Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Sommerhovedbrud..... (Billedegætterier)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 22/7 2011, 13:57 (4879 dage siden)

"Det ligner en af de der rebusser på bagsiden af Anders And", siger Kjeld i "Olsen-Banden i Jylland", da Egon viser ham en tegning over "Kommandobunkeren i Haverslev".

Og Kjeld har jo ret: På bagsiden af Anders And var der i mange år alle mulige forskellige "opgaver".

Inspireret heraf og af forskellige indlæg om sporplaner, rundbaner, løkker, trekanter og "krøller" stilles hermed en lille sommeropgave, som ikke er et billedegætteri. Men i fravær af en kategori benævnt "Jernbanehovedbrud for entusiaster", vælger jeg at placere opgaven her i "Billedegætterier".

Opgaven lyder som sådan:

Vi forestiller os, at året er 1980. Ved perronen i Nyborg Færge holder et tog, som er klar til afgang mod Nyborg H og videre over Fyn. Toget består af et lokomotiv og nogle vogne.

Opgaven går nu ud på at fastlægge togets rute, således at toget returnerer til Nyborg Færge med lokomotivet forrest. Toget må ikke skilles ad undervejs og toget må ikke skifte køreretning. :-D

Såfremt dette ikke kan lade sig gøre, ønskes oplyst, hvilket årstal opgaven senest kunne været løst. :-D

Toget skal holde sig inden for Danmarks grænser og såvel privat- som statsbaner må befares.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Sommerhovedbrud.....

af Langelandsbanen, 22/7 2011, 14:11 (4879 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Uden at kende nærmere sporplaner vil jeg til ca. 1954. Nyborg- hesselager- svendborg- ringe-odense- brænderup-middelfart- tommerup- odense -marslev -Nyborg. :D

Sommerhovedbrud.....

af UTJ, 22/7 2011, 14:14 (4879 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

1980. Toget kører til Odense. Det er første mulighed for et valgt: enten mod Svendborg eller videre mod Lillebælt. Svendborg er jo som bekendt en blindgyde siden 1964, så den duer ikke, da der ikke er noget loop ned ad den bane, medmindre et eller andet havnebanefnidder gør det ud for sådan noget..

Vi fortsætter til Jylland. Vejle er næste mulighed. Enten gennem Grejsdalen eller til mod Århus. Århus er fin, men hvis ikke man kan vende her, skal toget videre ud på Djursland og dette er heller ikke relevant. Vi fortsætter mod Herning. I Herning kan man køre til Holstebro eller Skjern. Skjern-vejen fører også til Herning i samme retning som den direkte vej over Aulum. Det vil sige at man i denne retning havner i Struer og dermed videre til drejeskiven i Thister hvis man fortsætter lige ud.

Men hvis Horsens Vestbaner havde eksisteret kunne den bruges til at bringe toget tilbage uden skift af køreretning.

Det var de indledende tanker......andre må tænke videre ;-)

Sommerhovedbrud.....

af Jørgen F., 22/7 2011, 14:41 (4879 dage siden) @ UTJ

Muligheden kunne være fra Nyborg over Odense, Fredericia, Vejle, Horsens, privatbanen til Ejstrupholm, Brande og retur over Vejle, Fredericia, Odense.

Denne tur kunne køres indtil 1962, hvor privatbanen til Horsens vestbaner lukkede.

Sommerhovedbrud.....

af UTJ, 22/7 2011, 14:48 (4879 dage siden) @ Jørgen F.

Muligheden kunne være fra Nyborg over Odense, Fredericia, Vejle, Horsens, privatbanen til Ejstrupholm, Brande og retur over Vejle, Fredericia, Odense.

Denne tur kunne køres indtil 1962, hvor privatbanen til Horsens vestbaner lukkede.

Nemlig - men man kunne lige så godt køre ad HV direkte til Thyregod og videre.........

Sommerhovedbrud.....

af h087 ⌂, køge, 23/7 2011, 06:33 (4878 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

hej

Turen går via

Nyborg færge
nyborg H
Odense
Fredericia
Vejle
Thyregod
Rask Mølle
Lund
Horsens
Vejle
Fredericia
Odense
Nyborg H
Nyborg F
og det var i 1962
måske lidt senere
kommer an på hvornår man
pillede sporene op på HV

med venlig hilsen
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Sommerhovedbrud.....

af Peter Christensen @, 23/7 2011, 07:44 (4878 dage siden) @ h087

Der er flere muligheder for at "vende" toget.

AA)
Via Horsens Vestbaner - nedlagt 1962

BB)
Via de tidligere sydfynske baner.
Nyborg-Ringe-Fåborg nedlægges i 1962.

CC)
Via en tur på Ryomgaard-Gjerrild-Grenå - nedlagt 1954.

DD)
Via en tur på Aalborg Privatbaner mellem Aalborg og Frederikshavn.
Dog nedlægges Sæby-Frederikshavn i 1962.
Aalborg nås via Vejle-Brande-Silkeborg-Laurbjerg, som også bruges på returløbet.

Det korte svar må være at muligehederne er flere, men efter 1962 kan det opgaven ikke løses.

Sommerhovedbrud.....

af Iver., 23/7 2011, 08:28 (4878 dage siden) @ Peter Christensen

Hej.

Jeg er ikke helt enig i disse muligheder.

Hvis jeg har forstået opgaven rigtig, kan man ikke kører omkring Ryomgård, Gjerrild, Grenå, da man skal skifte køreretning i Grenå inden man køre tilbage igen. Hvad enten det er af privatbanen eller af statsbanen.

Sommerhovedbrud.....

af Peter Christensen @, 23/7 2011, 09:07 (4878 dage siden) @ Iver.

Privatbanesporplaner er ikke min spidskompetance, så fejl kan forekomme.

Sommerhovedbrud.....

af Jens H. Bondesen, 23/7 2011, 12:05 (4878 dage siden) @ Iver.

Hvis jeg har forstået opgaven rigtig, kan man ikke kører omkring Ryomgård, Gjerrild, Grenå, da man skal skifte køreretning i Grenå inden man køre tilbage igen. Hvad enten det er af privatbanen eller af statsbanen.

Jeg er enig i at opgavens forudsætninger ikke er opfyldt i Grenå, da toget ikke må skifte køreretning.
Havde det kunne accepteres, at toget bakker nogle hundrede meter inden det igen kører fremad i Grenå, ville vending også have kunnet lade sig gøre via RGGJ.

--
Venlig hilsen
Jens H B

Sommerhovedbrud.....

af UTJ, 23/7 2011, 09:38 (4878 dage siden) @ Peter Christensen

Der er flere muligheder for at "vende" toget.

1911-1935

Via Odense-Brenderup-Middelfart-Tommerup-Odense.

Sommerhovedbrud.....

af Jens H. Bondesen, 23/7 2011, 11:37 (4878 dage siden) @ Peter Christensen


BB)
Via de tidligere sydfynske baner.
Nyborg-Ringe-Fåborg nedlægges i 1962.

Da kørslen skulle fortsætte til Odense ad ONFJ, forsvandt muligheden allerede med denne banes nedlæggelse i 1954.

--
Venlig hilsen
Jens H B

Sommerhovedbrud.....

af ronold, 23/7 2011, 13:00 (4878 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Man behøvede næppe at bruge ONFJ, for der måtte indtil 1962 kunne køres Nyborg-Ringe-Svendborg-Hesselager-Nyborg for at kunne få toget vendt.

Mvh Knut

Sommerhovedbrud.....

af Lars, 23/7 2011, 13:22 (4878 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Der er sikkert noget lusk med, at det er et styrevognstog med lokomotivet bagerst eller lignende ;-)

--
mvh
Lars
Esbjerg

Sommerhovedbrud.....

af h087 ⌂, køge, 23/7 2011, 13:38 (4878 dage siden) @ Lars

hej medgrublere

Thomas skriver at man starter på Nyborg F og ender på Nyborg F
så man kan godt komme mod Ringe - men ikke mod Svendborg
så derfor kan man heller ikke komme fra Svendborg til Nyborg F
medmindre man kommer fra Ringe - og det var der man kørte ud
så.....
toget må ej heller skifte køreretning - altså kan man ikke gøre det med
styrevogn i den ene retning og med lokomotiv / motorvogn i den anden retning
og der må ej heller skilles tog ad - og omløbes.
..så I må længere ud på landet med løsningen

med venlig hilsen
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Sommerhovedbrud.....

af Bjarne Nielsen, 24/7 2011, 09:35 (4877 dage siden) @ h087

jo længere jeg sidder og grubler over denne opgave des mere havner jeg i Silkeborg

Sommerhovedbrud.....

af UTJ, 24/7 2011, 09:47 (4877 dage siden) @ Bjarne Nielsen

jo længere jeg sidder og grubler over denne opgave des mere havner jeg i Silkeborg

Køre fra Nyborg til Horsens og videre til Silkeborg? Dernæst til Laurbjerg og videre Ålborg over limfjorden og så det store loop via Sæbybanen til Frederikshavn og tilbage over Hjørring/Silkeborg. Det kunne lade sig gøre efter omlægningen i Randers, Lillebælt og før 1962...........

Sommerhovedbrud.....

af h087 ⌂, køge, 24/7 2011, 10:34 (4877 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

hej alle

1980 - og 1981 og lige så længe der lå spor mellem Skjern og Herning

Nyborg Færge
Vejle
Herning
Holstebro
Vemb
Skjern
Herning
Vejle
Nybotg F

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Sommerhovedbrud.....

af UTJ, 24/7 2011, 11:18 (4877 dage siden) @ h087

hej alle

1980 - og 1981 og lige så længe der lå spor mellem Skjern og Herning

Nyborg Færge
Vejle
Herning
Holstebro
Vemb
Skjern
Herning
Vejle
Nybotg F

mvh
henning h087

Du skal teleportere toget i Holstebro - der er ikke gennemkørsel fra Sønderport til Bur.......

Sommerhovedbrud.....

af Leif Jørgensen, København Ø., 24/7 2011, 11:36 (4877 dage siden) @ h087

hej alle

1980 - og 1981 og lige så længe der lå spor mellem Skjern og Herning

mvh
henning h087

Der ligger da stadig spor mellem Skjern og Herning, og Arriva kører endda på dem med passagerer flere gange hver dag.

Med venlige spor-hilsner
Leif Jørgensen

Sommerhovedbrud.....

af h087 ⌂, køge, 24/7 2011, 12:32 (4877 dage siden) @ Leif Jørgensen

hej UTJ ogLeif

ja I har da begge ret

helt rigtigt UTJ
vendte Holstebro på hovedet - og det endda selvom jeg har en sporplan
og så er kortet i Bays bog - den store - på side 334 forkert mht Holstebro

og rigtigt Leif
er bare så lang tid siden at jeg har været på de kanter og fik set på omtalte
kort tallet 81 - og det er da - da banen blev åbnet,
og følger ikke så meget med i det nutidige DSB

man aner jo snart heller ikke hvornår der er en bane eller et tog
de (u)vise folk i utopihuset på den store plads i Kbh
er jo ikke så meget for den skinnebårne kollektive trafik -
måske fordi kollektiv trafik lyder for venstreorienteret og socialt?:-(

så jeg må holde på min 1962 løsning over HV. ellers kan jeg ikke se hvordan den løses
medmindre Tomas ved noget vi andre ikke har opdaget endnu - eller om der er en
lusker med i toggangen

med venlig hilsen
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Sommerhovedbrud.....

af Rask Ingemann Lambertsen, 24/7 2011, 14:21 (4877 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Thomas Boberg Nielsen skrev:

Vi forestiller os, at året er 1980. Ved perronen i Nyborg Færge holder et tog, som er klar til afgang mod Nyborg H og videre over Fyn. Toget består af et lokomotiv og nogle vogne.

Opgaven går nu ud på at fastlægge togets rute, således at toget returnerer til Nyborg Færge med lokomotivet forrest. Toget må ikke skilles ad undervejs og toget må ikke skifte køreretning. :-D

Man skal vel bare læse hvad manden skriver. :-D
Nyborg Færge - Odense - Vejle - Århus H - Grenå og med færge til Nyborg Færge.

Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

Sommerhovedbrud.....

af Holger Cordtz, Kolding, 24/7 2011, 14:40 (4877 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Thomas Boberg Nielsen skrev:

Vi forestiller os, at året er 1980. Ved perronen i Nyborg Færge holder et tog, som er klar til afgang mod Nyborg H og videre over Fyn. Toget består af et lokomotiv og nogle vogne.

Opgaven går nu ud på at fastlægge togets rute, således at toget returnerer til Nyborg Færge med lokomotivet forrest. Toget må ikke skilles ad undervejs og toget må ikke skifte køreretning. :-D

Hvis man skal til Nyborg Færge igen kunne man før 1954 køre over:

Nyborg F. Nyborg H. - Ringe - Fåborg - Nr. Broby - Odense - Nyborg H - Nyborg F

og før 1962 kunne man. bl.a. køre over:

Nyborg F - Nyborg H. Odense - Vejle - Brande - Ejstrupholm - Raskmølle - Horsens -
Vejle - Odense - Nyborg H. - Nyborg F.

Jeg vil tro at efter 1962 er det ikke muligt mere ?.


Mvh
Holger Cordtz

Sommerhovedbrud.....

af Steffen Vester, 26/7 2011, 21:37 (4875 dage siden) @ Holger Cordtz

Hej Thomas. Er det ikke på tide, at du løfter sløret for denne gåde? Kan snart ikke holde spændingen ud mere! :-D
V/H, Steffen.

Avatar

Sommerhovedbrud.....

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 26/7 2011, 21:41 (4875 dage siden) @ Steffen Vester

Hej Thomas. Er det ikke på tide, at du løfter sløret for denne gåde? Kan snart ikke holde spændingen ud mere! :-D
V/H, Steffen.

Hej Steffen

Den får lige lov til at køre ugen ud. Det er jo sommer.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Sommerhovedbrud.....

af Steffen Vester, 26/7 2011, 21:46 (4875 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Okay. Fantastisk idé du har fået her. Tommelen op for den og gerne flere af dem. ;-)
V/H, Steffen.

Sommerhovedbrud.....

af Peter Christensen @, 26/7 2011, 22:13 (4875 dage siden) @ Steffen Vester

Vel lidt i stil med at Anders And også kun udkom en gang om ugen?

Sommerhovedbrud.....

af UTJ, 26/7 2011, 22:17 (4875 dage siden) @ Peter Christensen

Vel lidt i stil med at Anders And også kun udkom en gang om ugen?

Ja, mon ikke man kunne køre til Flensborg og vende der efter Snoghøj-Taulov blev bygget......

Avatar

Sommerhovedbrud..... "løsningen" + ny (sidste) opgave

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/8 2011, 12:59 (4867 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Opgaven lyder som sådan:

Vi forestiller os, at året er 1980. Ved perronen i Nyborg Færge holder et tog, som er klar til afgang mod Nyborg H og videre over Fyn. Toget består af et lokomotiv og nogle vogne.

Opgaven går nu ud på at fastlægge togets rute, således at toget returnerer til Nyborg Færge med lokomotivet forrest. Toget må ikke skilles ad undervejs og toget må ikke skifte køreretning. :-D

Såfremt dette ikke kan lade sig gøre, ønskes oplyst, hvilket årstal opgaven senest kunne været løst. :-D

Toget skal holde sig inden for Danmarks grænser og såvel privat- som statsbaner må befares.

Tak til alle, der deltog i denne lille sommerspøg.

Jeg kan ikke henvise til en autoritativ løsning og må derfor ty til den akademiske: Indtil en hypotese måtte blive falsificeret, står den ved magt. Svarene i denne tråd er i et vist omfang blevet tilbagevist og tilbage står fem hypoteser, der ikke er blevet falsificeret, jf. nedenfor.

Fra starten af var jeg klar over, at kørslen ikke kunne gennemføre i 1980, men jeg havde ikke tænkt igennem, hvad der kunne være løsningen. Løsningen kan vi ikke hente "udefra". Den højeste kompetence er simpelthen Forum i sig selv.

De fem løsninger, der holder vand er:

Nyborg Færge-Middelfart gammel station-Brenderup-Odense-Nyborg Færge indtil 14. maj 1935, hvor Lillebæltsbroen indvies og det højre ben i trekanten syd for Middelbart gammel station efterfølgende fjernes på et tidspunkt.

Nyborg Færge-Odense-Nørre Broby-Faaborg-Ringe-Nyborg H-Nyborg Færge indtil 24. maj 1954, hvor ONFJ nedlægges.

Nyborg Færge-Horsens-Lund-Rask Mølle-Thyregod-Nyborg Færge indtil 31. marts 1962, hvor HV nedlægges.

Nyborg Færge-Horsens-Lund-Rask Mølle-Ejstrupholm-Brande-Nyborg Færge indtil 31. marts 1962, hvor HV nedlægges.

Nyborg Færge-Brande-Funder-Silkeborg-Laurbjerg-Aalborg-Nørresundby Havnestation-Vodskov-Hørby-Sæby-Frederikshavn-Laurbjerg-Silkeborg-Funder-Brande-Nyborg Færge indtil 27. maj 1962, hvor delstrækningen Sæby-Frederikshavn på FFJ nedlægges.

Ved ovennævnte gennemgang stødte jeg på en sjette løsning, som ikke har været nævnt:

Nyborg Færge-Brande-Funder-Silkeborg-Laurbjerg-Aalborg-Nørresundby Havnestation-Vodskov-Hørby-Øster Vraa-Vodskov-Nørresundby Havnestation-Aalborg-Laurbjerg-Silkeborg-Funder-Brande-Nyborg Færge indtil 1. april 1950, hvor Vodskov-Øster Vraa nedlægges.

Da opgaven gik ud på at finde ud af, hvornår løsningen senest kunne gennemkøres, må det være "Sæby-kørslen", der løber af med sejren.

Et lille "sommerbrud" som ovenstående kan jo varieres i det uendelige. Det skal jeg nok lade være med. Så derfor kommer der kun én opgave mere i samme stil og den kommer her:

Vi forestiller os, at året er 1970. Ved indkørselssignalet til Funder fra Silkeborgsiden holder et tog. Toget består af et lokomotiv og nogle vogne. Lokomotivet er forrest i toget og har front mod vest.

Opgaven går nu ud på at fastlægge togets rute, således at toget kommer til at holde samme sted igen og stadig med lokomotivet mod vest. Toget må ikke skilles ad undervejs og toget må ikke skifte køreretning. :-D

Såfremt dette ikke kan lade sig gøre, ønskes oplyst, hvilket årstal opgaven senest kunne været løst. :-D

Toget skal holde sig inden for Danmarks grænser og såvel privat- som statsbaner må befares. Og belært af erfaring fra det første sommerhovedbrud: Toget på ikke "vendes på en færge".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Sommerhovedbrud..... "løsningen" + ny (sidste) opgave

af Leif Jørgensen, København Ø., 3/8 2011, 21:05 (4867 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Indtil 31. marts 1969 burde denne løsning være gangbar:
Funder - Herning - Struer - Thisted - Fjerritslev - Aalborg - Langå - Silkeborg - Funder.

Med venlige omkringkørende hilsner
Leif Jørgensen

Sommerhovedbrud..... "løsningen" + ny (sidste) opgave

af Svend, 3/8 2011, 21:43 (4867 dage siden) @ Leif Jørgensen

Indtil 31. marts 1969 burde denne løsning være gangbar:
Funder - Herning - Struer - Thisted - Fjerritslev - Aalborg - Langå - Silkeborg - Funder.

Thisted er vist ikke så god ..... her kørte togene mod Fjerritslev samme vej ud, som de kom ind fra Struer.

--
Svend

Sommerhovedbrud..... "løsningen" + ny (sidste) opgave

af UTJ, 3/8 2011, 22:21 (4867 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Vi forestiller os, at året er 1970. Ved indkørselssignalet til Funder fra Silkeborgsiden holder et tog. Toget består af et lokomotiv og nogle vogne. Lokomotivet er forrest i toget og har front mod vest.

Opgaven går nu ud på at fastlægge togets rute, således at toget kommer til at holde samme sted igen og stadig med lokomotivet mod vest. Toget må ikke skilles ad undervejs og toget må ikke skifte køreretning. :-D

Såfremt dette ikke kan lade sig gøre, ønskes oplyst, hvilket årstal opgaven senest kunne været løst. :-D

Toget skal holde sig inden for Danmarks grænser og såvel privat- som statsbaner må befares. Og belært af erfaring fra det første sommerhovedbrud: Toget på ikke "vendes på en færge".

En af de mere fantasifulde, der byder på ordentlig rundtur á la 8-tal (1936-1948)

Vi kører over broen mod Christianshede og videre til Brande. Fra Brande til Vejle-Fredericia -Kolding-KS-Vamdrup-Lunderskov- Fredericia-Vejle-Brande- Funder-Silkeborg-Laurbjerg-Randers-Aalborg-FFJ-Vodskov-VØ-Øster Vraa-HH-Hørby-FFJ -Aalborg-Laurbjerg-Silkeborg (-Funder).

Avatar

Sommerhovedbrud 2

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 8/8 2011, 10:26 (4862 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Vi forestiller os, at året er 1970. Ved indkørselssignalet til Funder fra Silkeborgsiden holder et tog. Toget består af et lokomotiv og nogle vogne. Lokomotivet er forrest i toget og har front mod vest.

Opgaven går nu ud på at fastlægge togets rute, således at toget kommer til at holde samme sted igen og stadig med lokomotivet mod vest. Toget må ikke skilles ad undervejs og toget må ikke skifte køreretning. :-D

Såfremt dette ikke kan lade sig gøre, ønskes oplyst, hvilket årstal opgaven senest kunne været løst. :-D

Toget skal holde sig inden for Danmarks grænser og såvel privat- som statsbaner må befares. Og belært af erfaring fra det første sommerhovedbrud: Toget på ikke "vendes på en færge".

Er der flere, der er friske med et bud?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak