Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Også en ledlukket overkørsel + lidt vandtagning (Generelt)

af Steff, 21/7 2011, 20:36 (4874 dage siden) @ Lars B. Christensen

Godaften!

Kender I det, at man synes man har ”set det før”, her Lars B. Christensens Peter Knutzen billede fra Skælskør. Altså ikke selve billedet, men det med de lukkede led.
Kom i tanker om, at det var på Kaj Mose Nielsens smalfilm, venligst udgivet af Struer Jernbaneklub i 1996 på video.
Altså se igennem og tage et ”cap”. Det var rigtigt nok, men ikke helt som i Skælskør, da leddene tilsyneladende IKKE lukkede for jernbanen, når det var åbent for landevejskørsel. Men se det skal I alligevel, for det er altså en bevogtet overskæring, men altså med led i stedet for bomme! Og DET tror jeg faktisk er sjældent at se. Så sådanne en sikring fandtes altså også så sent som i 1960 på strækningen Struer – Langå.
[image]
[image]

I en tidligere tråd spurgte en læser om vandtagning på DSB tendertype III, men jeg kunne IKKE finde et egnet billede til at illustrere dette med. Men lidt længere henne i denne – for ”varmt vands tilhængere” så gode film - får litra R I nr. 952 vand i Struer Man ser her tydeligt at vandklappen i den ene side er rejst, således at vandet kan fosse ned i tenderens vandrum. Altså behøver lokomotivet ikke at holde indenfor nøjere bestemt afstand.
[image]
[image]

Selvfølgelig med fare for at blive slæbt i rettet:-( , da billederne ikke er mine, men taget fra en Kaj Mose Nielsen smalfilm, håber jeg på tilgivelse fra klubbens side. Men det er jo til et godt formål – jernbanehistorien! Så undskyld til Struer Jernbaneklub og Kaj Mose Nielsen og samtidig tak fordi KMN optog filmen og Struer Jernbaneklub har udgivet den:-) .

En forhåbentlig fortsat god aften UDEN vand i kældre mv.

--
Steffen Dresler

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak