Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Led over spor (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/7 2011, 22:10 (4876 dage siden)
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 19/7 2011, 22:22

Godaften Forum

Jernbanebomme er sådan nogle, der "går op og ned" og dem kender de fleste. Led derimod skal man nu til dags i de fleste tilfælde lidt ud på landet for at finde. Som udgangspunkt går led ikke op og ned, men drejes som en form for forvokset havelåge. I "lukket" tilstand befinder leddet sig parallelt med sporet og spærrer for vejfærdsel over sporet.

I "åben" tilstand befinder leddet sig vinkelret på sporet. I de allerfleste tilfælde åbnes leddet "indad". Men der findes (vistnok) også led, der åbner "udad".

Det har hidtil være min opfattelse, at led - eller dele af led - på intet tidspunkt, heller ikke når de åbner "indad", befinder sig indenfor fritrumsprofilet. Men prøv engang at kigge på sporet længst til venstre på nedenstående billede. Jeg troede, at "led over spor" var et "udenlandsk" (engelsk?) fænomen?

For mig ser det ud som om leddene på billedet er i "åben" tilstand, dvs. tillader vejfærdslen at passere banen. Jeg mindes ikke at have set noget sådan afbilledet i dansk jernbanelitteratur.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Skælskør 1905. Fotograf: Peter Knutzen. Arkiv: Rigsarkivet.

Led over spor

af UTJ, 19/7 2011, 22:24 (4876 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det må være havnesporet - man tog det med indhegning meget seriøst og lignende led er set for private sidespor mv.

Led over spor

af Svend, 19/7 2011, 23:10 (4876 dage siden) @ UTJ

Det må være havnesporet - man tog det med indhegning meget seriøst og lignende led er set for private sidespor mv.


.... f eks på overleveringssporet DSB/LNJ i Jægersborg, således at indhegningen mod DSBs areal ikke blev brudt. Leddet er væk i dag.

--
Svend

Led over spor

af Winther, Karlskov, 19/7 2011, 23:30 (4876 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej
Du skal kun over øresund for at se leddene der lukker ind over sporene, det blev brugt i banerne´s barndom i Sverige.
Mvh
Bent

Led over spor

af Lars B. Christensen ⌂, 20/7 2011, 17:54 (4875 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas

Skal vi ikke zoome lidt ind på billedet:-)

[image]
Billedet er taget ud af Peter Knutzens værelse på posthuset i Skælskør, mens han var postelev i byen i 1905.

[image]
Og et nærmere kik på den enlige vogn på samme foto...

[image]
Ved vintertid 1905 var Peter Knutzen fremme med kameraet igen...

[image]
Og et kik på vognene på samme foto.

Mange hilsner
Lars

Avatar

Led over spor - Skælskør

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 20/7 2011, 22:31 (4875 dage siden) @ Lars B. Christensen

Spændende sjældne billeder - men du har jo forbindelserne i orden. ;-)

--
[image]

Led over spor

af martin, 20/7 2011, 23:39 (4875 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Usansynlige fine billeder:-D
Ledet sidder på havnebanen vejen som den krydser er Spegerborgvej som inden Harbo også fik den lukket gik ud gennem Borreby allen til Godset af samme navn.
En pussig detalje er stopbommen bag ved vognen den lever faktisk endnu og er flyttet med til Gørlev.
Den dukkede engang op over på venstre siden af havnebanen og blev opdaget ved en stump skinne stak lidt op af jorden.
En lang kæde og lidt asen og masen var den fremme i sollyset igen.
Den stod så resten af tiden på læssevejs sporet indtil for et års tid siden.
Der var sammen type led ved alle de andre industrispor i skælskør som der iøvrigt var en del af.
Er der flere billeder fra Skælskør vil jeg MEGET gerne se dem.
Mvh Martin

Led over spor

af UTJ, 21/7 2011, 03:16 (4874 dage siden) @ Lars B. Christensen

[image]

Og et kik på vognene på samme foto.

Den bageste er nok en af de særlige EB-vogne anskaffet i forbindelse med skælskørbanens åbning.

Skælskør - Peter Knutzens fotoalbum

af Lars B. Christensen ⌂, 21/7 2011, 17:36 (4874 dage siden) @ martin

Er der flere billeder fra Skælskør vil jeg MEGET gerne se dem.
Mvh Martin

Fra Peter Knutzens fotoalbum findes kun et enkelt jernbanerelateret foto fra Skælskør. Det viser banegården og posthuset i 1905:
[image]

Resten af billederne i hans fotoalbum er familiefotos osv., så selvom han var flittig med kameraet, så var det ikke jernbanen som var i fokus. Fra Skælskør findes imidlertid dette fine billede fra havnen. Billedet er taget i 1905. Det lille skib skal jeg til gengæld ikke gøre mig klog på...

[image]

Mange hilsner
Lars

Også en ledlukket overkørsel + lidt vandtagning

af Steff, 21/7 2011, 20:36 (4874 dage siden) @ Lars B. Christensen

Godaften!

Kender I det, at man synes man har ”set det før”, her Lars B. Christensens Peter Knutzen billede fra Skælskør. Altså ikke selve billedet, men det med de lukkede led.
Kom i tanker om, at det var på Kaj Mose Nielsens smalfilm, venligst udgivet af Struer Jernbaneklub i 1996 på video.
Altså se igennem og tage et ”cap”. Det var rigtigt nok, men ikke helt som i Skælskør, da leddene tilsyneladende IKKE lukkede for jernbanen, når det var åbent for landevejskørsel. Men se det skal I alligevel, for det er altså en bevogtet overskæring, men altså med led i stedet for bomme! Og DET tror jeg faktisk er sjældent at se. Så sådanne en sikring fandtes altså også så sent som i 1960 på strækningen Struer – Langå.
[image]
[image]

I en tidligere tråd spurgte en læser om vandtagning på DSB tendertype III, men jeg kunne IKKE finde et egnet billede til at illustrere dette med. Men lidt længere henne i denne – for ”varmt vands tilhængere” så gode film - får litra R I nr. 952 vand i Struer Man ser her tydeligt at vandklappen i den ene side er rejst, således at vandet kan fosse ned i tenderens vandrum. Altså behøver lokomotivet ikke at holde indenfor nøjere bestemt afstand.
[image]
[image]

Selvfølgelig med fare for at blive slæbt i rettet:-( , da billederne ikke er mine, men taget fra en Kaj Mose Nielsen smalfilm, håber jeg på tilgivelse fra klubbens side. Men det er jo til et godt formål – jernbanehistorien! Så undskyld til Struer Jernbaneklub og Kaj Mose Nielsen og samtidig tak fordi KMN optog filmen og Struer Jernbaneklub har udgivet den:-) .

En forhåbentlig fortsat god aften UDEN vand i kældre mv.

--
Steffen Dresler

Avatar

Også en ledlukket overkørsel + lidt vandtagning

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 21/7 2011, 20:45 (4874 dage siden) @ Steff

Men se det skal I alligevel, for det er altså en bevogtet overskæring, men altså med led i stedet for bomme! Og DET tror jeg faktisk er sjældent at se. Så sådanne en sikring fandtes altså også så sent som i 1960 på strækningen Struer – Langå.

Godaften Steff

Har "vi" et bud på hvor på strækningen Struer-Langå, vi er?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Også en ledlukket overkørsel + lidt vandtagning

af Steff, 21/7 2011, 20:55 (4874 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Godaften Thomas!

Da jeg i sin tid fik filmen af Struer, fulgte der et stykke A4 papir med med nogle bemærkninger til sekvenserne.
Leddet er IKKE direkte omtalt, men umiddelbart før står "Bom går ned i Dommerby, R 952 passerer med godstog". Denne scene ses og her ER det bomme. Næste sekvens er den omtalte. Men at se er det en asfalteret vej og da den er bevogtet, må der jo være noget kørsel, ikke sandt?
Det er altså det nærmeste jeg kan komme, sorry:-(

--
Steffen Dresler

Skælskør - Peter Knutzens fotoalbum

af Preben Jensen @, 22/7 2011, 16:05 (4873 dage siden) @ Lars B. Christensen

Det lille skib er s/s SKJELSKØR (II) bygget 1894 hos C F J Ljunggreen, Christianstads Mekaniske Verksted, Christiansstad, Sverige . Byggenr. 941

Indsat maj 1894 mellem Skælskør, Agersø og Omø.

Sejlede indtil 1915, hvor det blev afløst af det nuværende veteranskib SKJELSKØR (III)

Solgt 1915 til N. H. Hansen, Svendborg og ombygget til bugserbåd.

Ophugget december 1929.

Venlig hilsen
Preben

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak