Led over spor (Generelt)
Godaften Forum
Jernbanebomme er sådan nogle, der "går op og ned" og dem kender de fleste. Led derimod skal man nu til dags i de fleste tilfælde lidt ud på landet for at finde. Som udgangspunkt går led ikke op og ned, men drejes som en form for forvokset havelåge. I "lukket" tilstand befinder leddet sig parallelt med sporet og spærrer for vejfærdsel over sporet.
I "åben" tilstand befinder leddet sig vinkelret på sporet. I de allerfleste tilfælde åbnes leddet "indad". Men der findes (vistnok) også led, der åbner "udad".
Det har hidtil være min opfattelse, at led - eller dele af led - på intet tidspunkt, heller ikke når de åbner "indad", befinder sig indenfor fritrumsprofilet. Men prøv engang at kigge på sporet længst til venstre på nedenstående billede. Jeg troede, at "led over spor" var et "udenlandsk" (engelsk?) fænomen?
For mig ser det ud som om leddene på billedet er i "åben" tilstand, dvs. tillader vejfærdslen at passere banen. Jeg mindes ikke at have set noget sådan afbilledet i dansk jernbanelitteratur.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Skælskør 1905. Fotograf: Peter Knutzen. Arkiv: Rigsarkivet.