(Glemt) godsvogn på Islands Brygge
Der har tidl. været en tråd herinde med emnet. Se her;
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=17101
Mvh
Claus
--
Ikke glemt og ikke ukendt godsvogn på Islands Brygge
Der har tidl. været en tråd herinde med emnet. Se her;
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=17101
Mvh
Claus
Hej Claus
Tak for det. Og således kan det gå, når man "kun" søger på "Islands Brygge" og "Island", idet disse ord ikke indgår i den tidligere tråd.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
(Glemt) godsvogn på Islands Brygge
Den omtalte GS-vogn tilhører en lokalhistorisk forening på bryggen. Jeg kører dagligt over Langebro morgen og eftermiddag og ser den jævnligt og har da også været nede og betragte vognen tæt på, man kan sgu ikke huske nummeret på vognen mere.
Venlig hilsen
Jens Møller
--
Jens MO-Møller
(Glemt) godsvogn på Islands Brygge
Den omtalte GS-vogn tilhører en lokalhistorisk forening på bryggen. Jeg kører dagligt over Langebro morgen og eftermiddag og ser den jævnligt og har da også været nede og betragte vognen tæt på, man kan sgu ikke huske nummeret på vognen mere.
Billede nr. 5 på denne side.
--
Gs i to udgaver
Den omtalte GS-vogn tilhører en lokalhistorisk forening på bryggen. Jeg kører dagligt over Langebro morgen og eftermiddag og ser den jævnligt og har da også været nede og betragte vognen tæt på, man kan sgu ikke huske nummeret på vognen mere.
Billede nr. 5 på denne side.
Du må se at adskille 120 1 Gs'ere fra 120 2 og 120 3 Gs'ere. 120 1 - vognene var dem med 1,8 m dør og de resterende 2000 havde 2,0 m bred dør.
Gs i to udgaver
Billede nr. 5 på denne side.
Du må se at adskille 120 1 Gs'ere fra 120 2 og 120 3 Gs'ere. 120 1 - vognene var dem med 1,8 m dør og de resterende 2000 havde 2,0 m bred dør.
Argh - jeg skulle ikke have linket til den side.
Kan jeg evt. slippe om ved det, ved at nævne det i bemærkningerne?
--
Gs i to udgaver
Nå, ja, og så er der jo lige DSB AV'erne, som trænger til at blive opdelt i førkrigs og efterkrigsudgaver (hhv. uden og med sikker på taget - samt forskellige typer tagventiler), når vi nu alligevel er igang.
M.v.h. Poul Erik.
Gs i to udgaver
Billede nr. 5 på denne side.
Du må se at adskille 120 1 Gs'ere fra 120 2 og 120 3 Gs'ere. 120 1 - vognene var dem med 1,8 m dør og de resterende 2000 havde 2,0 m bred dør.
Argh - jeg skulle ikke have linket til den side.
Kan jeg evt. slippe om ved det, ved at nævne det i bemærkningerne?
Nix - men du kan lave det om en anden dag. Det gælder jo sikkert også de gamle numre (1941-65)
type 1,8 m dør er Gs 40001-40875 + de to ombyggede ørredvogne
type 2,0 m dør er Gs 41000-42999 (med bremseplatform, for de sidste 300 fra 1966, som rigtig nok har "sit eget opslag" er jo uden højtsiddende svensk inspireret skruebremse).
Det er langt værre med de senere Gkks mv-typer, for der er nok en del arbejde
AV i flere udgaver
Nå, ja, og så er der jo lige DSB AV'erne, som trænger til at blive opdelt i førkrigs og efterkrigsudgaver (hhv. uden og med sikker på taget - samt forskellige typer tagventiler), når vi nu alligevel er igang.
M.v.h. Poul Erik.
Den tager vi en anden gang - du har sikkert ret, men så skal der også noget tekst til for at forklare forskellene, for det er ikke nok med en "modelbane-forklaring"
Gs i to udgaver
Nu er vi vist nede i petitesserne eller flueknepperi, som nogle bedre kan lide. Ethvert barn kan da kende forskel på en førkrigs AV-vogn, som jo blev til AX og de efter krigen byggede AV-vogne. Det er da tydeligt dokumenteret på dette forums materielside!
Venlig hilsen
Jens Møller
--
Jens MO-Møller
Gs i to udgaver
Nu er vi vist nede i petitesserne eller flueknepperi, som nogle bedre kan lide. Ethvert barn kan da kende forskel på en førkrigs AV-vogn, som jo blev til AX og de efter krigen byggede AV-vogne. Det er da tydeligt dokumenteret på dette forums materielside!
Venlig hilsen
Jens Møller
Saa enkelt er det ikke. AV blev ganske vist i 1941 til AX. AUL blev til AV. De 12 AUL-vogne var af førkrigsmodel, dog en smule anderledes end tilsvarende AV-, AC- og CRL-vogne. I 1945 kom der så yderligere 10 stk AV-vogne. Dennegang med sikket tag. Dog ikke helt som 1950-modellen, som kom i et antal af 6 stk og sådan kan vi blive ved.......
Tommys side skal jo netop være dér hvir man finder den slags finurligheder. Hvor ellers?
Gs i to udgaver
Hej UTJ
Det er nemlig rigtig hvad du skriver. Men 1945 Av'erne, Av 273-284 havde udover det sikkede tag, sit eget tagprofil
Der er tre forskellige tagprofiler for Av - 1945 vogende fik so du skriver sikket tag, men stadig med Wendlerventiler og trykventilatorer til toiletter. Men denne series tagprofil var anderledes end både tidligere serier og efterfølgende serier. Det ses meget tydelig på billeder.
Iøvrigt bliver taget gradvist smallere i løbet af den sidste meter af taget, i hver ende over indgangsdørene på Ac(førkrigs), CRL og AUL vognene.
Hvorfor taget på disse vogne er konstrueret med denne detalje ved jeg ikke. Måske det gør konstruktionen stærkere?
Hilsen
Peter
(Glemt) godsvogn på Islands Brygge
I øvrigt nu vi har fat i Islands Brygge.
De to "Nokkespor", den sydlige ende. Hvor langt var det egentlig de gik/hvor endte de?
Mener at huske at sporene, hvor der oftest stod interessante udrangerede ting, bl.a. GDS M 1 og 2, og damplokomotiver, at gadesporet gik længst ud i forhoold til havne/kantsporet der vist standsese hvor bolværket ophørte?
Der var jo et vældigt leben i min barn/ungdom med F-maskiner og sidenhen MH maskinerer der rangere3de ud og ind.
Hilsen Ole
Nogen lokale eksperter?
AV versioner
Hej.
Undskyld min upræcision. Det var de vogne, som efter 1941 hed AV, jeg mente.
De, som hed AV før 1941 og AX efter 1941 er en anden historie - de har kun 2 1. klasses kupeer i modsætning til de andres 3 1. klasses kupeer.
Og det er også korrekt, at der faktisk er mere end 2 typer af dem, som hed AV efter 1941 - som påpeget i nogle af de senere indlæg.
M.v.h. Poul Erik.
AV versioner
Hej.
Undskyld min upræcision. Det var de vogne, som efter 1941 hed AV, jeg mente.
De, som hed AV før 1941 og AX efter 1941 er en anden historie - de har kun 2 1. klasses kupeer i modsætning til de andres 3 1. klasses kupeer.
Og det er også korrekt, at der faktisk er mere end 2 typer af dem, som hed AV efter 1941 - som påpeget i nogle af de senere indlæg.
M.v.h. Poul Erik.
Sådan set er alle stålvogne en del af én og samme historie. Så at du nævner AX (AV) i denne sammenhæng er slet ikke så tosset.
AV i mange udgaver
Hej UTJ
Det er nemlig rigtig hvad du skriver. Men 1945 Av'erne, Av 273-284 havde udover det sikkede tag, sit eget tagprofil
Der er tre forskellige tagprofiler for Av - 1945 vogende fik so du skriver sikket tag, men stadig med Wendlerventiler og trykventilatorer til toiletter. Men denne series tagprofil var anderledes end både tidligere serier og efterfølgende serier. Det ses meget tydelig på billeder.
Iøvrigt bliver taget gradvist smallere i løbet af den sidste meter af taget, i hver ende over indgangsdørene på Ac(førkrigs), CRL og AUL vognene.
Hvorfor taget på disse vogne er konstrueret med denne detalje ved jeg ikke. Måske det gør konstruktionen stærkere?
Hilsen
Peter
Jeg er ikke helt sikker - men det kunne godt se ud som at 1945-AV-vognene havde samme profil som 1939-vognene, dog med sikkede plader. 1945-vognene var nogle af de vogne som oprindelig havde indbygget tagrende i taget, som sikkert samlede på rust.
Det smallere tag over endeperronerne blev introduceret i 1932, men det kræver en tegning at se nøjagtig om det kun holdt til 1940 eller det også gjaldt 1945-vognene. Det smallere tag over endeperronerne kan sagtens have noget med profiler at gøre. Det var noget man udelod i 1950 med nye AC, AV og CC, men der var tagprofiler også en kende "fladere" på den sidste 1/3 over vognsiderne lavere end på de tidligere stålvogne. Måske var det som skulle til for at kunne undgå en lille afsmalning og alligevel holde sig indenfor internationale profiler.