Valby 1973 (4 billeder mere .....) (Generelt)
Så har jeg lige et spørgsmål. Kan se er er transversaler på valby fjern. Så mit spørgsmål er: Hvornår holdt Valby fjern op med at være en station i teknisk forstand, og muligvis også hvorfor?
Valby fjern var en underlig "hybrid" hvor der kun var automatisk gennemkørselsdrift. Der kunne således kun stilles signal, hvis der var et tog på vej (på formelderen) - signalhåndtagene for ind- og udkørsel var normalt omlagt i 90 grader (for de mere signalkyndige). Togviserskiltene blev styret (v h a tognummeret) fra kommandoposten på København H fjern. Man kunne dog forhindre et standsende togs afgang ved at holde lysafgangssignalet slukket.
Stationen blev nedlagt som togfølgestation i 1973 (måske 1974 - årstallet skal undersøges nærmere).
Man havde vel en ide om at have transversaler så tæt på København H som muligt, og forøvrigt var det dengang ikke muligt at køre fra højre til venstre spor (og omvendt) i Vigerslev/Hvidovre fjern (togfølgestationer for hhv 2. og 1. hovedspor).
Transversalerne mellem spor 1 og 2 samt mellem spor 2 og spor 3 blev forøvrigt anvendt flittigt i f m venstresporkørsel om natten. Dengang var det mere besværligt at køre fra og til venstre spor, idet togene skulle indrangeres hhv udrangeres af en rangerleder udsendt af stationen - og forøvrigt var de tre transversaler forsynet med håndbetjente (magnetaflåste) sporskifter. Der var ikke venstresporblok København H-Valby-Vigerslev/Hvidovre fjern, så lokomotivføreren skulle (via togføreren hvis der var en sådan med) have udleveret en fribaneordre, inden toget afgik ad venstre spor.
--
Svend