsomt på en ny bog om flere personvogne - og her bliver man
så også grådig - og tænker - og gerne en til - tak
gl MX kommer også lige med

med venlig hilsen
henning h087

[image]

[image]

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

artikler i Modeljernbanen + MX / AC / AV / ASM + ?

af Jens Møller, København S, 26/7 2011, 03:03 (4873 dage siden) @ h087

Disse få flotte ASM-vogne må vel være de absolut eneste af "trævognstyperne, som ved modernisering blev forsynet med "moderne puffere"?

Blev alle ASM-vogne indvendigt moderniseret med "formica/etronit og teaktræsbelægninger?
Lysrørsbelysning kom vel ikke på tale med disse vogne, eller hvad?

Venlig hilsen

Jens Møller

--
Jens MO-Møller
[image]

artikler i Modeljernbanen + MX / AC / AV / ASM + ?

af h087 ⌂, køge, 26/7 2011, 07:51 (4873 dage siden) @ Jens Møller

Hej Jens

omkring puffere ved jeg at ARM 149 - 153 havde dcylinderpuffere
og ASM 195 - 196 havde kurvpuffere
mener også at AR 111 - 114 havde kurvpuffere, måske også 110 og 120
skal lige kigge foto igennem
det indvendige ved jeg desværre ikke så meget om

og til UTJ

jeg har nogle foto af ASM 191 - 194
vender tilbage senere på dagen

med venlig hilsen
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

artikler i Modeljernbanen + MX / AC / AV / ASM + ?

af Georg Schmidt, 26/7 2011, 12:39 (4873 dage siden) @ h087

Hej Henning h087

Det var jo meget moderne at rive ned og smide væk i 1960'erne. CM'erne stod jo i bunker i Skanderborg, det havde været let at gemme nogle - hvis man bare ville. Meget banearkivmateriale er sikkert også gået tabt i det tiår. Vender tilbage med lidt mere ASM senere.
[image]
CM 2200 tæt på ophug i Bjerringbro 1972.
Mvh
Georg

artikler i Modeljernbanen + MX / AC / AV / ASM + ?

af Georg Schmidt, 26/7 2011, 20:28 (4872 dage siden) @ Georg Schmidt

Flere fra ASM 191 og 192.
[image]
ASM 192 Rødkærsbro 1971.
[image]
ASM 191 Rev A 30.09.66.
[image]
[image]
ASM 191 2 kl ende.
[image]
ASM 192 1 kl ende.
[image]
Inde i ASM 191.
[image]
Inde i ASM 191 1 kl afd. På vej til ophug.
Mvh
Georg

artikler i Modeljernbanen + MX / AC / AV / ASM + ?

af Georg Schmidt, 29/7 2011, 10:55 (4870 dage siden) @ Georg Schmidt

Et par mere vedr ASM samt CML.[image]
[image]
ASM 191 og 192 i Rødkærsbro 1971.
[image]
CML 2267 i Mariager omkring 1970.
Mvh
Georg

Avatar

artikler i Modeljernbanen + MX / AC / AV / ASM + ?

af Per Hauberg, 3/8 2011, 15:33 (4865 dage siden) @ Georg Schmidt

Jah - hvis ikke billeder af det ønskede materiel skulle kunne hittes hos dig, hvor så ?
Lidt relateret til ovenstående - Har du noget på ARM 153, mens den vikarierede som togførervogn på HHJ engang i sidste halvdel af tresserne ?

vh

Per

artikler i Modeljernbanen + MX / AC / AV / ASM + ?

af Georg Schmidt, 3/8 2011, 18:32 (4864 dage siden) @ Per Hauberg

Hej Per
Nu du fortæller det, husker jeg jo godt vognen på HHJ. Kan desværre kun levere et "skummelt" billeder fra Skanderborg 1970 i hensættelsesperioden. Da Skanderborgs ombygning skulle igang, blev vognen flyttet til Søbylund, derfra "sivede" vognen langsomt via Fasterholt Brande mod Randers til ophug i 1972.
[image]

Mvh
Georg

artikler i Modeljernbanen + MX / AC / AV / ASM + ?

af UTJ, 3/8 2011, 18:52 (4864 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Per
Nu du fortæller det, husker jeg jo godt vognen på HHJ. Kan desværre kun levere et "skummelt" billeder fra Skanderborg 1970 i hensættelsesperioden. Da Skanderborgs ombygning skulle igang, blev vognen flyttet til Søbylund, derfra "sivede" vognen langsomt via Fasterholt Brande mod Randers til ophug i 1972.
[image]

Mvh
Georg

ARM 149 overlevede i DSB's lister til 1970. Mon ikke det vat DSB's sidste trævogn med 1. klasse?

artikler i Modeljernbanen + MX / AC / AV / ASM + ARM 153

af Svend, 7/8 2011, 00:52 (4861 dage siden) @ Per Hauberg

Lidt relateret til ovenstående - Har du noget på ARM 153, mens den vikarierede som togførervogn på HHJ engang i sidste halvdel af tresserne ?

Desværre ikke på HHJ men i Padborg den 17.07.1967


[image]
ARM 153 Padborg 1967 ©SBJ

--
Svend

artikler i Modeljernbanen + MX / AC / AV / ASM (195)

af Svend, 3/8 2011, 23:45 (4864 dage siden) @ Georg Schmidt
redigeret af Svend, 4/8 2011, 00:18

"Lynskud" i Horsens den 26.12.1966: ASM 195 og andre udrangerede vogne


[image]
ASM 195 Horsens den 26.12.1966 ©SBJ

--
Svend

artikler i Modeljernbanen + MX / AC / AV / ASM (195)

af h087 ⌂, køge, 4/8 2011, 07:51 (4864 dage siden) @ Svend

Hej Svend

da du nu har leveret et af de sjældne foto ( Tak ) af ASM 195
vil jeg da så lige lægge tegningen ind af dem
vil spørge
kunne det lade sige gøre at trække ASM 195 lidt mere solo frem


[image]

med venlig hilsen
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

ASM 195

af UTJ, 4/8 2011, 10:13 (4864 dage siden) @ h087

Uf. Den tagprofil der er tegnet på dennehersens tegning er jo ikke korrekt.

Tegningen stemmer ganske overens med 195, men 196 havde større radius i øvre vindueshjørner.

ASM 195

af h087 ⌂, køge, 4/8 2011, 18:18 (4863 dage siden) @ UTJ
redigeret af h087, 4/8 2011, 19:10

hej UTJ

tak for det
havde desværre ikke noget foto af gavlen, da tegningen i sin tid blev tegnet (90)
( egenlig var der på det tidspunkt ikke ret mange foto af disse lidt specielle vogntyper ude )
så profilet skal jo så være som på ASM 191 - 194
så det må jeg jo få rettet
og rette tegningen til kun at gælde for 195
og så lave et tillæg med 196
men tak for oplysningerne
finder du mere mht til sådanne ting - vil jeg da blive glad for en "revsning"
dem fik jeg da også i sin tid fra Alkjær, Guldbæk og PTN
Endvidere kan jeg oplyse at da jeg i sin tid tegnede disse tegninger
blev de tegnet direkte 1:87, ved hjælp af tuchpen, lineal og en passer
og nix weiter, med støtte af diverse tegningsforlæg ( som regel DRM 1 )og tilgængelige foto
og er kun at betragte som en slags oversigttegning ( DRM med lidt flere detailjer )
men kunne høre forum om - skal jeg lægge ind eller skal jeg lade være ?
med venlig hilsen
henning h087

PS - redigeret ind lidt senere -
findes der tegninger af gavle med mål
af disse ombygningsvogne - HP tegninger har jo desværre ikke disse med?

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

ASM 195

af Svend, 4/8 2011, 20:46 (4863 dage siden) @ h087

er kun at betragte som en slags oversigttegning ( DRM med lidt flere detailjer )
men kunne høre forum om - skal jeg lægge ind eller skal jeg lade være ?

Ja, endelig. Dine tegninger kan vi ikke få nok af og din bonus er, at eventuelle fejl kan blive rettet.

Tegner du i givet fald tegningen om, eller kan den rettes?

--
Svend

ASM 195

af h087 ⌂, køge, 4/8 2011, 21:30 (4863 dage siden) @ Svend

Hej Svend

tak

i nogle tilfælde ja - og så må jeg nok indrømme at øjnene ikke er så gode mere
som dengang - ingen briller - til nu hvor synet er +5,5 på det ene og + 3,2 på det andet - I min hverdag bruger jeg 3 (tre) sæt briller - er det blevet sværere - ihvertilfælde i den størelse - vil jo nok kigge på
om gavltegningen fra ASM 191 - 194 kan bruges - ellers op i stor størrelse og
ned med den igen - lægge ind - og bemærke at det er lavet sådan
dengang tegnede jeg direkte med tuch - og når det gik galt - forfra - har prøvet
det med E maskine - fejl på tenderen efter alt andet var lavet - og forfra
( godt ingen børn var tilstede )
så svaret er desværre - både og

med venlig hilsen
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

ASM 195

af UTJ, 4/8 2011, 21:50 (4863 dage siden) @ h087

Hej Svend

tak

i nogle tilfælde ja - og så må jeg nok indrømme at øjnene ikke er så gode mere
som dengang - ingen briller - til nu hvor synet er +5,5 på det ene og + 3,2 på det andet - I min hverdag bruger jeg 3 (tre) sæt briller - er det blevet sværere - ihvertilfælde i den størelse - vil jo nok kigge på
om gavltegningen fra ASM 191 - 194 kan bruges - ellers op i stor størrelse og
ned med den igen - lægge ind - og bemærke at det er lavet sådan
dengang tegnede jeg direkte med tuch - og når det gik galt - forfra - har prøvet
det med E maskine - fejl på tenderen efter alt andet var lavet - og forfra
( godt ingen børn var tilstede )
så svaret er desværre - både og

med venlig hilsen
henning h087

Tagrundingen på de ombyggede vogne med hvælvet tag havde nogenlunde samme profil. Alle dem med en kassebredde på 3000 mm havde samme hvælving som på CU osv.

ASM og ARM var en smule smallere men i princippet samme sammensatte runding.

artikler i Modeljernbanen + MX / AC / AV / ASM /CP + ?

af Georg Schmidt, 4/8 2011, 23:36 (4863 dage siden) @ Georg Schmidt

Her den 27/10 1970 holder en MO klar i Randers med tog 669 til Ryomgård, personvognen er CPS 3235. Revisionsdatoen på denne vogn var A 16/6-71 og med et bogieeftersyn af vops Es 6/12-71, må denne vogn være en af de sidst reviderede trævogne hos DSB.
[image]
Mo- CPS 3235 i Randers, bagpå dette tog kunne godt forekomme en Ics til en af stationerne derudaf. I togene mod Esbjerg kunne også forekomme kølevogne bagpå til Thorsø.
[image]
Her rangeres på samme dag tog 518 på plads i spor 2. Denne dag bestod toget af en Mo og CP 2888. Havde man god tid kunne man nå Esbjerg på små fem timer med lange ophold i Silkeborg, Brande og Grindsted.
[image]
Mvh
Georg

artikler i Modeljernbanen + MX / AC / AV / ASM /CP + ?

af Georg Schmidt, 5/8 2011, 00:21 (4863 dage siden) @ Georg Schmidt

Man har revideret CPS 3235 efter at denne vogntype pr 22/5-71 var udgået af de faste løb, så den må have været i god stand. I køreplan 70-71 var der 2 CPS i fast løb, nemlig på 1 på Glyngørebanen og 1 på Randers-Ryomgård. På Tønderbanen brugte man 1971-72 Bhs (vopsmærket fra Es?). CPS 3235 blev ophugget i 1972 i Hobro.
Mvh
Georg

artikler i Modeljernbanen + MX / AC / AV / ASM /CP + ?

af Georg Schmidt, 21/8 2011, 11:52 (4847 dage siden) @ Georg Schmidt

Den 11/10 1970 holdt denne CP-vogn i Hillerød, vognen har måske været på vej til ophugning.
[image]
[image]
[image]
[image]
Mvh
Georg

artikler i Modeljernbanen + MX / AC / AV / ASM /CP / B

af Georg Schmidt, 18/9 2011, 21:42 (4818 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]
Lidt pletmaling på B 300 i 1975 inden design, over R bremse 55 t med rødt "R 59 t", det var vist noget med en accelerator.
[image]
Tara 1100 kg forskellig, men det er nok elvarmeudstyret i B 300 der giver de ekstra kg.
Mvh
Georg

Avatar

Modelbane Nyt : Spm. om årg. 1962. Årg. 1952 købes.

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 21/8 2011, 12:16 (4847 dage siden) @ h087

Er der nogen, der kan bekræfte, at den sidste årgang af Modelbane Nyt (1962) kun består af numrene 1-5?

Og så er jeg i øvrigt køber til nr 1-4 fra 1952.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Modelbane Nyt : Spm. om årg. 1962. Årg. 1952 købes.

af Niels Kroyer, 21/8 2011, 16:01 (4846 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas
Jeg kan bekraefte at Modelbane Nyt Aargang 1962 kun bestod af 5 numre (1 - 5). Bladet var staerkt forsinket efterhaanden som de sidste numre blev udsendt. Jeg talte med udgiveren, Bent Palsdorf, jeg mener det var i 1966 og der taenkte han stadig paa at udgive nr 6! Dog ville han kun udgive nr 6 hvis der kom tilstraekkelig forudbetalinger ind. Det maa der saa ikke have gjort!

Med venlig hilsen

Niels

Modelbane Nyt : Spm. om årg. 1962. Årg. 1952 købes.

af h087 ⌂, køge, 21/8 2011, 18:00 (4846 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

hej Thomas

haves her - sender en Email i aften til dig + om noget andet
venlig hilsen
Henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Brammingeulykken
Brammingeulykken

Den 26. juli 1913 skete en af de værste jernbaneulykker i Danmarks historie, da Tog 1029 - også kendt under navnet ´Emigranten´ - afsporedes umiddelbart vest for Bramminge station. Ved ulykken omkom 15 personer, ligesom mange blev hårdt såret. Her er hele historien.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak