Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Havnesporet i Struer - 19 nye og gamle billeder (Generelt)

af T. Rithmester ⌂, Struer, 21/7 2011, 22:47 (4874 dage siden)

Ansporet ;-) af henholdsvis plan over Struer havn anno 1973 (Tak Georg) samt ordlyden i "Banedanmarks Netredegørelse 2012" hvor de skriver i bilag 3.2k om havnesporet i Struer at det er "Hvilende" synes jeg lige jeg ville dele nogle billeder af havnesporet. Der er 19 billeder i alt, 14 stk. fra oktober 2010 og 5 fra ca. 1985.

[image]
Havnesporet set op mod Struer station

[image]
Havnesporet set ned mod udtrækssporet

[image]
Og jo, der er stadigvæk spor ;-)

[image]
Havnesporet set om mod havnen

[image]
Dovenskaben længe leve i vestjylland, sporet ligger faktisk stadig under græsset :-)

[image]
Havnesporet set om mod udtrækssporet

[image]
Første stikspor om til den tidligere toldbod

[image]
Havnesporet set videre ud af hovedsporet

[image]
Havnesporet set tilbage mod udtrækssporet

[image]
Havnesporet set hen mod Averhoff

[image]
Afslutningen anno 2010 på havnesporet

[image]
Havnesporet set tilbage mod udtrækssporet samt om mod Østre havn (nordlige kaj)

[image]
Stiksporet om til Østre havn (nordlige kaj)

[image]
Og her ender stiksporet om til Østre havn, sporet anes nederst til højre i billedet

Og så til billederne fra ca. 1985:

[image]
Stiksporet om til den tidligere toldbod

[image]

[image]

[image]
Havnesporet set ud mod Averhoff

[image]
Havnesporet set fra Averhoff tilbage mod udstrækssporet

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Havnesporet i Struer - 19 nye og gamle billeder

af Per Hauberg, 22/7 2011, 00:50 (4874 dage siden) @ T. Rithmester

"Hvile" er et fattigt ord.
Der er godtnok ro over gesjæften.
Fine reportageskud.

vh

P.

Havnesporet i Struer - 19 nye og gamle billeder

af T. Rithmester ⌂, Struer, 22/7 2011, 13:22 (4873 dage siden) @ Per Hauberg

"Hvile" er et fattigt ord.
Der er godtnok ro over gesjæften.

Ja det kan man roligt sige :-(

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Havnesporet i Struer (+8 billeder)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 22/7 2011, 15:28 (4873 dage siden) @ T. Rithmester

Jeg kan bidrage med 8 billeder fra maj 2006. Forfaldet er tydeligt i den korte periode på knap 4½ år fra maj 2006 til oktober 2010.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Havnebanen i billedets nederste højre hjørne starter som spor 14 øst for kommandoposten.....

[image]

.....og går nordøst om denne.

[image]

Set mod havnen.

[image]

Som ovenfor men fotografen har vendt sig 180 grader.

[image]
[image]
[image]
[image]

Bemærk færdselstavlen til højre.

Alle fotos: Struer 25. maj 2006. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen

Havnesporet i Struer - +4 billeder fra 2009

af T. Rithmester ⌂, Struer, 22/7 2011, 16:39 (4873 dage siden) @ T. Rithmester
redigeret af T. Rithmester, 22/7 2011, 16:57

Har også nogle billeder fra sidst sporet op til stationen var ryddet, samt skinnerne blanke ;-)
Dette var ifb. med noget sporarbejde på Struer station. De læssede bla. betonsveller af nede på havnen og disse blev så kørt op på stationen via havnesporet med en unimog-lignende tingest.
Billederne er fra juni 2009.

[image]
Havnesporet set ned ad udtrækssporet

[image]

[image]
Havnesporet set om mod havnen. Man kan lige ane den højre skinnestreng ca. midt i billedet

[image]

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Havnesporet i Struer - linieringning

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/2 2012, 16:41 (4656 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kig godt på dette billede:

[image]
Klik på billedet for højere opløsning.

Jeg købte billedet, fordi jeg ræsonnerede mig frem til, at det må være Struers daværende havnebane, vi ser nederst til højre.

Og ellers ses lutter velkendte ting: I baggrunden stationsbygningen, i midten af billedet til højre svinefolde og siderampe og på sporet til venstre for havnesporet ses en brovægt med tilhørende vejerhus.

Men hvad er det vi ser lige til venstre for vejerhuset? Det er da en meldeklokke (eller hvad den nu hedder). Hvorfor pokker står den der? Langt væk fra nærmeste ledvogter og stationsbestyrer.

Jeg glæder mig til at se, hvad Forum kan opvise af Struer-ekspertise. Og jeg glæder mig til at kende svaret, for jeg kender det ikke selv.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

af Lars Viinholt-Nielsen @, Risskov, 24/2 2012, 20:32 (4656 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas
Sporet længst til højre er havnesporet i Struer. Det næste spor (ved meldeklokken)er Thybanesporet, som indtil 1922 gik ned over Struer havn, hvor der i øvrigt fra 1910 var et trinbræt med en billetautomat, hvor man for 25 øre kunne købe en billet til Humlum. Da taksten i 1917 steg til 30 øre, blev trinbrættet nedlagt, da automaten kun kunne tage 25-ører!
med venlig hilsen
Lars Viinholt-Nielsen

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 25/3 2012, 12:50 (4626 dage siden) @ Lars Viinholt-Nielsen

Kig godt på dette billede:

[image]
Klik på billedet for højere opløsning.

Jeg købte billedet, fordi jeg ræsonnerede mig frem til, at det må være Struers daværende havnebane, vi ser nederst til højre.

Og ellers ses lutter velkendte ting: I baggrunden stationsbygningen, i midten af billedet til højre svinefolde og siderampe og på sporet til venstre for havnesporet ses en brovægt med tilhørende vejerhus.

Men hvad er det vi ser lige til venstre for vejerhuset? Det er da en meldeklokke (eller hvad den nu hedder). Hvorfor pokker står den der? Langt væk fra nærmeste ledvogter og stationsbestyrer.

Jeg glæder mig til at se, hvad Forum kan opvise af Struer-ekspertise. Og jeg glæder mig til at kende svaret, for jeg kender det ikke selv.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas
Sporet længst til højre er havnesporet i Struer. Det næste spor (ved meldeklokken)er Thybanesporet, som indtil 1922 gik ned over Struer havn, hvor der i øvrigt fra 1910 var et trinbræt med en billetautomat, hvor man for 25 øre kunne købe en billet til Humlum. Da taksten i 1917 steg til 30 øre, blev trinbrættet nedlagt, da automaten kun kunne tage 25-ører!
med venlig hilsen
Lars Viinholt-Nielsen

Tak til Lars for interessante oplysninger.

Men der udestår stadig en forklaring på, hvorfor meldeklokken står, hvor den står - langt væk fra nærmeste ledvogter og stationsbestyrer.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Havnesporet i Struer - +3 billeder fra 2012

af T. Rithmester ⌂, Struer, 12/5 2012, 13:27 (4578 dage siden) @ T. Rithmester

Så sker der igen noget med havnesporet her i Struer.
Lagede for noget tid siden mærke til, at sporet fra stationen og ned til udtrækssporet var blevet dækket til med noget stabilgrus (eller hvad man nu kalder det).
Jeg er ikke klar over formålet med dette, men forestiller mig, at det har noget med den forestående sporrenovering af Langå-Struer at gøre.
Men her til formiddag tog jeg så lige disse billeder. På billedet kan man se at der har kørt en bil på stykket.

[image]
Havnesporet set op mod Struer station.

[image]
Havnesporet set op mod Struer station.

[image]
Havnesporet set ned mod havnen.
Fotos: T. Rithmester, 12. maj 2012

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 12/5 2012, 17:17 (4578 dage siden) @ T. Rithmester

Lagede for noget tid siden mærke til, at sporet fra stationen og ned til udtrækssporet var blevet dækket til med noget stabilgrus (eller hvad man nu kalder det).
Jeg er ikke klar over formålet med dette, men forestiller mig, at det har noget med den forestående sporrenovering af Langå-Struer at gøre.

Eller også viser man bare lidt ekstra omsorg for dette "hvilende" havespor, ved at give det en "dyne" på :-D

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

af T. Rithmester ⌂, Struer, 12/5 2012, 18:36 (4578 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Eller også viser man bare lidt ekstra omsorg for dette "hvilende" havespor, ved at give det en "dyne" på :-D

Tror ikke de har den slags følelser for det stakkels spor ;-)

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

af re20000, 13/5 2012, 07:51 (4577 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Fedt! endelig en havebane i skala 1:1
(undskyld, ku ik la vær..)

Nold

Havnesporet i Struer synger på sidste vers +12 billeder

af T. Rithmester ⌂, Struer, 22/10 2012, 21:11 (4415 dage siden) @ T. Rithmester

Så er det sket med havnesporet i Struer.
Aarsleff Rail har i dag været i gang med at fjerne udtrækssporet (??) til havnebanen. Så her følger 12 fotos fra i dag, mandag den 22. oktober 2012.
Alle fotos: Thomas Rithmester.
Thomas Boberg Nielsen: Kan du bruge billederne på www.havnebaner.dk så er du som sædvanlig selvfølgelig velkommen :-)

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 22/10 2012, 21:52 (4415 dage siden) @ T. Rithmester

Så er det sket med havnesporet i Struer.
Aarsleff Rail har i dag været i gang med at fjerne udtrækssporet (??) til havnebanen. Så her følger 12 fotos fra i dag, mandag den 22. oktober 2012.
Alle fotos: Thomas Rithmester.
Thomas Boberg Nielsen: Kan du bruge billederne på www.havnebaner.dk så er du som sædvanlig selvfølgelig velkommen :-)

Kære Thomas

Jeg siger mange tak for tilladelsen og tak for at vi må se dine fine billeder her.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

af gæst, 23/10 2012, 12:51 (4414 dage siden) @ T. Rithmester

Gode billeder af et stykke historie der forsvinder, skal arealet bruges til udvidelse af vejen eller måske bare et grønt område??? Ved nogen noget om dette.

af T. Rithmester ⌂, Struer, 23/10 2012, 13:13 (4414 dage siden) @ gæst

Gode billeder af et stykke historie der forsvinder, skal arealet bruges til udvidelse af vejen eller måske bare et grønt område??? Ved nogen noget om dette.

Så vidt jeg har forstået, så skal der vist laves noget med en olieudskiller til brug oppe på stationen.

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Havnesporet i Struer synger på sidste vers +3 billeder

af T. Rithmester ⌂, Struer, 23/10 2012, 15:24 (4414 dage siden) @ T. Rithmester

I dag er sporet nu helt fjernet. Tilbage ligger en tracé med enkelte svelle-rester.
Havnesporet ender nu hvor det første billede er taget.
Men lur mig om ikke den sidste rest forsvinder når de er færdige med alt sporarbejdet på stationen. For indtil da der er tracén tildækket med stabilgrus og fungerer som adgangsvej til oplagspladsen for sporarbejdet.

[image]
Tracén fra det tidligere udtræksspor set fra stationen. 23. okt. 2012 (thr)

[image]
Tracén fra det tidligere udtræksspor set tilbage mod stationen. 23. okt. 2012 (thr)

[image]
Nogle af de sørgelige rester efter udtrækssporet. 23. okt. 2012 (thr)

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak